Silly season motoren 2015/ 2016

Gestart door gloudiesaurus, 17 september 2015 - 15:40:27

« vorige - volgende »

JS JTD

Citaat van: Jozef op 16 februari 2016 - 17:20:58
Nee, een turbomotor bereikt heel snel zijn maximale koppel en houdt dan het koppel constant over een brede range (vermogen stijgt dus) door de cilinderdruk constant te houden. Op een gegeven moment is het toerental zo hoog dat de compressor niet meer alle benodigde lucht kan leveren waardoor het koppel begint te dalen (maar vermogen aanvankelijk nog steeds stijgt).

Een atmosferische motor heeft in principe maar één specifiek toerental waarop het koppel maximaal is. Door variabele inlaatspuitstukken (was lang verboden in de F1, pas sinds 2015 weer toegestaan) en variabele kleppentiming (speelde F1 wel erg veel mee) kun je wel nog wat trucjes uithalen om het koppel vlakker te maken, maar je zult nooit de brede vlakke range krijgen die je met een turbomotor wel hebt. Eenvoudigweg omdat je geen rechtstreekse controle hebt over de cilinderdruk.

De huidige F1-motoren hebben maximaal koppel vanaf ongeveer 8000 tot 10500 toeren. Daarboven hebben ze te maken met een fuel flow limit die constant blijft op 100kg per uur. Dit betekent dat er bij hogere toeren minder brandstof beschikbaar is per verbranding, en dat het koppel van de verbrandingsmotor dus zakt. Maar de F1-motor is niet zomaar een turbomotor, het is een hybride die ook een deel van de energie uit de uitlaatgassen omzet naar elektriciteit die dan weer door de MGU-K wordt omgezet in mechanische pk's. Daardoor is er ook een stukje boven de 10500 toeren nog genoeg koppel/vermogen beschikbaar om interessant te blijven.

Eens, met een turbo is het koppel veel eenvoudiger te reguleren dan bij een atmosferische motor. Maar als ik dan de grafieken bekijk van de Tipo 049 (Ferrari F1-2000) dan had die 3 liter V10 een nagenoeg vlak koppel van 340-350 Nm tussen 13500 en 16500 rpm. Dat is 3000 toeren breed en dus minstens gelijkwaardig aan wat jij opgeeft. Zeker nu ze met 8 versnellingen rijden betwijfel ik of die turbo karakteristiek echt meerwaarde biedt op het gebied van rondetijden.

Jozef

Dat is interessant, waar haal je die grafieken? De toerenrange moet je wel relatief zien, 8000-11000 is effectief breder dan 13500-16500 want je kunt procentueel gezien een grotere stap zetten met je versnellingsverhouding zonder je motor in een slechter toerental te brengen.

Ze hebben nu wel 8 versnellingen, maar de verhoudingen liggen vast voor het hele seizoen. De 1 moet laag genoeg zijn voor Loews en de 8 moet hoog genoeg zijn voor Monza. Dus ik denk niet dat de verhoudingen dichter bij elkaar zijn komen te liggen dan in 2013, al heb ik daar geen harde bewijzen van.

C.G. de Beaufort

Héhé, eindelijk voor de eerste keer de Ferrari-motor in de TR STR11 is gestart. Nu maar wachten tot ze'm in het geheel gaan testen.

http://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/208874/toro-rosso-start-str11-voor-het-eerst-op

Groet,

C.G. de Beaufort


JS JTD

Citaat van: Jozef op 16 februari 2016 - 23:59:41
Dat is interessant, waar haal je die grafieken? De toerenrange moet je wel relatief zien, 8000-11000 is effectief breder dan 13500-16500 want je kunt procentueel gezien een grotere stap zetten met je versnellingsverhouding zonder je motor in een slechter toerental te brengen.

Ze hebben nu wel 8 versnellingen, maar de verhoudingen liggen vast voor het hele seizoen. De 1 moet laag genoeg zijn voor Loews en de 8 moet hoog genoeg zijn voor Monza. Dus ik denk niet dat de verhoudingen dichter bij elkaar zijn komen te liggen dan in 2013, al heb ik daar geen harde bewijzen van.

De grafieken haal ik uit het boek Ferrari F1 2000 van Peter Wright. Een echte aanrader dat boek, maar dat terzijde.
Je hebt inderdaad wel gelijk, het percentage toerenverschil is evenredig met percentage snelheidsverschil in een gegeven versnelling. Ik zal de gegevens van de bakverhoudingen nog eens nazoeken in dat boek, maar ik ben ervan overtuigd dat deze powerband (en/of koppelband) zodanig goed gematched zijn dat dit maximaal wordt benut.

In theorie is overigens niet een vlakke koppelkromme, maar een afgevlakte vermogenskromme ideaal. Constant (en maximaal) vermogen gedurende 1 versnelling.

JS JTD


Jozef

Al die berichten uit Spaanse en Italiaanse media, ik kan er niet veel geloof aan hechten.

Arai is duidelijk over hoe hij het seizoen 2016 ziet: omdat ze in 2015 op zoveel vlakken de bal missloegen, zal het verloop van het seizoensbegin cruciaal zijn. Dat wil zeggen, tijdens de wintertests en de eerste overzeese races zullen ze veel kilometers moeten draaien aan een tempo in de middenmoot. Het doel is tijdens deze GP's regelmatig Q3 te halen.

Nu al is gepland om in Barcelona met een nieuwe motor te komen die dan echt de stap naar de subtop moet betekenen. Maar om die update in Barcelona succesvol te laten zijn, moet er in het seizoensbegin dus wel een degelijke basis zijn om op te bouwen. Dus waar ik als McLaren-fan op hoop is in de eerste GP's regelmatig Q3 en punten, maar als het niet beter is dan plek 8 dan is het al prima. En af en toe een betrouwbaarheidsprobleempje is nog acceptabel, maar niet de hele tijd stilstaan in de garage.

NielsD

Citaat van: JS JTD op 17 februari 2016 - 12:54:15
Slecht nieuws voor Honda! Hopelijk krijgen ze alles nog op de rit!

http://www.grandprix247.com/2016/02/17/new-honda-engine-powerful-but-unreliable/

Met die motor is nog geen meter gereden, dus hoe kunnen ze dit nu al stellig zeggen. Eerst zien, dan geloven.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Kootje

Gereden niet, maar op de draaibank zal die genoeg km's gelopen hebben om 'n indicatie te hebben hoe betrouwbaar die is. Op die draaibanken van tegenwoordig kunnen ze complete races (incl. hoge/lage toeren, op/neerschakelen etc.) simuleren en als dat ding daar al geen raceafstand op af kan leggen ...

JS JTD

We zullen nog even een slag om de arm houden aangezien het niet de meest betrouwbare bron is...

Jehoentelaar

Dan kun je je afvragen of het 'nieuws' dus überhaupt het delen waard is geweest.

Maikel0230

Ik geloof niets totdat de laatste auto over de streep is in Melbourne. We zullen het allemaal wel zien. Alle fabrikanten schreeuwen nu dat ze grote stappen maken. Is allemaal mooi voor de snelle PR die ze ervoor genereren, niets meer, niets minder.


#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jozef

Citaat van: Kootje op 18 februari 2016 - 08:19:51
Gereden niet, maar op de draaibank zal die genoeg km's gelopen hebben om 'n indicatie te hebben hoe betrouwbaar die is. Op die draaibanken van tegenwoordig kunnen ze complete races (incl. hoge/lage toeren, op/neerschakelen etc.) simuleren en als dat ding daar al geen raceafstand op af kan leggen ...

Daar dienen testbanken juist voor, om dingen kapot te laten gaan zodat je weet wat hun limiet is. Daarom is het speculatieve bericht ook een beetje belachelijk.

Uit meer betrouwbare bron (misschien was het zelfs Arai zelf die het zei) weten we wel dat Honda 2 nieuwe compressoren en 3 nieuwe turbines heeft getest, allemaal in combinatie met elkaar, dus 6 verschillende configuraties. Het zal best dat er een keer iets stuk is gegaan.

Kootje

Weet ik, ik reageerde dan ook op Niels.

FolkertE

Citaat van: Maikel0230 op 18 februari 2016 - 12:24:11
Ik geloof niets totdat de laatste auto over de streep is in Melbourne. We zullen het allemaal wel zien. Alle fabrikanten schreeuwen nu dat ze grote stappen maken. Is allemaal mooi voor de snelle PR die ze ervoor genereren, niets meer, niets minder.
Ik hoop niet dat ze al te groten stappen maken ten opzichte van de Ferrari van 2015. Het is allemaal afwachten, iedereen schreeuwt dat ze grote stappen gaan maken maar dat deden ze vorig jaar ook. Het is te hopen dat het wat dichter op elkaar zit allemaal.

Matthijs

Het is sowieso goed. Voor het kampioenschap (lees: de strijd tegen Mercedes) is het goed als Ferrari en Renault (Red Bull) grote stappen met hun motor maken in 2016. Doen ze dat niet, dan is het weer gunstig voor Toro Rosso (lees Verstappen). Dus ik vind het allemaal goed.