EU-onderzoek F1

Gestart door Pancake Shield, 29 september 2015 - 15:29:17

« vorige - volgende »

Hamilton#44

Het geld wat de fabrikanten uitgeven kunnen ze nooit terug verdienen. Of je moet de extra verkopen ect meerekenen maar dat is natuurlijk nooit precies te meten.
Dat is ook de reden waarom alleen een autofabrikant/grote sponsor de F1 kan winnen. Een team als Williams kan die uitgaven niet dragen alleen op basis van prijzengeld/sponsorinkomsten.

Robbert65

Ross Brawn deed het anders nog, zo heel langs geleden is dat nou ook weer niet...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Hamilton#44

Ja door Honda betaald, zelfs heel 2009 nog.  :)

Dus je goocheme opmerking kan de prullenmand in.  ;)

Robbert65

Door Honda betaald? Nee Brawn kocht het team van Honda. Misschien wel tegen zeer gunstige voorwaarden, maar er moest wel nog even snel een Mercedes motor in dat chassis gebouwd, toch? Door Honda betaald??
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Pancake Shield

Je kon zelfs goed zien tot wanneer de geldbuidel van Honda/Brawn reikte en wanneer Ferrari/McLaren weer bij begonnen te raken. En ik denk dat dat het hele probleem is van teams als Sauber en Force India. Mochten die teams ooit een geweldige auto bouwen dan kunnen de topteams via de regelgeving of minder maken of via budget een stuk beter maken.

Beste voorbeeld van allemaal vind ik nog steeds toen in 2003 de Michelin-teams als een trein gingen dat Ferrari (Bridgestone) even ging klagen en het werd toen aangepast uiteindelijk.

Met dat soort dingen begrijp ik wel dat de teams gaan griepen over de besluitvorming.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Perton

Citaat van: Robbert65 op 30 september 2015 - 12:21:48
Door Honda betaald? Nee Brawn kocht het team van Honda. Misschien wel tegen zeer gunstige voorwaarden, maar er moest wel nog even snel een Mercedes motor in dat chassis gebouwd, toch? Door Honda betaald??
ja Honda heeft nog een tijdje achter de schermen de boel bekostigd. Daar is weinig.geheims aan.

Hamilton#44

Citaat van: Robbert65 op 30 september 2015 - 12:21:48
Door Honda betaald? Nee Brawn kocht het team van Honda. Misschien wel tegen zeer gunstige voorwaarden, maar er moest wel nog even snel een Mercedes motor in dat chassis gebouwd, toch? Door Honda betaald??

Alleen rekeningen van 2009 zijn door Honda betaald aldus diverse betrouwbare F1 bronnen.

0634

Fabrikanten doen het niet voor alleen de sport hoor. De mondiale marketingwaarde van het 2014-seizoen van Mercedes was meer dan 2 miljard euro waard. Ter vergelijking: de sportscar activiteiten van VAG leverde 25 miljoen op.

Robbert65

Citaat van: Perton op 30 september 2015 - 13:32:35
Citaat van: Robbert65 op 30 september 2015 - 12:21:48
Door Honda betaald? Nee Brawn kocht het team van Honda. Misschien wel tegen zeer gunstige voorwaarden, maar er moest wel nog even snel een Mercedes motor in dat chassis gebouwd, toch? Door Honda betaald??
ja Honda heeft nog een tijdje achter de schermen de boel bekostigd. Daar is weinig.geheims aan.
Dat was onderdeel van de overname, die bepaald niet ongunstig waren voor Brawn. Daar bewn ik het mee eens, maar het is niet zo, dat Brawn GP werd betaald door Honda (terwijl er een AMGMercedes motor in die auto's hing)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

0634

Citaat van: Hamilton#44 op 30 september 2015 - 12:13:15
Het geld wat de fabrikanten uitgeven kunnen ze nooit terug verdienen. Of je moet de extra verkopen ect meerekenen maar dat is natuurlijk nooit precies te meten.
Dat is ook de reden waarom alleen een autofabrikant/grote sponsor de F1 kan winnen. Een team als Williams kan die uitgaven niet dragen alleen op basis van prijzengeld/sponsorinkomsten.

Tenzij ze weer een sponsor vinden, een grote, zoals je zelf al aangeeft. Eigenlijk is het nooit veel anders geweest, het draait om geld. Williams begon pas te winnen toen het geld kreeg van de Saoedi's lang geleden.

Robbert65

even terug on-topic, er komt een EU onderzoek naar al die afspraken, die bepaald niet op basis van gelijkwaardigheid zijn gemaakt, zoals al blijkt uit diverse voorbeelden hierboven. Mijn stelling is, dat kan een fors probleem worden voor Ecclestone, immers, de EU commissie is voorvechter van gelijkwaardige mededinging en zwaait graai met gigaboetes voor bedrijven die zich niet houden aan de mededingingsvoorwaarden van de EU. Is Ecclestone wel zo slim, dat daar door juristen al lang naar gekeken is en dat juridisch naadloos hebben dichtgetimmerd?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Van Wijk

Ecclestone, juridisch en juristen.....
Laat dat maar onze Bernie over  :)

Perton

Citaat van: Robbert65 op 30 september 2015 - 18:41:11
Citaat van: Perton op 30 september 2015 - 13:32:35
Citaat van: Robbert65 op 30 september 2015 - 12:21:48
Door Honda betaald? Nee Brawn kocht het team van Honda. Misschien wel tegen zeer gunstige voorwaarden, maar er moest wel nog even snel een Mercedes motor in dat chassis gebouwd, toch? Door Honda betaald??
ja Honda heeft nog een tijdje achter de schermen de boel bekostigd. Daar is weinig.geheims aan.
Dat was onderdeel van de overname, die bepaald niet ongunstig waren voor Brawn. Daar bewn ik het mee eens, maar het is niet zo, dat Brawn GP werd betaald door Honda (terwijl er een AMGMercedes motor in die auto's hing)
maar dat zei ik ook niet

Robbert65

Citaat van: Perton op 30 september 2015 - 19:50:54
Citaat van: Robbert65 op 30 september 2015 - 18:41:11
Citaat van: Perton op 30 september 2015 - 13:32:35
Citaat van: Robbert65 op 30 september 2015 - 12:21:48
Door Honda betaald? Nee Brawn kocht het team van Honda. Misschien wel tegen zeer gunstige voorwaarden, maar er moest wel nog even snel een Mercedes motor in dat chassis gebouwd, toch? Door Honda betaald??
ja Honda heeft nog een tijdje achter de schermen de boel bekostigd. Daar is weinig.geheims aan.
Dat was onderdeel van de overname, die bepaald niet ongunstig waren voor Brawn. Daar bewn ik het mee eens, maar het is niet zo, dat Brawn GP werd betaald door Honda (terwijl er een AMGMercedes motor in die auto's hing)
maar dat zei ik ook niet
Nee, dat zei je niet Perton. Dat zei Hamilton#44, waarmee de discussie gevoerd.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Arthur

Citaat van: Van Wijk op 30 september 2015 - 19:32:26
Ecclestone, juridisch en juristen.....
Laat dat maar onze Bernie over  :)

Kijk maar Youtube; Big Bernie is watching you...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel