Nummers

Gestart door Georg, 23 augustus 2015 - 11:18:09

« vorige - volgende »

Georg

Gister naar spa geweest, schitterend! Alleen vind ik het jammer dat je als publiek langs de baan met geen mogelijkheid de nummers op de F1 wagens kan lezen. Bij de gp2 die gisteren een wedstrijd hadden was dit geen probleem.

0634

Het is ook niet zo dat de fans de rijders aan hun nummers herkennen. Ik althans niet. Ik let nooit op de nummers. Wagen + helm + positie = herkenbaarheid.

Matthijs

Citaat van: Jeroen op 23 augustus 2015 - 12:37:49
Het is ook niet zo dat de fans de rijders aan hun nummers herkennen. Ik althans niet. Ik let nooit op de nummers. Wagen + helm + positie = herkenbaarheid.
Suggereer je nou dat zgeorg geen fan is?  ;)
Blijkbaar hebben sommige fans wel behoefte aan duidelijke startnummers en dan kan ik goed snappen. Kijk maar eens hoe goed Nascar dat heeft opgelost (maar die hebben natuurlijk veel meer oppervlakte).

0634

Zo bedoelde ik het niet. Maar het komt op mij over als iemand die niet heel ervaren is met het kijken naar de F1. De nummers zijn namelijk nooit heel duidelijk geweest, dat is algemeen bekend.

Arthur

Ik heb nooit op die nummers gelet [behalve bij MSC toen er een 1 opstond  ;)] Door de race te volgen en welke positie, kleur auto etc. weet je het wel. Verder vind ik die eigen nummers eerder verwarrend dan een toegevoegde waarde hebben.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

meatball

Wat hebben de nr's dan voor zin als je ze toch niet kan zien , de enige rede voor een nr is toch duidelijkheid ?
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Arthur

Voor wat het waard is. Commercie wellicht of fanzone? HAM heeft 44 weet ik toevallig, niets dat het iets verder brengt of boeit ;)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

bartuz27

Gister ook voor het eerst geweest maar dat viel mij ook al op.
Op geen enkele achtervleugel staat een duidelijk nummer.
In gp2 en gp3 juist duidelijk op elke auto.

Robbert65

Citaat van: Arthur op 24 augustus 2015 - 18:48:25
Voor wat het waard is. Commercie wellicht of fanzone? HAM heeft 44 weet ik toevallig, niets dat het iets verder brengt of boeit ;)
Klopt. Max Verstappen heeft 33 en heeft daar inmiddels een merk van gemaakt. Hij gebruikt het getal op zijn merchandise.  Sainz koos voor 55. Button heeft 22, en zo hebben al mijn favorieten 2 dezelfde cijfers in hun racenummer. Toeval. Wel leuk.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jehoentelaar

Citaat van: bartuz27 op 24 augustus 2015 - 18:52:54
Gister ook voor het eerst geweest maar dat viel mij ook al op.
Op geen enkele achtervleugel staat een duidelijk nummer.
In gp2 en gp3 juist duidelijk op elke auto.

Vroeger in de F1 zelf ook. Heb een kast vol met die dingen waar het allemaal op de zijkanten van de achtervleugels staat.

In de Formule 3 doen ze dat gelukkig nog wel, dat scheelt op zich wel als je een veld van dertig auto's hebt.

Matthijs

Het is niet zo dat de hele auto is volgeplakt met sponsors tegenwoordig. Ik snap niet dat ze niet een leeg stukje reserveren voor een groot startnummer. In combinatie met een witte cirkel ziet dat er mooi uit, zeker voor teams als Manor of McLaren die het seizoen begonnen met zeer weinig sponsors. De achterkant van de sidepods wordt zelden gebruikt voor sponsoring, plak daar dan een mooi startnummer.

Wings

Citaat van: Jeroen op 23 augustus 2015 - 13:22:34
Zo bedoelde ik het niet. Maar het komt op mij over als iemand die niet heel ervaren is met het kijken naar de F1. De nummers zijn namelijk nooit heel duidelijk geweest, dat is algemeen bekend.

Klopt niet helemaal wat je zegt. Vroeger waren startnummers prominent aanwezig op de auto's tegenwoordig niet. Komt bovenop dat rijders vroeger een persoonsgebonden helm-lay-out hebben, nu zijn deze steeds vaker aangepast aan de lay-out van de sponsor van het team waarvoor ze rijden.




Matthijs

Die onderste foto van Wings is wel het beste voorbeeld van wat er 'mis' is met de herkenbaarheid van de rijders. Startnummer 5 is bijna niet te zien dus dan moet je weten van wie de helm is. Maar Vettel wisselt liefst zo vaak mogelijk van helm en ook de design van Raikkonens helm is erg afhankelijk van het team waarvoor hij rijdt. Dus als je dit jaar de F1 niet zo goed hebt gevolgd, kun je onmogelijk weten dat het Vettel is in de onderste foto.

0634

Daarom heeft de FIA dus ingegrepen en de helmen vast gezet voor een heel seizoen.

Verder lijkt het mij overigens ook beter als het weer op de zijkant van de achtervleugel zou komen te staan, daar niet van. Maar als ze op volle snelheid rijden is het nog moeilijk om te lezen.

Naja, ik heb eigenlijk nooit last van herkenbaarheid. Meestal gebruik ik de aloude stelregel: wanneer Olav Mol zegt dat het Raikkonen is, is het Vettel. Werkt perfect.

Hamilton#44

Citaat van: Jeroen op 04 september 2015 - 08:53:36
Naja, ik heb eigenlijk nooit last van herkenbaarheid. Meestal gebruik ik de aloude stelregel: wanneer Olav Mol zegt dat het Raikkonen is, is het Vettel. Werkt perfect.

;D ;D ;D

Het is nog echt waar ook.  :)

De FIA is hier al druk mee bezig geweest, je mag je helm per seizoen niet meer veranderen behalve wanneer sponsoren wijziigen of wanneer je er speciaal toestemming voor gevraagd hebt. Daarnaast rijden de coureurs met een vast startnummer waar je recht op hebt zolang je F1 rijden en ook nog het 1e jaar dat je niet rijdt geloof ik.

Slecht leesbaar komt denk ik door de geringe oppervlakte, daar is niet zo heel veel aan te doen. Misschien een standaard kleur bepalen die heel goed te zien is? Door de jaren heen ontwikkel je als fan wel een zesde zintuig gebaseerd op allerlei factoren waardoor je de positie wel weet of in 99 % van de gevallen kunt raden.