GP van Mexico 2019

Gestart door Breaktest, 23 oktober 2019 - 11:21:29

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Mickey op 27 oktober 2019 - 17:20:11
Ik begrijp de discussie niet zo goed om eerlijk te zijn. Verstappen heeft toch allang toegegeven dat hij Bottas en die gele vlag wel gezien had? Dat was toch juist de aanleiding voor de FIA om het te gaan onderzoeken? Met z'n: We know what we are doing...

Zo moeilijk te managen ook die knul. Het hoeft geen pratende pop te worden, maar hij zou na vijf seizoenen wel iets beter kunnen nadenken over wat hij zegt. En als hij dat niet kan dan moet hij leren luisteren naar iemand die een beetje grip op hem heeft. Ook een verantwoordelijkheid van Horner en co trouwens.
eerlijk gezegd denk ik niet dat Verstappen hier niet zo heel veel verkeerd doet. Ja, hij begaat duidelijk een strafbaar feit en krijgt daar terecht een straf voor, maar op dat moment weet hij natuurlijk niet hoeveel mensen voor hem last hebben gehad van die crash en of zijn tijd nog staat. Doordat het elektronische systeem niet werkt ontstaat er in zijn hoofd misschien een excuus om toch het gas er op te houden. In het ergste geval gaan de stewards daar niet in mee en krijg je net als voorgaande gevallen 3 plaatsen gridstraf.. valt te overzien. Het nadeel van dit soort minieme straffen is dat coureurs dergelijke afwegingen kunnen gaan maken.
En idd, wat ie op de persconferentie zegt is misschien niet handig, maar het zou toch niet zo mogen zijn dat een coureur op zo'n manier slapende honden wakker kan maken? Hij zegt Bottas gezien te hebben (wat uiteraard ook niet anders kan), maar laat het wel of niet zien van geel juist slim buiten beschouwing. Dat ie zegt niet gelift te hebben is op zich ook niks mis mee, je moet dit soort dingen altijd met telemetrie aan de wedstrijdleiding kunnen laten zien, dus die waarheid was ook sowieso wel boven water gekomen. Blijft alleen de vraag of dit incident anders wel onderzocht zou zijn; ik denk het wel, media en andere teams hadden het zeker nogmaals onder de aandacht gebracht bij de FIA.
Maar goed, ik denk wel dat wel dat Verstappen er beter een gewoonte van kan maken om zich bij een gele vlag zich altijd aan de regels te houden. Ook al is de straf minimaal, hij wordt vrijwel altijd uitgedeeld.

Mickey

CitaatDoordat het elektronische systeem niet werkt ontstaat er in zijn hoofd misschien een excuus om toch het gas er op te houden.

Ik denk nu even het slechtste. Ergens zou het me niet verbazen als hij dit deed om te laten zien hoeveel beter dan de rest hij is. Een nog groter gat creëren. De rest op afstand willen zetten. Om niks. Om erkenning hooguit. Zoals FP3 in Monaco twee jaar geleden.

Zeggen dat 'ie niet gelift heeft is nou juist zo dom om te zeggen, want de essentie van die gele vlag is juist dat je van je gas gaat.

De FIA gaat ook niet geheel vrijuit, maar ik word eerlijk gezegd ook wel een beetje moe van het collectieve negatieve commentaar op die club. (niet aan jou geadresseerd) Uiteindelijk is het aan hen of en wanneer ze iets onderzoeken, daar mogen we natuurlijk wat van vinden, alleen het lijkt ook een vrijbrief voor de eenvoudige mens om zich bij de opruiende opmerkingen aan te sluiten. Ook niet aan jou, maar aan de rest van het internet, buiten dit forum uiteraard. ;)


Matthijs

Ongeveer regel één van racen is dat je van het gas af moet bij geel. Alleen al daarom mocht Verstappen niet wegkomen zonder straf. De FIA heeft terecht een voorbeeld gesteld (zoals gebruikelijk in het negeren van geel) en van mij had de straf zwaarder gemogen. Niet dat Verstappen een doodzonde heeft begaan maar een coureur moet altijd reageren op geel.

Tuesday

Citaat van: Mickey op 27 oktober 2019 - 18:54:29
CitaatDoordat het elektronische systeem niet werkt ontstaat er in zijn hoofd misschien een excuus om toch het gas er op te houden.

Ik denk nu even het slechtste. Ergens zou het me niet verbazen als hij dit deed om te laten zien hoeveel beter dan de rest hij is. Een nog groter gat creëren. De rest op afstand willen zetten. Om niks. Om erkenning hooguit. Zoals FP3 in Monaco twee jaar geleden.

Zeggen dat 'ie niet gelift heeft is nou juist zo dom om te zeggen, want de essentie van die gele vlag is juist dat je van je gas gaat.

De FIA gaat ook niet geheel vrijuit, maar ik word eerlijk gezegd ook wel een beetje moe van het collectieve negatieve commentaar op die club. (niet aan jou geadresseerd) Uiteindelijk is het aan hen of en wanneer ze iets onderzoeken, daar mogen we natuurlijk wat van vinden, alleen het lijkt ook een vrijbrief voor de eenvoudige mens om zich bij de opruiende opmerkingen aan te sluiten. Ook niet aan jou, maar aan de rest van het internet, buiten dit forum uiteraard. ;)
over t algemeen ben ik het met je eens. Ik klaag niet snel over de stewards en wedstrijdleiding, maar ze maken er toch wel een beetje een rommeltje van de laatste tijd. Ze mogen hun taak wel iets serieuzer nemen wat mij betreft. De laatste tijd lijken ze op een scheidsrechter die heel stoer alles door wil laten gaan, maar uiteindelijk toch op appél gaat fluiten.
Zeggen dat je wel of niet gelift hebt doet er wat mij betreft niet zo toe, de telemetrie is zo nauwkeurig dat de FIA dat zelf prima vast kan stellen. Dat ze dat in eerste instantie zo nonchalant doen bij een paarse tijd in een sector waar geel hangt is gewoon niet goed. Dat gecombineerd met de lage straf is de coureurs gewoon uitnodigen om gele vlaggen te negeren.
Ik denk dat hij dit deed omdat hij gewoon niet wist wie er wel en niet voor die gecrashte auto zat en of zijn tijd nog wel goed genoeg was. Zijn team had hem dit direct mee moeten delen, al ging het natuurlijk allemaal wel vrij snel. De nadruk ligt nu op Max, maar ik vind dat RBR en nog veel meer de FIA er een rommeltje van hebben gemaakt. Volgende keer direct rood en bij overtredingen veel strenger optreden. Zoals gisteren kan gewoon niet.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 27 oktober 2019 - 19:06:00
Ongeveer regel één van racen is dat je van het gas af moet bij geel. Alleen al daarom mocht Verstappen niet wegkomen zonder straf. De FIA heeft terecht een voorbeeld gesteld (zoals gebruikelijk in het negeren van geel) en van mij had de straf zwaarder gemogen. Niet dat Verstappen een doodzonde heeft begaan maar een coureur moet altijd reageren op geel.
da's nou net mijn punt. De straf moet veel hoger zijn, maar ook veel overtuigender opgelegd worden. Ze wuifden het zelf notabene eerst weg, Verstappen moest er haast zelf om vragen. Ik vind Verstappen zn afweging zo gek nog niet. Zn pole stond voor zijn gevoel op het spel, de situatie was een tikkeltje onduidelijk door het ontbreken van de elektronische vlaggen.. dan kan ik me best voorstellen dat je als coureur ff zelf de situatie gaat inschatten. Er waren geen marshalls op de baan, geen brokstukken, het enige wat gevaarlijk zou zijn was Bottas raken... en dat ging ie natuurlijk nooit doen voor zijn gevoel. Uiteraard is de straf wel terecht.

Breaktest

Opmerkelijk - 65 ronden op een set banden die voor 50 gegarandeerd waren.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 27 oktober 2019 - 22:01:48
Opmerkelijk - 65 ronden op een set banden die voor 50 gegarandeerd waren.
50 gegarandeerd, maar meer kan dus blijkbaar. Ferrari heeft zich n beetje verkeken op de levensduur van de harde band. Hadden achteraf gewoon Hamilton direct moeten coveren en dan hadden ze gewonnen.

Wings

Citaat van: Matthijs op 27 oktober 2019 - 19:06:00
Ongeveer regel één van racen is dat je van het gas af moet bij geel. Alleen al daarom mocht Verstappen niet wegkomen zonder straf. De FIA heeft terecht een voorbeeld gesteld (zoals gebruikelijk in het negeren van geel) en van mij had de straf zwaarder gemogen. Niet dat Verstappen een doodzonde heeft begaan maar een coureur moet altijd reageren op geel.

Op basis van beelden en telemetrie was Verstappen in eerste instantie wel weggekomen met de straf. De trigger was zijn interview en laconieke houding waardoor men beelden anders zijn gaan interpreteren. De routing vind ik discutabel. Los daarvan was dit een code rood situatie. Wat mij betreft verdient het optreden van de wedstrijdleiding een brevet van onvermogen. Mag echt wel scherper en alerter.

Wat betreft gele vlaggen: Doorgaans wordt een gele vlag situatie geduid op de elektronische borden en krijgen rijders een melding in hun auto. Doordat de sensoren van de auto stuk waren gegaan bij de crash bleef dit uit. Over de positie van de baansteward zijn de meningen verdeeld. Menig één analyst met circuitervaring meldt dat het een blinde bocht betreft en een rijder de bocht in kijkt. De vlag zou dus vóór de bocht gezwaaid moeten worden. In plaats van te debatteren of een straf wel of niet terecht was en symptomen bestrijden, zou ik de nadruk verschuiven naar het duiden van een gele vlag situatie. Daar ligt nog ruimte voor verbetering.

Verder verbaast het mij dat ik niets lees ik over Lewis die zijn teamgenoot voor zijn neus ziet crashen en niet vertraagt. De kans dat de auto van Bottas naar binnen snijdt na contact met de muur is aanwezig. In potentie een hoog risico. Niet dat ik vind dat we nu Lewis collectief moeten afbranden maar als je veiligheid zo hoog hebt zitten zou ik mij hier zeker druk om maken.

Fietser

#53
Wat een boeiende race toch weer. En wat een geweldig en sfeervol circuit.
Mooi hoe de vier koplopers (een- en tweestop-strategieën hanterend) tegen het eind weer naar elkaar toe kropen. Onderhoudend die gevechten in het middenveld. Cool hoe Hamilton in de eerste bocht (toch) alle risico's nam door Verstappen snoeihard te pareren. Spectaculair hoe Verstappen Bottas verschalkte in het stadion. (Wat mij betreft move off the day, leverde helaas wel een lekke band op, maar dat was niet zijn schuld.) Leuk dat Perez ondanks de thuisdruk best of the rest werd. Toffe do or die-actie van Ricciardo. (Lekkah om de Engelse termen te kunnen gebruiken.) Alleraardigst dat Pirelli heel veel ruimte voor gokwerk heeft ingebouwd en ook dat Tiesto weer eens een dagje van de straat was. Kortom: genieten. Gaven we cijfers, dan zeg ik 9.

Tuesday

Citaat van: Wings op 28 oktober 2019 - 08:25:36
Citaat van: Matthijs op 27 oktober 2019 - 19:06:00
Ongeveer regel één van racen is dat je van het gas af moet bij geel. Alleen al daarom mocht Verstappen niet wegkomen zonder straf. De FIA heeft terecht een voorbeeld gesteld (zoals gebruikelijk in het negeren van geel) en van mij had de straf zwaarder gemogen. Niet dat Verstappen een doodzonde heeft begaan maar een coureur moet altijd reageren op geel.

Op basis van beelden en telemetrie was Verstappen in eerste instantie wel weggekomen met de straf.
op basis van mini sectoren, de laatste minisector was geel, maar in zn snelle ronde zaten veel meer gele minisectoren. Het is ongelofelijk amateuristisch van de stewards om op basis daarvan iemand niet verder te onderzoeken. Vettel ging duidelijk van zn gas, dat kun je dan laten gaan, maar Verstappen verbeterde zijn rondetijd en zn tijd in de 3e sector. Dat moet in principe niet kunnen, tenzij je zelf kunt aantonen dat je duidelijk gelift hebt. Hij had ten alle tijde naar de stewards geroepen moeten worden.

Breaktest

Citaat van: Fietser op 28 oktober 2019 - 09:11:54
Wat een boeiende race toch weer. En wat een geweldig en sfeervol circuit.
Mooi hoe de vier koplopers (een- en tweestop-strategieën hanterend) tegen het eind weer naar elkaar toe kropen. Onderhoudend die gevechten in het middenveld. Cool hoe Hamilton in de eerste bocht (toch) alle risico's nam door Verstappen snoeihard te pareren. Spectaculair hoe Verstappen Bottas verschalkte in het stadion. (Wat mij betreft move off the day, leverde helaas wel een lekke band op, maar dat was niet zijn schuld.) Leuk dat Perez ondanks de thuisdruk best of the rest werd. Toffe do or die-actie van Ricciardo. (Lekkah om de Engelse termen te kunnen gebruiken.) Alleraardigst dat Pirelli heel veel ruimte voor gokwerk heeft ingebouwd en ook dat Tiesto weer eens een dagje van de straat was. Kortom: genieten. Gaven we cijfers, dan zeg ik 9.
Het eerste deel vond in alleraardigst - een 8,5. Maar gaandeweg, na de bandenwissels, kon het mijn aandacht niet vasthouden en ging ik soms andere dingen doen - een 5. De sfeer behoort echter tot het beste wat het circus te bieden heeft - per saldo een 6,5.
Voorts is wel weer duidelijk waarom Hamilton er steeds weer met de prijzen vandoor gaat: hij is beter in staat dan wie dan ook om uit de problemen te blijven (of schade beperkt te houden). Max heeft een beetje een neus voor het omgekeerde. Ik schat dat het nog wel een jaar of drie duurt voor daar een beetje verandering in komt.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs

Citaat van: Fietser op 28 oktober 2019 - 09:11:54
Spectaculair hoe Verstappen Bottas verschalkte in het stadion. (Wat mij betreft move off the day, leverde helaas wel een lekke band op, maar dat was niet zijn schuld.)
Vooropgesteld: ik wil niet in een discussie komen dat alle risico's moeten worden uitgebannen, het was een 'ballsy move' zoals de Britten dat lekker kunnen zeggen. Maar ik vond het helemaal niet zo'n mooie inhaalactie. Ten eerste had hij de medewerking van Bottas nodig die hem totaal niet verwachtte (vandaar de lekke band). Maar ten tweede omdat hij op het rechte stuk gewoon weer met DRS werd ingehaald, dus het was eigenlijk een te groot risico 'voor niets'. Natuurlijk is dat de schuld van de stomme DRS, maar je moet daar als coureur wel rekening mee houden.

Matthijs

Citaat van: Wings op 28 oktober 2019 - 08:25:36
Verder verbaast het mij dat ik niets lees ik over Lewis die zijn teamgenoot voor zijn neus ziet crashen en niet vertraagt. De kans dat de auto van Bottas naar binnen snijdt na contact met de muur is aanwezig. In potentie een hoog risico. Niet dat ik vind dat we nu Lewis collectief moeten afbranden maar als je veiligheid zo hoog hebt zitten zou ik mij hier zeker druk om maken.
Technisch deed Hamilton niets verkeerd want de gele vlag werd nog niet gezwaaid. Maar ik vind het wel hypocriet van Hamilton om Verstappen aan te vallen, wetende dat hij iets (bijna) vergelijkbaars deed. Toch snap ik echt niet wat Verstappen bezielde om vol door te blazen onder geel, no way dat hij er ooit mee weg zou komen.

Mickey

Citaat van: Matthijs op 28 oktober 2019 - 12:48:48
Citaat van: Fietser op 28 oktober 2019 - 09:11:54
Spectaculair hoe Verstappen Bottas verschalkte in het stadion. (Wat mij betreft move off the day, leverde helaas wel een lekke band op, maar dat was niet zijn schuld.)
Vooropgesteld: ik wil niet in een discussie komen dat alle risico's moeten worden uitgebannen, het was een 'ballsy move' zoals de Britten dat lekker kunnen zeggen. Maar ik vond het helemaal niet zo'n mooie inhaalactie. Ten eerste had hij de medewerking van Bottas nodig die hem totaal niet verwachtte (vandaar de lekke band). Maar ten tweede omdat hij op het rechte stuk gewoon weer met DRS werd ingehaald, dus het was eigenlijk een te groot risico 'voor niets'. Natuurlijk is dat de schuld van de stomme DRS, maar je moet daar als coureur wel rekening mee houden.

Kwam dat niet doordat die band direct spanning verloor?

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 28 oktober 2019 - 12:51:22
Citaat van: Wings op 28 oktober 2019 - 08:25:36
Verder verbaast het mij dat ik niets lees ik over Lewis die zijn teamgenoot voor zijn neus ziet crashen en niet vertraagt. De kans dat de auto van Bottas naar binnen snijdt na contact met de muur is aanwezig. In potentie een hoog risico. Niet dat ik vind dat we nu Lewis collectief moeten afbranden maar als je veiligheid zo hoog hebt zitten zou ik mij hier zeker druk om maken.
Technisch deed Hamilton niets verkeerd want de gele vlag werd nog niet gezwaaid. Maar ik vind het wel hypocriet van Hamilton om Verstappen aan te vallen, wetende dat hij iets (bijna) vergelijkbaars deed. Toch snap ik echt niet wat Verstappen bezielde om vol door te blazen onder geel, no way dat hij er ooit mee weg zou komen.
omdat de elektronische systemen niet werkten en er maar 1 vlag was had het wel een kansje van slagen. En een gridstraf van 3 plaatsen is ook gewoon niet zo heel erg afschrikkend, zeker niet als je je ondertussen met 2 tiende kunt verbeteren (dat had zo maar die drie plaatsen al waard kunnen zijn).