Formule 1 wagen als safetycar?

Gestart door Mike05021984, 13 december 2016 - 22:23:48

« vorige - volgende »

Mike05021984

Ik vraag me al heel lang af, waarom wordt er geen F1 wagen gebruikt als safetycar?
De rijders klagen bijna altijd dat de safetycar te traag rijdt ( maar deze rijdt natuurlijk zelf op zijn limiet van wat de auto kan), maar voor de formule 1 wagens is dit natuurlijk veel te traag... Waardoor hun banden dan weer afkoelen en dergelijke.
Dus mijn vraag, waarom niet gewoon een oudere F1 wagen gebruiken?
Bijvoorbeeld dit jaar gewoon een F1 van 2015 gebruiken.

Jehoentelaar

Een Safety Car is niet enkel een trage auto die het veld ophoudt. Het barst van de apparatuur om in-car de race optimaal bij te kunnen houden, zodat Mayländer en zijn collega ook daadwerkelijk weten waar ze mee bezig zijn. Dat kun je niet in een cockpit van een Formule 1-auto kwijt.

Mike05021984

Dient een safety car niet gewoon om te checken of het wel veilig genoeg is op de baan om te racen?
Al de rest kan toch gewoon via de boortradio gebeuren ....
Het belangrijkste is toch de 'track', de rest kan simpelweg van de pitmuur komen , daar zitten genoeg mensen alles te monitoren.

Jehoentelaar

Je geeft zelf meteen nog een reden waarom een F1-auto geen mogelijkheid is: "om te checken of het wel veilig genoeg is op de baan om te racen". Dat klopt niet. Je kan van Mayländer niet verwachten dat 'ie op topsnelheid die Mercedes AMG op de baan houdt én dat hij over de volledige baan (inclusief run-offs!) het overzicht houdt. Daarom zit er als het goed is ook een mannetje naast hem. Natuurlijk gebeurt daarnaast nog een heleboel vanuit race control (zeer zeker niet de pitmuur, behoudens Whiting zelf, maar die drukt enkel op een aantal knoppen). Merk op dat de SC geen enkele beslissing neemt, dat wordt gedaan door race control. De SC geeft wel veel feedback, bijvoorbeeld wat betreft weersomstandigheden.

Je moet voor de aardigheid eens met een willekeurig autosportevenement eens een kijkje nemen bij de Safety Car van dat moment. Daar zit een hoop apparatuur in. In de Formule 1 is gaat dat nog een stap verder. De Safety Car houdt de controle over de race zodra het signaal 'SC' is gegeven en levert die controle in vlak na het signaal "Safety Car in this lap". Een hoop signalen worden via de SC doorgegeven aan coureurs (de groene lamp dat aangeeft dat de SC gepasseerd mag worden, bijvoorbeeld). Dat soort dingen kun je onmogelijk allemaal op een moderne F1-auto monteren.

Je gaat bovendien voorbij aan twee essentiële dingen van de SC:
- Herkenbaarheid: de auto moet altijd duidelijk herkenbaar zijn als iets anders dan een Formule 1-auto. Om het breder te trekken: het is vrijwel nooit een auto die qua model lijkt op één of meerdere auto's van deelnemende raceteams.
- Vertraging: een Formule 1-auto voor een veld Formule 1-auto's zetten zorgt niet voor de gewenste vertraging van het veld, die juist op SC-momenten nodig is om marshals veilig hun werk te kunnen laten doen. Waarom een SC inzetten als het veld met SC net zo hard gaat als zonder? Heel jammer voor F1-coureurs dat de SC af en toe wat traag is, maar dat is het hele idee van dat ding. Het lijkt mij dat het belang van veilig werkende marshals net even wat groter is dan dat van een paar klagende coureurs. In het verleden hebben we wel eens rare situaties gehad met trage SC's (denk aan de beruchte Renault Clio in Buenos Aires, 1996), maar die Mercedes AMG rijdt zodanig door dat zulke situaties niet meer in het heden voorkomen.

In dit filmpje uit 2011 wordt ook het een en ander verteld:



Algemene conclusie: slecht idee, niet meer aan denken.

Jozef

Een F1-stuur heeft nog meer knoppen dan die hele SC bij mekaar. Dus dat op zich lijkt me niet echt een argument. Een paar lampen op een oude F1 monteren is ook geen rocket science. En een F1-wagen die voor safety car speelt, kan ook traag rijden.

Maar je andere punten kloppen natuurlijk: je wil een bijrijder hebben om de situatie te overzien. De auto moet goed herkenbaar zijn.

Er zijn nog een paar andere dingen:

- moeilijkheid om een F1-wagen te besturen in extreme weersomstandigheden. Af en toe spint er nog eens een F1-coureur achter de safety car, gewoon omdat het zo moeilijk is. Het laatste wat je wilt is dat je SC-bestuurder (die véél minder uren klopt in een F1-wagen en er dus nog meer moeite mee zal hebben!) de boel niet onder controle weet te houden.

- betrouwbaarheid: een F1-wagen is beduidend minder betrouwbaar dan zo'n Mercedes AMG en dat is absoluut niet wenselijk. Zeker aan SC-snelheden waarbij de motor weinig koeling krijgt. Stel je voor dat de motor van de safety car ploft.

- kosten: F1-auto's zijn superduur in onderhoud en in gebruik en vereisen een heel team aan monteurs gewoon om ze op de baan te krijgen. Dat zou je dan ook voor de SC moeten hebben.

Tuesday

je kunt je misschien beter afvragen wat een SC uberhaupt nog voor nut heeft? we hebben al de virtual SC, een normale SC zou in principe ook volledig electronisch kunnen.

Jozef

Bij extreem weer is de SC-bestuurder een belangrijke bron van informatie voor race control.

De SC kan een snelheid bepalen die geschikt is voor die specifieke situatie in plaats van dat iemand van achter een computerscherm een lap delta moet opleggen.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 14 december 2016 - 02:15:29
Bij extreem weer is de SC-bestuurder een belangrijke bron van informatie voor race control.

De SC kan een snelheid bepalen die geschikt is voor die specifieke situatie in plaats van dat iemand van achter een computerscherm een lap delta moet opleggen.
dat kun je ook wel op voorhand vaststellen. En als het echt extreem wordt gewoon een rode vlag. Met de staande starts na een SC wat vanaf volgend jaar ingaat is het verschil tussen een rode vlag en SC sowieso vrij klein. Van mij mag de SC blijven, maar het kan ook prima zonder.

Jehoentelaar

Weersomstandigheden zijn zo veranderlijk en divers dat dat absoluut niet op voorhand vast te stellen is. Het is geen F1-spelletje waarin je kan kiezen tussen 'dry' en 'rain'. Het aantal gradaties qua weer is oneindig.

Wings

In aanvulling op Jozef:

- Slijtage van een Formule 1 wagen zijn hoger;
- Onderhoudskosten fors duurder;
- Onderdelen wellicht niet beschikbaar.

Bovendien moet je ook nog opzoek naar een iemand die in zo'n ding past en weet te besturen. Lijkt me niet echt praktisch. Verder zou ik niet weten hoe je de rol van de bijrijder invult.

Mike05021984

#10
Maar kan je de grip van zo een safety car dan vergelijken met een F1 wagen? Neen toch lijkt me... Dat is dag en nacht verschil. Dus of iemand in een safety car nu kan beslissen of er te weinig grip is door de bijv teveel regen, lijkt me absoluut niet vergelijkbaar.
Hoe dikwijls hoor je de F1 piloten niet klagen dat ze bijv na 5 rondjes SC al terug meer dan genoeg grip hebben... Terwijl die SC dat toch onmogelijk kan voelen in zijn wagen? Compleet andere banden SC vs F1 auto om nog maar een groot verschil te geven...
Als je op dat moment een f1 wagen als safety car hebt (en je zet die dan nog eens op dezelfde regenbanden als de F1 wagens zelf) lijkt het mij toch veel relevanter om het in te schatten.
Een goede bestuurder vinden lijkt me ook absoluut niet moeilijk , genoeg ex F1 piloten die daar rondlopen op zo een grand prix weekend... (Coulthard,Webber, Berger, Vergne,...)
En een F1 auto wat opvallender maken om beter herkenbaar te zijn is nu ook weer geen grote opgave toch...
En te grote kosten? Al die 2015 wagens (en ouder ook) staan daar nu toch maar te verkommeren, worden ze tenminste nog voor iets gebruikt.
Kijk zoals nu bijv worden ze ingezet om de 2017 banden te testen.




Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 14 december 2016 - 13:31:50
Weersomstandigheden zijn zo veranderlijk en divers dat dat absoluut niet op voorhand vast te stellen is. Het is geen F1-spelletje waarin je kan kiezen tussen 'dry' en 'rain'. Het aantal gradaties qua weer is oneindig.
de snelheid van een SC is wel vrij goed te voorspellen hoor. En bovendien zit er enorme marge tussen hoe hard een F1 achter de SC rijdt en hoe hard ze zouden kunnen. Je kunt prima van tevoren een delta bepalen. Dat kan voor een VSC ook, dus voor een gewone SC ook, al zou je die eventueel een veiliger marge kunnen geven. Verder heb je aan een SC ook niet veel om de situatie in te schatten aangezien het een compleet andere auto is. Het gaat vooral om dingen als spray in het middenveld en aquaplaning die het zo verradelijk maken.

Jehoentelaar

Citaat van: Mike05021984 op 14 december 2016 - 18:36:18
Maar kan je de grip van zo een safety car dan vergelijken met een F1 wagen? Neen toch lijkt me... Dat is dag en nacht verschil. Dus of iemand in een safety car nu kan beslissen of er te weinig grip is door de bijv teveel regen, lijkt me absoluut niet vergelijkbaar.
Ik denk dat een ervaren autopiloot als Bernd Mayländer dat net even wat beter kan beoordelen dan een forummer van GPPits, niet? Dit is gewoon problemen zoeken die er niet zijn.

Mike05021984

Dat is jouw mening, maar hoe kan je nu een F1 wagen vergelijken met een straatauto die op compleet andere banden rijdt....
Dan mag je nog zoveel ervaring hebben, als je nooit een f1 auto bestuurd hebt kan je dat nooit inschatten zoals het zou moeten...

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 14 december 2016 - 18:38:59
Citaat van: Mike05021984 op 14 december 2016 - 18:36:18
Maar kan je de grip van zo een safety car dan vergelijken met een F1 wagen? Neen toch lijkt me... Dat is dag en nacht verschil. Dus of iemand in een safety car nu kan beslissen of er te weinig grip is door de bijv teveel regen, lijkt me absoluut niet vergelijkbaar.
Ik denk dat een ervaren autopiloot als Bernd Mayländer dat net even wat beter kan beoordelen dan een forummer van GPPits, niet? Dit is gewoon problemen zoeken die er niet zijn.
nou, ik zou de forummer op Gppits niet onderschatten hoor en Maylander ook niet overschatten. Wat hebben we dit jaar gezien? Of ze rijden de baan bijna droog voor ze beginnen, of er veranderd eigenlijk niet aan de situatie zoals in Brazilië. Ze doen maar wat bij de FIA.