Help mij!

Gestart door Schumi, 20 juli 2003 - 16:01:52

« vorige - volgende »

Schumi

Even jullie hulp inroepen. Binnenkort koop ik een goedkope auto tot januari en dan een nieuwe op het autosalon.
Nu mijn vraag: stel dat jullie moeten kiezen tussen de volgende auto's:

-> Peugeot 206 CC
-> Opel Astra Coupé
-> Alfa Romeo 147
-> Seat Ibiza

Hou er rekening mee dat ik 6 dagen op 7 220 kilometer moet afleggen voor mijn werk. Elk van de wagens wordt een TDI, dus de fiscale PK's zijn nagenoeg hetzelfde...

Help mij alstublief..

Dank bij voorbaat...  :wink:
La Scuderia Ferrari: orgoglio rosso della Formula una.
KRC Genk: pride and fame

Schumi nr1

Ik zou gaan voor die Astra, maar als je denkt dat je een batje zal doen tijdens het autosalon, 'k zou er niet te veel op hopen. Mijn ouders dachten dat ook toen ze de Golf IV kochten toen deze pas uitwas en nikske kortingen tijdens het autosalon zijden ze, we gaan hem genoeg verkopen azo  was het commentaar.

Eric

Goeie raad:

KOOP GEEN PEUGEOT

Mikacouli

Voor opel zou ik niet gaan.Daar is altijd wel wat aan. :? Ik zou kiezen tussen de Seat of de Alfa Romeo.Seat bezit volkswagenmotoren en Alfa Romeo valt wel goed mee.Aan u de keuze.

Eric

Bij Opel zit je ook met het feit dat het model binnenkort verouderd zal zijn, binnenkort komt de nieuwe Astra.

Een vriend van mij heeft ook Ibiza en is daar niet echt tevreden over, misschien kan je de Leon overwegen?

beffie

neem de Alfa 147, de mooiste wagen uit je lijstje
Beffie and it's not my real name

Back in F1REM - G4V
Hattrick - de scoorders IV.29

Mikacouli

Citaat van: beffieneem de Alfa 147, de mooiste wagen uit je lijstje

Hij moet goed zijn voor 7220 KM he.Maar ik denk datie datwel en jaar of 5 uithoud.

beffie

Citaat van: Mikacouli
Citaat van: beffieneem de Alfa 147, de mooiste wagen uit je lijstje

Hij moet goed zijn voor 7220 KM he.Maar ik denk datie datwel en jaar of 5 uithoud.

eu ik denk dat het 220 km is  :wink:
hij zegt 6 dagen op 7 hehe
Beffie and it's not my real name

Back in F1REM - G4V
Hattrick - de scoorders IV.29

KVDracer

Koop geen Opel, ik heb er een jaar mee gereden en de wegligging trok op niks. Dit was dan ook de reden van mijn ongeval dermee. Van een autohandelaar heb ik gehoord dat ge beter gene Peugeot koopt en mijn neef heeft daarmee gereden en heeft hem van miserie na vier jaar verkocht. Bij Alfa is het algemeen bekend, zeer goede motoren, maar koetswerk is minder, roest vlugger en zou minder stevig zijn, maar dit is ook maar van horen zeggen. Ik heb enkele kameraden da me een Ibiza rijden en die zijn daar allemaal zeer tevreden over. Dus, moest ik jou zijn, ofwel de Alfa ofwel de Ibiza.

Mikacouli

Citaat van: KVDracerKoop geen Opel, ik heb er een jaar mee gereden en de wegligging trok op niks. Dit was dan ook de reden van mijn ongeval dermee. Van een autohandelaar heb ik gehoord dat ge beter gene Peugeot koopt en mijn neef heeft daarmee gereden en heeft hem van miserie na vier jaar verkocht. Bij Alfa is het algemeen bekend, zeer goede motoren, maar koetswerk is minder, roest vlugger en zou minder stevig zijn, maar dit is ook maar van horen zeggen. Ik heb enkele kameraden da me een Ibiza rijden en die zijn daar allemaal zeer tevreden over. Dus, moest ik jou zijn, ofwel de Alfa ofwel de Ibiza.

Ongeval??Vertel!!

Schumi

Eerst en vooral: allemaal bedankt voor jullie reactie!

Wat de Astra betreft. Mijn vader rijd al 33 jaar met Opel. Eerst een Kadet, dan 14 jaar een Ascona en nu een Vectra van 14 jaar (eerste model). De enige problemen met deze laatste waren de kinderziektes (eigen aan alle nieuwe modellen?), maar na het eerste jaar heeft de auto al 13 jaar stevig gebold, met 3 ritten heen en terug naar Spanje en nu 233.000 km op de teller.
Het voordeel voor de Astra Coupe is ook dat ik nu gewend ben Opel te rijden. De rijschool werkt met Opel Astra's, ik ga nu op en af naar Brussel met de Vectra,...
Als ik bijvoorbeeld met een Ford Fiesta rij, dan merk ik het verschil toch al serieus.
Een AR147 of Seat Ibiza ogen natuurlijk wel 'jonger' en een Peugeot is blijkbaar uit den boze...

In elk geval, bedankt voor jullie reacties en raad.
La Scuderia Ferrari: orgoglio rosso della Formula una.
KRC Genk: pride and fame

Wutputt

Welke eisen heb je juist schumi?

Ik begrijp het toch goed dat het de bedoeling is dat je deze wagen houdt iets na het autosalon, omdat je van plan bent met het autosalon een nieuwe te kopen? Dus je gaat de auto niet meer als een jaar houden?
Ga je voor een tweedehandswagen of een nieuwe?

Buiten deze vier de andere opties al laten vallen?


- 206CC: geen diesel beschikbaar. Wel een leuk klein een goedkoop cabrio'tje. Nadeel is natuurlijk dat het klein is.

- Astra Coupé: persoonlijk vind ik deze er goed uitzien, heb wel nog niet met de coupé versie gereden. De vroegere diesels voelden mij wel wat tam aan, maar dit is al meer als 4 jaar geleden. Met de nieuwe DTI's gaat dit denk ik niet meer op.

- 147: persoonlijk mijn voorkeur. Ziet er erg mooi uit, en die JTD-motor gaat er vlot en toch zonder te veel kabaal vooruit. Afwerkinskwaliteit is wel ietsje minder, maar dat moet je erbij nemen bij deze hartverwarmende wagen. Soms kan het wel 'ns zijn dat er elektrisch iets niet meer helemaal naar behoren functioneerd, maar als je de wagen maar een jaar wilt houden, ga daar geen probleem mee hebben.

- Ibiza: zeer goed afgewerkt. De TDI's met pompverstuivers kunnen mij wel niet zo bekoren. Ze reageren agressief (geen probleem mee) maar maken nogal wat kabaal. Ook hebben ze vaak wat last van betrouwbaarheidsproblemen, maar je kunt er evengoed ook van gespaard blijven. Gezien je de wagen maar een jaar wilt houden, denk ik niet dat dit een probleem zal zijn.


@ KVDracer: het roestprobleem is bij de huidige Alfa's verleden tijd, tenzij bij lakfouten. Maar die moet je dan natuurlijk onder garantie laten herstellen ;) De meeste auto's beginnen pas te roesten nadat ze meermaals van eigenaar zijn verwisseld.
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn't exist.

Schumi

@Wutputt: ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt... Die zes maanden tot aan het autosalon (+nadien de levertijd) waren gewoon ter informatie...
De vier opgesomde wagens waren de wagens waar ik naar uitkijk op het autosalon, de 206CC valt al weg wegens geen diesel.
Nadien is het de bedoeling dat deze auto zo'n 5 jaar lang 6 dagen op 7 op en af naar Brussel kan bollen en hier in de buurt natuurlijk. Zodra die 5 jaar bereikt zijn, is het weer tijd voor een nieuwe...
La Scuderia Ferrari: orgoglio rosso della Formula una.
KRC Genk: pride and fame

Wutputt

Ok dat verandert de zaak.

Dan zou ik de TDI's met pompverstuiver al afraden. De kans op een kapotte waterpomp is groot. Maar vooral ga je over de 100.000 km gaan, en de injectoren van de pompverstuivers zijn tegen die tijd of iets later versleten (de gaten van de injectoren zijn te groot geworden). Op dat moment moet je die best vervangen. Maar hiervoor moet je de gehele pompverstuivers vervangen en dat is een erg kostelijk grapje. Commonrail-diesels zijn veel betrouwbaarder op dat vlak.

Idd de 206cc valt weg wegens geen diesel.

Op vijf jaar is de kans wel groot dat je met een 147 met een of ander klein probleempje te maken hebt. Met een extra onderhoudscontract kun je je hier tegenbeschermen, maar dat kost natuurlijk.

Astra Coupé: buiten een overmatig olieverbruik de eerste 30000km heb ik nog niet van grote problemen gehoord. Het model wordt trouwens over enkele maanden vervangen (de coupé-versie pas later) dus de kans op problemen is erg gering.


Je hebt hier wel een paar verschillende soorten auto's gepost met elk zijn voor en nadelen. Misschien kun je nu al 'ns langs de dealers gaan voor een testritje. Ideaal moment trouwens om de airco te testen ;)
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn't exist.

Anonymous

Wat de diesels met pompverstuivers betreft, momenteel behoren ze nog steeds tot de beste diesels en tegen januari 2004 zullen de meeste al een vernieuwde versie hebben.

Van de wagens die je opsomt, de Opel Astra Coupé zou ik niet kopen, want je zit dan met een verouderd model en verouderde diesels. Qua prijs zullen ze misschien wel interessant zijn aangezien Opel de nieuwe Astra voor België op het salon van Brussel zal introduceren.

De Alfa 147 is een mooie wagen, gemaakt voor de liefhebbers, maar aangezien je thuis Duitse wagens gewend bent, denk ik niet dat de 147 je volledig zal kunnen bekoren, de afwerkingskwaliteit van een Alfa is veel minder dan een Duitser en elektronische pannes zijn geen uitzondering bij Alfa. Ze beschikken wel over uitstekende diesels.

De Seat Ibiza is volgens mij de beste koop, je koopt eigenlijk een Volkswagen aan Seat-prijzen! Zeker de TDI 130pk is een aanrader, zeer sportief en terzelfdertijd ook zuinig. Bovendien heb je de kwaliteit van een Duitser. Het kan natuurlijk zijn dat er op motorisch vlak enkele dingen zullen veranderen. Zo heeft de onlangs geïntroduceerde nieuwe Audi A3 nieuwe en modernere dieselmotoren gekregen en in september wordt de nieuwe VW Golf geïntroduceerd. Aangezien Seat een merk van de VW-groep is kan het dus zijn dat ook de Ibiza nieuwe motoren krijgt.

Maar het autosalon is pas over een half jaar, ondertussen kunnen er alweer nieuwere modellen op de markt komen. Zeker met het autosalon IAA in Frankfurt in september.

En wat die extra kortingen betreft op het autosalon, dat is ook verleden tijd. Door de huidige economische crisis is het het hele jaar door autosalon en krijg je nu ook al uitzonderlijke condities bij de meeste merken. :wink: