Silly season motoren 2015/ 2016

Gestart door gloudiesaurus, 17 september 2015 - 15:40:27

« vorige - volgende »

Arthur

Of ze daar nerveus van worden? Heb er nog niets over gelezen verder.... Maar we wachten af op de reactie van de fabrikanten.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Mooie analyse vandaag op de hoofdpagina, Robbert. Halverwege je artikel zat ik te denken: "de winnaar is de FIA". Je concludeert zelf dat de winnaar de F1 is; mijns inziens zijn we het dan eigenlijk eens. :)

Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Je zit straks namelijk met 4 pakketten waar de klantenteams uit kunnen kiezen (Mercedes, Ferrari, Renault, Honda). Ongetwijfeld zal het ene pakket beter zijn dan het andere, maar de prijs is gewoon vastgelegd op 12 miljoen. Nu ja, maximaal 12 miljoen, maar dat is al een bodemprijs dus ik denk niet dat er deals gesloten gaan worden voor minder dan dat.

Dit betekent dat er van marktwerking (het beste pakket is ook het duurste) helemaal geen sprake meer zal zijn. Als straks, puur als theoretisch voorbeeld, Honda de beste power unit heeft, zullen de klantenteams dus in de rij gaan staan bij Honda om de motoren te krijgen. Er zullen meer kandidaat-kopers zijn dan beschikbare pakketten, dus Honda zal gewoon kunnen kiezen aan wie ze leveren. Onderhandelen hoeft niet meer, want de prijs ligt al vast. Dat worden dan dus uitsluitend teams waarvan verwacht wordt dat ze wel leuk punten kunnen sprokkelen, maar zonder een bedreiging te vormen voor fabrieksteam McLaren-Honda.

Wanneer Honda zijn plicht heeft volbracht en voldoende motorendeals heeft gesloten, zullen de overblijvende teams bij de volgende fabrikant moeten gaan aankloppen. Ook daar zal men het fabrieksteam beschermen en dus niet leveren aan pakweg Red Bull, maar wel aan voldoende kleinere teams.

Deze regel zal er mijns inziens dus toe leiden dat:
- de positie van de fabrieksteams met een sterke power unit, zoals Mercedes, nog meer verstevigd is ten opzichte van de klantenteams
- de sterke klantenteams, zoals Red Bull, nu wel gegarandeerd altijd een power unit zullen hebben, maar nooit de beste

Red Bull zal wel met een erg sterke wagen moeten komen, willen ze voor 2020 nog een kampioenschap winnen. Of met een eigen motor, maar daar is het te laat voor.

Robbert65

Dank Jozef  :)
Het is voor 2016 inderdaad te laat, maar niet te laat voor 2017. Red Bull kan:

1. een nauwere samenwerking aangaan met Renault en helpen zorgen dat Renault zoals vanouds met de beste komt.
2. zelf aan de slag gaan met een aandrijflijn
3. een aandrijflijn laten bouwen door bijvoorbeeld Cosworth
4. een deal sluiten met VAG/Audi
5. gaan onderhandelen gedurende een heel jaar met Ferrari en/of Mercedes
6. nokken met F1

Dat zijn heel wat mogelijkheden. Misschien zie ik er nog wel een of twee over het hoofd. Wat er gebeurd is in oktober en november, iets waar wij hier veel over discussieerden, heeft een veel grotere impact gehad dan ik toen in de smiezen had. Bij Red Bull zijn ze echt nog altijd woedend. Bij Mercedes en Ferrari lopen ze nog steeds op kousenvoeten, de WMSC moet de boel nog bekrachtigen en dat moet niet fout gaan. De optie dat een nieuwe partij een reglementaire budgetmotor gaat bouwen die meer PK's levert tegen veel lagere kosten valt dan weer snoeihard op de onderhandelingstafel en of die er dan weer afkomt is zeer de vraag. Dat zou betekenen, dat Mercedes en Ferrari minder inkomsten hebben dan in hun businessplan staat. In mijn ogen zou dat erg slecht zijn voor de sport, want Bernie heeft gelijk; een bedrijf als Mercedes, met zijn Board in Stuttgart waar shareholders revenue bovenaan de prioriteitenlijst staat, zegt echt STOP als de boel meer kost dan oplevert. Zeker als er ook negatieve publiciteit van komt. Dit moet lukken, anders staat F1 de komende 2 jaar op zijn grondvesten te schudden...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Als Renault de beste wordt, stoppen ze gewoon met leveren aan Red Bull om zo hun eigen team meer WK-kansen te geven.
Als Renault niet de beste wordt, schiet Red Bull niet op.

Om zelf te beginnen of Volkswagen of Cosworth aan de slag te laten gaan is het te laat, want je hebt het gewoon over een project van bijna een miljard (als je het goed wilt doen zoals Mercedes) terwijl je maar 3-4 seizoenen die power unit in zou kunnen zetten en daarna weer wat helemaal anders mag ontwerpen. Dat gaat gewoon niet gebeuren, dat bedoelde ik met "te laat" in mijn vorige post.

De WMSC gaat geen maatregel ontkrachten die de Strategy Group en de Commission al hebben goedgekeurd. Die bijeenkomst is gewoon een formaliteit.

De enige manier waarop Red Bull nog een titel kan winnen in de komende vijf jaar, is met een inferieure motor toch de anderen verslaan dankzij een beter chassis en/of coureur. Niet onmogelijk, maar wel een lastige opdracht.

Robbert65

Nou ja, ik sta er een beetje anders in; RBR en Renault kunnen best een goed partnerschap sluiten als ze dat willen. Voor de langere termijn. Een merk als Audi kan best denken: een high tec hybride project kan ons een boost geven op marketing gebied en een hoop kennis opleveren. Dat laatste kan best vele honderden miljoenen waard zijn, dat eerste misschien ook wel. Maar hoe dan ook, de kogel is door de kerk en de kou is uit de lucht. Laten we hopen, dat de tussenoplossingen voor Red Bull en Toro Rosso het komend seizoen voldoende opleveren voor mooie wedstrijden. We hebben een paar races gezien waarin RBR en Force India goed meededen met Ferrari, Mercedes en Williams (België bijvoorbeeld) en als dat nou het hele jaar het geval kan zijn, dan wordt het een mooi seizoen. En laat Max samen met Carlos die Ferrarimotor maar flink gebruiken, voor als de rest steken laat vallen. Dan zit ik 21 zondagen op het puntje van mijn stoel en dat is wat ik wil!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Maar Renault heeft Lotus niet overgenomen om voor Piet Snot mee te rijden. Hun nieuwe project kan natuurlijk falen, maar dan faalt het eigenlijk voor Red Bull ook. En als het een succes wordt, dat Renault-team, dan gaat Red Bull daar ook problemen mee ondervinden.

Wat je ook gaat zien de komende jaren, is dat de fabrikanten van de beste power units zullen ijveren naar korte (liefst eenjarige) contracten. Komt een klant te dicht bij, schuiven ze ze gewoon opzij. De huidige deal tussen Red Bull en Renault is alleen voor 2016 toch?

JS JTD


Robbert65

Citaat van: Jozef op 21 januari 2016 - 00:40:41
Maar Renault heeft Lotus niet overgenomen om voor Piet Snot mee te rijden. Hun nieuwe project kan natuurlijk falen, maar dan faalt het eigenlijk voor Red Bull ook. En als het een succes wordt, dat Renault-team, dan gaat Red Bull daar ook problemen mee ondervinden.

Wat je ook gaat zien de komende jaren, is dat de fabrikanten van de beste power units zullen ijveren naar korte (liefst eenjarige) contracten. Komt een klant te dicht bij, schuiven ze ze gewoon opzij. De huidige deal tussen Red Bull en Renault is alleen voor 2016 toch?
ja, dat klopt. Volgende maand wordt bepaald of de nieuwe overeenkomst per seizoen 2017 of 2018 ingaat. Voorlopig gaat iedereen nog uit van 2018. Dat zou betekenen, dat Red Bull in hetzelfde parket kan komen te zitten als eind vorig jaar na komend seizoen. Maar we mogen ervan uitgaan, dat Red Bull en Renault hun relatie gaan herstellen komend jaar en dat Horner nu al bezig is om een oplossing voor na dit seizoen te regelen.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Citaat van: JS JTD op 21 januari 2016 - 08:44:27
Ferrari gaat dieselen:

http://nl.motorsport.com/f1/news/analyse-hoe-denkt-ferrari-dit-jaar-mercedes-te-kunnen-verslaan-668749/

Hoop eigenlijk niet dat dit heel veel gaat brengen, dat zou zwaar in het nadeel zijn van Toro Rosso die met een 2015 motor rijden. Haas en Sauber krijgen dan ook een voorsprong...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Citaat van: Robbert65 op 20 januari 2016 - 20:14:58
Dank Jozef  :)
Het is voor 2016 inderdaad te laat, maar niet te laat voor 2017. Red Bull kan:

1. een nauwere samenwerking aangaan met Renault en helpen zorgen dat Renault zoals vanouds met de beste komt.
2. zelf aan de slag gaan met een aandrijflijn
3. een aandrijflijn laten bouwen door bijvoorbeeld Cosworth
4. een deal sluiten met VAG/Audi
5. gaan onderhandelen gedurende een heel jaar met Ferrari en/of Mercedes
6. nokken met F1

Dat zijn heel wat mogelijkheden. Misschien zie ik er nog wel een of twee over het hoofd. Wat er gebeurd is in oktober en november, iets waar wij hier veel over discussieerden, heeft een veel grotere impact gehad dan ik toen in de smiezen had. Bij Red Bull zijn ze echt nog altijd woedend. Bij Mercedes en Ferrari lopen ze nog steeds op kousenvoeten, de WMSC moet de boel nog bekrachtigen en dat moet niet fout gaan. De optie dat een nieuwe partij een reglementaire budgetmotor gaat bouwen die meer PK's levert tegen veel lagere kosten valt dan weer snoeihard op de onderhandelingstafel en of die er dan weer afkomt is zeer de vraag. Dat zou betekenen, dat Mercedes en Ferrari minder inkomsten hebben dan in hun businessplan staat. In mijn ogen zou dat erg slecht zijn voor de sport, want Bernie heeft gelijk; een bedrijf als Mercedes, met zijn Board in Stuttgart waar shareholders revenue bovenaan de prioriteitenlijst staat, zegt echt STOP als de boel meer kost dan oplevert. Zeker als er ook negatieve publiciteit van komt. Dit moet lukken, anders staat F1 de komende 2 jaar op zijn grondvesten te schudden...

Audi = Volkswagen.
Die gaan voorlopig niet komen nu dieselgate er is. Ze hebben zelfs al bezuinigd op hun WEC en Le Mans-programma.

Cosworth of zelfs iets bouwen zie ik ook niet als reele optie.
Zelf bouwen kost enorm veel geld en het kost jaren voordat die motor succesvol is. Daarnaast heeft Red Bull hier de faciliteiten niet voor.
Cosworth is leuk maar zij gaan geen winnende motor voor je bouwen...

Honda kan op termijn een leuke optie zijn. Leveren maar 1 team. Hoe is de verdeelsleutel? Hoeveel teams moet een motorfabrikant minimaal leveren? Honda heeft geen eigen team dus wil vast met Red Bull ook wel winnen. Enige probleem is Ron Dennis die dit nu nog tegen houdt  ;) Begrijpelijk hij investeert nu met Honda en wil niet dat anderen straks hier de vruchten van plukken.

En Renault? Ben benieuwd hoe zich dit ontwikkelt. Vorig jaar was de relatie kapot. Maar denk dat Renault nu ook blij is met het geld dat Red Bull betaald. En Ilien is er nu ook vooral dankzij Red Bull...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Robbert65

omder de nieuwe regels wordt Honda verplicht nog één of twee teams te leveren, kan Dennis hoog of laag springen, maar dan kan het niet anders.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Citaat van: Robbert65 op 21 januari 2016 - 16:25:32
omder de nieuwe regels wordt Honda verplicht nog één of twee teams te leveren, kan Dennis hoog of laag springen, maar dan kan het niet anders.

Precies... Ben benieuwd als de regels officieel worden aangekondigd.
Dan zullen de details wel bekend worden.

Want ik neem aan dat de verdeelsleutel voor alle motorfabrikanten gelijk is.
Of zou Ferrari liever wat extra teams leveren? En Honda minder?
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

#897
Er zijn 4 fabrikanten. De huidige regel is maximaal 3 teams per fabrikant; voor een nummer 4 moest altijd dispensatie worden gevraagd. Zo levert Mercedes komend jaar al voor het derde jaar op rij aan 4 teams, Renault deed dat in 2014 ook (RB, STR, Lotus en Caterham) en Ferrari in 2016. Het is dus normale zaak geworden maar eigenlijk valt het niet formeel binnen de regels.

Hoe ik het nu begrijp, is dat met de nieuwe regels de limiet van maximaal 3 teams blijft, maar dat er bovenop ook een verplichting komt voor elke fabrikant om een minimaal aantal teams te voorzien, dat aantal kan niet anders dan 2 zijn. Want met 4 fabrikanten, 4x2 is al 8 teams voorzien en er zijn er 11.

Het aantal teams per fabrikant zal dus netjes verdeeld worden in 3-3-3-2. Dat betekent dat op termijn één team hun Mercedes-deal zal verliezen (Williams, Force India of Manor) en één team hun Ferrari-deal (Sauber, Haas of Toro Rosso) en in de plaats een Renault of Honda zal moeten kopen. Tenzij er een algehele stoelendans komt natuurlijk, dan kan alles veranderen.

Dit betekent overigens ook dat Mercedes qua inkomsten uit de motor terugvalt van 3x22 (ongeveer) naar 2x12 oftewel een achteruitgang van 42 miljoen per jaar. :o Dat is meer dan het hele budget van Minardi destijds.

gloudiesaurus

Waarom 4x2 Jozef?
Als je 11 teams hebt, zitten er nog steeds 3 zonder motor  ;)
Kunnen ze Red Bull nog steeds buiten sluiten.

Ik ben benieuwd.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Van Wijk

Citaat van: Robbert65 op 21 januari 2016 - 16:25:32
omder de nieuwe regels wordt Honda verplicht nog één of twee teams te leveren, kan Dennis hoog of laag springen, maar dan kan het niet anders.

Euhhhh, bij Ron kan alles anders. De naam waar hij grootaandeelhouder van is ( Tag Heuer ) staat nu op de zijkant van een andere auto.

Minder onmerkelijk: De hoofdsponcor en geldschieter va Raikonnen zijn MX team ( Husqvarna ) is natuurlijk Red Bull....