Ronde 8: Formula 1 Grand Prix of Europe, Baku City Circuit, Baku, Azerbaijan

Gestart door Tessa, 13 juni 2016 - 19:44:46

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: FolkertE op 25 juni 2016 - 12:44:53
Die was volgens Mercedes al van af vrijdag verkeerd ingesteld.
Maar de hint was wel erg summier en dan nog konden er 100 tot 200 verschillende settings worden veranderd.

1 engine mode was verkeerd gecalibreerd idd, bij beide auto's, maar coureurs moeten die engine modes wel zelf selecteren. Hamilton en Rosberg hebben halverwege de race beiden die engine mode zelf ingeschakeld. Jij doet nu net of Rosberg zelf het probleem heeft veroorzaakt en dat Hamilton slachtoffer is van een fout van iemand anders, maar dat  klopt niet. Het enige verschil tussen beiden was de oplossing die ze zochten.

FolkertE

Dat was wel het verhaal van Wolff.
En Hamilton is wel degelijk slachtoffer geworden van fouten van iemand anders. Namelijk Mercedes. Direct de race zei Wolff dat Rosberg "Switched to the wrong mode and basically just had to switch it back."

Nu neem ik berichten van Wolff vaak met een korreltje zout,  maar Waarom zou hij het probleem van Rosberg bewust kleiner laten lijken dan dat het is? Daar zou hij de complottheoristen alleen maar mee versterken.

Tuesday

Citaat van: FolkertE op 25 juni 2016 - 17:24:34
Dat was wel het verhaal van Wolff.
En Hamilton is wel degelijk slachtoffer geworden van fouten van iemand anders. Namelijk Mercedes. Direct de race zei Wolff dat Rosberg "Switched to the wrong mode and basically just had to switch it back."

Nu neem ik berichten van Wolff vaak met een korreltje zout,  maar Waarom zou hij het probleem van Rosberg bewust kleiner laten lijken dan dat het is? Daar zou hij de complottheoristen alleen maar mee versterken.
tuurlijk is Hamilton slachtoffer van een fout van iemand anders, net als Rosberg. Het probleem is dat jij een onderscheid gaat maken tussen beide problemen. Beiden hebben een schakelaar omgezet waarmee ze in de problematische engine mode kwamen, niet alleen Rosberg zoals jij beweerd. Rosberg heeft m alleen vrij snel teruggezet en Hamilton pas na 12 ronden. Probleem hetzelfde, verschillende reactie's van coureurs. Dat je Wolff met een korreltje zout neemt, prima, het was in eerste instantie ook niet geheel duidelijk wat hij bedoelde, maar als je de andere reacties en het filmpje van Mercedes erbij neemt wordt het allemaal duidelijk.  Maar goed, je moet het wel willen zien natuurlijk. Ik laat het hier verder bij.

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 26 juni 2016 - 07:39:40
Citaat van: FolkertE op 25 juni 2016 - 17:24:34
Dat was wel het verhaal van Wolff.
En Hamilton is wel degelijk slachtoffer geworden van fouten van iemand anders. Namelijk Mercedes. Direct de race zei Wolff dat Rosberg "Switched to the wrong mode and basically just had to switch it back."

Nu neem ik berichten van Wolff vaak met een korreltje zout,  maar Waarom zou hij het probleem van Rosberg bewust kleiner laten lijken dan dat het is? Daar zou hij de complottheoristen alleen maar mee versterken.
tuurlijk is Hamilton slachtoffer van een fout van iemand anders, net als Rosberg. Het probleem is dat jij een onderscheid gaat maken tussen beide problemen. Beiden hebben een schakelaar omgezet waarmee ze in de problematische engine mode kwamen, niet alleen Rosberg zoals jij beweerd. Rosberg heeft m alleen vrij snel teruggezet en Hamilton pas na 12 ronden. Probleem hetzelfde, verschillende reactie's van coureurs. Dat je Wolff met een korreltje zout neemt, prima, het was in eerste instantie ook niet geheel duidelijk wat hij bedoelde, maar als je de andere reacties en het filmpje van Mercedes erbij neemt wordt het allemaal duidelijk.  Maar goed, je moet het wel willen zien natuurlijk. Ik laat het hier verder bij.
Wolff zegt het zelf letterlijk dat er een verschil was tussen beide situaties. Volgens Wolff zette Rosberg zelf zijn auto in de verkeerde (de verkeerd ingestelde)  setting. Rosberg word afgetekend 1ste en Hamilton met moeite 5de. Kan je zeggen dat het probleem het zelfde was, maar Rosberg ondervind daar toch vrij weinig hinder van. En in het filmpje word niet echt gesproken over wat de problemen precies waren en bij welke coureur het het ergste was.

Het is er nog steeds allemaal niet duidelijker op geworden, maar als jij dingen wilt zien die er niet zijn, prima. Jou keuzen. Ik vind et maar een vage boel daar bij Mercedes.

Tuesday

Citaat van: FolkertE op 26 juni 2016 - 09:25:52
Citaat van: Tuesday op 26 juni 2016 - 07:39:40
Citaat van: FolkertE op 25 juni 2016 - 17:24:34
Dat was wel het verhaal van Wolff.
En Hamilton is wel degelijk slachtoffer geworden van fouten van iemand anders. Namelijk Mercedes. Direct de race zei Wolff dat Rosberg "Switched to the wrong mode and basically just had to switch it back."

Nu neem ik berichten van Wolff vaak met een korreltje zout,  maar Waarom zou hij het probleem van Rosberg bewust kleiner laten lijken dan dat het is? Daar zou hij de complottheoristen alleen maar mee versterken.
tuurlijk is Hamilton slachtoffer van een fout van iemand anders, net als Rosberg. Het probleem is dat jij een onderscheid gaat maken tussen beide problemen. Beiden hebben een schakelaar omgezet waarmee ze in de problematische engine mode kwamen, niet alleen Rosberg zoals jij beweerd. Rosberg heeft m alleen vrij snel teruggezet en Hamilton pas na 12 ronden. Probleem hetzelfde, verschillende reactie's van coureurs. Dat je Wolff met een korreltje zout neemt, prima, het was in eerste instantie ook niet geheel duidelijk wat hij bedoelde, maar als je de andere reacties en het filmpje van Mercedes erbij neemt wordt het allemaal duidelijk.  Maar goed, je moet het wel willen zien natuurlijk. Ik laat het hier verder bij.
Wolff zegt het zelf letterlijk dat er een verschil was tussen beide situaties. Volgens Wolff zette Rosberg zelf zijn auto in de verkeerde (de verkeerd ingestelde)  setting. Rosberg word afgetekend 1ste en Hamilton met moeite 5de. Kan je zeggen dat het probleem het zelfde was, maar Rosberg ondervind daar toch vrij weinig hinder van. En in het filmpje word niet echt gesproken over wat de problemen precies waren en bij welke coureur het het ergste was.

Het is er nog steeds allemaal niet duidelijker op geworden, maar als jij dingen wilt zien die er niet zijn, prima. Jou keuzen. Ik vind et maar een vage boel daar bij Mercedes.
Wolff zegt alleen dat Rosberg eerder een switch change heeft gedaan, dat was een voordeel tov Hamilton, maar verder was de situatie gelijk. Beiden deden halverwege de race een switch change die ze in de problematische engine mode. Dat er een verschil in gevolgen was dat betwist ik verder niet, al is dat verder lastig inschatten. Rosberg heeft er uiteindelij iig niks mee verloren,  van Hamilton weten we dat niet.

FolkertE

Volgens Wolff heeft Hamilton zelf niet de switch gemaakt en Rosberg wel. Die kon gewoon simpel weer terug switchen. Maar als we kijken naar de dominantie van Mercedes, kunnen we redelijkerwijs van uitgaan dat P2 mogelijk was. En zoals ik al eerder zei, blijf ik het opmerkelijk vinden dat Wolff vaak na de race met berichten over problemen van beide auto's komt. En dan vind ik het raar dat Hamilton 7de, 5de of 3de word ofzo en Rosberg wint bijna onbedreigd.

Tuesday

Citaat van: FolkertE op 26 juni 2016 - 11:11:39
Volgens Wolff heeft Hamilton zelf niet de switch gemaakt en Rosberg wel. Die kon gewoon simpel weer terug switchen. Maar als we kijken naar de dominantie van Mercedes, kunnen we redelijkerwijs van uitgaan dat P2 mogelijk was. En zoals ik al eerder zei, blijf ik het opmerkelijk vinden dat Wolff vaak na de race met berichten over problemen van beide auto's komt. En dan vind ik het raar dat Hamilton 7de, 5de of 3de word ofzo en Rosberg wint bijna onbedreigd.
hoe is Hamilton dan in de verkeerde enginemode gekomen? Coureurs bedienen dat tijdens de race gewoon zelf hoor.  Sowieso duurde het probleem maar 12 ronden, dus P2 is misschien wel erg optimistisch. Van P10 naar P5 ging ook al niet zo heel vlot. Maar goed, dat is weer een andere discussie.

Pancake Shield

Citaat van: Wings op 22 juni 2016 - 21:19:55
Citaat van: FolkertE op 22 juni 2016 - 15:59:55
Ik ben zelf absoluut niet van de complotten, maar het is maar vaag wat er bij Mercedes gebeurt. Al sinds 2014. Soms heb ik het idee dat Mercedes de hele boel voor de gek houd om maar de sensatie van Spanning voor de titel op te wekken. Ze zijn zo dominant dat ze van niemand echt iets te vrezen hebben.

Je weet dat Rosberg beschikt over het team monteurs / engineers dat Hamilton afgelopen seizoenen had en andersom?

Late reactie op deze. Maar ik dacht dat ze juist gemengd waren in plaats van omgeswitcht. Maar dat kan ik mis hebben.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

FolkertE

Citaat van: Pancake Shield op 26 juni 2016 - 11:33:19
Citaat van: Wings op 22 juni 2016 - 21:19:55
Citaat van: FolkertE op 22 juni 2016 - 15:59:55
Ik ben zelf absoluut niet van de complotten, maar het is maar vaag wat er bij Mercedes gebeurt. Al sinds 2014. Soms heb ik het idee dat Mercedes de hele boel voor de gek houd om maar de sensatie van Spanning voor de titel op te wekken. Ze zijn zo dominant dat ze van niemand echt iets te vrezen hebben.

Je weet dat Rosberg beschikt over het team monteurs / engineers dat Hamilton afgelopen seizoenen had en andersom?
Late reactie op deze. Maar ik dacht dat ze juist gemengd waren in plaats van omgeswitcht. Maar dat kan ik mis hebben.
Inderdaad, slechts een deel van de crew is omgewisseld.


Citaat van: Tuesday op 26 juni 2016 - 11:27:15
Citaat van: FolkertE op 26 juni 2016 - 11:11:39
Volgens Wolff heeft Hamilton zelf niet de switch gemaakt en Rosberg wel. Die kon gewoon simpel weer terug switchen. Maar als we kijken naar de dominantie van Mercedes, kunnen we redelijkerwijs van uitgaan dat P2 mogelijk was. En zoals ik al eerder zei, blijf ik het opmerkelijk vinden dat Wolff vaak na de race met berichten over problemen van beide auto's komt. En dan vind ik het raar dat Hamilton 7de, 5de of 3de word ofzo en Rosberg wint bijna onbedreigd.
hoe is Hamilton dan in de verkeerde enginemode gekomen? Coureurs bedienen dat tijdens de race gewoon zelf hoor.  Sowieso duurde het probleem maar 12 ronden, dus P2 is misschien wel erg optimistisch. Van P10 naar P5 ging ook al niet zo heel vlot. Maar goed, dat is weer een andere discussie.
Tja, dat weet ik niet. Dat worden alleen maar aannamens en Mercedes zegt zelf toch redelijk duidelijk dat er een wezenlijk verschil was tussen de beide problemen en dat Rosberg heel simpel zijn schakelaar terug kon draaien en Hamilton niet. Het probleem duurde maar 12 ronde, maar met 1,5 tot 2 seconde per rondje, verlies je daar toch al snel 18 tot 24 seconde mee. En toen het probleem was opgelost was het gat te groot om nog te kunnen goed maken. Natuurlijk zouden we het nooit weten, maar P2 was toch wel redelijkerwijs mogelijk geweest.

Tuesday

Citaat van: FolkertE op 26 juni 2016 - 11:47:04

Tja, dat weet ik niet. Dat worden alleen maar aannamens en Mercedes zegt zelf toch redelijk duidelijk dat er een wezenlijk verschil was tussen de beide problemen en dat Rosberg heel simpel zijn schakelaar terug kon draaien en Hamilton niet. Het probleem duurde maar 12 ronde, maar met 1,5 tot 2 seconde per rondje, verlies je daar toch al snel 18 tot 24 seconde mee. En toen het probleem was opgelost was het gat te groot om nog te kunnen goed maken. Natuurlijk zouden we het nooit weten, maar P2 was toch wel redelijkerwijs mogelijk geweest.
nee, dat zijn geen aannames, coureurs bedienen zelf hun enginemodes. En 1 engine mode was verkeerd gecalibreerd. Dat is bevestigd door Mercedes. Het probleem diende zich aan zodra die enginemode werd ingeschakeld. Voor en nadat het probleem zich voordeed reden beide coureurs dus in een andere engine mode. 
Wat betreft tijdverlies;
http://www.racexpress.nl/formule-1/toto-wolff-we-weten-niet-hoeveel-het-exact-gekost-heeft-dat-moeten-we-analyseren/n/74727

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 26 juni 2016 - 12:18:36
Citaat van: FolkertE op 26 juni 2016 - 11:47:04

Tja, dat weet ik niet. Dat worden alleen maar aannamens en Mercedes zegt zelf toch redelijk duidelijk dat er een wezenlijk verschil was tussen de beide problemen en dat Rosberg heel simpel zijn schakelaar terug kon draaien en Hamilton niet. Het probleem duurde maar 12 ronde, maar met 1,5 tot 2 seconde per rondje, verlies je daar toch al snel 18 tot 24 seconde mee. En toen het probleem was opgelost was het gat te groot om nog te kunnen goed maken. Natuurlijk zouden we het nooit weten, maar P2 was toch wel redelijkerwijs mogelijk geweest.
nee, dat zijn geen aannames, coureurs bedienen zelf hun enginemodes. En 1 engine mode was verkeerd gecalibreerd. Dat is bevestigd door Mercedes. Het probleem diende zich aan zodra die enginemode werd ingeschakeld. Voor en nadat het probleem zich voordeed reden beide coureurs dus in een andere engine mode. 
Wat betreft tijdverlies;
http://www.racexpress.nl/formule-1/toto-wolff-we-weten-niet-hoeveel-het-exact-gekost-heeft-dat-moeten-we-analyseren/n/74727
Maar waar haal jij het vandaan dat Hamilton zelf de engine mode tijdens de race inschakelde? Wolff heeft daar bij Hamilton niks over gezegd, wel bij Rosberg. Dat Rosberg zelf naar de foutieve mode schakelde en daarom simpel terug kon schakelen naar zijn vorige mode.
Bij Hamilton lag het anders, die veranderde niet van mode en wist daarom ook niet waar het probleem aan lag. Wolff zegt dat duidelijk na de GP tijdens een interview met Sky.
dus het zijn weldegelijk aannamens dat ze allebei zelf de verkeerde mode hebben ingeschakeld.

en over het tijd verlies?
Hamilton kon een 1. 46. 8XX rijden, maar rijd in plaats daarvan een 1. 48 of langzamer. Rosberg rijd zelfs een 1. 46.4. Dan is het verlies wel meer dan 2 tiende.
P2 is zeker een reƫle plek voor Hamilton.

Tuesday

ik ga mezelf niet langer herhalen, dus ik hou er mee op (dat laatste is wel een herhaling trouwens ;) )

FolkertE

Tja, je kan je zelf wel blijven herhalen, maar nergens uit blijkt dat je gelijk hebt. Je wilt zelf kennelijk iets zien, maar negeert wel wat Wolff heeft gezegd. Die heeft namelijk letterlijk gezegd dat Rosberg zelf die mode heeft ingeschakeld en dat et bij Hamilton anders was. :)

Jozef

Leg dan een keer uit hoe Hamilton volgens jou plots in die niet werkende engine mode terecht is gekomen?

Wings

Wolff zei het volgende:

CitaatQ: Why were the settings wrong in the first place?
TW: Well, the settings were wrong because we had a messy Friday where we couldn't configure it in the way we should have done, so everything was pre-set in the wrong way and it started to show a little bit earlier on Lewis' car than on Nico's car. Three laps earlier.

Bron: https://www.formula1.com/content/fom-website/en/latest/interviews/2016/6/f1-wolff-baku-hamilton-engine-issues.html