De spiksplinternieuwe VW Golf.

Gestart door Martin, 22 juli 2003 - 18:17:08

« vorige - volgende »

Martin

Slechts enkele dagen na de presentatie van de eerste foto,s van de Opel Astra onthult rivaal Volkswagen het definitieve lijnenspel van de alweer vijfde generatie Golf. Hij ziet er vertrouwd uit en is onmiskenbaar een Golf, maar spectaculair van lijn is de hatchback op de plaatsje zeker niet. Eind dit jaar staat hij voor de eerste maal in de showroom.



Zo'n enorme stap als Opel met het design van de Astra zet, zo,n klein stapje zet op het eerste gezicht Volkswagen met de Golf. Met name door de twee portieren van de vijfdeursversie in combinatie met de C-stijl met zijn parallel lopende naden van achterportier en achterklep doet de nieuweling heel sterk denken aan de huidige editie. Maar wie de foto's vergelijkt met die van de Golf IV ziet direct dat het om een totaal andere carrosserielijn gaat. Zoveel groter is de Golf niet geworden.
Hij meet nu 4,20 meter, wat slechts 5,7 cm meer is dan zijn voorganger. In de breedte en hoogte komt de boreling tot 1,76 (+2,4 cm) en 1.48 (+3,9 cm). In hoeverre de wielbasis is gegroeid, laat Volkswagen nog niet weten. Vast staat dat niet alleen de toegenomen wagenlengte en -breedte voor 44 liter extra bagagevolume zorgt. De bak meet nu 374 liter. De Golf verschijnt wederom als drie- en als vijfdeurs. Later, omstreeks 2005, volgen nog de stationcar en de vierpersoons Cabriolet met inklapbare hardtop.



Volkswagen gaat de Golf V vanaf eind dit jaar in ieder geval drie uitrustingsniveaus leveren. Aan de basis staat de Trendline, gevolgd door de Comfortline en de Sportline. Op termijn volgen extra sportief uitgevoerde types, als vervanging voor de GTI en R32. Ongeacht het uitrustingsniveau verlaat elke Golf de showroom met zes airbags, anti-whiplash-hoofdsteunen, driepuntsgordels voor alle zitplaatsen, een nieuw ontwikkelde veiligheidsstuurkolom, een speciale constructie die de pedalen bij een aanrijding als het ware in de motorruimte laat verdwijnen en een snelheidsafhankelijke, elektromechanische stuurbekrachtiging.



FSI en TDI

Het motorengamma bestaat bij de verkoopstart uit vijf motoren. De kleinste krachtbron is de 1.4 16V benzine met 75 pk. Daar boven komen een 1.4 16V FSI met 75 en 1.6 16V FSI met 115 pk. Het dieselaanbod bestaat uit een 1.9 TDI met 105 pk en een 2.0 TDI, goed voor 140 pk. Later volgen nog in ieder geval een FSI- en een SDI-motorversie, net als de sportieve versies met waarschijnlijk een 200 pk sterke 2.0 FSI Turbo (GTI) en de bekende 3,2 liter V6-motor met zo'n 250 pk (R32). Volkswagen overweegt momenteel om de gigantische W8-motor uit de Passat in het vooronder te lepelen.



Reken ook op de komst van een 2.5 TDI V6 met ongeveer 160 pk. Voor de krachtoverbrenging voorziet Volkswagen in handgeschakelde zesversnellingsbakken. Tegen meerprijs is een automatische zesversnellingsbak en de DSG-transmissie leverbaar.

Volkswagen lanceert de Golf V voor de eerste maal live tijdens de IAA in Frankfurt in september. De verkoop gaat enkele maanden daarna van start.

Concurrentiestrijd

Het wordt druk in de compacte middenklasse. Want naast de geheel nieuwe Opel Astra en Volkswagen Golf lanceren ook Mazda en Ford respectievelijk de 3 en Focus in dit segment. Ook die types verschijnen eind dit jaar of begin volgend jaar.

Eric

zouden we het niet beter houden bij één topic?  :lol:  :lol:

Martin

Toen ik er aan begon stond er nog niets.
MisterY plaatste 6.08, ik 6.17.
Ik sluit hem wel.