De GP van Nederland

Gestart door Fabian, 30 november 2016 - 14:26:00

« vorige - volgende »

Sabai

Citaat van: Jozef op 08 april 2019 - 23:21:15
Moet een neutrale F1-fan warmlopen voor een race op Zandvoort? Dit is een oprechte vraag, ik heb nooit een race op Zandvoort gezien en vraag me dus af wat we kunnen verwachten. Mij doet het een beetje aan de Hungaroring denken en ik word er dus niet zo enthousiast van, maar ik kan me vergissen.

Ik denk dat je weinig tot geen inhaal actie zal gaan zien. I.m.o is de huidige lay-out totaal ongeschikt voor F1. Ik ben weleens bij een formule 3 race geweest en het was enkel treintje rijden.

Fietser

#256
Citaat van: Jozef op 08 april 2019 - 23:21:15
Moet een neutrale F1-fan warmlopen voor een race op Zandvoort? Dit is een oprechte vraag, ik heb nooit een race op Zandvoort gezien en vraag me dus af wat we kunnen verwachten. Mij doet het een beetje aan de Hungaroring denken en ik word er dus niet zo enthousiast van, maar ik kan me vergissen.
Mijn advies is om op zaterdag te gaan. De GP op zandvoort vindt nml. op die dag plaats en duurt voor de coureurs die Q3 halen hooguit 6 snelle rondjes. Op zondag vindt slechts een optocht plaats. Alleen zeer slechte, vooral wisselende weersomstandigheden kunnen de race op zondag wat kleur geven. Maar in dat geval kun je als kijker ook gewoon beter achter de buis zitten, met een kop warme thee en een gevulde koek.

Kortom: leuk voor een stel entrepreneurs en de plaatselijke middenstand, maar een neutrale F1-fan schiet niets op met Zandvoort.

Matthijs

Citaat van: Jozef op 08 april 2019 - 23:21:15
Moet een neutrale F1-fan warmlopen voor een race op Zandvoort? Dit is een oprechte vraag, ik heb nooit een race op Zandvoort gezien en vraag me dus af wat we kunnen verwachten. Mij doet het een beetje aan de Hungaroring denken en ik word er dus niet zo enthousiast van, maar ik kan me vergissen.
Het ook een beetje als Hungaroring, maar dan misschien zelfs nog iets smaller. Nu moet ik zeggen dat er regelmatig goede races zijn op de Hungaroring dus wie weet...

Fietser

#258
Citaat van: Matthijs op 09 april 2019 - 08:20:37
Citaat van: Jozef op 08 april 2019 - 23:21:15
Moet een neutrale F1-fan warmlopen voor een race op Zandvoort? Dit is een oprechte vraag, ik heb nooit een race op Zandvoort gezien en vraag me dus af wat we kunnen verwachten. Mij doet het een beetje aan de Hungaroring denken en ik word er dus niet zo enthousiast van, maar ik kan me vergissen.
Het ook een beetje als Hungaroring, maar dan misschien zelfs nog iets smaller. Nu moet ik zeggen dat er regelmatig goede races zijn op de Hungaroring dus wie weet...
Klopt. Maar het rechte stuk in Hongarije is, naast breder, ook 125 meter langer. Bovendien lenen de bochten 1 en 2 zich goed voor inhaalacties, wat je van Tarzan, Gerlach en Hugenholtz moeilijk kunt zeggen. 

Matthijs

Het rechte stuk van Hungaroring is 800 meter lang en 13,5 meter breed, het rechte stuk van Zandvoort is 675 meter en 10 meter breed bij S/F maar 15 meter breed bij Tarzan. Daarmee zou Zandvoort na Monaco het kortste rechte stuk hebben, maar de Arie Luyendijkbocht is wellicht wel volgas dus dan is het volgasstuk wel langer dan 1 km. Echter, op de Hungaroring vinden de inhaalacties niet alleen plaats in bocht 1, maar bijvoorbeeld ook in bocht 2. Hoe dat zich gaat ontwikkelen in Zandvoort weet ik niet, misschien de bocht na het Scheivlak. Veel zal ook afhangen van DRS en Pirelli, want in een gelijkwaardige situatie is inhalen bijna onmogelijk.

Breaktest

Ik lach me eigenlijk dood ;D ;D. Van ons - zogeheten kenners - gaat niemand er naartoe, althans dat lijkt de huidige stand van zaken. Geldt voor mij trouwens ook. Okee, ik ga vast wel even de sfeer proeven; het zal vast gezellig zijn in het dorp, met kermis, optochten, live muziek en zo - en er is een klein kansje dat ik de kwali bezoek, maar tegen de tijd dat de race begint zit ik weer fijn voor de buis.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Waarom allemaal zo negatief over het mooiste circuit ter wereld? :D Kom op jongens, CPZ is een echt old school circuit, waar je moet vechten om een plek en natuurlijk wel kunt inhalen als je maar kunt inhalen. Ik bedoel: Hamilton, Verstappen, Leclerc, Ricciardo, Norris, die gaan echt wat laten zien hoor. Kans op regen. Safetycars. Spektakel. Duwen en trekken, grindbakken bij Tarzan en Scheivlak, ouderwets ingegraven Formule 1 auto's, hoe lang is het geleden dat je dat zag? Bottas en Hamilton die elkaar en zichzelf eruittikken in Tarzan ronde 1. Vettel die een schuiver maakt in Scheivlak, huppakee, zo 't grind in. Als zestiende over het rechte stuk en dan maar inhalen weer... Verstappen driftend door Mitsubushi. Shit man, ik kan niet wachten! Jongens, wees een beetje positief. Zandvoort heeft een prachtige historie en een heel uitdagende en spannende baan. Smal hier en daar ja, maar daar wordt aan gewerkt. Bos uit (Luyendijk) wordt volgas. Ik heb bij DTM en F3  de uitremacties voor de Audi S zo vaak gezien, precies daar waar ik Jozef aanraadde te gaan staan.
Zandvoort is ook er bovenop staan / zitten, gewoon in het duinzand. Benzine ruiken, de rijders horen vloeken als het niet goed gaat.
Wat ik me herinner van de jaren negentig, stond ik ook bij de Audi S, dan sta je echt hoog. F3 Marlboro Masters race. Leuk maar ergens halverwege kwam Jos Verstappen met een 10 cilinder F1 auto demootje doen. Dat ding werd in de pit gestart en dat geluid, van één F1 auto, jaren 90, hoe je middenrif tekeer gaat. Hoe je hele lijf op die afstand (een dikke kilometer) fysiek reageert op die start van één motor. Manmanman... Hoe zal dat voelen als straks 20 V6 motoren aan komen knetteren voor de Audi S. Ja, natuurlijk sta ik dat weekend op het duin. egwel.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Goed zo Robbert, een tegengeluidje. Dat verdient Zandvoort zeker. Ik vind het ook leuk dat het door gaat.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

Toch nog even afwachten wat er overblijft van grindbakken en andere romantiek wanneer het circuit F1-klaar is gemaakt. Het circuit beschikt nog niet over de benodigde FIA-licentie, dus wat wordt er nog verwacht om die wel te krijgen? Dat het slechts gaat om een ruimere paddock, lijkt me onwaarschijnlijk.

Robbert65

Citaat van: Jozef op 09 april 2019 - 18:45:42
Toch nog even afwachten wat er overblijft van grindbakken en andere romantiek wanneer het circuit F1-klaar is gemaakt. Het circuit beschikt nog niet over de benodigde FIA-licentie, dus wat wordt er nog verwacht om die wel te krijgen? Dat het slechts gaat om een ruimere paddock, lijkt me onwaarschijnlijk.
De concrete bouwplannen betreffen de paddock en Bos uit. Die wordt iets verlegd en verruimd, zodat oplijnen voor het rechte stuk volgas kan.
Dan is er een plan voor de middenlange termijn om Tarzan te verleggen naar het noorden, waardoor het rechte stuk langer wordt.
De grindbakken blijven nadrukkelijk, LM wil af van de gestroomlijnde nepcircuits, met Paul Riccard als grafornament. Men heeft Zandvoort juist gekozen om het old skool aspect.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Geen plannen om Gerlach/Hugenholtz te hertekenen? Hugenholtz lijkt me een doorn in het oog van een veiligheidsman, omdat je toch met redelijk hoge snelheid aankomt voor een bocht met nul uitloopzone.

Robbert65

Citaat van: Jozef op 09 april 2019 - 19:53:51
Geen plannen om Gerlach/Hugenholtz te hertekenen? Hugenholtz lijkt me een doorn in het oog van een veiligheidsman, omdat je toch met redelijk hoge snelheid aankomt voor een bocht met nul uitloopzone.
Mij is daarover in ieder geval niets bekend.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey


Jozef

Citaat van: Robbert65 op 09 april 2019 - 19:36:32De grindbakken blijven nadrukkelijk, LM wil af van de gestroomlijnde nepcircuits

Dat is leuk, maar Liberty gaat niet over de veiligheid van de circuits, daar is de FIA voor bevoegd. Als zij zeggen, "dit en dit moet je doen om de licentie te krijgen", dan is het zo. En zonder Grade 1 geen F1.

Robbert65

#269
Daar heb je gelijk in Jozef. Charlie Whiting (ghzz) heeft vorig jaar inspectie gedaan, enkele aanbevelingen gegeven over plaatsing van vangrails en dergelijke maar de grindbakken goedgekeurd. Dus dat station is al gepasseerd. CPZ weet precies wat ze moeten doen om aan de eisen van FIA en LM te voldoen. Die aanpssingen aan veiiligheidsmaatregelen en het verleggen van Bos uit gaan zo'n 10 miljoen kosten, uit te voeren binnen 11 maanden.
CitaatOm de Grade 1 licentie van de FIA te verkrijgen zal een eenmalige investering in het Circuit van minimaal € 10 miljoen nodig zijn.
uit dit artikel op de site van CPZ: https://www.circuitzandvoort.nl/posts/dutch-grand-prix-in-zandvoort-is-mogelijk222
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel