De GP van Nederland

Gestart door Fabian, 30 november 2016 - 14:26:00

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Volgens Motorsport.com praat Assen donderdag weer met de FOM. De exclusiviteit van Zandvoort is namelijk 31-3 afgelopen.
Zou Zandvoort het dan toch niet rond gekregen hebben?
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mickey

Lijkt me inderdaad een centenkwestie.

Matthijs

En juist daarom denk ik dat we het helemaal niet moeten willen. Als Spa, Nürburgring, Hockenheim en Silverstone het financieel niet redden, waarom zou een GP in buurland Nederland dan wel een goed idee zijn? Het Max-effect werkt een keer uit en dan hebben we 'gewoon' een noodlijdende GP.

Mickey

Dan wordt 'ie weer vervangen.

Matthijs


Mickey

Ligt eraan. Denk dat Z'voort het proberen waard is. Het is geen doel op zich om een race voor de eeuwigheid op de kalender te hebben.

Matthijs

Ik ben ook niet tegen een GP in Nederland (en wie weet ga ik er ook nog heen), maar ik vind wel dat het organiseren van een GP in het algemeen belachelijk en buitenproportioneel duur is.

Breaktest

Ik heb het al talloze malen geopperd: de sleutel voor circuits als Zandvoort ligt in een veel sterkere branche vereniging van promotors. Dat is nu een slap clubje waarvan bijna niemand het bestaan weet.

Het punt is: doordat F1 voor zichzelf een kunstmatig monopolie heeft gecreëerd, sta je als op zichzelf opererend circuitje eigenlijk machteloos, veroordeeld tot nederig kruipgedrag. Ooit is dit onderwerp halfslachtig op de agenda van het Europees parlement gezet maar vervolgens met stille trom afgevoerd - waarschijnlijk door effectief lobbywerk. Het circus zal er alles aan doen die positie te handhaven. Bijvoorbeeld Liberty is best voor kostenverlaging - maar ook weer niet tot zo'n laag operationeel niveau dat er kans is dat alternatieve klassen van de grond komen. Budgettaire druk is dus wel degelijk een instrument en strategie.

Een monopoliepositie zonder regulering wordt vrijwel altijd misbruikt, ook nu.  Dat zie je bv in Liberty's eis dat de overheid bijspringt, met argumenten die totaal geen hout snijden. Dit soort kul niet luid genoeg aan de kaak worden gesteld. Ik citeer sporteconoom Willem de Boer (Volkskrant): "Het evenement zou van grote economische waarde zijn voor de BV Nederland. Maar grote sportevenementen, ook een Olympische Spelen of een WK voetbal, leveren over het algemeen geen of een verwaarloosbare bijdrage aan een nationale economie. Dat is bij een Formule 1 race niet anders."
Bovendien diezelfde overheid heeft al lang en breed een onevenredig hoge bijdrage geleverd door op dure grond een circuit neer te leggen / te handhaven dat ook voor andere doeleinden gebruikt zou kunnen worden.

Een monopolist vraagt om een buitengewoon sterke tegenspeler. Ik zou dus graag zien dat in ieder geval de Europese circuits zich verenigen en naar buiten toe één blok vormen. Dan kun je F1 benaderen als een soort Cirque du Soleil: Okee, u wil bij ons enige tijd neerstrijken? Dit zijn onze huurprijzen. En denk er om, na afloop wel alles zelf opruimen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

en het gevolg is dat Azië en de Amerika's, maar ook Afrika de taart verdelen.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Van Wijk

@breaktest, je hebt inderdaad een punt.
Toevallig ben ik op dit moment twee weken op pad met Cirque du soleil in de States :)

Breaktest

Citaat van: Robbert65 op 02 april 2019 - 15:45:04
en het gevolg is dat Azië en de Amerika's, maar ook Afrika de taart verdelen.
Waardoor er eindelijk ruimte ontstaat een eigen Europese taart te bakken, naar eigen smaak en maatstaven. En zo raakt F1 verder en verder van huis.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond


Breaktest

#252
Citaat van: Mickey op 08 april 2019 - 20:57:47
https://www.motorsportweek.com/news/id/22297
Inderdaad. Ook NL sites melden het. Nou mooi (al is het volgens Lammers is het iets te voorbarig).
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

Moet een neutrale F1-fan warmlopen voor een race op Zandvoort? Dit is een oprechte vraag, ik heb nooit een race op Zandvoort gezien en vraag me dus af wat we kunnen verwachten. Mij doet het een beetje aan de Hungaroring denken en ik word er dus niet zo enthousiast van, maar ik kan me vergissen.

Robbert65

Citaat van: Jozef op 08 april 2019 - 23:21:15
Moet een neutrale F1-fan warmlopen voor een race op Zandvoort? Dit is een oprechte vraag, ik heb nooit een race op Zandvoort gezien en vraag me dus af wat we kunnen verwachten. Mij doet het een beetje aan de Hungaroring denken en ik word er dus niet zo enthousiast van, maar ik kan me vergissen.
Dat denk ik ook. Jozef, haal voor een willekeurige racedag duinkaartjes. Loop na de kassa tegen de klok in het circuit op en positioneer je op het duin ter hoogte van de scherpe bocht voor Bos Uit. Je ziet van daaraf 3/4 van het rechte stuk, Uitkomen Tarzan, Hugenholz, Slotemaker, inrijden Scheivlek en de Mitsubushi, en natuurlijk alles voor je snuffert verder. Je kunt eigenlijk alles zien behalve het eerste kwart van het rechte stuk en inrijden Tarzan (pitgebouwen) en het Scheivlak, dat achter het duin schuilt. Als je het circuit nog niet kent loop je tijdens de pauze verder door en ga je de middag maar eens aan het Scheivlak kijken. Dat is een half uur lopen van die eerste plek maar goed, dat houd je fit. Het Scheivlak is een van de beroemdste en uitdagendste bochten ter wereld, past in de categorie Eau Rouge, Parabolica. Wacht maar, als het zover is, wat we daar allemaal gaan zien en wat gerennomeerde coureurs daarover zeggen gaan....
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel