Ronde 6: Grand Prix de Monaco, Circuit de Monaco, Monte Carlo

Gestart door Tessa, 23 mei 2016 - 13:58:01

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Fietser op 26 mei 2016 - 12:17:24
Trouwens, is Haryanto ooit eerder in Monaco gestart?
Iemand om in de gaten te houden, ook al staat hij in het achterveld en komt hij - qua autosport - uit een Derde Wereldland.
hij is wel 5 seconden langzamer dan P1! voor de Manor van dit jaar is dat best veel en amper binnen de 107%

Wehrlein rijdt er trouwens wel voor het eerst ;) (volgens mij)

Mickey

Nou, ziet er hoopvol uit voor RBR. 8) STR er ook lekker bij. Gaat een leuk weekend worden zo.

Tessa

Over Haryanto weet ik niet genoeg, maar was het niet Wehrlein die, ondanks dat ie op zachtere banden reed dan de meeste rijders, toch niet verder kwam dan de middenmoot toen hij in Spanje voor Mercedes testte?
Ik gok dat ze bij mercedes nog even door moeten met Hamilton en Rosberg...

Citaat van: Mickey op 26 mei 2016 - 16:01:36
Nou, ziet er hoopvol uit voor RBR. 8) STR er ook lekker bij. Gaat een leuk weekend worden zo.

Ja, nu is het wachten op zaterdag, de spanning is vandaag alleen maar opgevoerd wat mij betreft  ;)

gloudiesaurus

Yes! Ricciardo is wel erg snel hoor. Maar Red Bull voor Mercedes, dat beloofd wat!
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Wat boeit het verschil tussen Haryanto en Wehrlein in een vrije training? In de kwalificaties was er m.i. toch altijd een merkbaar verschil. Ik ken het niet uit het hoofd voor het hele seizoen maar van Barcelona weet ik in elk geval dat bij geen enkel team het verschil tussen de coureurs groter was dan bij Manor.

Om dan vraagtekens te plaatsen op basis van een vrije training of een testsessie waarin je niet weet wat ze aan het doen waren (brandstof, motormodus, set-up etc.)...

gloudiesaurus

Toch vind ik dat Haryanto het nog niet slecht doet. Het is ook geen pannekoek natuurlijk, anders win je geen races in GP2.

In GP2 heeft Haryanto sowiezo enkele keren in Monaco gereden.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Nu wordt het nog mooier: het is juist Wehrlein die nog nooit in Monaco heeft gereden. :D

FolkertE

Citaat van: gloudiesaurus op 26 mei 2016 - 20:10:34
Yes! Ricciardo is wel erg snel hoor. Maar Red Bull voor Mercedes, dat beloofd wat!
Ik vermoed dat Mercedes op zijn minst de tijd had kunnen benaderen. Rbr lijkt idd erg snel,  Maar Mercedes oogde
Ook best langzaam. Ik denk dat er zaterdag niet veel verrassingen zullen zijn,  maar dat we zondag een behoorlijk verrassende race kunnen hebben.

Fietser

Citaat van: Jozef op 26 mei 2016 - 21:10:19
Wat boeit het verschil tussen Haryanto en Wehrlein in een vrije training? In de kwalificaties was er m.i. toch altijd een merkbaar verschil. Ik ken het niet uit het hoofd voor het hele seizoen maar van Barcelona weet ik in elk geval dat bij geen enkel team het verschil tussen de coureurs groter was dan bij Manor.

Om dan vraagtekens te plaatsen op basis van een vrije training of een testsessie waarin je niet weet wat ze aan het doen waren (brandstof, motormodus, set-up etc.)...

Als je het niet erg vindt dan plaats ik vraagtekens wanneer ik me iets afvraag. En wat het belang van een vrije training betreft: lees mijn openingszin!
Overigens ben ik niet de enige die zich dit afvraagt. De commentatoren van de Duitse RTL vroegen zich live meerdere keren af hoe het kwam dat Wehrlein geen of weinig afstand nam van Haryanto.

Jozef

Die commentatoren hadden dan wel mogen weten dat het Wehrleins eerste sessie in Monte Carlo was. Zij worden er nog voor betaald...

Matthijs

Citaat van: Fietser op 27 mei 2016 - 08:59:22
Citaat van: Jozef op 26 mei 2016 - 21:10:19
Wat boeit het verschil tussen Haryanto en Wehrlein in een vrije training? In de kwalificaties was er m.i. toch altijd een merkbaar verschil. Ik ken het niet uit het hoofd voor het hele seizoen maar van Barcelona weet ik in elk geval dat bij geen enkel team het verschil tussen de coureurs groter was dan bij Manor.

Om dan vraagtekens te plaatsen op basis van een vrije training of een testsessie waarin je niet weet wat ze aan het doen waren (brandstof, motormodus, set-up etc.)...

Als je het niet erg vindt dan plaats ik vraagtekens wanneer ik me iets afvraag. En wat het belang van een vrije training betreft: lees mijn openingszin!
Overigens ben ik niet de enige die zich dit afvraagt. De commentatoren van de Duitse RTL vroegen zich live meerdere keren af hoe het kwam dat Wehrlein geen of weinig afstand nam van Haryanto.

Jozef had het misschien iets correcter kunnen verwoorden, maar hij heeft wel gelijk: het is maar een vrije (donderdag)training. Als Haryanto er ook in de kwalificatie voor staat, ja dan is er misschien iets aan de hand.

Net zo goed als er al heel veel Nederlanders speculeren 'dat die nieuwe Renaultmotor wel heel veel sneller moet zijn', omdat Max een seconde langzamer was dan Ricciardo. Ik weet zeker dat het verschil tussen de twee Red Bull-coureurs in de kwalificatie en zeker in de race veel kleiner zal zijn.

Fietser

Citaat van: Matthijs op 27 mei 2016 - 11:35:06
Citaat van: Fietser op 27 mei 2016 - 08:59:22
Citaat van: Jozef op 26 mei 2016 - 21:10:19
Wat boeit het verschil tussen Haryanto en Wehrlein in een vrije training? In de kwalificaties was er m.i. toch altijd een merkbaar verschil. Ik ken het niet uit het hoofd voor het hele seizoen maar van Barcelona weet ik in elk geval dat bij geen enkel team het verschil tussen de coureurs groter was dan bij Manor.

Om dan vraagtekens te plaatsen op basis van een vrije training of een testsessie waarin je niet weet wat ze aan het doen waren (brandstof, motormodus, set-up etc.)...

Als je het niet erg vindt dan plaats ik vraagtekens wanneer ik me iets afvraag. En wat het belang van een vrije training betreft: lees mijn openingszin!
Overigens ben ik niet de enige die zich dit afvraagt. De commentatoren van de Duitse RTL vroegen zich live meerdere keren af hoe het kwam dat Wehrlein geen of weinig afstand nam van Haryanto.

Jozef had het misschien iets correcter kunnen verwoorden, maar hij heeft wel gelijk: het is maar een vrije (donderdag)training. Als Haryanto er ook in de kwalificatie voor staat, ja dan is er misschien iets aan de hand.

Net zo goed als er al heel veel Nederlanders speculeren 'dat die nieuwe Renaultmotor wel heel veel sneller moet zijn', omdat Max een seconde langzamer was dan Ricciardo. Ik weet zeker dat het verschil tussen de twee Red Bull-coureurs in de kwalificatie en zeker in de race veel kleiner zal zijn.

Nee, hij heeft beslist geen gelijk, Mathijs. Want ook ik beweerde (in mijn openingszin nota bene) dat het weinig zegt. Daarnaast heb ik ook niet beweerd dat 'er iets aan de hand is.' Of dat de ene coureur beter is dan de andere. Ik wilde op mijn manier slechts duiden dat Haryanto's kwaliteiten best wat aandacht verdienen.
Ten slotte kom ik er eerlijk voor uit dat uitslagen van vrije trainingen mij best wel boeien. Maar als ik het goed begrijp ben ik de enige. Daarom is het vreemd dat ze overal in de autosportmedia gepubliceerd en (door volgers) besproken worden...

Tuesday

Citaat van: Fietser op 27 mei 2016 - 12:21:30
Citaat van: Matthijs op 27 mei 2016 - 11:35:06
Citaat van: Fietser op 27 mei 2016 - 08:59:22
Citaat van: Jozef op 26 mei 2016 - 21:10:19
Wat boeit het verschil tussen Haryanto en Wehrlein in een vrije training? In de kwalificaties was er m.i. toch altijd een merkbaar verschil. Ik ken het niet uit het hoofd voor het hele seizoen maar van Barcelona weet ik in elk geval dat bij geen enkel team het verschil tussen de coureurs groter was dan bij Manor.

Om dan vraagtekens te plaatsen op basis van een vrije training of een testsessie waarin je niet weet wat ze aan het doen waren (brandstof, motormodus, set-up etc.)...

Als je het niet erg vindt dan plaats ik vraagtekens wanneer ik me iets afvraag. En wat het belang van een vrije training betreft: lees mijn openingszin!
Overigens ben ik niet de enige die zich dit afvraagt. De commentatoren van de Duitse RTL vroegen zich live meerdere keren af hoe het kwam dat Wehrlein geen of weinig afstand nam van Haryanto.

Jozef had het misschien iets correcter kunnen verwoorden, maar hij heeft wel gelijk: het is maar een vrije (donderdag)training. Als Haryanto er ook in de kwalificatie voor staat, ja dan is er misschien iets aan de hand.

Net zo goed als er al heel veel Nederlanders speculeren 'dat die nieuwe Renaultmotor wel heel veel sneller moet zijn', omdat Max een seconde langzamer was dan Ricciardo. Ik weet zeker dat het verschil tussen de twee Red Bull-coureurs in de kwalificatie en zeker in de race veel kleiner zal zijn.

Nee, hij heeft beslist geen gelijk, Mathijs. Want ook ik beweerde (in mijn openingszin nota bene) dat het weinig zegt. Daarnaast heb ik ook niet beweerd dat 'er iets aan de hand is.' Of dat de ene coureur beter is dan de andere. Ik wilde op mijn manier slechts duiden dat Haryanto's kwaliteiten best wat aandacht verdienen.
Ten slotte kom ik er eerlijk voor uit dat uitslagen van vrije trainingen mij best wel boeien. Maar als ik het goed begrijp ben ik de enige. Daarom is het vreemd dat ze overal in de autosportmedia gepubliceerd en (door volgers) besproken worden...
in VT 2 was ie alweer 2 seconden sneller, dus we kunnen wel stellen dat VT 1 weinigzeggend was. Over t geheel geven de vrije trainingen wel een redelijke indicatie waar teams staan, maar teamgenoten vergelijken moet je eigenlijk alleen doen als het er om gaat. Dan rijden ze onder gelijke omstandigheden, met gelijke gewichten etc en gaan ze voluit (voor zover mogelijk). Maar goed, Haryanto doet het idd geen eens onaardig, hij kan af en toe bij Wehrlein in de buurt blijven en deed het vorig jaar in de GP 2 ook best goed.

Jozef

In Australiƫ, de eerste keer met het nieuwe kwalificatieformat, versloeg Haryanto Wehrlein met 0.015 seconde.
In China "versloeg" Haryanto hem omdat Wehrlein met technische problemen aan de kant stond.

In de andere drie kwalificaties versloeg Wehrlein Haryanto met 0.064, 0.294 en 1.384 seconden (in Bahrein zal Haryanto dus wel wat aan de hand hebben gehad, weet ik niet meer).

Wordt Haryanto om de oren gereden door Wehrlein? Niet echt. Maar vooralsnog is Wehrlein wel duidelijk de betere. Vooral omdat Haryanto er in de races niks van bakt (2x niet gefinisht, maar de andere 3x verslagen door Wehrlein en dan nog met 3 posities verschil in China en 4 in Bahrein).

Mijn conclusie is dan dat Haryanto echt nog geen hoge ogen gegooid heeft. Voorlopig is het gewoon de volgende matig getalenteerde paydriver in het rijtje, genre Max Chilton. Waarmee ik niet zeg dat dat niet kan veranderen.

Matthijs

Citaat van: Fietser op 27 mei 2016 - 12:21:30
Nee, hij heeft beslist geen gelijk, Mathijs. Want ook ik beweerde (in mijn openingszin nota bene) dat het weinig zegt. Daarnaast heb ik ook niet beweerd dat 'er iets aan de hand is.' Of dat de ene coureur beter is dan de andere. Ik wilde op mijn manier slechts duiden dat Haryanto's kwaliteiten best wat aandacht verdienen.
Ten slotte kom ik er eerlijk voor uit dat uitslagen van vrije trainingen mij best wel boeien. Maar als ik het goed begrijp ben ik de enige. Daarom is het vreemd dat ze overal in de autosportmedia gepubliceerd en (door volgers) besproken worden...
Als jouw doel is om aan te geven dat Haryanto geen pannenkoek is, dan geef ik je gelijk. Maar dan vind ik de uitslag van een vrije training geen sterk bewijs, ongeacht of ze overal gepubliceerd worden. Vorig jaar was Verstappen in de eerste training van Monaco 2e, wat breeduit werd uitgemeten. In de kwalificatie stond hij echter 'gewoon' op de 10e plek, achter Sainz.