De GP van Nederland

Gestart door Fabian, 30 november 2016 - 14:26:00

« vorige - volgende »

Sabai

Citaat van: Jozef op 19 juni 2019 - 21:23:14
Citaat van: Sabai op 18 juni 2019 - 16:47:05champignons league
:D

Bospaddenstoelen United tegen FC Vliegenzwam

Sorry voor deze off-topic escapade. :)

Die fijne autocorrectie ook altijd :)

Breaktest

Citaat van: Robbert65 op 18 juni 2019 - 21:29:46
Nogmaals, voor 65 euro heb ik volgend jaar mei een topdag. Ik weet niet of er hier mensen zijn die wel eens behoorlijk uit eten gaan, maar dat is per ppersoon een smak duurder.

Verder @breaktest,
CitaatIk heb nog iets anders uitgerekend: GP tickets anno nu zijn 100% duurder dan tijdens de laatste GP van Zandvoort - gecorrigeerd voor inflatie.
dat berekenen van je, kun je dat eens laten zien?

En zeker heren Formule 1 fans, ga vooral niet naar een echte race zeg. Wat heb je daar te zoeken?  ::) :-*.
Wat krijgen we nou Robbert, word ik niet op mijn woord geloofd? Welnu, reken maar dat ik mijn huiswerk doe voor ik iets 'omstredens' beweer. 
Het is best lastig te achterhalen wat F1 tickets in vroeger dagen deden, maar op e-Bay zie je voor de verzamelaar nog wel een eens ticket voorbijkomen. Om even een beeld te schetsen:
Watkins Glenn 1977, zaterdag: 3 dollar.
Britse GP 1987, racedag: 16 pond.
Britse GP 1993, 3 day, general admission: 50 pond.
Laten we even bij het laatste blijven: gecorrigeerd voor inflatie is dat 92 pond anno nu.
Maar wat vraagt men werkelijk anno 2019 voor een dergelijk ticket? 185 pond, ofwel een verdubbeling van de prijs...
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

#392
In 1964 boekte ik als JAC-lid (Jeugd Automobiel Club) een all-in reis van Den Haag naar Zandvoort. All-in was: verzorgde busreis v.v. + ticket voor de F1 op zondag. Totale kosten: 4,50 gulden. Omgerekend naar nu zou dat 23,54 gulden oftewel 10,68 euro zijn. (Bron: Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis.)

Dit alles schuif ik echter snel weer van tafel, want vergelijkingen trekken is veel meer dan cijfers overleggen. Ging je vroeger naar een GP, dan ging je naar een simpele sportwedstrijd. In huidige tijden is een F1 weekend een groot (commercieel) evenement vol beleving. Pretparken (Ik maakte eerder al de opmerking omtrent 'Pretpark Nederland'), popconcerten en vergelijkbare 'belevings-events' kosten niet zelden een vergelijkbaar bedrag. En ga eens ergens chique eten. Tja, we leven in een rijk land!
Ben het daarom met Robbert eens dat je je op vrijdag met je rugzak in de duinen uitstekend kunt vermaken voor een relatief aanvaardbaar bedrag van 65 eurootjes.

Overigens spelen de prijzen nauwelijks een rol bij mijn persoonlijke keuze wel of geen Zandvoort.

Fietser

Citaat van: Robbert65 op 19 juni 2019 - 20:43:10
DE GP op Zandvoort werd altijd door de NOS (NTS) uitgezonden. Zo heb ik herinneringen aan op zondagmiddag in zwart wit kijken op de grond zittend tegen de benen van mijn vader. En toen dat ongeluk, die vreselijke fik, live. Ik heb pas in 94 de TV weer aangezet voor F1.
.
Nou altijd? Ik schat ergens vanaf halverwege de seventies. (TV was er vanaf half '50.) Wie voor die tijd een GP wilde zien, moest er toch echt zelf naartoe.

Breaktest

Citaat van: Fietser op 20 juni 2019 - 10:33:36
Ging je vroeger naar een GP, dan ging je naar een simpele sportwedstrijd. In huidige tijden is een F1 weekend een groot (commercieel) evenement vol beleving. Pretparken (Ik maakte eerder al de opmerking omtrent 'Pretpark Nederland'), popconcerten en vergelijkbare 'belevings-events' kosten niet zelden een vergelijkbaar bedrag. En ga eens ergens chique eten. Tja, we leven in een rijk land!
Ben het daarom met Robbert eens dat je je op vrijdag met je rugzak in de duinen uitstekend kunt vermaken voor een relatief aanvaardbaar bedrag van 65 eurootjes.

Overigens spelen de prijzen nauwelijks een rol bij mijn persoonlijke keuze wel of geen Zandvoort.
De bottom line is dus dat je betaalt voor zaken waar de meeste racefans niet om hebt gevraagd. Les 1 van ieder marketingboek luidt Klant is koning. Zo niet F1. Daar geldt: take it, or leave it.
Eigenlijk is F1 cynisme ten top. Zo ongeveer elke bobo zegt rekening te houden met de fans, maar aan de fans zelf wordt nooit iets gevraagd. Da's alleen maar mogelijk door het soort semi-monopoly waarin F1 zich beweegt. 
Dus lang geleden heb ik mijn conclusie maar getrokken: dan maar leave it, hooguit zo nu en dan achterom kijkend of er nog iets interessants voor mijn gading bij zit. Om dezelfde reden ben ik groot voorstander van een alternatieve raceklasse met vergelijkbare performance maar die de beleving van fans vooropstelt. Ik ben ervan overtuigd dat daar een markt voor is, alleen moet het kwartje bij menigeen nog vallen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs

Citaat van: Breaktest op 20 juni 2019 - 15:51:57Zo ongeveer elke bobo zegt rekening te houden met de fans, maar aan de fans zelf wordt nooit iets gevraagd.
Ik denk ook niet dat je letterlijk moet 'vragen' wat ze willen, want dan krijg je 100.000 antwoorden. De een wil snellere auto's met meer downforce, de ander wil meer close racing. Succes. Pas als er geen mensen naar een GP komen zal er echt iets moeten veranderen, maar zo te zien zijn er meer dan genoeg Nederlanders die wel vinden dat de GP het geld waard is.

Breaktest

Citaat van: Matthijs op 20 juni 2019 - 16:08:40
Citaat van: Breaktest op 20 juni 2019 - 15:51:57Zo ongeveer elke bobo zegt rekening te houden met de fans, maar aan de fans zelf wordt nooit iets gevraagd.
Ik denk ook niet dat je letterlijk moet 'vragen' wat ze willen, want dan krijg je 100.000 antwoorden. De een wil snellere auto's met meer downforce, de ander wil meer close racing. Succes. Pas als er geen mensen naar een GP komen zal er echt iets moeten veranderen, maar zo te zien zijn er meer dan genoeg Nederlanders die wel vinden dat de GP het geld waard is.
Uit enquêtes en aanvullende methodes kun je heel goed trends en behoeften destilleren. Maar dan is het wel zaak dit zo op te zetten dat je niet alleen de antwoorden krijgt die ja graag horen wil. Ook moet er de wil zijn om daadwerkelijk iets met die conclusies te doen.
Maar laten we eerlijk zijn, die wil is er gewoon niet - want er zijn altijd andere belangen. en zo lang F1 niet met de rug tegen de muur staat zal die er ook nooit komen. Een paar jaar geleden heeft men eens een onderzoekje gedaan - dat flutrapportje lig inmiddels in de onderste la.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Waaruit blijkt voor jou dan dat ze niet naar de klant (want dat zijn we gewoon) luisteren?

Tv-cijfers floreren de afgelopen jaren. Over het algemeen volle circuits. En ze zijn winstgevend.

Er zijn bovendien wel degelijk initiatieven ontplooid om het publiek dichterbij te krijgen, zoals demo's in steden bijvoorbeeld.

En er is niet zozeer een ander belang volgens mij. Uiteindelijk is leveren wat de toeschouwers willen, het énige dat zorgt voor continuïteit en winstgevendheid ofwel bestaansrecht. Voldoen ze daar niet aan dan zijn ze vroeg of laat ten dode opgeschreven. En daar lijkt het dus nog geenszins op.

Breaktest

Citaat van: Mickey op 20 juni 2019 - 17:24:57
Waaruit blijkt voor jou dan dat ze niet naar de klant (want dat zijn we gewoon) luisteren?

Tv-cijfers floreren de afgelopen jaren. Over het algemeen volle circuits. En ze zijn winstgevend.

Er zijn bovendien wel degelijk initiatieven ontplooid om het publiek dichterbij te krijgen, zoals demo's in steden bijvoorbeeld.

En er is niet zozeer een ander belang volgens mij. Uiteindelijk is leveren wat de toeschouwers willen, het énige dat zorgt voor continuïteit en winstgevendheid ofwel bestaansrecht. Voldoen ze daar niet aan dan zijn ze vroeg of laat ten dode opgeschreven. En daar lijkt het dus nog geenszins op.
Hou alsjeblieft op zeg. Waaruit blijkt dat ze dat wel doen? Heeft de klant gevraagd om fluisterauto's, een ingekrompen startveld, een subcompetitie voor fabrieksteams, races achter een decoder, woestijnlocaties zonder autosporttraditie, onzinnige veiligheidsmaatregelen zoals de halo, een steeds zwaarder stempel van race stewarts op de uitslag, 50% elektrische aandrijving in de nabije toekomst?
Ook met die kijkcijfers danst het nogal op en neer https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/248426/kijkcijfers-kelderen-mondiale-interesse-in-formule-1-blijft-dalen


Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Fair enough, nieuwe informatie, altijd goed. Tot nu toe was er de laatste jaren sprake van een stijgende lijn.

Dat neemt de rest van mijn betoog overigens niet weg. Ze zullen zich vast blijven aanpassen om aan de klantbehoefte te voldoen.

Fietser

#400
Ik zie het niet zo somber in met de F1. Mijn gevoel zegt nml. dat de meeste kijkers/volgers/klanten het, ondanks wat gemopper over regels, jurering of techniek, best oké vinden. (Laten we daarbij niet vergeten dat vooral de critici op fora zitten.) GP's hebben nml. nog immer een hoog aanzien; er wordt nog steeds jaarlijks met spanning naar het nieuwe seizoen uitgekeken; TV-kijkers (met het juiste zenderaanbod) krijgen een geweldige show voorgeschoteld, in het donker, op klassieke circuits, tussen stadse stoeprandjes of cactussen in een woestijn. Mondialer kan nauwelijks. Bovendien zijn de races, afgezien van de Mercedes-dominantie van de laatste jaren, spannender en vermakelijker dan ooit, mede met dank aan de geweldige beeldtechnieken en graphics.
Natuurlijk is niet alles naar ieders zin, dat kan ook niet. De halo en de mindere geluidsbeleving zijn voor velen een doorn in het oog. Maar dat ligt niet alleen aan de 'makers van de sport', maar ook aan de samenleving. Aan ons dus! We willen heimelijk risico's tot een minimum beperken. (Iedereen is tot op het bot verzekerd tegen onheil, om elke scheet houdt men een stille tocht en de betekenisloze RIP's zijn bij drama niet van de lucht.) En we willen het milieu graag ontzien - terecht. Maar we willen ook spektakel en vermaak. En we willen spanning. Kortom, we willen van alles. Probeer daar maar chocola, of nou ja, iets leuks van te maken.
Natuurlijk is er kritiek, dat mag, perfectie bestaat nauwelijks. Maar kan iemand mij duiden wanneer of in welke periode die vermaledijde F1 voor de toeschouwende massa vermakelijker/boeiender was dan nu?

Mickey

@Breaktest:

Daarbij komt trouwens dat de zaken die je noemt niet door iedereen als iets slechts of onoverkomelijks gezien worden.

Ik heb geen moeite met woestijnraces, zolang er maar een gezonde mix is. De halo, inderdaad niet fraai, maar een gevolg van de tijdgeest. Blijf ik me daar druk om maken? Nee. Tuurlijk niet. Zelfde geldt voor de elektrificatie. Ook ik hoor liever een krijsende V12, aber das war einmal. Ik heb geen moeite met een tientje per maand betalen voor tien maanden per jaar twee races. Dat was vroeger niet trouwens. Nu zo'n zes races meer dan vijftien jaar geleden?

Wat ik maar wil zeggen; We moeten er voor waken niet te veranderen in een groepje boze oude mannen die roepen dat vroeger alles beter was.

Mickey


Robbert65

Citaat van: Mickey op 20 juni 2019 - 19:01:38
@Breaktest:

Daarbij komt trouwens dat de zaken die je noemt niet door iedereen als iets slechts of onoverkomelijks gezien worden.

Ik heb geen moeite met woestijnraces, zolang er maar een gezonde mix is. De halo, inderdaad niet fraai, maar een gevolg van de tijdgeest. Blijf ik me daar druk om maken? Nee. Tuurlijk niet. Zelfde geldt voor de elektrificatie. Ook ik hoor liever een krijsende V12, aber das war einmal. Ik heb geen moeite met een tientje per maand betalen voor tien maanden per jaar twee races. Dat was vroeger niet trouwens. Nu zo'n zes races meer dan vijftien jaar geleden?

Wat ik maar wil zeggen; We moeten er voor waken niet te veranderen in een groepje boze oude mannen die roepen dat vroeger alles beter was.
thanks Mickey
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Citaat van: Fietser op 20 juni 2019 - 19:01:10
Ik zie het niet zo somber in met de F1. Mijn gevoel zegt nml. dat de meeste kijkers/volgers/klanten het, ondanks wat gemopper over regels, jurering of techniek, best oké vinden. (Laten we daarbij niet vergeten dat vooral de critici op fora zitten.) GP's hebben nml. nog immer een hoog aanzien; er wordt nog steeds jaarlijks met spanning naar het nieuwe seizoen uitgekeken; TV-kijkers (met het juiste zenderaanbod) krijgen een geweldige show voorgeschoteld, in het donker, op klassieke circuits, tussen stadse stoeprandjes of cactussen in een woestijn. Mondialer kan nauwelijks. Bovendien zijn de races, afgezien van de Mercedes-dominantie van de laatste jaren, spannender en vermakelijker dan ooit, mede met dank aan de geweldige beeldtechnieken en graphics.
Natuurlijk is niet alles naar ieders zin, dat kan ook niet. De halo en de mindere geluidsbeleving zijn voor velen een doorn in het oog. Maar dat ligt niet alleen aan de 'makers van de sport', maar ook aan de samenleving. Aan ons dus! We willen heimelijk risico's tot een minimum beperken. (Iedereen is tot op het bot verzekerd tegen onheil, om elke scheet houdt men een stille tocht en de betekenisloze RIP's zijn bij drama niet van de lucht.) En we willen het milieu graag ontzien - terecht. Maar we willen ook spektakel en vermaak. En we willen spanning. Kortom, we willen van alles. Probeer daar maar chocola, of nou ja, iets leuks van te maken.
Natuurlijk is er kritiek, dat mag, perfectie bestaat nauwelijks. Maar kan iemand mij duiden wanneer of in welke periode die vermaledijde F1 voor de toeschouwende massa vermakelijker/boeiender was dan nu?

Eindelijk weer eens zo'n lekker stuk van Fietser!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel