Silly season motoren 2015/ 2016

Gestart door gloudiesaurus, 17 september 2015 - 15:40:27

« vorige - volgende »

0634

Ik ben het overigens niet mee eens dat jij het met me oneens bent.

Perton

Citaat van: Jeroen op 10 oktober 2015 - 12:58:30
Ik ben het overigens niet mee eens dat jij het met me oneens bent.
Sorry man.

gloudiesaurus

Ik ben het met Jeroen eens, als Red Bull vertrekt is het een megarap voor de sport.
Veel anders dan doen toen Jordan of Minardi vertrok.

Minardi was slechts een voetnoot. Red Bull is viervoudig wereldkampioen, heeft sowiezo 4 auto's, en heeft de afgelopen 10 jaar een stempel gedrukt op de sport. Kijk alleen maar eens naar de coureurs die ze hebben opgeleid.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Minardi bracht ook de nodige talenten de sport binnen. Bovendien, als Minardi 'een voetnoot' is geloof ik niet dat een willekeurig historisch circuit meer is dan 'een voetnoot' als het verdwijnt.

0634

Nah, Minardi was wel meer dan een voetnoot, maar dan vooral vanuit romantisch oogpunt. Veel hebben ze de sport in sportief opzicht niet gebracht. Dat zij er mee stopten had in feite nul invloed op de sport.

Jehoentelaar

Zeker waar. Maar zo heel zwart/wit ten opzichte van Red Bull als hier ook wel wordt gesteld is het ook niet.

Verder heb ik als jaren 90-romanticus met een niet al te positief beeld van het bedrijf Red Bull eigenlijk niet heel veel te zeggen in deze discussie.

Perton

#456
Citaat van: gloudiesaurus op 10 oktober 2015 - 13:24:32
Ik ben het met Jeroen eens, als Red Bull vertrekt is het een megarap voor de sport.
Veel anders dan doen toen Jordan of Minardi vertrok.

Minardi was slechts een voetnoot. Red Bull is viervoudig wereldkampioen, heeft sowiezo 4 auto's, en heeft de afgelopen 10 jaar een stempel gedrukt op de sport. Kijk alleen maar eens naar de coureurs die ze hebben opgeleid.
Kan je ook uitleggen waarom het een megaramp is? Want Minardi bracht ook gewoon talentvolle jongens de sport in, als Fisichella, Trulli en Alonso, om er eens een paar te noemen. Niet allemaal wereldkampioenen, maar wel racewinnaars, en vooralsnog staat de teller qua kampioenen bij Red Bull ook nog op één. Minardi een voetnoot noemen in de context van talentvolle coureurs, vind ik eerlijk gezegd zeer kortzichtig. In de context van resultaten ben ik het wel met je eens dat het een voetnoot was. En je zegt kijk eens naar de coureurs die ze hebben voortgebracht. Nou vertel eens, hoeveel van die jongens hebben een lange, succesvolle Formule 1-carrière? Vettel en Ricciardo. Twee. Leuk dat ze een juniorteam hebben waar ze talenten een paar jaar in kunnen laten rondrijden, dat vind ik oprecht heel lovenswaardig, maar laten we niet doen alsof ze bosjes succesvolle coureurs de sport in brengen, want dat is gewoon niet waar. Dankzij dat juniorteam kunnen ze hun talenten beter selecteren, dat klopt, maar dat lost zich wel op met de nieuwe superlicentieregels, mits de FIA dat gewoon goed aanpakt. De eerste twee jaar zal het misschien nog wel een paar paydrivers opleveren omdat die nog onder de uitzonderingen vallen, maar op de midddellange termijn verwacht ik dat het wel gaat werken.

Een verlies van Red Bull zou op korte termijn inderdaad vrij kut zijn, maar het kan ook de boel op scherp zetten om de zaken net wat beter aan te pakken. Misschien ook niet, maar dat is dan het falen van de FIA, niet het gemis van Red Bull.

0634

Dus we noemen een paar talenten van een ander team en ineens is Red Bull zonder waarde? Het is niet alleen de doorstroom waar het bij Red Bull om gaat, he. Ik snap het hele vergelijk met Minardi ook niet. Structureel achterhoedeteam tov structureel topteam. Alsof we Alonso vergelijken met Mehri.

Maar goed, ik heb het al een paar keer verteld. Niemand hoeft het er mee eens te zijn, maar ik vind het gehele Red Bull race-imperium van hele grote waarde voor de F1. Daar mag iedereen anders over denken. Verder hou ik erover op.

Perton

Ik zeg niet dat Red Bull zonder waarde is, je moet geen uitspraken gaan verzinnen. Ik zeg alleen dat het geen megaramp (een term die nu al door twee mensen is gebruikt) is als ze verdwijnen in de context van talentvolle coureurs. Ik vergelijk ze ook niet met Minardi, maar als het argument wordt aangedragen "dat ze zoveel talenten de F1 de in hebben gebracht", ja dan is dat niet veel anders dan Minardi, Jordan of Sauber in de pre-BMW-periode. Die deden dat namelijk ook. Uit mijn hoofd hebben ze alle vier één kampioen voortgebracht en nog een handvol racewinnaars.

De andere argumenten, dat Red Bull een grote organisatie is, daar ben ik het ook mee eens, en ik zal ook nooit beweren dat het verdwijnen van een achterhoedeteam even erg is als dat van een topteam (of in dit geval topteam met een dipje). Daarom heb ik eerder ook gewoon gezegd dat Red Bull een gemis zou zijn. Maar als keer op keer dat 'talenten-argument' wordt aangehaald door mensen, dan plaats ik daar grote vraagtekens bij, zeker omdat vanaf 2017 (niet 2016, vanwege alle uitzonderingregels die dan nog gelden), de nieuwe superlicentieregels echt hun werk gaan doen. Dat aspect van de meerwaarde van Red Bull wordt dus al opgevangen.

Dan blijft over een team dat het in de nieuwe reglementen niet heeft gered. Tsja, dat is McLaren eigenlijk ook al sinds 2009, met hier en daar wat positieve uitschieters. Maar in dezelfde periode is Mercedes naar voren gegaan als grote organisatie. Ik zou niet weten waarom, op de middellange termijn, het verdwijnen van de organisatie Milton Keynes (om het zo even te noemen), dan zo'n grote megaramp is, want het verleden van de F1 toont aan dat deze cycli elkaar keer op keer opvolgen. Het enige verschil is nu dat de oude gigant al zou verdwijnen voordat de opvolger al klaarstaat. Dat is jammer, op de korte termijn, maar dat dat zonde zou zijn heb ik al talloze keren aangegeven de afgelopen maanden.

0634

Jamaar het 'Minardi bracht ook talenten' gaat mank omdat er voor Red Bull nog meer pluspunten gelden die voor Minardi niet gelden, daarom snap ik het vergelijk niet zo.

Maar okee, de ene vindt het 'een gemis' de ander 'een ramp'. Het is maar net hoe zwaar je eraan weegt.

Perton

Ik maak de vergelijking dan ook niet om te zeggen dat Red Bull even erg zou zijn als Minardi, want het is natuurlijk wel erger, maar ik vind het talenten-argument niet zo bijzonder. Daar zijn cycli in te vinden. Nu zit er toevallig een grote organisatie met een eigen groot raceteam achter het team (STR dus, maar dat snap je gok ik wel) dat de talenten brengt, vroeger waren ze onafhankelijk. Dat is inderdaad de meerwaarde van Red Bull, maar goed, dat is het dan ook: ze brengen de talenten de F1 in. En dan? Ik zie Bourdais, Alguersuari, Buemi, Vergne (misschien volgend jaar wellicht), Liuzzi, Speed, etc. niet zo vaak meer in de races. Eén coureur is doorgestroomd tot een wereldkampioen, een ander is racewinnaar, en ze hebben een derde grote talent momenteel rondrijden. Dat is een hele nette score, absoluut, dat kan niet elke organisatie zeggen, kijk maar naar de talentenprogramma's van Ferrari en McLaren bijvoorbeeld, maar ik sta er ook niet zo steil van achterover. Ik vind dat een gemis, noch een ramp als dat zou verdwijnen. Net als het niet halen van de F1 door Frijns en misschien Vandoorne. Het is jammer, dat wel.

Het enige gemis eraan vind ik dat een groot team met de capaciteiten om voorin mee te doen zou verdwijnen.

Wings

Citaat van: Jehoentelaar op 10 oktober 2015 - 13:54:06
Minardi bracht ook de nodige talenten de sport binnen. Bovendien, als Minardi 'een voetnoot' is geloof ik niet dat een willekeurig historisch circuit meer is dan 'een voetnoot' als het verdwijnt.

Minardi bracht geen talent maar er werd talent ondergebracht. Red Bull geeft talent een kans.

Jehoentelaar

Dus gaf Minardi talent de kans. Niet door ze zelf te stallen maar door de deur open te zetten voor talenten die soms al banden hadden met een ander team. Of telt dat dan weer niet?


Edit: overigens weet ik behalve Alonso geen andere Minardicoureurs die door een ander team daar gestald werden, maar erg veel kennis op dat gebied heb ik ook niet echt.

Franky R.

Citaat van: gloudiesaurus op 10 oktober 2015 - 01:19:43
CitaatThe Formula 1 world becomes ever more bizarre. It seems that Red Bull Racing is going to have to go (on bended knee) to Renault in order to have engines in 2016. The Milton Keynes team terminated its 2016 Renault contract in July, convinced that finding another engine would not be that hard. Since then the team has been told to "bog off" by Mercedes (at Spa) and more recently by Ferrari. Neither manufacturer wants to deal with the team, which has a reputation for criticising its partners. With Honda having made it clear that there are no engines available for Red Bull, the only choice for the team is to go back to Renault. Fortunately, Renault might be willing to accept the situation because it has been negotiating a nine-year deal with the Formula One group and if Bernie Ecclestone "asks" to Renault to help out Red Bull, it would be wise for Renault to agree. This may not be the long-term solution for Red Bull Racing, but beggars cannot be choosers and right now there are no other options. In the longer term, there may be solutions involving other manufacturers (particularly if Red Bull is willing to pay to help development). We will have to see what develops...

Dit zegt Joe Saward erover. Red Bull en Renault zijn samen op papier nog niet zo'n slechte optie. Zeker niet als Red Bull meebetaald voor de ontwikkeling van Renault.
En met Red Bull heeft Renault een veel grotere kans om te winnen dan met Lotus. Alleen Newey al maakt een enorm verschil.

En Ecclestone wil Renault vast wel wat helpen als zij Red Bull in de sport houden.

En in de Formule 1 kan het snel gaan. Als Red Bull en Renault volgend jaar succesvol zijn, wie praat hier dan nog over?


Ik dacht dat Newey minder betrokken zou zijn bij de ontwikkeling van de auto's?

Franky R.

http://www.gppits.net/nieuws/plan_mercedes_voor_goedkopere_krachtbron_afgewezen/


Daar heeft Ferrari dus het idee vandaan om een 2015-motor aan te bieden aan Red Bull?  ;)