GP Japan; de nabeschouwing

Gestart door Mickey, 13 oktober 2019 - 10:00:06

« vorige - volgende »

Breaktest

Het blijft ook een hondenbaan, steward-zijn. Ik zit net het incident Perez-Gasly te kijken, dat is vrijwel 1 op 1 met die van Verstappen-Leclerc, maar wat een wereld van verschil qua uitkomst zeg.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 14 oktober 2019 - 13:19:10
Het blijft ook een hondenbaan, steward-zijn. Ik zit net het incident Perez-Gasly te kijken, dat is vrijwel 1 op 1 met die van Verstappen-Leclerc, maar wat een wereld van verschil qua uitkomst zeg.

Perez geeft hier ook wel erg weinig ruimte. Typisch race incident. Verstappen werd echt geramd door Leclerc.

Breaktest

Citaat van: Tuesday op 13 oktober 2019 - 15:15:08
ja, dat kun je op meerdere manieren bekijken.. uiteindelijk zijn de regels doorslaggevend... hij had er geen enkel voordeel van, dus die open deur voor gesjoemel zal wel meevallen.. anders was het alsnog P3 geweest.. big deal.
Volgens mij is de regel bij elke startschotsport: Je mag niet bewegen voor de start - helderder en eenvoudiger kan eigenlijk niet; bij schaatsen of atletiek wordt men zelfs al afgeschoten als men een minimale lichaamsbeweging maakt en niet eens van zijn plaats komt.
Maar op een of andere manier weet F1 zelfs dat nog te verknoeien.
In ene blijkt dat zij daar een geheime, warrige eigen draai aan geeft, en vindt dat bovendien normaal, met subregels als: Leidend is de technologie die beweging het slechtst registreert, en: als de dader geen voordeel heeft, dan mag het.
Ik vind dat echt de wereld op zijn kop, en naar ik begrijp ook een deel van de internationale pers. Kan iemand die kleine schildpad niet van zijn feestje terugroepen; er is werk aan de winkel.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 14 oktober 2019 - 14:10:06
Citaat van: Tuesday op 13 oktober 2019 - 15:15:08
ja, dat kun je op meerdere manieren bekijken.. uiteindelijk zijn de regels doorslaggevend... hij had er geen enkel voordeel van, dus die open deur voor gesjoemel zal wel meevallen.. anders was het alsnog P3 geweest.. big deal.
Volgens mij is de regel bij elke startschotsport: Je mag niet bewegen voor de start - helderder en eenvoudiger kan eigenlijk niet; bij schaatsen of atletiek wordt men zelfs al afgeschoten als men een minimale lichaamsbeweging maakt en niet eens van zijn plaats komt.
Maar op een of andere manier weet F1 zelfs dat nog te verknoeien.
In ene blijkt dat zij daar een geheime, warrige eigen draai aan geeft, en vindt dat bovendien normaal, met subregels als: Leidend is de technologie die beweging het slechtst registreert, en: als de dader geen voordeel heeft, dan mag het.
Ik vind dat echt de wereld op zijn kop, en naar ik begrijp ook een deel van de internationale pers. Kan iemand die kleine schildpad niet van zijn feestje terugroepen; er is werk aan de winkel.
jij had het over idioterie bij de stewards, maar in dit geval zul je dan toch eerst de regels moeten aanpassen. Het zal tijdens de volgende rijdersbriefing wel aan de orde komen.

Matthijs

Citaat van: Breaktest op 14 oktober 2019 - 14:10:06
Volgens mij is de regel bij elke startschotsport: Je mag niet bewegen voor de start - helderder en eenvoudiger kan eigenlijk niet; bij schaatsen of atletiek wordt men zelfs al afgeschoten als men een minimale lichaamsbeweging maakt en niet eens van zijn plaats komt.
Maar op een of andere manier weet F1 zelfs dat nog te verknoeien.
Huh? In je vorige post romantiseer je nog de tijd zonder regels van Stewart en Hunt en nu moet dit helemaal dichtgeregeld worden? Hij maakte een valse start ja, maar stond gewoon weer stil binnen in zijn vak toen de lichten uit gingen. In de tijd van Stewart en Hunt deed niemand daar moeilijk over.

Sabai

Ik heb zelf ook het gevoel dat zowel Ferrari als Mercedes worden voorgetrokken op de andere teams. Dat uit zich in bijvoorbeeld geen straffen krijgen terwijl een ander team die straf wel krijgt.

Breaktest

Citaat van: Matthijs op 14 oktober 2019 - 15:17:36
Citaat van: Breaktest op 14 oktober 2019 - 14:10:06
Volgens mij is de regel bij elke startschotsport: Je mag niet bewegen voor de start - helderder en eenvoudiger kan eigenlijk niet; bij schaatsen of atletiek wordt men zelfs al afgeschoten als men een minimale lichaamsbeweging maakt en niet eens van zijn plaats komt.
Maar op een of andere manier weet F1 zelfs dat nog te verknoeien.
Huh? In je vorige post romantiseer je nog de tijd zonder regels van Stewart en Hunt en nu moet dit helemaal dichtgeregeld worden? Hij maakte een valse start ja, maar stond gewoon weer stil binnen in zijn vak toen de lichten uit gingen. In de tijd van Stewart en Hunt deed niemand daar moeilijk over.
Mijn enig pleidooi is dat F1 geen andere regels over valse start moet hanteren dan andere sporten. Maw, of je doet het niet - de boel met technologie bewaken - of je doet het goed. Daar zit echt geen greintje tegenstrijdigheid aan.
Ik vind het overigens een beetje te simpel om te zeggen dat men in de tijd van Stewart en Hunt daar niet moeilijk over deed. Ik denk dat men het wel degelijk een probleem vond, maar er was ook begrip - veel verbrande koppelingen en zo. De organisatie wist gewoon niet goed hoe daarmee om te gaan. Maar de wrevel die er was heeft uiteindelijk geleid tot de technologie zoals we vandaag kennen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Citaat van: Sabai op 14 oktober 2019 - 16:03:52
Ik heb zelf ook het gevoel dat zowel Ferrari als Mercedes worden voorgetrokken op de andere teams. Dat uit zich in bijvoorbeeld geen straffen krijgen terwijl een ander team die straf wel krijgt.
Lastig te zeggen. We hebben het hier over perceptie en realiteit. Iedere keer weet men een uitleg te bedenken dat het toch net een beetje anders zit en beslissingen zoals genomen te rechtvaardigen zijn. Maar als je 't op lange termijn bekijkt, heeft het er wel de schijn van.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

#23
Overigens, onder die bevoordeelden kun je ook rustig Red Bull scharen. Ik zal een sterk voorbeeld geven waar in de media met geen woord over wordt gerept:
Red Bull haalt Max na 14 ronden binnen in de wetenschap dat er met zijn beschadigde wagen toch geen punten vallen te halen. Iedereen knikt en noemt dat een verstandige beslissing.

Maar moet je voorstellen als de onderste helft van het speelveld na een kwart van de race de wagen in de box parkeert 'omdat er vandaag toch geen punten vallen te halen'. Ik kan je zeggen, dan breekt de pleuris uit. 

(Dat bedoelde ik overigens met mijn eerdere opmerking 'Over taboes gesproken. Zouden alle teams aan dezelfde mores gehouden zijn, dan zou Red Bull de volgende race een fikse straf kunnen verwachten.')
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey


Matthijs

Citaat van: Breaktest op 14 oktober 2019 - 16:30:23
Maar moet je voorstellen als de onderste helft van het speelveld na een kwart van de race de wagen in de box parkeert 'omdat er vandaag toch geen punten vallen te halen'. Ik kan je zeggen, dan breekt de pleuris uit.
Dat vraag ik me af. Verstappen was zoveel downforce kwijt dat hij de groep voor hem niet kon bijhouden. Dan heb ik het over 2 tot 3 seconden langzamer dan hij zou kunnen rijden met een gezonde auto. Als een middenmoter dit zou overkomen zou hij stijf achteraan rijden zonder enige aansluiting. Hoeveel pleuris zou er dan uitbreken als deze auto de pitbox werd ingereden? Ik denk niet veel. Tegenwoordig vallen er toch te weinig auto's uit om nog kans te maken op een punt en ondertussen belast je toch de motor, de versnellingsbak etc. Ik zou er wel begrip voor hebben, al snap ik ook dat het publiek en de sponsor er niet op zit te wachten.

Breaktest

Citaat van: Matthijs op 14 oktober 2019 - 16:40:07
Citaat van: Breaktest op 14 oktober 2019 - 16:30:23
Maar moet je voorstellen als de onderste helft van het speelveld na een kwart van de race de wagen in de box parkeert 'omdat er vandaag toch geen punten vallen te halen'. Ik kan je zeggen, dan breekt de pleuris uit.
Ik zou er wel begrip voor hebben, al snap ik ook dat het publiek en de sponsor er niet op zit te wachten.
Dit zijn eigenlijk twee perspectieven in 1 zin. Ben ik zwaar tegen.
Ik vind dat je als forummer vooral door de ogen van de fan moet kijken - en dan met name de betalende fan die op de tribune zit - alleen voor hen neem ik het graag op. Een teambaas doet ook alleen wat hem goed dunkt, en die fan kan als puntje bij paaltje komt een dikke vinger krijgen.
Je zal maar Japanner zijn met je gezinnetje, met je duurbetaalde kaartjes en Verstappen petjes en vlaggetjes. Wat je wil, is je favoriete coureur keer op keer voorbij zien komen, het liefst strijdend om het podium. En als dat niet kan, in godsnaam dan maar strijdend om behoud van zijn positie, waar in het veld dan ook. Maar het laatste wat je wil, is dat ie het voor gezien houdt. Dan kun je wel begrip tonen, maar dan laat je je dus inpakken door team en media. Pek en veren zijn wat mij betreft dan meer op hun plaats.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

Kubica reed in Sotsji naar binnen omdat zijn team onderdelen wilde besparen, en kwam daar ook mee weg. Ik dacht dat er een regel bestond dat je niet vrijwillig mócht opgeven, maar blijkbaar is die regel geschrapt of wordt hij op zijn minst niet langer gehanteerd.

Wat de valse starts betreft, is er wel iets dat je moet begrijpen. Wanneer je een auto vanuit neutraal in versnelling zet, is er een grote kans dat de achterwielen een stukje naar voor draaien, want zelfs een ingetrokken koppeling is nooit 100% ontkoppeld. Om die reden is een tolerantie voorzien in de sensor - de auto mag tijdens de startprocedure een aantal centimeter (ik geloof 30) bewegen. Nu ging het in Vettels geval duidelijk niet om de auto in versnelling zetten, maar als de beweging binnen de tolerantie viel en hij stond ook nog eens stil en binnen zijn vak op het moment dat de lichten uitgingen, dan zie ik er geen graten in.

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 14 oktober 2019 - 17:39:41
Citaat van: Matthijs op 14 oktober 2019 - 16:40:07
Citaat van: Breaktest op 14 oktober 2019 - 16:30:23
Maar moet je voorstellen als de onderste helft van het speelveld na een kwart van de race de wagen in de box parkeert 'omdat er vandaag toch geen punten vallen te halen'. Ik kan je zeggen, dan breekt de pleuris uit.
Ik zou er wel begrip voor hebben, al snap ik ook dat het publiek en de sponsor er niet op zit te wachten.
Dit zijn eigenlijk twee perspectieven in 1 zin. Ben ik zwaar tegen.
Ik vind dat je als forummer vooral door de ogen van de fan moet kijken - en dan met name de betalende fan die op de tribune zit - alleen voor hen neem ik het graag op. Een teambaas doet ook alleen wat hem goed dunkt, en die fan kan als puntje bij paaltje komt een dikke vinger krijgen.
Je zal maar Japanner zijn met je gezinnetje, met je duurbetaalde kaartjes en Verstappen petjes en vlaggetjes. Wat je wil, is je favoriete coureur keer op keer voorbij zien komen, het liefst strijdend om het podium. En als dat niet kan, in godsnaam dan maar strijdend om behoud van zijn positie, waar in het veld dan ook. Maar het laatste wat je wil, is dat ie het voor gezien houdt. Dan kun je wel begrip tonen, maar dan laat je je dus inpakken door team en media. Pek en veren zijn wat mij betreft dan meer op hun plaats.
waarom zou je alleen of vooral door de ogen van een fan moeten kijken? En kan een fan ook niet in teambelang denken? Voor RBR betekend dit op het einde van het seizoen misschien net ff een gridstraf minder en volgens mij mogen ze nu voor de volgende race er ook 'gratis' een nieuwe versnellingsbak insteken. Voor RBR is het een heel simpel rekensommetje, ze verloren meer dan 3 seconden per ronde op de kop van het veld. Dan kun je er voor kiezen om de strijd met Williams aan te gaan, maar veel verstandiger is om te zorgen dat je er de komende races weer staat. 3 seconden per ronde voor de rest van de race staat in principe gewoon gelijk aan niet verder kunnen. En ja, middenmoot en achterhoede teams maken dit soort keuze's ook. Nog nooit is de pleuris uitgebroken.

Breaktest

#29
Natuurlijk kun je ook als fan in termen van teambelang denken, be my guest, maar ik zou het afraden als dat tegen jouw belangen als fan indruist. 
Laten we even diezelfde Japanner op de tribune nemen. Denk je nu echt dat ie hoopt: Oh laat mijn favoriete team alsjeblieft de race afbreken en naar binnen gaan opdat zij volgende keer, als ik er niet meer bij ben, wellicht beter beslagen ten ijs komen.
Persoonlijk geef ik mijn favoriete team dan liever een flinke draai om de oren, maar goed, dat ben ik.

En nog nooit is de pleuris uitgebroken omdat nog nooit het voltallige achterveld op een kwart van de race heeft gezegd: punten halen zien we niet gebeuren vandaag, dus we houden het voor gezien. Maar laat dat eens de leidraad voor de rest van het seizoen zijn. Ik zou het die domoren van teambazen ten zeerste aanraden, want het mag kennelijk. Kijken wat er dan gebeurt.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond