Red Bull - Audi?

Gestart door gloudiesaurus, 21 september 2015 - 17:44:08

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: Jozef op 22 september 2015 - 22:41:00
Citaat van: Jeroen op 22 september 2015 - 22:29:09
Van fraude geen sprake? Die software verdoezelt de uitstoot, dat kan je m.i. gewoon fraude noemen.

De auto moet een emissietest afleggen waaruit de officiële uitstootcijfers worden gehaald, deze test is in wetgeving beschreven maar ga maar opzoeken waar er staat dat het níét mag, wat Volkswagen heeft gedaan. De auto's hebben gewoon de test afgelegd. Ik ben er vrij zeker van dat alle fabrikanten dit trucje uithalen, dit is toch al jarenlang de kritiek op de uitstoottests? Snap niet waarom er nu gedaan wordt alsof het iets nieuws is, behalve dan dat het voor het eerst echt is aangetoond.

Of het invloed heeft op de F1-toekomst moet ook nog maar blijken. De voorganger van Winterkorn was tegen de F1 (of eigenlijk tegen Ecclestone). Winterkorn leek voor. Afwachten maar, hoe de opvolger van Winterkorn erover denkt.

Er wordt een beeld geschetst van een zuinige diesel om lekker te concurreren met de hybriden,  terwijl de uitstoot  in werkelijkheid 40 keer zo hoog is. Zuinig is een verkoopargument tegenwoordig. Je verdient er geld mee. Noem dat maar geen fraude.

Overigens opvallend dat dit kort na Piech' aftreden naar buiten komt. Hij botste las ik ergens met Winterkorn. Eea zal vast met elkaar te maken hebben.

gloudiesaurus

Ben ook wel benieuwd of deze fraude door het hele concern bekend was. En of de topman hiervan wist. Vaak weet het hoger management dat er zoiets speelt. Zeker in een mega-bedrijf als Volkswagen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

De wisseling aan de top, slechts enkele maanden geleden, is natuurlijk nu wel erg opvallend.

gloudiesaurus

Citaat van: Jeroen op 22 september 2015 - 23:20:13
De wisseling aan de top, slechts enkele maanden geleden, is natuurlijk nu wel erg opvallend.

Klopt, ik weet het fijne er niet van. Maar had dat ook niet te maken met de machtstrijd met Porsche?

Opvallend trouwens dat Porsche 50,75 van de aandelen van Volkswagen heeft.
Porsche is dan nu weer onderdeel van Volkswagen...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Citaat van: Jeroen op 22 september 2015 - 23:04:08
Citaat van: Jozef op 22 september 2015 - 22:41:00
Citaat van: Jeroen op 22 september 2015 - 22:29:09
Van fraude geen sprake? Die software verdoezelt de uitstoot, dat kan je m.i. gewoon fraude noemen.

De auto moet een emissietest afleggen waaruit de officiële uitstootcijfers worden gehaald, deze test is in wetgeving beschreven maar ga maar opzoeken waar er staat dat het níét mag, wat Volkswagen heeft gedaan. De auto's hebben gewoon de test afgelegd. Ik ben er vrij zeker van dat alle fabrikanten dit trucje uithalen, dit is toch al jarenlang de kritiek op de uitstoottests? Snap niet waarom er nu gedaan wordt alsof het iets nieuws is, behalve dan dat het voor het eerst echt is aangetoond.

Of het invloed heeft op de F1-toekomst moet ook nog maar blijken. De voorganger van Winterkorn was tegen de F1 (of eigenlijk tegen Ecclestone). Winterkorn leek voor. Afwachten maar, hoe de opvolger van Winterkorn erover denkt.

Er wordt een beeld geschetst van een zuinige diesel om lekker te concurreren met de hybriden,  terwijl de uitstoot  in werkelijkheid 40 keer zo hoog is. Zuinig is een verkoopargument tegenwoordig. Je verdient er geld mee. Noem dat maar geen fraude.

Overigens opvallend dat dit kort na Piech' aftreden naar buiten komt. Hij botste las ik ergens met Winterkorn. Eea zal vast met elkaar te maken hebben.

Nogmaals, als de autoriteit zegt: je auto wordt verkocht met officiële verbruiks- en uitstootgegevens die worden vastgesteld door het afleggen van een test zus en zo. Wie zegt er dan dat je je auto niet zo mag ontwerpen om precies op die test optimaal te presteren? Natuurlijk doen ze dat, en natuurlijk is het niet alleen Volkswagen dat het zo doet...

Die 18 miljard boete die ze kunnen krijgen is een absoluut maximum, dat gaan ze echt niet effectief krijgen hoor. De aandelen zullen ook wel weer stijgen, zit zelf te overwegen om nu toe te slaan want dat zou wel eens een gouden zaakje kunnen zijn. VW is namelijk voor de rest een kerngezond bedrijf met een extreem sterke positie op de markt. De imagoschade, die is natuurlijk wel geleden. Dat herstelt zich niet in een dag.

Perton

Lijkt me zeer sterk dat een topman er niet van wist, maar then again, ik weet ook niet hoe zelfstandig de Amerikaanse tak van VW opereert. Dus het zou best kunnen dat ie er oprecht niks van wist. Hoe dan ook, hij is eindverantwoordelijke, en bij dit soort schandalen rollen er doorgaans wel koppen. Ik heb te weinig inzicht in de situatie om een concrete mening te vormen, maar puur vanuit de basis redenerend, lijkt het me wel logischt dat die man moet aftreden.

Maar daat heeft (Jozef kwam nog even tussendoor) dan ook meer met die imagoschade te maken.

0634

Citaat van: Jozef op 23 september 2015 - 00:25:20

Nogmaals, als de autoriteit zegt: je auto wordt verkocht met officiële verbruiks- en uitstootgegevens die worden vastgesteld door het afleggen van een test zus en zo. Wie zegt er dan dat je je auto niet zo mag ontwerpen om precies op die test optimaal te presteren? Natuurlijk doen ze dat, en natuurlijk is het niet alleen Volkswagen dat het zo doet...

Die 18 miljard boete die ze kunnen krijgen is een absoluut maximum, dat gaan ze echt niet effectief krijgen hoor. De aandelen zullen ook wel weer stijgen, zit zelf te overwegen om nu toe te slaan want dat zou wel eens een gouden zaakje kunnen zijn. VW is namelijk voor de rest een kerngezond bedrijf met een extreem sterke positie op de markt. De imagoschade, die is natuurlijk wel geleden. Dat herstelt zich niet in een dag.

Wie dat zegt? Nou, vermoedelijk de wet. Ik ben geen jurist maar als jij een wagen verkoopt terwijl je zegt 'kijk eens hoe zuinig hij is', terwijl je weet dat hij dat niet is, dan lijkt mij dat strafbaar.

Bovendien lees ik dit in de FT:

CitaatDe Amerikaanse milieutoezichthouder Environmental Protection Agency (EPA) liet afgelopen vrijdag weten dat het Duitse automobielconcern de Amerikaanse milieuwetgeving heeft overtreden. De overtredingen van de 'Clean Air Act' hebben plaatsgevonden tussen 2009 en 2015 en betreffen de modellen Beetle, Jetta, Golf, Passat en Audi A3. Volgens EPA beschikken de dieselauto's over ondeugdelijke software die bij tests misleidende informatie geeft over de uitstoot van schadelijke stoffen.

Het lijkt mij dat je dat gewoon fraude mag noemen.

janke

Citaat van: Jozef op 23 september 2015 - 00:25:20
Citaat van: Jeroen op 22 september 2015 - 23:04:08
Citaat van: Jozef op 22 september 2015 - 22:41:00
Citaat van: Jeroen op 22 september 2015 - 22:29:09
Van fraude geen sprake? Die software verdoezelt de uitstoot, dat kan je m.i. gewoon fraude noemen.

De auto moet een emissietest afleggen waaruit de officiële uitstootcijfers worden gehaald, deze test is in wetgeving beschreven maar ga maar opzoeken waar er staat dat het níét mag, wat Volkswagen heeft gedaan. De auto's hebben gewoon de test afgelegd. Ik ben er vrij zeker van dat alle fabrikanten dit trucje uithalen, dit is toch al jarenlang de kritiek op de uitstoottests? Snap niet waarom er nu gedaan wordt alsof het iets nieuws is, behalve dan dat het voor het eerst echt is aangetoond.

Of het invloed heeft op de F1-toekomst moet ook nog maar blijken. De voorganger van Winterkorn was tegen de F1 (of eigenlijk tegen Ecclestone). Winterkorn leek voor. Afwachten maar, hoe de opvolger van Winterkorn erover denkt.

Er wordt een beeld geschetst van een zuinige diesel om lekker te concurreren met de hybriden,  terwijl de uitstoot  in werkelijkheid 40 keer zo hoog is. Zuinig is een verkoopargument tegenwoordig. Je verdient er geld mee. Noem dat maar geen fraude.

Overigens opvallend dat dit kort na Piech' aftreden naar buiten komt. Hij botste las ik ergens met Winterkorn. Eea zal vast met elkaar te maken hebben.

Nogmaals, als de autoriteit zegt: je auto wordt verkocht met officiële verbruiks- en uitstootgegevens die worden vastgesteld door het afleggen van een test zus en zo. Wie zegt er dan dat je je auto niet zo mag ontwerpen om precies op die test optimaal te presteren? Natuurlijk doen ze dat, en natuurlijk is het niet alleen Volkswagen dat het zo doet...

Die 18 miljard boete die ze kunnen krijgen is een absoluut maximum, dat gaan ze echt niet effectief krijgen hoor. De aandelen zullen ook wel weer stijgen, zit zelf te overwegen om nu toe te slaan want dat zou wel eens een gouden zaakje kunnen zijn. VW is namelijk voor de rest een kerngezond bedrijf met een extreem sterke positie op de markt. De imagoschade, die is natuurlijk wel geleden. Dat herstelt zich niet in een dag.

VW heeft software ingebouwd om de uitstoot gegevens op een testbank/laboratorium van de autoriteiten in Amerika te verlagen cq te manipuleren. Dat is misleiding en fraude. Piëch zal hier niets meer van doen hebben, denk ik. Want die familie is grootaandeelhouder. En of Winterkorn hier direct voor moet opstappen is nog maar de vraag. VW wil hem nog een contractverlenging geven t/m 2018. Zijn huidig contract loopt volgend jaar af. Door Winterkorn is het level van afwerking aan de auto's verhoogd. Staat bekend als vaak te zien op de werkvloer. Zal hij moeten aftreden dan wordt waarschijnlijk een andere CEO (Müller van Porsche) zijn opvolger. En daar zullen veel aandeelhouders ook niet blij mee zijn. (ook een VAG man) Ze zouden er dan beter aan doen om iemand te nemen van buiten het concern. Maar dat dit een ramp is van ongekende hoogte is wel duidelijk. Beurswaarde verlies, vette boete vd Amerikaanse autoriteiten. En vergeet niet wat het gaat kosten om al die miljoenen auto's terug te halen om die software te verwijderen. Wat te denken van imageschade. Ze zullen er niet aan dood gaan, maar dat het om torenhoge bedragen gaat is wel duidelijk. Maar vooral ben ik benieuwd of er nog meer autofabrikanten dit geintje hebben geflikt. Dan is het hek van de dam.
Some things are too important to be left in the past.

lieven

wss doen bijna alle grote merken dit.

Dit is voor mij allesinds geen reden om geen VW te kopen hoor.

0634

Winterkorn is opgestapt. Volkomen logisch. Een dergelijk schandaal valt niet te overleven voor de verantwoordelijke topman.

Arthur

Citaat van: gloudiesaurus op 22 september 2015 - 23:29:55
Citaat van: Jeroen op 22 september 2015 - 23:20:13
De wisseling aan de top, slechts enkele maanden geleden, is natuurlijk nu wel erg opvallend.

Klopt, ik weet het fijne er niet van. Maar had dat ook niet te maken met de machtstrijd met Porsche?

Opvallend trouwens dat Porsche 50,75 van de aandelen van Volkswagen heeft.
Porsche is dan nu weer onderdeel van Volkswagen...

Je bedoelt andersom, VW is onderdeel van Porsche😉
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Robbert65

Citaat van: Jeroen op 22 september 2015 - 23:20:13
De wisseling aan de top, slechts enkele maanden geleden, is natuurlijk nu wel erg opvallend.
Precies, wellicht komt Piëch wel weer terug aan de macht....
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jehoentelaar

Citaat van: Arthur op 24 september 2015 - 18:55:33
Citaat van: gloudiesaurus op 22 september 2015 - 23:29:55
Citaat van: Jeroen op 22 september 2015 - 23:20:13
De wisseling aan de top, slechts enkele maanden geleden, is natuurlijk nu wel erg opvallend.

Klopt, ik weet het fijne er niet van. Maar had dat ook niet te maken met de machtstrijd met Porsche?

Opvallend trouwens dat Porsche 50,75 van de aandelen van Volkswagen heeft.
Porsche is dan nu weer onderdeel van Volkswagen...

Je bedoelt andersom, VW is onderdeel van Porsche😉

Vallen allebei onder de VAG.

0634

Citaat van: Robbert65 op 24 september 2015 - 19:03:25
Citaat van: Jeroen op 22 september 2015 - 23:20:13
De wisseling aan de top, slechts enkele maanden geleden, is natuurlijk nu wel erg opvallend.
Precies, wellicht komt Piëch wel weer terug aan de macht....

Dat lijkt me niet. Die topman van Porsche schijnt favo te zijn.

Robbert65

Yep, en daarmee is de Piëch clan weer de baas. Ik denk niet dat Piëch zelf terugkeert als voorzitter van de raad van commissarissen, maar zijn tegenstand voor alles wat met Bernie Ecclestone te maken heeft wel...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel