Wintertests 2019

Gestart door BMW.WilliamsF1, 17 februari 2019 - 22:25:54

« vorige - volgende »

Sabai

#105


Een fout van Gasly zelf

Jozef

Citaat van: Sphinx op 28 februari 2019 - 14:34:59
Citaat van: Breaktest op 28 februari 2019 - 11:14:12
Maar een geheel vlekkeloze wintertest wil je ook niet. Misschien heb je dan niet voldoende de limiet opgezocht. Je leert natuurlijk het meeste van problemen.
Overigens vraag ik me af wat er in het koppie van McLaren omgaat nu de ster van Honda toch zichtbaar reizende is.

Hoe het gaat uitpakken weet je natuurlijk niet, maar feit is dat Mclaren de werksfeer mbt Honda helemaal verkeerd heeft aangepakt. Ik denk ook dat Frans Tost - die ervaring heeft met Japanners dankzij zijn werk in de Formule Nippon - ook veel plooien heeft kunnen gladstrijken voor dat ze gingen ontstaan. Geen "bouw wat wij vragen aanpak" maar eerder "wat kunnen we het beste doen". Daarbij heeft Honda ook het e.e.a. recht te zetten. Alonso en Button werden in jaar 1 met dure contracten binnengehaald terwijl ze op dat moment niet het materiaal hadden om voorin mee te doen.

Het is ook formule 1, niet de lokale hobbyclub! Honda liet in 2016 een erg mooie vooruitgang zien ten opzichte van het jaar ervoor, maar was in 2017 dan weer helemaal nergens. Dat riedeltje dat dat McLarens schuld was vind ik eerlijk gezegd een beetje flauw. Honda heeft decennia in de F1 gewerkt en soms ook met succes. Dat ze in 2017 ineens niet meer wisten hoe ze moeten werken met boze Westerse bedrijven lijkt me onzin...

BMW.WilliamsF1

https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/245518/pierre-gasly-crasht-door-eigen-fout-in-bocht-9-in-barcelona

Daar staat een filmpje. Raakte idd net het gras/zand voor het aanremmen. Dan ben je de sjaak. Niet handig, maar goed morgen nog een dagje met Max en ik las ergens dat ze zaterdag nog een filmdag willen doen. Dan zitten wel beide filmdagen er op voor Red Bull dit seizoen.


Sabai

Ik denk toch dat het vooral weer tussen Mercedes en Ferrari word dit jaar. RBR lijkt toch wel bijna een seconde tekort te komen.

Tuesday

Citaat van: Sabai op 01 maart 2019 - 12:52:49
Ik denk toch dat het vooral weer tussen Mercedes en Ferrari word dit jaar. RBR lijkt toch wel bijna een seconde tekort te komen.
2 dagen geleden:
Citaat van: Sabai op 27 februari 2019 - 16:21:35
Weer een mooie solide dag voor RBR. Ik krijg er steeds meer vertrouwen in  :)
afgezien van het verlies aan testtijd door de crash van Gasly, is er toch niet zo heel veel veranderd ondertussen?

Jozef

Ik moet wel gniffelen als ik Mercedes ineens toch effe een 1:16 zie neerzetten. :D

Tuesday

Citaat van: Jozef op 01 maart 2019 - 14:37:15
Ik moet wel gniffelen als ik Mercedes ineens toch effe een 1:16 zie neerzetten. :D
hoezo dat dan? McLaren en STR rijden ook in de 1:16 en Ferrari rijdt een 1:16.7 op de C3 band. Verstappen rijdt met een oude auto 1:17.7 aan het begin van een stint van 14 ronden. Dat Mercedes makkelijk een 1:16 rijdt lijkt me echt totaal geen verrassing. Ik denk dat als ze willen ook wel in de 1:15 kunnen. Ferrari en RBR ook.

Sabai

Citaat van: Tuesday op 01 maart 2019 - 14:13:11
Citaat van: Sabai op 01 maart 2019 - 12:52:49
Ik denk toch dat het vooral weer tussen Mercedes en Ferrari word dit jaar. RBR lijkt toch wel bijna een seconde tekort te komen.
2 dagen geleden:
Citaat van: Sabai op 27 februari 2019 - 16:21:35
Weer een mooie solide dag voor RBR. Ik krijg er steeds meer vertrouwen in  :)
afgezien van het verlies aan testtijd door de crash van Gasly, is er toch niet zo heel veel veranderd ondertussen?

Ik dacht dat ze het rustig aan deden maar de laatste 2 dagen word alles wel redelijk duidelijk hoe de verhoudingen zijn. En met vertrouwen bedoelde ik meer Honda. En dat zit wel goed volgens mij.

Ik lees net ook dat Verstappen met oude onderdelen reed dus er zit nog wat meer in gelukkig

Tuesday

Citaat van: Sabai op 01 maart 2019 - 15:53:47
Citaat van: Tuesday op 01 maart 2019 - 14:13:11
Citaat van: Sabai op 01 maart 2019 - 12:52:49
Ik denk toch dat het vooral weer tussen Mercedes en Ferrari word dit jaar. RBR lijkt toch wel bijna een seconde tekort te komen.
2 dagen geleden:
Citaat van: Sabai op 27 februari 2019 - 16:21:35
Weer een mooie solide dag voor RBR. Ik krijg er steeds meer vertrouwen in  :)
afgezien van het verlies aan testtijd door de crash van Gasly, is er toch niet zo heel veel veranderd ondertussen?

Ik dacht dat ze het rustig aan deden maar de laatste 2 dagen word alles wel redelijk duidelijk hoe de verhoudingen zijn. En met vertrouwen bedoelde ik meer Honda. En dat zit wel goed volgens mij.

Ik lees net ook dat Verstappen met oude onderdelen reed dus er zit nog wat meer in gelukkig
tuurlijk zit er meer in. RBR kan zeker een lage 1:16 rijden. Zoals ik hierboven al zei, Verstappen rijdt met oude onderdelen een 1:17.7 op de C3 band in een stint van 15 ronden. Aan brandstof scheelt dat sowieso al een halve seconde en volgens Pirelli zit er tussen C3 en C5 ook nog ruim een seconde verschil. Maar goed, ik denk dat Mercedes en Ferrari ook nog wel een stuk sneller kunnen. Al met al lastig om te zeggen waar RBR precies staat en ik ben ook benieuwd wat ze morgen nog van plan zijn tijdens de filmdag.

Jozef

Citaat van: Tuesday op 01 maart 2019 - 15:02:42
Citaat van: Jozef op 01 maart 2019 - 14:37:15
Ik moet wel gniffelen als ik Mercedes ineens toch effe een 1:16 zie neerzetten. :D
hoezo dat dan? McLaren en STR rijden ook in de 1:16 en Ferrari rijdt een 1:16.7 op de C3 band. Verstappen rijdt met een oude auto 1:17.7 aan het begin van een stint van 14 ronden. Dat Mercedes makkelijk een 1:16 rijdt lijkt me echt totaal geen verrassing. Ik denk dat als ze willen ook wel in de 1:15 kunnen. Ferrari en RBR ook.

Ik heb ook niet gezegd dat het een verrassing is. Het is alleen grappig omdat ze met hun 1:18's van de laatste dagen altijd ergens onderaan stonden en er door veel mensen al gezegd werd dat ze de plank mis hebben geslagen dit jaar. Maar als ze een keer hun benen strekken, staan ze gewoon op gelijke hoogte met Ferrari en is de enige conclusie dus alweer: we weten nog niet wie er het best voorstaat. Het zou ook zomaar Mercedes kunnen zijn.

Hamilton reed net een tijd die 3 duizendsten langzamer was dan Vettel, maar deed dit met een sector 1 die trager was dan wat hij zelf op de C4 reed. Dus ook bij Mercedes zit er nog meer in de tank.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 01 maart 2019 - 17:23:43
Citaat van: Tuesday op 01 maart 2019 - 15:02:42
Citaat van: Jozef op 01 maart 2019 - 14:37:15
Ik moet wel gniffelen als ik Mercedes ineens toch effe een 1:16 zie neerzetten. :D
hoezo dat dan? McLaren en STR rijden ook in de 1:16 en Ferrari rijdt een 1:16.7 op de C3 band. Verstappen rijdt met een oude auto 1:17.7 aan het begin van een stint van 14 ronden. Dat Mercedes makkelijk een 1:16 rijdt lijkt me echt totaal geen verrassing. Ik denk dat als ze willen ook wel in de 1:15 kunnen. Ferrari en RBR ook.

Ik heb ook niet gezegd dat het een verrassing is. Het is alleen grappig omdat ze met hun 1:18's van de laatste dagen altijd ergens onderaan stonden en er door veel mensen al gezegd werd dat ze de plank mis hebben geslagen dit jaar. Maar als ze een keer hun benen strekken, staan ze gewoon op gelijke hoogte met Ferrari en is de enige conclusie dus alweer: we weten nog niet wie er het best voorstaat. Het zou ook zomaar Mercedes kunnen zijn.

Hamilton reed net een tijd die 3 duizendsten langzamer was dan Vettel, maar deed dit met een sector 1 die trager was dan wat hij zelf op de C4 reed. Dus ook bij Mercedes zit er nog meer in de tank.
ja, dat zeg ik toch, ze kunnen beiden makkelijk een 1:15 rijden. Mensen die conclusie's trekken uit die 1:18's van Mercedes volgen waarschijnlijk voor het eerst een wintertest, daar zou ik me niet teveel mee bezig houden. Verder is het vooral Mercedes zelf die dergelijke geruchten voedt, Hamilton bv die vanmorgen nog riep dat het gat misschien wel een halve seconde is. De auto lijkt wat grilliger te zijn, maar als ze m in de juiste window krijgen dan denk ik dat ze gewoon weer voor de overwinningen meedoen.

Jozef

Zo, de wintertests zitten er weer op voor dit jaar. Dit is het eindtotaal van afgelegde kilometers per team, voor de twee weken samen.

Mercedes 5535
Ferrari 4641
Renault 4473
Toro Rosso 4352
Alfa Romeo 4292
McLaren 4064
Haas 4055
Red Bull 3878
Racing Point 2909
Williams 2639

Robbert65

Citaat van: Jozef op 01 maart 2019 - 18:29:18
Zo, de wintertests zitten er weer op voor dit jaar. Dit is het eindtotaal van afgelegde kilometers per team, voor de twee weken samen.

Mercedes 5535
Ferrari 4641
Renault 4473
Toro Rosso 4352
Alfa Romeo 4292
McLaren 4064
Haas 4055
Red Bull 3878
Racing Point 2909
Williams 2639


Dit telt veel zwaarder in  mijn ogen dan de rondetijden. Mercedes heeft gewoon minimaal 2x zoveel data weten te verzamelen als Williams heeft verzameld. Lyrisch over RBR met Honda? Kan, mag, maar voorlopig staan ze in deze lijst achtste.

Dat is eigenlijk een slecht teken. Oorzaken: twee crashes van Gasly en twee keer versnellingsbakproblemen, die wellicht mogelijk samenhangen met voornoemde crashes.

Eerst Australië, dan Bahrein in de woestijn en daarna China. Dan hebben we pas een serieuze indicatie van hoe en wat.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Tuesday

Citaat van: Robbert65 op 01 maart 2019 - 20:27:41
Citaat van: Jozef op 01 maart 2019 - 18:29:18
Zo, de wintertests zitten er weer op voor dit jaar. Dit is het eindtotaal van afgelegde kilometers per team, voor de twee weken samen.

Mercedes 5535
Ferrari 4641
Renault 4473
Toro Rosso 4352
Alfa Romeo 4292
McLaren 4064
Haas 4055
Red Bull 3878
Racing Point 2909
Williams 2639


Dit telt veel zwaarder in  mijn ogen dan de rondetijden. Mercedes heeft gewoon minimaal 2x zoveel data weten te verzamelen als Williams heeft verzameld. Lyrisch over RBR met Honda? Kan, mag, maar voorlopig staan ze in deze lijst achtste.

Dat is eigenlijk een slecht teken. Oorzaken: twee crashes van Gasly en twee keer versnellingsbakproblemen, die wellicht mogelijk samenhangen met voornoemde crashes.

Eerst Australië, dan Bahrein in de woestijn en daarna China. Dan hebben we pas een serieuze indicatie van hoe en wat.
waarom zou dit lijstje zwaarder tellen? De waarde van een extra ronde neemt na elke ronde af. Of je nou 1000 ronden rijdt of 1200, in die 200 ronden ga je normaal gesproken echt niet heel veel tijdwinst vinden. Dus tijden zeggen wel degelijk meer, alleen weten we niet precies hoe we ze moeten interpreteren.
Ik denk dat RBR zeer tevreden mag zijn met deze 2 testweken en ook met het aantal ronden. Ik had nooit gedacht dat ze zo'n soepele start zouden hebben. Dankzij Gasly valt het einde dan een beetje tegen, maar ze konden gisteren gewoon een racesimulatie doen, dus wat dat betreft zitten ze mooi op schema. Dat ie niet is afgerond is niet zo'n ramp, van een race simulatie leer je niet zoveel, het is meer een soort van examen voor coureur en auto. De auto lijkt me op zich wel geslaagd, Gasly moet het in Australië maar opnieuw proberen.
Kortom, heb je een snelle auto en ben je toegekomen aan een racesimulatie, dan zit je in principe goed.