Austin: Man vd Race

Gestart door 0634, 25 oktober 2015 - 22:04:29

« vorige - volgende »

Wie was de beste?

HAM
1 (4.2%)
ROS
0 (0%)
VET
1 (4.2%)
VES
18 (75%)
PER
0 (0%)
BUT
0 (0%)
MAL
0 (0%)
SAI
2 (8.3%)
NAS
1 (4.2%)
RIC
0 (0%)
Iemand ander, nl...
1 (4.2%)

Totaal aantal stemmen: 24

0634

Ik kan me wel enigszins in Wings' verhaal vinden. Met daarbij de aantekening dat Hamilton een uitstekend regenrijder is, daar ligt het niet aan. Eerder ligt het wellicht in het feit dat hij met de titel op het spel toch een tandje voorzichtiger (en dus langzamer) was dan normaal. 

Jozef

Citaat van: Wings op 27 oktober 2015 - 19:47:49
Citaat van: Fietser op 27 oktober 2015 - 08:54:37
Citaat van: Wings op 26 oktober 2015 - 19:55:07
Citaat van: Fietser op 26 oktober 2015 - 08:56:18
Een lastige. Hamilton, Vettel, Verstappen? Ik ga toch maar voor de vorige, de nieuwe en de volgende (?) wereldkampioen: Hamilton dus. (Helaas, want ik mag hem niet zo.) Op droog weer superieur en zijn teamgenoot liet (weer eens) zien dat dat echt niet zo vanzelfsprekend is. Vettel ook geweldig, van achteruit gekomen, en ook hier weer liet zijn teamgenoot zien dat het anders kan. Verstappen: uitstekend, beheerst gereden en uitgekookt verdedigd. Sainz ook goed, leek mij net zo snel als de Nederlander, maar iets meer foutjes. Perez reed zoals we hem kennen: beetje in de luwte, maar sterk en had een goede verdediging t.o.v. Vettel. (Het is me totaal ontgaan hoe Verstappen voor Perez terechtkwam. Had mogelijk met de timing van hun pitstops te maken, want anders was het nog lastig geweest voor VES.) Speciale vermelding voor de McLaren-coureurs, ze deden opvallend leuk mee. Nog een speciale vermelding: de SC, grotendeels de regisseur van de show.
Maar overall: toch Hamilton.

Niet dat ik het geheel oneens bent maar Hamilton had eigenlijk helemaal geen al te beste race. Kwam goed weg maar schoof licht tegen Rosberg waardoor Rosberg naast de baan kwam. Was verder niet sneller dan Rosberg en verloor uiteindelijk het duel. Een Safety Car dichtte het gat van 10 seconden en door een stuurfout van Rosberg kreeg hij de overwinning in de schoot geworpen. Verder prima race hoor, alleen niet 'the best of all'.

Hij leek mij, in de tweede helft van de race, wel sneller dan Rosberg. Hij dichtte het gaatje naar zijn teamgenoot waarna de laatste een stuurfout maakte. En eenmaal op kop reed hij verder bij hem weg, de zege tegemoet.

Zodra de situatie normaliseert en de factor coureur minder gewicht in de schaal legt, pakt hij zijn rol. Echter kijk ik ook naar de prestatie onder moeilijke omstandigheden. En laten we niet vergeten dat de 10 seconden voorsprong van Rosberg die in rook opgaan niet opweegt tegen zijn stuurfout en achterstand van 3 seconden. Conclusie is dat zonder de Safety Car situatie, Hamilton verslagen was door Rosberg. En hoe goed zijn momenten ook waren, ik vind het onvoldoende om hem tot man van de race te kronen.

Maar bij de Virtual Safety Car had Rosberg net geluk en Hamilton pech. Dat mag je ook niet zomaar vergeten.

Niet dat Hamilton dan ineens wel man van de race moet worden hoor, dit is gewoon een aanvulling.

Fietser

Citaat van: Wings op 27 oktober 2015 - 20:46:43
De eerste zin is de enige feit. Het moment daarvoor is mening.

'Zodra de situatie normaliseert en de factor coureur minder gewicht in de schaal legt, pakt hij [Hamilton dus] zijn rol,' schreef je in je eerste zin. Is dat nu een feit of een mening?
Dit om misverstanden te voorkomen.

Robbert65

#48
Na het zien van GPUSA heb ik een andere kijk gekregen op het al jaren oude luchtbalonnetje van Bernie Ecclestone: de baan natspuiten met sprinklers. Ik vond het onzin, maar nu je op de natte baan de RBR's ineens de Mercs zag voorbijtuffen denk ik, dat was nog nie zo'n slechte van Bernie...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jehoentelaar

Dan mag er ook niemand zijn die klaagt over competition cautions en de chase die we in NASCAR zien.

Hamilton#44

Vind ik anders, regen is voor iedereen hetzelfde, daar moet je gewoon mee dealen.

Een voorsprong weghalen dmv Safety Car benadeel je bepaalde coureurs en bevoordeel je juist andere.  :)

Wings

@Jozef: zou je dat kunnen toelichten? De virtuele Safety Car zie ik meer als een soort van freeze (the positions). Je wint niks en je verliest niks. Tenzij iemand dan net is gestopt. Dan kun je uiteraard tijd verliezen ten aanzien van rijders die op het moment van de VSC naar binnen komen.

FolkertE

Ik denk dat hij meer bedoelde dat de vsc over ging in sc.

Overigens miste ik dat tijdens de race,  maar Rosberg stroomde langs de laatste Rbr echt direct na de groene vlag. Brundle riep dat Hamilton hem daar hielp. Iemand dat ook zo opgevat?

0634

Citaat van: Hamilton#44 op 28 oktober 2015 - 15:01:37
Vind ik anders, regen is voor iedereen hetzelfde, daar moet je gewoon mee dealen.

Een voorsprong weghalen dmv Safety Car benadeel je bepaalde coureurs en bevoordeel je juist andere.  :)

Met kunstmatig water op het circuit gooien ook.

0634

Citaat van: FolkertE op 28 oktober 2015 - 18:39:43
Ik denk dat hij meer bedoelde dat de vsc over ging in sc.

Overigens miste ik dat tijdens de race,  maar Rosberg stroomde langs de laatste Rbr echt direct na de groene vlag. Brundle riep dat Hamilton hem daar hielp. Iemand dat ook zo opgevat?

Nee totaal niet. Je kan mij ook niet wijsmaken dat Hamilton in zijn spiegels zit te kijken hoe hij Rosberg kan helpen bij een herstart.

Rosberg ging heel slim naast Ricciardo rijden ipv erachter en met de tractie en het accelererende vermogen van de Merc trok hij simpel langs de Red Bull toen ze eenmaal op het gas konden. Deed hij snugger. Wat Hamilton daar voor rol in zou hebben gespeeld is mij onduidelijk.

Jozef

Citaat van: Wings op 28 oktober 2015 - 17:40:04
@Jozef: zou je dat kunnen toelichten? De virtuele Safety Car zie ik meer als een soort van freeze (the positions). Je wint niks en je verliest niks. Tenzij iemand dan net is gestopt. Dan kun je uiteraard tijd verliezen ten aanzien van rijders die op het moment van de VSC naar binnen komen.

Rosberg pitte tijdens de laatste VSC (denk dat Hülkenberg zich op een stomme plek parkeerde of wat gebeurde er ook alweer?). Mercedes hield Hamilton op de baan omdat hij anders een paar seconden stil had moeten staan tijdens de pitstop van Rosberg. Rosberg won hier best wel wat seconden mee. Hamilton verloor daar eigenlijk zijn kans op de zege, totdat Kvyat crashte en Hamilton dus ook in een SC-situatie kon pitten.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 28 oktober 2015 - 18:49:21
Citaat van: FolkertE op 28 oktober 2015 - 18:39:43
Ik denk dat hij meer bedoelde dat de vsc over ging in sc.

Overigens miste ik dat tijdens de race,  maar Rosberg stroomde langs de laatste Rbr echt direct na de groene vlag. Brundle riep dat Hamilton hem daar hielp. Iemand dat ook zo opgevat?

Nee totaal niet. Je kan mij ook niet wijsmaken dat Hamilton in zijn spiegels zit te kijken hoe hij Rosberg kan helpen bij een herstart.

Rosberg ging heel slim naast Ricciardo rijden ipv erachter en met de tractie en het accelererende vermogen van de Merc trok hij simpel langs de Red Bull toen ze eenmaal op het gas konden. Deed hij snugger. Wat Hamilton daar voor rol in zou hebben gespeeld is mij onduidelijk.
Nee ok, ik dus ook niet, maar ik dacht dat het aan mij lag. Want ik zag het ook totaal niet. De regels zijn kennelijk zo dat na het opheffen van de VSC de groene vlag op elk punt van de baan kan worden gezwaaid. Rosberg was gewoon wakker en Daniel sliep nog ffies.

Jehoentelaar

Dat van die regel verbaasde ik me ook even over. Op zich is het logisch aangezien het veld niet bij elkaar rijdt, maar het was wel even opletten wanneer het spul weer werd losgelaten.

Perton

Citaat van: Jeroen op 28 oktober 2015 - 18:49:21
Citaat van: FolkertE op 28 oktober 2015 - 18:39:43
Ik denk dat hij meer bedoelde dat de vsc over ging in sc.

Overigens miste ik dat tijdens de race,  maar Rosberg stroomde langs de laatste Rbr echt direct na de groene vlag. Brundle riep dat Hamilton hem daar hielp. Iemand dat ook zo opgevat?

Nee totaal niet. Je kan mij ook niet wijsmaken dat Hamilton in zijn spiegels zit te kijken hoe hij Rosberg kan helpen bij een herstart.

Rosberg ging heel slim naast Ricciardo rijden ipv erachter en met de tractie en het accelererende vermogen van de Merc trok hij simpel langs de Red Bull toen ze eenmaal op het gas konden. Deed hij snugger. Wat Hamilton daar voor rol in zou hebben gespeeld is mij onduidelijk.
Ik denk niet dat Hamilton bewust hielp, maar het is volgens mij wel redelijk duidelijk dat Hamilton bij herstarts altijd erg langzaam rijdt, daar heeft Vettel hem een week of wat geleden nog om bekritiseerd. Alles viel wat dat betreft heerlijk perfect samen voor Rosberg, die Toro Rosso's die wat hard moesten remden omdat ze de snelheid van Hamilton overschatten, en naja de rest is geschiedenis.

FolkertE

Citaat van: Jehoentelaar op 28 oktober 2015 - 20:55:57
Dat van die regel verbaasde ik me ook even over. Op zich is het logisch aangezien het veld niet bij elkaar rijdt, maar het was wel even opletten wanneer het spul weer werd losgelaten.
Dat was inderdaad ook de verwarring, want voor de VSC reden ze niet zo dicht bij elkaar. Geloof ik. De VSC is een goede optie, maar die moet denk ik nog wel wat worden uitgewerkt.