Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?

Gestart door Robbert65, 18 mei 2016 - 22:25:56

« vorige - volgende »

Robbert65

Wie is je favoriete rijder alle tijden?

En wie van de huidige?
En wie van de huidige rijders na Verstappen als het Verstappen is?

Welk team support je?
En welk team vind je het mooiste aller tijden?

Welke manager heb je hoog zitten?
Welke persoonlijkheid in de Formule 1 zou jij als dé man van Formule 1 nomineren nu en in de geschiedenis?

En praat vrijuit over wat je op dit gebied nog meer in de (denkbeeldige) vitrinekast hebt staan.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Mijn favoriete rijder aller tijden is Michael Schumacher. Er waren in zijn tijd veel goede coureurs, maar hij was hors catégorie.

Van de huidige rijders is Max Verstappen ongetwijfeld mijn favoriet, maar als ie niet meedoet dan is en blijft Jenson Button dé man in Formule 1 voor mij. In every inch a gentleman én een fantastisch coureur.

Eerlijk gezegd: Ferrari is voor mij het favoriete team. Altijd in de top, nou ja, bijna altijd en altijd prachtige auto's.
Mijn favoriete team uit de geschiedenis is Stewart Grand Prix, daarna Jaguar Racing. Jackie Stewart bewonderde ik altijd al, hij is een van die rijders die tegen Graham Hill reed, de mannen die letterlijk hun leven iedere race in de waagschaal legden. Echte helden! En Jaguar heeft altijd de mooiste auto's gemaakt die er te koop waren, en nu trouwens weer. Dus die overgang was te verkroppen. Jos verstappen reed nog een seizoen naast Jan Magnussen. Nu rijdt zijn zoon feitelijk bij het zelfde team, want RBR is de nieuwe eigenaar van Jaguar Racing.

Dé man in formule 1 is voor mij Ross Brawn. Zo'n kerel waar je dezelfde beweging voor maakt die de stewards in bocht 3 bij Max maakten na afloop van de race in Barcelona. Buigen met de handen voor je uitgespreid.
Bernie Ecclestone mag niet onvermeld blijven. 86 jaar, sleept dan nog deze week een paar héle grote sponsoren binnen. ongelofelijk.

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Arthur

Mooi topic Robert! Nu laat maar ik kom zeker met mijn relaas [en heb al een idee voor een vervolgtopic hierop]
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Franky R.

Mijn favoriet aller tijden is Niki Lauda. Doe het eens na; Helemaal verbrand en -bijna- opgegeven, zit hij in zeven weken weer achter het stuur. Reed mijn zijn hoofd.


Van de huidige rijders is Lewis Hamilton mijn favoriet en anders Max Verstappen. Heb een zwak voor Kimi.


Het team was ik steunde was Minardi. Ik houd ervan als een 'klein duimpje' tegen de stroom in roeit en toch succesjes kan boeken. Sowieso altijd fans geweest van underdogs als RIAL, March en laat ik 'ome Ken Tyrrell' niet vergeten!


Van de huidige team hoop ik dat Manor weer punten pakt.


De manager die ik hoog heb zitten? Ja, toch Ross Brawn. Zoals hij succes boekte met BrawnGP.
En dé man in de Formule 1? Tja...je kunt dan eigenlijk niet om Bernie Ecclestone heen, hoewel hij IMHO tegenwoordig de sport kapot maakt met zijn -meestal- achterlijke ideeën en gedrag.


Speciale vermelding voor Colin Chapman, maar 'Das war Einmal'...De regels zijn nu helemaal dicht getimmerd (nee, praat niet over Newey)...








Mickey

Citaat van: Robbert65 op 18 mei 2016 - 22:25:56
Wie is je favoriete rijder alle tijden?

En wie van de huidige?
En wie van de huidige rijders na Verstappen als het Verstappen is?

Welk team support je?
En welk team vind je het mooiste aller tijden?

Welke manager heb je hoog zitten?
Welke persoonlijkheid in de Formule 1 zou jij als dé man van Formule 1 nomineren nu en in de geschiedenis?

En praat vrijuit over wat je op dit gebied nog meer in de (denkbeeldige) vitrinekast hebt staan.

Schumi. Geen uitleg nodig denk ik. Zijn glory days waren mijn glory days.
Max.
Ricciardo. Of Vettel. Ja, Vettel.

Eigenlijk geen teamvoorkeur meer sinds Schumacher Ferrari verliet.
Dan toch Ferrari.

Ross Brawn. Zie de succesen bij Benetton, Ferrari en Brawn GP.
Lastig. F1 is voor mij niet in één persoon te vangen.

Nog meer in de vitrinekast? Bokalen voor persoonlijke helden en persoonlijke, welicht wat gekleurde meningen over ego's en sneue uitingen van op zich bijzonder goede coureurs. Ik zal ze jullie besparen. Want stel je voor, discussie. Moet je zin in hebben.  ;D

Plusjes voor Jenson Button, lijkt me een zeer sympathieke gozer, die ik nog nooit echt op een verkeerde uitspraak heb kunnen betrappen. Uit de oudheid; een buiging voor Häkkinen. Een middelvinger naar Jacques Villeneuve en nu, met veel meer respect dan vroeger, petje af voor David Coulthard en Damon Hill. Evenwichtige, volwassenen kerels geworden.


C.G. de Beaufort

Citaat van: Robbert65 op 18 mei 2016 - 22:25:56
Wie is je favoriete rijder alle tijden?

En wie van de huidige?
En wie van de huidige rijders na Verstappen als het Verstappen is?

Welk team support je?
En welk team vind je het mooiste aller tijden?

Welke manager heb je hoog zitten?
Welke persoonlijkheid in de Formule 1 zou jij als dé man van Formule 1 nomineren nu en in de geschiedenis?

En praat vrijuit over wat je op dit gebied nog meer in de (denkbeeldige) vitrinekast hebt staan.

1. Senna, daarna Clark

2. Max
3. Vettel

4. Williams
5. RBR

6. Frank Wiliams, in z'n rolstoel
7. Jos Verstappen

8.  Daarna natuurlijk Carel, hij was de eerste die punten scoorde in de F1....

Groet,

C.G. de Beaufort

Jozef

Een favoriete rijder aller tijden heb ik niet. Er zijn er wel een aantal die tot de verbeelding spreken zoals Clark, Senna en Lauda. Maar die heb ik allemaal niet zien rijden dus wat zou ik hier dan gaan doen alsof ik er alles van weet? Ik denk bijvoorbeeld dat diezelfde Senna soms gewoon een regelrechte valsspeler was en dat ik daar helemaal gek van zou worden als ik het zou meemaken.

Van degenen die ik wel heb zien rijden, is mijn favoriet waarschijnlijk nog steeds mijn eerste favoriete rijder, Mika Häkkinen. Niet de grootste coureur aller tijden, maar toch een redelijk grote en wat een mooie vent is/was het ook. En natuurlijk Spa 2000.

Van de huidige denk ik dat het Hamilton is. Het was ook Räikkönen maar tegenwoordig word ik er eigenlijk moe van om naar hem te kijken. Maar het is allemaal vrij klein, mijn voorkeur voor de ene rijder boven de andere. Ik zie ook alle 4 van de huidige Red Bull-coureurs graag goed presteren, en Pérez. Er zijn er maar twee waar ik in het bijzonder géén voorkeur voor heb: Alonso en Massa.

Supporteren voor een team: aha, nu heb ik wél een bijzondere voorkeur. Altijd McLaren-fan geweest en zal het altijd blijven. Ik hoop dat het een keer wat wordt met die Honda. :-\ Maar het mooiste team aller tijden is wel Lotus, vanwege de innovaties van Chapman.
Ook wat teams betreft kan ik negatief gaan: ik heb echt een schurfthekel aan Red Bull. Ik heb nooit een team geweten dat zo aan het zeuren slaat wanneer ze niet winnen. Maar dat krijg je als je geen raceteam bent maar, zoals Jeremy Clarkson het eens mooi verwoordde, de marketingafdeling van een drankjesfabrikant.

Manager: ja, dan toch Ross Brawn. Enorm succesvol, in verschillende rollen (technisch directeur, hoofdontwerper, teambaas). En ook nog eens een prima kerel om mee te praten (ja eigen ervaring). Ik heb eigenlijk ook veel respect voor het succes van Christian Horner, maar zoals hierboven gezegd, dat gezeur hé...

Dé man van de F1 nu? Pff, moeilijke. Kijk, dé mannen en vrouwen van de F1 van dit moment zijn uiteraard die van Mercedes, want die maken gewoon de dienst uit. Maar die hebben niet eens één persoon die daar verantwoordelijk voor is, net dat is hun sleutel tot succes. Dus Wolff, Lauda, Hamilton, dit seizoen Rosberg, Aldo Costa, Andy Cowell... kies er maar een uit.

Dé man van de F1 in de geschiedenis, dan denk ik dat ik voor Ayrton Senna ga. Bij mijn weten is er niemand geweest die bij zo'n breed publiek zo bekend was, die echt legendarisch is, die echt het racen in het bloed had en gewoonweg alles wat F1 was belichaamde.

Sphinx

Ik ben altijd een behoorlijke fan geweest van de geschiedenis van de F1, dus dit is zowel een heel mooi als een heel lastig topic. ik vul m dan ook in delen in.

Van de rijders "aller tijden" kom ik ook uit bij Niki Lauda. In de tijd dat de meeste F1 rijders zich als "fighter jockies" gedroegen, pakte hij het aan als een verkeersvlieger: methodisch en berekenend, maar soms ook met botte eerlijkheid. Zie zijn "shitbox" opmerking nadat hij voor het eerst een test met een Ferrari had gedaan, of zijn opmerking "either overtake of f*ck off" toen men in Zweden 1978 tegen zijn Brabham met hulpventilator protesteerde. Uiteindelijk drie keer WK en zijn herstel na die verschrikkelijke crash draagt bij aan zijn faam, want je ziet nu aan Felipe Massa, dat niet iedereen na een zware klap zo terug kan komen. Eervolle vermeldingen voor Jim Clark (ging met alles wat ie onder zijn kont had snel, kart, ford toerwagen, mini, F2, F1) Damon Hill (al komt dat meer door zijn nummer 0 Williams en het feit dat hij wél tegenstand bood aan Schumacher) en natuurlijk Senna

Van de huidige groep is mn favoriet Daniel Ricciardo. Goedlachse vent naast de baan, meedogenloos op de baan. Er bestaan nog steeds hele complottheorieën waarom Vettel zo ongenadig klop van hem kreeg in 2014, maar in zo'n dominant Merc-jaar met al die problemen toch nog een paar GP's winnen is uitstekend. Blij dat hij Max teamgenoot is, twee favoriete rijders in één team en een hele goede wetsteen waar Max zijn 'racecraft' nog aan kan fijnslijpen.

Mn favoriete team is misschien verrassend: Tyrrell. De meesten kennen ze vooral als middenmoters in de jaren 80 en achterblijvers in de jaren 90, maar houtbaron Ken Tyrrell is wel verantwoordelijk voor het ontdekken van o.a. Jacky Stewart, John Surtees en Jody Scheckter. Hij sloot een slimme deal met Matra over het leveren van hun uitstekende MS80 chassis waar hij een Cosworth in liet schroeven en waar Stewart WK mee werd. Toen Matra zelf alles in handen nam, konden ze het succes van Tyrrell niet evenaren. Na een jaar waarin hij klant van March werd ging het team zelf auto's ontwerpen, waarmee Stewart nog twee keer WK werd. De meest opvallende auto was natuurlijk de P34 zeswieler, waarmee Scheckter en Patrick Depailler een 1-2 scoorden in Zweden.



Het jaar daarna was het zeswielsconcept uitgewerkt door de bandenoorlog tussen Michelin en Goodyear, dus ging het team terug naar vier wielen. Er volgde nog een mooie overwinning voor Depailler in Monaco 1978 en de Franse tandem Didier Pironi / JP Jarier scoorde twee podiums in 1979, maar Tyrrell was voor het eerst serieus op sponsoring aangewezen (hij had altijd veel van zijn eigen geld gebruikt). Het team bleef in de eighties als een van de weinigen met V8's rijden en had in 1984 nog een opleving met Stefan Bellof, maar het team werd betrapt op te licht rijden en het bijtanken van ballast in de laatste stop. Daarna is het eigenlijk niet meer goed gekomen, hoewel Michele Alboreto, Jean Alesi en Mika Salo nog herhaaldelijk punten scoorden. Na 1998 ging het team op in BAR

Van de huidige groep springt er niet echt een team heel positief uit. Sauber eerst wel, tot dat team in de knoei geholpen is door Kaltenborn's gekonkel. Red Bull vond ik niets bijzonders, al is het leuk dat Max er nu rijdt en het team geeft in ieder geval de jeugd zijn kans via STR, al is het net zo goed in carrières maken als breken.

Bij de managers kom ik tot een gare keuze: namelijk Lord Thomas Fermore, 3rd Baron of Hesketh, ook bekend als Alexander Hesketh. Richtte voor de lol een raceteam op, vond per ongeluk zijn "Superstar" James Hunt nadat die door march op straat was gezet en zorgde voor een gezonde dosis chaos in de sport. Daarnaast had hij ook wel de slimheid om in Harvey Postlethwaite een zeer bekwame ontwerper te vinden, verkocht een aantal Hesketh auto's aan paydrivers om toch net de kosten te betalen en kon op Zandvoort 1975 zowaar een proloog schrijven in de saga Hunt versus Lauda, doordat de Engelsman de Oostenrijker versloeg en Hesketh's enige overwinning scoorde.

Van de huidige groep kies ik Christian Horner. Houdt het toch maar goed vol in die slangenkuil van Red Bull.

Dan het laatst: "wie vindt je de man van de geschiedenis van de F1". Je kan een coureur kiezen die iets uitzonderlijks doet, een manager die uitzonderlijk is, maar ik kies "de ontwerpers van de F1". Elke era heeft er wel een die er boven uit steekt met soms geniale vondsten.
- Adrian Newey ontwierp voor Mclaren, Williams en Red Bull auto's die zowel geniaal als over het randje waren. Zoals het tweede rempedaal in de mclaren van Hakkinen dat na één race illegaal was, of de off throttle blown diffuser die Vettel perfect beheerste. Zijn meesterstuk is de FW14B die bijna op afstand computergestuurd leek met traction control, active suspension, semi-automatische bak en zelfs een tijdje ABS. In den beginne werd de auto nog als Willie Wortel idee weggezet (veel te technisch) tot Nigel Mansell aan het eind van 1992 overtuigend WK was geworden.
- Gordon Murray ontwierp de knotsgekke Brabham BT46 die als snelste stofzuiger ter wereld de geschiedenis inging en als voorloper van die Off-throttle diffuser diende, maar de Stofzuiger was ook inspiratie voor zijn latere jaren met de BMW aangedreven raketten met hydraulische ophanging, die zelfs de FIA tot waanzin dreven als er een ride height check werd gedaan. Zijn grootste flop werd later zijn magnum opus: de Brabham BT55 was een zeer lage auto die aerodynamisch perfect was, maar de hoek waarin de BMW motor lag werkte de wagen teveel tegen. Toen Elio de Angelis tijdens een test verongelukte was het lot van de auto bezegeld. Toch wist Murray heel veel van zijn concepten goed toe passen bij Mclaren, waar hij samen met Steve Nichols en Neil Oatley de MP4/4 en MP4/5 ontwikkelde die in 1989 en 1990 twee WK's en een constructeurskampioenschap opleverden.
- De wingcar is een ontdekking van Colin Chapman geweest. De teambaas van Lotus was in de jaren 60 al revolutionair in het gebruik van struts in de ophanging en de ontwikkeling van het monoquoqe chassis en de achtervleugel. Maar dankzij zijn collega Peter Wright ontwierp Chapman de Lotus 78, omdat Wright ontdekte dat een model in de windtunnel door defecte sidepods (die tot op de grond hingen) ineens veel downforce creeërde. Het finetunen duurde het hele seizoen 1977, maar in 1978 had Chapman twee onoverwinnelijke auto's en Mario Andretti werd WK. Helaas verongelukte Ronnie Peterson en was de opvolger Lotus 80 niet zo'n succes. Later raakte Chapman nog betrokken in de FISA/Foca oorlog toen zijn eveneens revolutionaire Lotus 88 illegaal werd verklaard
- Gerard Ducarouge tenslotte is jarenlang in dienst geweest van Matra en Ligier, en bouwde de winnende MS80 voor Stewart, de opvallende Ligier JS5 Theepot voor JacquesLaffitte, en de ondergewaardeerde JS11 Cosworth voor opnieuw Lafitte en Depailler. Na zijn Ligiertijd landde de Fransman bij Lotus, waar hij voor Senna o.a. de 97T bouwde die hem de eerste F1-overwinning gaf en later de 99T, de eerste auto met boordcomputer en active suspension.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Fietser

Tijdens mijn eerste GP, in 1961, keek ik uit naar de grootste coureur van dat moment: Stirling Moss. Maar teleurgesteld zag ik hoe kansloos de Engelsman was tegen de shark nose-Ferrari's die 2 cylinders meer bezaten dan de rest van het veld. Eigenlijk was iedereen kansloos tegen deze schoonheden uit Maranello. Op één persoon na. Dat was een jonge Schot die het de drie superieure, vanaf de eerste rij gestarte Ferrari's bijzonder lastig maakte. Jim Clark was zijn naam. Deze knaap zou de Sixties domineren. Dat niet alleen, het was vooral de manier waarop. Geniaal. Daarnaast was Clark een zeer vriendelijke, bescheiden, ja zelfs verlegen man. (Geheel in tegenstelling tot zijn buitencategorie-navolgelingen als Senna en Schumacher.) Dat deze ongenaakbare en foutloze Clark tijdens een onbenullige F2-race tegen een Hockenheimse boom om het leven kwam, was onder autosportliefhebbers destijds net zo verbijsterend als de aanslag op de Twin Towers. Waarmee ik maar wil zeggen dat het mijn favoriet aller tijden is.
Na Clark had ik nog een aantal rijders waar mijn voorkeur om vaak ondefinieerbare redenen naar uitging. Bruce McLaren, Jo Siffert, Carlos Reutemann, Ricardo Patrese, Jarno Trulli om er een paar te noemen. Reutemann was wellicht de meeste mysterieuze van allemaal. Niemand vond een verklaring voor het feit dat de Argentijn zijn WK (met opzet?) op de slotdag in Las Vegas verspeelde in 1981. Reutemann, van pole gestart, hoefde alleen maar in de punten te eindigen. Maar dat deed hij niet, hoewel er niets aan zijn Williams mankeerde. Hij werd zelfs gelapt door een zieke en misselijke Piquet die half door de hitte bevangen over de finish kwam en vierde werd waarmee hij uiteindelijk 1 punt meer had dan de Argentijn. Iets in Reutemann wilde geen wereldkampioen worden. Maar toch 'hield' ik van deze dark horse. Mysterie en sport is een mooie combi.

Momenteel heb ik geen favoriete rijder. Perez misschien, omdat velen over hem heen kijken. Ricciardo en Sainz ogen erg sympathiek en Vettel vind ik jongensachtig, puur en niet zonder humor.

Een team 'support' ik niet echt, ook Ferrari niet. Maar dit vind ik – nuchter bezien - wel 'het mooiste team aller tijden'. Het was er immers (bijna) vanaf het begin bij. Daarnaast hebben de Italianen zich nooit door de commercie laten verleiden tot een andere kleur dan scharlaken rood. Ten slotte zijn ze 'compleet' door zelf voor de motoriek, aandrijflijn, versnellingsbak te zorgen. (Soms ook hun zwakte.) Tegen zoveel historie, drama, charisma en techniek kan geen ander team op.

Een favoriete manager? Ik zou het niet weten. Heb ik gewoon geen kijk op. De meeste managers-van-nu komen aardig en voorkomend over. Dat moet ook wel, PR-technisch.

Welke persoonlijkheid is DE man van de F1? Dit is een hele grote vraag, maar vooruit: Jackie Stewart.
Ooit was sterven heel gewoon in de F1. Ieder jaar gingen ze bij bosjes; het hoorde er gewoon bij.
In 1965, het debuutjaar van Stewart, raakte hij (en de helft van het deelnemersveld) tijdens een plotselinge stortbui op het oude en lange Francorchamps van de baan. Zijn BRM stuiterde in een ondiepe sloot waarna de jonge Schot vast bleek te zitten. Safety cars en andere hulpploegen bestonden nog niet en Stewart kon zijn wagen niet verlaten omdat hij klem zat achter zijn stuurwiel. Ook niet toen enkele toeschouwers en teamgenoot Graham Hill (die gestopt was – jaha, F1 was toen nog een gentlemen-sport!) hem probeerden eruit te krijgen. Die toeschouwers haalden er gereedschap bij om het stuurtje te demonteren, maar de Engelse teams voerden een afwijkende maat steeksleutels. Dit alles duurde minstens een half uur terwijl er elk ogenblik brand kon uitbreken, want de wagens waren destijds vuurbommen! En van brandblussers te velde had men nog nooit gehoord. Afijn, lang verhaal kort: vanaf die tijd tapete Stewart altijd een bijpassende steeksleutel op zijn stuurwiel. Best mogelijk dat daar, ergens in de Ardennen èn in Stewarts hoofd, voor het eerst in de geschiedenis van de F1, veiligheid een echt issue werd. En daarvan werd Jackie Stewart de apostel. Dat maakte hem niet altijd even populair, met zijn oeverloze gezeur over veiligheid. Om die redenen werd hij ook vaak schamperend 'het Orakel' genoemd. Maar hij begon wel als eerste met brandvertragende kleding, daarna kwamen er brandblussers aan boord, gordels, er verschenen hospitaal units, professionele hulpploegen, circuits werden aangepast en hertekend, et cetera. Dankzij mannen als Jackie Stewart is het 'grote sterven' gestopt en is de F1 ondenkbaar veel veiliger geworden. Iedereen in de paddock mag hem zeer dankbaar zijn.

Mickey


Robbert65

Applaus Fietser.

Hier ontstaat een heel mooi overzicht van belangrijke details en anekdotes uit de roemruchte Formule 1 sport. Wellicht kunnen we na een tijdje een bloemlezing van quotes maken en die in ons Magazine publiceren;-)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Sphinx

Mooie bijdrage van Fietser idd. Even een aanvulling

CitaatReutemann, van pole gestart, hoefde alleen maar in de punten te eindigen. Maar dat deed hij niet, hoewel er niets aan zijn Williams mankeerde.

Ooit in een grijs verleden vertelde Patrick Head op DSF dat Reutemann niet alleen zwaar overhoop lag met het team in 1981 omdat hij tegen teamorders in toch met Alan Jones ging knokken (terwijl in zn contract hij als nr2 van Jones was vermeld), maar ook dat hij in Las Vegas vanaf het begin last met de tweede versnelling had. Later verloor hij ook de vierde versnelling. Dat plus zijn moodswings hebben niet echt geholpen. Hij reed daarna nog maar twee races voor Williams en sloot aan het begin van de Falklandscrisis het boek F1, om de politiek op te zoeken. El Lole, van begin tot eind een wandelend raadsel.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Pancake Shield

Wie is je favoriete rijder alle tijden?
Zonder enige twijfel: Jim Clark. Wat die man met een auto kon was gewoon fabelachtig. En zoals anderen al voor mij zeiden, die kon echt in iedere auto gaan zitten en er mee gaan winnen. Mocht hij niet zo onfortuinlijk overleden zijn, was hij misschien wel recordhouder geweest in de Formule 1. Hij was er in ieder geval toe in staat geweest. Eervolle vermelding voor Ronnie Peterson. Misschien niet het grootste talent allertijden, maar er iets is geweest in de Zweed wat mij altijd aangesproken heeft. Nog eentje dan: Graham Hill. Hill moet eigenlijk altijd wel genoemd worden als een van de groten. De man heeft gepresteerd wat nooit iemand voor of na hem nog heeft gepresteerd het winnen van de zogenaamde Triple Crown van de autosport. Het is knap en bijna onmogelijk in de hedendaagse autosport, maar daarnaast was de man ook nog gewoon een fenomenaal autocoureur.

En wie van de huidige?
Fernando Alonso en Daniel Ricciardo. Alonso, ben ik al fan van sinds zijn tijd in de Formule 3000. Het werd daarna alleen maar beter en ook weer veel slechter. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat als hij in een Mercedes zou stappen op dit moment echt iedereen het snot voor zijn oog zal rijden. Hij is wat mij betreft nog altijd de beste coureur van het huidige veld al snap ik wel dat er misschien inmiddels wel wat motivatie-probleempjes beginnen te spelen bij de Spanjaard. En wat betreft Ricciardo. Ik heb altijd een zwak gehad voor Australiers in de Formule 1. Mark Webber was een van mijn favorieten en het stemde mij vrolijk dat Ricciardo de plek overnam van Webber. En natuurlijk dat hij ook nog eens drie races wist te winnen in zijn eerste jaar bij Red Bull. Ik hoop alleen dat hij nu niet helemaal ondergescheten gaat worden door alle Verstappen-hooligans en dat de mensen die hem vorig jaar supporten nu ook nog de support gaan geven.

Welk team support je?
Ik heb niet echt een team wat ik vast support. Eigenlijk altijd een beetje de underdog, het kleinste jongetje van de klas. Manor vind ik om die reden ook een mooi team, net als Haas een beetje. Dat zijn toch de teams waar het minste van verwacht werd voor het begin van dit jaar en ik hoop dat Manor misschien bij een chaos-race dit jaar nog wat puntjes kan toevoegen. Zulke teams, net als Minardi en Arrows, zijn gewoon nodig voor de Formule 1. Het zijn wellicht veldvullers, maar ze zijn er.
En welk team vind je het mooiste aller tijden?
Kan maar een naam hier staan: Lotus. Ja, Ferrari heeft alle jaren meegedaan en op twee na alle races gereden in de historie van de Formule 1. Maar Lotus is toch een geval apart. Het Lotus wat vorig jaar nog mee deed en de Caterham-kloon van Lotus waren wat mij betreft dan misschien ook niet echt de 'echte' Lotus. Het team heeft een soort van mythische betekenis wat mij betreft en is zo een geest uit een fles waarvan je de fles beter niet kan openen, omdat het dan vervliegt in de lucht.

Welke manager heb je hoog zitten?
Christian Horner. Ik ben niet altijd fan geweest van Red Bull. Maar ik heb van Horner altijd een hoge pet op gehad. Hij heeft toch meegeholpen het team op te bouwen en staat toch onder de ogen van Helmut Marko die echt geen lieverdje is. Bovendien kwam Horner natuurlijk ook als een piepkuiken en een onbeschreven blad in de Formule 1 gewandeld, hoe hij zich inmiddels zo een gevestigd naam heeft gemaakt dat hij zelfs door sommigen gezien wordt als opvolger van Ecclestone is best indrukwekkend.
Welke persoonlijkheid in de Formule 1 zou jij als dé man van Formule 1 nomineren nu en in de geschiedenis?
Bernie Ecclestone. De man wordt nu gehaat door velen om zijn diverse proefballonetjes en rare plannen. Maar tegelijkertijd heeft hij de Formule 1 wel gemaakt tot wat het nu is. Van elite-circus naar wereldwijd feest. Ik durf te wedden dat een aantal van de huidige coureurs, inclusief een wereldkampioen of twee nooit de Formule 1 waren binnengekomen als Ecclestone de Formule 1 niet zo getransformeerd heeft. Er valt genoeg over te zeuren en zeiken wat hij soms doet, maar eigenlijk mogen we hem ook wel dankbaar zijn dat de Formule 1 er nog is en dat we een keer in de zoveel tijd op zondag er naar kunnen kijken.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Fietser

Citaat van: Sphinx op 21 mei 2016 - 15:58:11
Mooie bijdrage van Fietser idd. Even een aanvulling

CitaatReutemann, van pole gestart, hoefde alleen maar in de punten te eindigen. Maar dat deed hij niet, hoewel er niets aan zijn Williams mankeerde.

Ooit in een grijs verleden vertelde Patrick Head op DSF dat Reutemann niet alleen zwaar overhoop lag met het team in 1981 omdat hij tegen teamorders in toch met Alan Jones ging knokken (terwijl in zn contract hij als nr2 van Jones was vermeld), maar ook dat hij in Las Vegas vanaf het begin last met de tweede versnelling had. Later verloor hij ook de vierde versnelling. Dat plus zijn moodswings hebben niet echt geholpen. Hij reed daarna nog maar twee races voor Williams en sloot aan het begin van de Falklandscrisis het boek F1, om de politiek op te zoeken. El Lole, van begin tot eind een wandelend raadsel.

Klopt Sphinx. De onmin binnen het Williams team begon in 1981 in Brazilië. Reutemann, van pole vertrokken, reed in de stromende regen voor teamgenoot Alan Jones. De Australiër was de wereldkampioen en de nr. 1 binnen het team. Maar Reutemann liet Jones niet voorbij. Beroemd werd daarna het rondenlang uitgehangen bord met de door de pits verlangde volgorde: 'Jones Reut'. Maar de Argentijn had er lak aan en wat Jones ook deed, hij kwam er niet voorbij. Bij de prijsuitreiking bleef de Australiër dan ook uit woede weg van het podium. Reutemann zou beweren dat hij het bord in de regen niet gezien zou hebben. Maar later kwam hij met een andere verklaring. Vrij vertaald: 'Als ik op deze manier een GP-overwinning uit handen zou geven, dan kan ik beter stoppen met racen.' Tja. Het zou tussen die twee niet meer goed komen.

Dan die laatste en alles beslissende race in Las Vegas. Het klopt dat sommigen uit het Williams-kamp, zoals Head, later beweerden dat Reutemanns versnellingsbak haperde. Maar anderen, volgens mij Sir Frank himself, verklaarden weer dat er niets aan mankeerde. Reutemann zelf gaf na afloop van de race in Las Vegas aan niet precies te weten wat er met zijn wagen aan de hand was, maar 'het leek wel of ik op ijs reed'. Dat gaf plotdenkers weer gelegenheid te speculeren over sabotage. Anyway, het is nu voor velen nog steeds een raadsel, en dat past geheel bij het mysterie El Lole.