Kun je de Formule 1 volledig veilig maken?(Na de dood van Bianchi)

Gestart door rafael25, 19 juli 2015 - 16:04:19

« vorige - volgende »

rafael25

Ik Zeg Nee
Iedereen die F1 coureur wil worden is zich bewust van de gevaren en houd dusdanig veel van de sport dat hij (ja, vooralsnog hij) bereid is risico's te accepteren om deel uit te mogen maken van wat de beste coureurs van de wereld zijn.

Hetzelfde geldt voor elke andere sport. Als voetballer weet je dat te veel trappen op je knieën het einde van je carriere kan betekenen. Toch ben je bereid de gok te wagen.
De F1 is momenteel dusdanig veilig dat coureurs beginnen te klagen over het managen van de hele auto. Ze hadden rekening gehouden met risico's, niet met een IT-job.
De FIA kan niets leren van het ongeluk van Bianchi. Ze kunnen zich wel bewust worden dat er nog steeds bepaalde risico's aan het vak kleven.Een ongeval dat niet eens te wijten is aan de auto waarmee men reed, maar een hijskraan.
Tegelijkertijd is dit het eerste ongeval met een voor de coureur dodelijke afloop. Dat bewijst alleen maar hoe veilig de F1 is.
Wat denken juliie??? Deel uw mening uit .........

Perton

Nee dat kan niet. Het feit dat Bianchi leefde terwijl die met zijn hoofd een tractor had opgetild toont wel aan hoe veilig dat aspect van de sport is. Dat er na senna ooit een dode zou komen was wel logisch en dat het een freak ongeluk was met allerlei toevalligheden, eigenlijk ook wel. Dat is gebeurd en zal weer gebeuren. Dus de vraag is: wat is volledig veilig? Ik vind eigenlijk dat de f1 dat de laatste jaren wel benadert.

gloudiesaurus

100% veilig maken nee. Maar je moet er wel naar streven de sport zo veilig mogelijk te maken.

Bianchi had ook enorm veel pech. Als hij niet op die tractor was geklapt was hij "gewoon" de vangrail in gegleden en had hij waarschijnlijk ongedeerd kunnen uitstappen  >:(
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Citaat van: Perton op 19 juli 2015 - 16:26:56
Nee dat kan niet. Het feit dat Bianchi leefde terwijl die met zijn hoofd een tractor had opgetild toont wel aan hoe veilig dat aspect van de sport is. Dat er na senna ooit een dode zou komen was wel logisch en dat het een freak ongeluk was met allerlei toevalligheden, eigenlijk ook wel. Dat is gebeurd en zal weer gebeuren. Dus de vraag is: wat is volledig veilig? Ik vind eigenlijk dat de f1 dat de laatste jaren wel benadert.

Vind ik ook. Al zal Bianchi ook niet de laatste dode in de Formule 1 zijn.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Citaat van: gloudiesaurus op 19 juli 2015 - 16:27:42
100% veilig maken nee. Maar je moet er wel naar streven de sport zo veilig mogelijk te maken.

Bianchi had ook enorm veel pech. Als hij niet op die tractor was geklapt was hij "gewoon" de vangrail in gegleden en had hij waarschijnlijk ongedeerd kunnen uitstappen  >:(

Pech? Hm. Zover ik weet reed hij te hard. Onder dubbel bewogen geel. In de regen.

Aan één kant zeker pech, maar aan de andere kant had hij van het gas moeten gaan.

0634

En het antwoord op de stelling is m.i. nee. Maar dat hoeft ook niet.

SDG

Nee. Met open auto's zal altijd de mogelijkheid van een fataal ongeluk blijven bestaan. We hebben in het verleden nog al ongelukken gehad die voor hetzelfde geld ook een dodelijke afloop gehad konden hebben, maar waarbij de coureurs toen wél het geluk hadden dat Bianchi in de steek liet. Ik denk in de eerste plaats aan de startcrash in Spa in 2012, bijvoorbeeld.

0634


Van Wijk

Kan onmogelijk, hoeft inderdaad ook niet. Het is nu eenmaal een risico sport.
Begin jaren 70 haalde 1/3 van het startveld bij de eerste race het eind v/h seizoen niet.
In dat opzicht is het giga verbetert na 1994.

Pancake Shield

Nee, dat is onmogelijk. Autosport blijft altijd gevaarlijk. En wat dat betreft is het nu een stuk veiliger dan dat het was in de jaren 70 & 80. Bovendien is een ongeval net als dat van Bianchi een ongelukkige samenloop van omstandigheden. En ja wat anderen ook zeiden we hebben de afgelopen jaren ook wel mazzel gehad met ongevallen die veel slechter hadden kunnen aflopen. Ik zou ook idd durven te zeggen dat de F1 op dit moment al dicht tegen volledig veilig aan zit.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

gloudiesaurus

Citaat van: Jeroen op 19 juli 2015 - 17:00:33
Citaat van: gloudiesaurus op 19 juli 2015 - 16:27:42
100% veilig maken nee. Maar je moet er wel naar streven de sport zo veilig mogelijk te maken.

Bianchi had ook enorm veel pech. Als hij niet op die tractor was geklapt was hij "gewoon" de vangrail in gegleden en had hij waarschijnlijk ongedeerd kunnen uitstappen  >:(

Pech? Hm. Zover ik weet reed hij te hard. Onder dubbel bewogen geel. In de regen.

Aan één kant zeker pech, maar aan de andere kant had hij van het gas moeten gaan.

Natuurlijk hij reed te hard. Maar pech omdat hij die tractor raakte.
Als dat niet gebeurd was, dan was hij waarschijnlijk de banden in gegleden en had hij zo kunnen uitstappen. Net zoals Sutil.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Arthur

Iedereen weet dat dat antwoord NEE is! Het blijft een snelheidssport dus er blijft altijd wel een risico op de loer liggen. Op zich zijn er al heel veel stappen gemaakt maar helemaal uitsluiten kun je een ernstig [of dodelijk] ongeval helaas niet. Dat willen we misschien niet accepteren maar dat is nu eenmaal het geval. En de coureurs zijn zich er ook van bewust maar het weerhoudt hen er niet van om toch in die raceauto te stappen.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Citaat van: gloudiesaurus op 19 juli 2015 - 22:31:28
Citaat van: Jeroen op 19 juli 2015 - 17:00:33
Citaat van: gloudiesaurus op 19 juli 2015 - 16:27:42
100% veilig maken nee. Maar je moet er wel naar streven de sport zo veilig mogelijk te maken.

Bianchi had ook enorm veel pech. Als hij niet op die tractor was geklapt was hij "gewoon" de vangrail in gegleden en had hij waarschijnlijk ongedeerd kunnen uitstappen  >:(

Pech? Hm. Zover ik weet reed hij te hard. Onder dubbel bewogen geel. In de regen.

Aan één kant zeker pech, maar aan de andere kant had hij van het gas moeten gaan.

Natuurlijk hij reed te hard. Maar pech omdat hij die tractor raakte.
Als dat niet gebeurd was, dan was hij waarschijnlijk de banden in gegleden en had hij zo kunnen uitstappen. Net zoals Sutil.

Zeker. Maar om te voorkomen dat iemand die tractor raakt, wordt er bewogen dubbel geel gezwaaid. Het is dan wel zaak om daarop te anticiperen. Ik vind het niet echt pech. Als je op de gewone weg te hard rijdt op een glad wegdek en je raakt een boom, zeg je ook niet 'wat een pech dat daar nou juist een boom staat'. Men heeft het erover of dit voorkomen had kunnen worden. Ja, waarschijnlijk had dat gekund: door Bianchi zelf. 

gloudiesaurus

Men had gewoon de safety car naar buiten moeten sturen en daarna die tractor pas het circuit op...
Maar achteraf is altijd makkelijk praten.

Waarschijnlijk is Bianchi gewoon verrast geweest door het slecht weer.
En in een Formule 1-coureur die gast terug neemt, dat zit niet in het aard van het beestje  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Sja, het is wel een regel natuurlijk, maar ik snap dat het in de aard van het beestje zit. Maar dat kan je ook zeggen van de 19-jarige die met 80 door jouw woonwijk scheurt  ;).

Gelukkig hebben we nu de VSC. Dan wordt de aard van het beestje aan banden gelegd.