Silly season motoren 2015/ 2016

Gestart door gloudiesaurus, 17 september 2015 - 15:40:27

« vorige - volgende »

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Hamilton#44

Citaat van: Wings op 29 november 2015 - 11:17:54
Citaat van: Hamilton#44 op 26 november 2015 - 13:54:53
Red Bull wil concurreren met Mercedes en Ferrari, dat kunnen ze in mindere mate als ze een motor hebben van 1 van die twee kopstukken. Teams als Sauber en Williams malen daar niet om maar Red Bull wel, die willen winnen op de langere termijn.

En Williams doet voor spek en bonen mee?

Dat zeg ik niet maar ik denk niet dat Williams serieus als doelstelling heeft om voor de titel te gaan, jij wel?  :)

Je kan er donder op zeggen dat Williams mindere motoren gaat krijgen dan Mercedes zelf wanneer ze te dichtbij komen.

Matthijs

Citaat van: Hamilton#44 op 30 november 2015 - 16:27:09
Dat zeg ik niet maar ik denk niet dat Williams serieus als doelstelling heeft om voor de titel te gaan, jij wel?  :)

Je kan er donder op zeggen dat Williams mindere motoren gaat krijgen dan Mercedes zelf wanneer ze te dichtbij komen.
Williams was in 2013 nog een achterhoedeteam. De Mercedesmotoren hebben het team zeker geholpen om de enorme stap naar de subtop te maken. Vervolgens was 2015 het jaar voor Williams om zich te handhaven in de subtop wat aardig gelukt is. Maar als Williams de ambitie heeft om de sprong naar de absolute top te maken, dan zullen ze weer een eigen motorleverancier moeten aantrekken. Maar ik ben bang dat ze daar het budget niet voor hebben.

Hamilton#44


Matthijs

Soms is iets aan aanvulling in plaats van een aanval ;)

Dimensie

Citaat van: Matthijs op 30 november 2015 - 16:40:33
Citaat van: Hamilton#44 op 30 november 2015 - 16:27:09
Dat zeg ik niet maar ik denk niet dat Williams serieus als doelstelling heeft om voor de titel te gaan, jij wel?  :)

Je kan er donder op zeggen dat Williams mindere motoren gaat krijgen dan Mercedes zelf wanneer ze te dichtbij komen.
Williams was in 2013 nog een achterhoedeteam. De Mercedesmotoren hebben het team zeker geholpen om de enorme stap naar de subtop te maken. Vervolgens was 2015 het jaar voor Williams om zich te handhaven in de subtop wat aardig gelukt is. Maar als Williams de ambitie heeft om de sprong naar de absolute top te maken, dan zullen ze weer een eigen motorleverancier moeten aantrekken. Maar ik ben bang dat ze daar het budget niet voor hebben.

Als dat zo werkt zou RB dan zo graag Mercedes motoren willen?

Matthijs

Nee, liever een exclusieve deal met een motorbouwer. Volkswagen misschien, maar dat is toekomstmuziek. Tot die tijd willen ze een zo competitief mogelijke klantenmotor en dat zou Mercedes zijn. Mits die een competitieve motor willen geven en dat willen ze niet.

Dimensie

Citaat van: Matthijs op 01 december 2015 - 07:01:53
Nee, liever een exclusieve deal met een motorbouwer. Volkswagen misschien, maar dat is toekomstmuziek. Tot die tijd willen ze een zo competitief mogelijke klantenmotor en dat zou Mercedes zijn. Mits die een competitieve motor willen geven en dat willen ze niet.
Waarom willen ze die competieve motor niet geven?
Als je met een klantenmotor niet kan winnen dan zou het leveren geen groot struikelblok zijn.

Jozef

#833
Dat is net de problematiek waardoor deze discussie op gang gekomen is (en al maandenlang woedt in de F1-wereld).

De fabrikanten zijn niet verplicht om alle klanten dezelfde motor te leveren. Dus als er één van de klanten wat te dichtbij komt, kan de fabrikant het klantenteam benadelen.

Dat gaat dan niet alleen om de motor zelf maar vooral ook om alle ondersteuning eromheen. Zo werd in 2014 gezegd dat McLaren een significante achterstand had op het gebied van motorvermogen, omdat ze brandstof hadden van Mobil1 die inferieur was aan het Petronas-spul, dat ontwikkeld was voor die motor in nauwe samenwerking met Mercedes. Williams en Force India kregen wel Petronas-brandstof, McLaren niet.

Het punt van de discussie is dus niet het leveren van 'een' klantenmotor, maar om het leveren van een motor (en toebehoren) die even goed is als wat het fabrieksteam krijgt.

Robbert65

Vroeger (was lang niet alles beter) had je Ferrari en Renault die hun eigen spul meenamen, een stel teams met een exclusieve deal (Mclaren met Mercedes, Sauber met BMW, BAR met Honda, etc) en een stel teams die een klantenmotor kochten bij Cosworth, Hart of noem maar op. Nu zit je met de spagaat die je net zelf neerzette  Dimensie, dat fabrikanten worden verplicht aan concurrerende teams te leveren. Da's vragen om gedoe. Nou, dat hebben we gezien de afgelopen 5 maanden....
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Hamilton#44

Citaat van: Dimensie op 30 november 2015 - 21:38:25
Citaat van: Matthijs op 30 november 2015 - 16:40:33
Citaat van: Hamilton#44 op 30 november 2015 - 16:27:09
Dat zeg ik niet maar ik denk niet dat Williams serieus als doelstelling heeft om voor de titel te gaan, jij wel?  :)

Je kan er donder op zeggen dat Williams mindere motoren gaat krijgen dan Mercedes zelf wanneer ze te dichtbij komen.
Williams was in 2013 nog een achterhoedeteam. De Mercedesmotoren hebben het team zeker geholpen om de enorme stap naar de subtop te maken. Vervolgens was 2015 het jaar voor Williams om zich te handhaven in de subtop wat aardig gelukt is. Maar als Williams de ambitie heeft om de sprong naar de absolute top te maken, dan zullen ze weer een eigen motorleverancier moeten aantrekken. Maar ik ben bang dat ze daar het budget niet voor hebben.

Als dat zo werkt zou RB dan zo graag Mercedes motoren willen?

Omdat dat het beste is wat ze voor 2016 kunnen krijgen.

Henkie

Wordt dus toch de 2015 Ferrari

Sauber en Haas wel met 2016 motoren,net als de rest van het veld.
Tot nu toe reed een team met een jaar oude motoren altijd achteraan........

Jozef

Omdat de teams met oude motoren altijd de teams waren die al niet veel geld hadden om met een goede auto te komen. Dat is in het geval van Toro Rosso wel anders.

Ferrari mag dus nu aan één team motoren leveren uit 2015, dat zal dus Toro Rosso zijn. Nog steeds niet bekend wat Red Bull gaat doen...

Jozef

Volgens Autosport heeft iemand van McLaren gezegd dat Honda en Sauber gesprekken hebben gehad met het oog op 2017.

Matthijs

Citaat van: Henkie op 02 december 2015 - 21:54:30
Tot nu toe reed een team met een jaar oude motoren altijd achteraan........
Dat klopt, maar als je ziet dat Manor dit jaar doorgaans een veel lagere topsnelheid heeft als Ferrari vorig jaar, dan lijkt er ook veel in het chassis te liggen.

Toro Rosso zou met de 2015-Ferrarimotor gaan naar een motor die niet alleen 80 pk meer heeft dan de 2015 Renault, maar ook nog eens veel betrouwbaarder is. Daar moet Renault in 2016 maar overheen zien te gaan.

Nu maar hopen dat STR niet gaandeweg het seizoen wegzakt. Ik verwacht het niet, want dat deden ze met de ondermaatse en nauwelijks verbeterde Renault (qua prestaties) in 2015 ook niet.