Formule 1 Seizoen 2019

Gestart door Robbert65, 23 november 2018 - 15:44:37

« vorige - volgende »

Mickey

Hoezo moet Liberty het algemeen belang voorop stellen? Het is gewoon een bedrijf dat aan het eind van ieder seizoen afrekent met zijn aandeelhouders. En die willen dividend, niets meer, niets minder.

En Williams is een leuk team voor de romantici onder ons, maar de Formule 1 heeft ze niet heel hard nodig, misschien als veldvulling. Iemand moet de rode lantaarn dragen.

Mickey

Waarom zouden de teams een ander team überhaupt succes moeten gunnen?

Sabai

#137
Williams is volgens mij een financieel gezond team met sponsors.  Enkel het team management is ruk .Probleem zijn toch ook wel de " verkapte" B teams van de autofabrikanten. Die kopen de halve auto en ontwikkelen zelf amper onderdelen.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 18 april 2019 - 19:09:28
Ik vind dat Liberty en de andere teams eindelijk eens hun ogen moeten openen en het algemeen belang zien. Als teams als Williams 20 jaar geleden konden bestaan (en winnen) dan is er geen enkele reden waarom dat vandaag niet zou moeten kunnen. Het probleem is dat de andere partijen gewoon niet willen dat teams als Williams succesvol zijn.
Williams kreeg afgelopen jaar bijna 60 miljoen uit de prijzenpot, mede dankzij Bernie. Daarnaast heeft Williams al jaren de beschikking over de beste motor van het veld. Force India (dat minder geld uit de pot krijgt) heeft laten zien hoe het ook kan. Ooit domineerde Williams de kleinere teams, nu is het zelf een kleiner team. Zo gaat dat nu eenmaal. 

Jozef

#139
Citaat van: Tuesday op 18 april 2019 - 21:10:20Force India (dat minder geld uit de pot krijgt) heeft laten zien hoe het ook kan.

Ik weet niet of je het al vergeten bent of zo, maar Force India is nog geen jaar geleden failliet gegaan...

Citaat van: Mickey op 18 april 2019 - 19:46:41Hoezo moet Liberty het algemeen belang voorop stellen? Het is gewoon een bedrijf dat aan het eind van ieder seizoen afrekent met zijn aandeelhouders. En die willen dividend, niets meer, niets minder.

Ik geloof dat we in een eerdere discussie al een keer vastgesteld hebben dat jij vindt dat F1 geen sport is of niet hoeft te zijn. Ik vind van wel, ik wil dat F1 een sport is. Daarom dus.

Mickey

Ik vind het wel degelijk een sport. Alleen jij lijkt niet te kunnen verkroppen dat het daarnaast gewoon business is. Ik proef vooral frustratie over dat teams niet doen wat in jouw optiek het juiste is.

Daar kan je over blijven stampvoeten, maar ik blijf me dan geroepen voelen om de realiteit erbij te halen.




Robbert65

Citaat van: Jozef op 18 april 2019 - 18:03:45
Het is alleen het geld dat het verschil maakt. Zo is het succes van Red Bull voor een groot deel te danken aan Newey, die bij McLaren werd losgeweekt dankzij een astronomisch salaris. Dat was geen kwestie van een vicieuze cirkel want Red Bull was daarvoor een team dat niet beter deed dan af en toe wat puntjes sprokkelen. Succes is te koop, en als F1-team heb je ofwel een autoconstructeur nodig die achter je staat, of een rijke suikeroom. Wie geen van beide heeft, is een vogel voor de kat. Williams houdt het in elk geval langer uit dan Force India en Sauber, misschien doen ze het dan toch niet zo slecht.
Dat klopt niet helemaal, Newey had al een overeenkomst met Jaguar voordat Red Bull de tent overnam. Newey zat feitelijk al in de boedel. Hij praat daar redelijk uitgebreid over in een recente podcast op f1.com
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Sphinx

Citaat van: Sabai op 18 april 2019 - 20:05:34
Williams is volgens mij een financieel gezond team met sponsors.  Enkel het team management is ruk .Probleem zijn toch ook wel de " verkapte" B teams van de autofabrikanten. Die kopen de halve auto en ontwikkelen zelf amper onderdelen.

Iets dat Tyrrell, March, Shadow, Lotus, Embassy Hill,Hesketh en verder vele kleine teams in de jaren 70 al jaren deden. Ook Williams zelf. Dus ik vond het helemaal geen probleem. Alleen een route die werd afgesloten door de toenmalige Concorde agreements toen de rijkere teams in de jaren 80 en 90 (opnieuw Williams) elkaar een beetje wilde helpen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Tuesday

Citaat van: Jozef op 18 april 2019 - 22:51:54
Citaat van: Tuesday op 18 april 2019 - 21:10:20Force India (dat minder geld uit de pot krijgt) heeft laten zien hoe het ook kan.

Ik weet niet of je het al vergeten bent of zo, maar Force India is nog geen jaar geleden failliet gegaan...
dat is in dit geval ff niet van belang, failliet of niet, ze deden met een klein budget hele leuke dingen. Dat kleine budget rond krijgen is natuurlijk een ander verhaal. Williams heeft/had een groter budget dan Haas, FI en STR, maar ze doen het verreweg het slechtste van allemaal.

Mickey

Maar inderdaad, die Mercedesmotor ook. Met de snelste motor van het veld, een auto bouwen die seconden per ronde te langzaam is. Haast een prestatie op zich.

Matthijs

Inmiddels is de Mercedes niet meer de snelste motor van het veld, maar het is wel zorgwekkend dat ze bij Williams geen idee meer hebben hoe ze een goede auto moeten bouwen.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 19 april 2019 - 08:28:54
Inmiddels is de Mercedes niet meer de snelste motor van het veld.
dat wordt vaak geroepen, maar ik heb daar mn twijfels over. Volgens mij nog minstens gelijkwaardig aan Ferrari. Ferrari had vorig jaar een aantal races een trucje met de batterij, maar zonder dat, leek Mercedes nog steeds de betere motor te hebben. Overigens gaat het om meer dan alleen (top)snelheid.

Breaktest

Citaat van: Tuesday op 19 april 2019 - 09:28:07
Citaat van: Matthijs op 19 april 2019 - 08:28:54
Inmiddels is de Mercedes niet meer de snelste motor van het veld.
dat wordt vaak geroepen, maar ik heb daar mn twijfels over. Volgens mij nog minstens gelijkwaardig aan Ferrari. Ferrari had vorig jaar een aantal races een trucje met de batterij, maar zonder dat, leek Mercedes nog steeds de betere motor te hebben. Overigens gaat het om meer dan alleen (top)snelheid.
Wellicht dat Mercedes in theorie (op de testbank) nog steeds het meeste vermogen heeft, maar het voordeel ervan lijkt toch een beetje naar de achtergrond gedrukt. Dat komt doordat de bandbreedte van het ideale afstelwindow dit jaar een stuk smaller geworden is - en dat heeft weer met de nieuwe banden en voorvleugels te maken.

Met andere woorden, of Mercedes heeft de afgelopen races toevallig een paar keer goed 'gegokt', of ze hebben gewoon  betere simulatiesoftware dan de anderen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs

Hoe dan ook, Williams heeft een topmotor en dezelfde banden als de rest. Hun problemen liggen dus op het vlak van de auto en eventueel de coureurs. Het is heel goed mogelijk dat Stroll en Sirotkin vorig jaar niet in staat waren tot in detail de problemen van het chassis boven tafel te halen dus daar ligt een deel van het probleem. Ik vertrouw erop dat Russell een zeer begenadigd coureur is en van Kubica durf ik nog geen uitspraken te doen. Hij klaagt zoveel over zijn auto dat ik denk dat zijn auto eens helemaal vanaf scratch zou moeten worden opgebouwd, daar zit structureel iets mis. Maarja, geen reserveonderdelen he  :o ???

Jozef

Citaat van: Mickey op 18 april 2019 - 23:06:25Ik vind het wel degelijk een sport. Alleen jij lijkt niet te kunnen verkroppen dat het daarnaast gewoon business is. Ik proef vooral frustratie over dat teams niet doen wat in jouw optiek het juiste is.

Daar kan je over blijven stampvoeten, maar ik blijf me dan geroepen voelen om de realiteit erbij te halen.

Ik kan dat wel verkroppen, de F1 kan niet bestaan zonder een business-aspect. Alleen is de slinger totaal maar dan ook totaal doorgeslagen naar de verkeerde kant en zitten we nu echt op het punt dat de sport ver te zoeken is. Wat ik niet kan verkroppen is dat er dan lacherig wordt gedaan over een rasecht team als Williams dat hier slachtoffer van geworden is. Men zou beter lacherig doen over Haas met hun Ikea-auto dan over Williams dat nog een echt F1-team wil blijven.