Silly season motoren 2015/ 2016

Gestart door gloudiesaurus, 17 september 2015 - 15:40:27

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Citaat van: Van Wijk op 21 januari 2016 - 21:17:05
Citaat van: Robbert65 op 21 januari 2016 - 16:25:32
omder de nieuwe regels wordt Honda verplicht nog één of twee teams te leveren, kan Dennis hoog of laag springen, maar dan kan het niet anders.

Euhhhh, bij Ron kan alles anders. De naam waar hij grootaandeelhouder van is ( Tag Heuer ) staat nu op de zijkant van een andere auto.

Minder onmerkelijk: De hoofdsponcor en geldschieter va Raikonnen zijn MX team ( Husqvarna ) is natuurlijk Red Bull....

Tag Heuer is gewoon overgestapt van McLaren naar Red Bull...
Denk dat Dennis hier ook niet blij mee is  ;)
Tag Heuer is overigens inmiddels verkocht en is niet meer van Mansour Ojjeh. Die Mansour Ojjeh heeft een klein aandeel in McLaren.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Van Wijk

Top, dat wist ik niet....
Is Hublot (Sponsor Ferrari, zusje Tag Heuer ) nog wel van dezelfde eigenaar ?

gloudiesaurus

Citaat van: Van Wijk op 21 januari 2016 - 21:28:24
Top, dat wist ik niet....
Is Hublot (Sponsor Ferrari, zusje Tag Heuer ) nog wel van dezelfde eigenaar ?

Het is van LVMH, net zoals Tag Heuer  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Citaat van: gloudiesaurus op 21 januari 2016 - 20:33:54
Waarom 4x2 Jozef?
Als je 11 teams hebt, zitten er nog steeds 3 zonder motor  ;)
Kunnen ze Red Bull nog steeds buiten sluiten.

Ik ben benieuwd.

Daarom heet het een minimum... Je kunt geen verplichting instellen om aan minimaal 3 teams te leveren, want dan heb je 12 teams nodig om alle fabrikanten aan die regel te laten voldoen. :P

Het zal ervan afhangen hoe de regel geschreven is. De regel kan ook zijn: "je mag niet weigeren te leveren aan een team dat dat vraagt, tenzij je al aan 3 andere teams levert".

Maar eigenlijk maakt het niet uit, want het gaat er hoe dan ook op neerkomen dat Mercedes en Ferrari ervoor gaan zorgen dat ze elk 2 klanten hebben (plus hun eigen team) en dan kunnen ze dus nooit gedwongen worden om aan Red Bull te leveren. Dat moet Renault of Honda dan doen.

Op sportief vlak is deze deal dus een enorme opsteker voor Mercedes en Ferrari. Maar ze doen er wel een enorme financiële toegift voor, wat dan weer een opsteker is voor de kleine teams. Iedereen wint... behalve Red Bull.

Matthijs

Goede post Jozef! De enige optie voor Red Bull is volgens mij om met een eigen motorenbouwer in zee te gaan. Een klantenmotor zal 'nooit' goed genoeg zijn.

Betekent overigens dan wel dat deze motorbouwer ook een tweede team moet voorzien van motoren. STR?

Robbert65

Het zou zomaar kunnen, dat in de nieuwe overeenkomst (die waarschijnlijk pas van kracht wordt per 1-1-18!!!) een uitsluiting komt voor een vijfde motorenfabrikant tot aan eind 2020 als de overeenkomst vervalt. Als die info (2018) klopt, zit Red Bull (en STR ook trouwens) wellicht in een vacuüm in 2017 want geen contract met Renault en nog geen leveringsplicht voor de anderen. Ik kan het me niet voorstellen, maar ik heb nog geen andere informatie, dan dat de overeenkomst zeer waarschijnlijk per 2018 ingaat.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

JS JTD

#906
Citaat van: Matthijs op 22 januari 2016 - 08:40:59
Goede post Jozef! De enige optie voor Red Bull is volgens mij om met een eigen motorenbouwer in zee te gaan. Een klantenmotor zal 'nooit' goed genoeg zijn.

Honda is nog de enige motorfabrikant zonder fabrieksteam, dus is m.i. de enige optie voor RedBull om echt voor het kampioenschap te strijden.
Voor 2017 lijkt dat op dit moment de meest voor de hand liggende keuze.

gloudiesaurus

Citaat van: JS JTD op 22 januari 2016 - 18:59:15
Citaat van: Matthijs op 22 januari 2016 - 08:40:59
Goede post Jozef! De enige optie voor Red Bull is volgens mij om met een eigen motorenbouwer in zee te gaan. Een klantenmotor zal 'nooit' goed genoeg zijn.

Honda is nog de enige motorfabrikant zonder fabrieksteam, dus is m.i. de enige optie voor RedBull om echt voor het kampioenschap te strijden.
Voor 2017 lijkt dat op dit moment de meest voor de hand liggende keuze.

Precies dat denk ik ook. Ben ook benieuwd hoe de relatie met Renault zich ontwikkelt.
Wat als Renault blij is met het geld van Red Bull en het gewoon dezelfde motor geeft als het fabrieksteam?
Mateschitz heeft ook Mario Ilien bij Renault gehaald dus de contacten zijn er wel.

Maar de regel moet er nu toch vooral zijn om de kleine teams en privateers te helpen?
Denk dat Ecclestone ook niet wil dat Red Bull of Toro Rosso opnieuw zonder motor zal komen te zitten.

Red Bull is een van de grootste promoters van de Formule 1 en een van de grootste spenders. Die wil Bernie echt niet kwijt...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

In de Spaanse pers melden ze dat Honda 60 pk gevonden heeft in het motorblok (dus houden ze nog steeds 20pk minder dan de Mercedes van afgelopen jaar), en ook dat ze erin geslaagd zijn de turbo te vergroten waardoor ze nu wel ERS zullen kunnen gebruiken op het hele rechte stuk. De Spaanse website meldt dat daardoor op het einde van het rechte stuk een vooruitgang van 223 pk te vinden zal zijn bij Honda.

Zulke artikels zijn doorgaans uit de lucht gegrepen, maar als het voor de helft waar is dan is het ook al bemoedigend.

FolkertE

Klinkt toch bemoedigend, maar nu is het wel hopen dat Mercedes en Ferrari niet ineens 80PK vinden, gaan ze als nog 20 achter uit. Maar als me geheugen me niet in de steek laat, kwam Mercedes vorig jaar ook op slechts 30- maximaal 40 PK extra tijdens de winter.
Maar die 223 pk is pure winst op het einde van het rechte stuk of is dat ook een totale winst op de hele motor?


Jozef

223pk is het verschil tussen:

Honda 2015, einde van het rechte stuk, ERS uit omdat de batterijen leeg zijn
Honda 2016, einde van het rechte stuk, ERS aan (+163pk) én gewoon een beter blok (+60pk)

Dus die 60pk extra zouden ze overal hebben (maar zo'n vooruitgang kunnen we van Ferrari, Renault en Mercedes inderdaad ook verwachten), die 163pk komt er alleen bij op plaatsen waar ze in 2015 rondhinkten met lege batterijen (aan het eind van rechte stukken dus).

NielsD

Citaat van: FolkertE op 24 januari 2016 - 15:10:27
Klinkt toch bemoedigend, maar nu is het wel hopen dat Mercedes en Ferrari niet ineens 80PK vinden, gaan ze als nog 20 achter uit. Maar als me geheugen me niet in de steek laat, kwam Mercedes vorig jaar ook op slechts 30- maximaal 40 PK extra tijdens de winter.
Maar die 223 pk is pure winst op het einde van het rechte stuk of is dat ook een totale winst op de hele motor?

Mijn gevoel zegt dat Mercedes wel een beetje op de max zit qua motorvermogen. Ferrari, Renault en Honda daarentegen hebben nog genoeg terrein waar winst te behalen valt. Ik denk dat Mercedes dit jaar ook niet echt gaat domineren. Tuurlijk, races worden er wel gewonnen, maar Ferrari gaat net zo hard mee doen. Ik denk dat Ferrari erg gaat verrassen, net als ze in 2015 gedaan hebben.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Jozef

Citaat van: NielsD op 24 januari 2016 - 15:54:28Mijn gevoel zegt dat Mercedes wel een beetje op de max zit qua motorvermogen.

JS JTD

"Op de max" zal het niet zijn, maar feit is wel dat hoe hoger je komt qua vermogen, hoe lastiger het wordt om die extra pk's te vinden. Mercedes rijdt al vanaf het begin met een joekel van een turbocompressor doordat ze slim geweest zijn om deze voor op de motor te zetten. Honda wilde de turbo in de "V" plaatsen en nam genoegen met een kleiner formaat waarvoor ze een forse prijs betaald hebben.
Dat Honda grote stappen zou gaan maken was duidelijk, dat Mercedes niet eenzelfde vermogenswinst haalt ook. 60 pk extra uit alleen de ice is heel veel, ik denk dat ze daarmee ongeveer op het niveau van de 2015 Ferrari spec zitten. Iets zegt me dat Renault dat niet gaat redden, als ze boffen misschien aan het eind van het 2016 seizoen.

gloudiesaurus

Citaat van: Jozef op 24 januari 2016 - 15:33:48
223pk is het verschil tussen:

Honda 2015, einde van het rechte stuk, ERS uit omdat de batterijen leeg zijn
Honda 2016, einde van het rechte stuk, ERS aan (+163pk) én gewoon een beter blok (+60pk)

Dus die 60pk extra zouden ze overal hebben (maar zo'n vooruitgang kunnen we van Ferrari, Renault en Mercedes inderdaad ook verwachten), die 163pk komt er alleen bij op plaatsen waar ze in 2015 rondhinkten met lege batterijen (aan het eind van rechte stukken dus).

Zoals Josef als zegt dit soort berichten zijn vaak niet betrouwbaar. Hoe komen ze aan deze cijfers? De teams verstrekken dit niet  :)
Maar als het waar is en Honda alleen al ERS 100% voor elkaar krijgt maken ze een enorme stap.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is