Round 3: 2015 Grand Prix of China

Gestart door Zeeuw, 02 april 2015 - 15:11:26

« vorige - volgende »

Wie zal de race gaan winnen?

Rosberg
3 (20%)
Hamilton
7 (46.7%)
Raikonnen
2 (13.3%)
Vettel
3 (20%)
Massa
0 (0%)
Iemand anders
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 15

Zeeuw


2015 Grand Prix of China

Circuit: Shanghai International Circuit
Locatie: Shanghai, China
Lengte: 5447 meter
Aantal race ronden: 56
Total race afstand: 305,066 km
Laatste winnaar: Lewis Hamilton (Mercedes) 1:33:28.338
Lap record: 1:32.238 - Michael Schumacher (2004)

Circuit info op F1Fanatic.co.uk
Website Circuit



Agenda

10 april 2015
04:00 - 05:30 1e Vrije Training
08:00 - 09:30 2e Vrije Training

11 april 2015
06:00 - 07:00 3e Vrije Training
09:00 - 09:20 Kwalificatie sessie 1
09:27 - 09:42 Kwalificatie sessie 2
09:50 - 10:00 Kwalificatie sessie 3

12 april 2015
08:00 - 10:00 Race

Voorbeschouwing

De derde ronde van het 2015 kampioenschap Formule 1 strijkt neer in China. Voor de 12de keer strijkt het circus hier neer sinds de eerste race die in 2004 gewonnen werd door Rubens Barichello. Bij oplevering was het circuit het duurste op dat moment, waarbij het door Tilke getekende circuit vooral bekend staat om de lastige eerste combinatie bochten. Ook de twee rechte stukken lenen zich voor inhaalacties.

Met een Mercedes wat door Ferrari op scherp is gezet en een Vettel die laten zien heeft dat de renstal uit Maranello kan winnen lijkt de spanning in het kampioenschap helemaal terug te zijn. De Mercedes-coureurs hebben laten zien dat de concurrentiestrijd tussen hun beiden vol op aan de gang is, waarbij het risico op foutjes dus zeker aanwezig is.

Tevens zal het weer een verrassing zijn of Manor deel zal kunnen nemen aan de race. Hetzij door de 107% regel dan wel technische problemen. Veel ogen zullen ook gericht zijn op McLaren, welke een lastige start van het seizoen kenden met hun nieuwe Honda-motor. Dat het chassis veel potentie heeft is bekend, maar door een gebrek aan betrouwbaarheid zullen Alonso en Button alle zeilen moeten bijzetten om in de buurt van de punten te komen.

Misschien worden ze daar bij wel geholpen door het weer, want de weersvoorspellingen nu spreken van een regenachtig weekend. Nu is het weer voorspellen een gevaarlijke business, maar je kunt het hier in ieder geval in de gaten houden: http://www.weeronline.nl/Azie/China/Shanghai/3637049.

Voor de chauvinisten onder ons zal het weer opletten worden wat Max Verstappen kan doen. Na de vorige race werd hij overladen met lof, maar ook zijn teammaat heeft laten zien uit het juiste hout te zijn gesneden. Grootste uitdaging voor Toro Rosso zal zijn om voor Williams te eindigen, een team wat ogenschijnlijk nog wel iets sneller is geholpen door de krachtige aandrijfbron.


Vroeger...

In 2006 wist Schumacher zijn 91ste en laatste Grand Prix overwinning te behalen op het circuit in China. Een belangrijke overwinning in de achtervolging op toenmalig leider in de stand Alonso. In regenachtige condities was het Schumacher die als zesde startte maar door slimmer om te gaan met de banden de snelste was  tov. de op pole gestarte Alonso. Uiteindelijk zou Schumacher het kampioenschap verliezen door in de laatste race uit te vallen met een opgeblazen motor en zo kon Alonso zijn tweede kampioenschap vieren.


Jehoentelaar

Ochtendraces <3

Leuk verhaal, Zeeuw!

FolkertE

Oh, Oh, Arme Maikel, weer niet snel genoeg ;D.

Maar mooie voorbeschouwing.

Kootje

Wellicht tegen beter weten in stem ik toch op Rosberg, al hoop ik natuurlijk Hamilton of één vd Williamsen.

robbert

ik denk toch dat hamilton zal winnen. Met rosberg 2de en 1 van de ferrari's 3de

robbert


gloudiesaurus

Weer een schitterend topic! Complimenten. Heb heb hem meteen sticky gemaakt.

Ben benieuwd naar het duel Ferrari/ Mercedes, en natuurlijk naar Max Verstappen  :)

Met zijn lange rechte stukken is motorvermogen een vereiste...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

robbert

ja ben ook benieuwd naar het duel ferrari/mercedes. Denk toch dat mercedes terug oppermachtig gaat zijn

FolkertE

Citaat van: Kootje op 02 april 2015 - 16:55:44
Wellicht tegen beter weten in stem ik toch op Rosberg, al hoop ik natuurlijk Hamilton of één vd Williamsen.
Ik ben bang dat Williams toch een stapje terug zit helaas. Ferrari lijkt Williams voor bij te zijn gegaan en gaat denk ik een inhaal race maken om Mercedes bij te kunnen halen. Al hoop ik dat Bottas dit jaar zijn eerste overwinning zal behalen.

Kootje

Of Ferrari Williams voorbij is gegaan valt nog te bezien. Williams heeft topsnelheid ingeleverd, maar aan bochtensnelheid gewonnen. Dus ja ... op circuits als Maleisië met z'n 3 rechte stukken (deel tussen bocht 2 & 4 is recht genoeg om volgas te gaan) is het logisch dat Ferrari, dat in z'n geheel aan snelheid gewonnen heeft, Williams voorbij is gestreefd. In China zal Ferrari daarom, onder normale omstandigheden, ook weer de bovenliggende partij vd twee zijn. Er zijn echter genoeg circuits waarbij topsnelheid niet de doorslaggevende factor is, en dus wil ik nog weleens zien of Ferrari ook over de lange termijn Williams verslaat. Ik sluit het niet uit hoor, maar ik vind het nog wel te vroeg voor die conclusie. Uiteindelijk ontliepen ze elkaar in Australië maar nauwelijks en deed daar Williams' beste rijder niet mee. Ik denk persoonlijk dat het 'n spannende strijd om P2 in het WCC gaat worden.

gloudiesaurus

En China zal wat minder zwaar zijn voor de banden. Dat is weer in het nadeel van Ferrari. Ik verwacht daarom wel een Mercedes aan kop...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

FolkertE

Citaat van: Kootje op 03 april 2015 - 12:32:04
Of Ferrari Williams voorbij is gegaan valt nog te bezien. Williams heeft topsnelheid ingeleverd, maar aan bochtensnelheid gewonnen. Dus ja ... op circuits als Maleisië met z'n 3 rechte stukken (deel tussen bocht 2 & 4 is recht genoeg om volgas te gaan) is het logisch dat Ferrari, dat in z'n geheel aan snelheid gewonnen heeft, Williams voorbij is gestreefd. In China zal Ferrari daarom, onder normale omstandigheden, ook weer de bovenliggende partij vd twee zijn. Er zijn echter genoeg circuits waarbij topsnelheid niet de doorslaggevende factor is, en dus wil ik nog weleens zien of Ferrari ook over de lange termijn Williams verslaat. Ik sluit het niet uit hoor, maar ik vind het nog wel te vroeg voor die conclusie. Uiteindelijk ontliepen ze elkaar in Australië maar nauwelijks en deed daar Williams' beste rijder niet mee. Ik denk persoonlijk dat het 'n spannende strijd om P2 in het WCC gaat worden.
Daar heb je ook zeker gelijk in.
Wat mogen teams eigenlijk nog veranderen aan de afstelling na de kwalificatie? Bijvoorbeeld Williams kwalificeert zich met een regen afstelling en dus meer downforce, hoeveel mag je nog veranderen als er wisselende weersomstandigheden zijn en zijn geweest?

Kootje

Geen idee, ik denk alles omdat het dan met veiligheid te maken heeft. Onder normale omstandigheden mag men, naar mijn weten, iig niets veranderen.

FolkertE

Citaat van: Kootje op 03 april 2015 - 12:55:59
Geen idee, ik denk alles omdat het dan met veiligheid te maken heeft. Onder normale omstandigheden mag men, naar mijn weten, iig niets veranderen.
Daarom denk ik ook dat er wel beperkingen zijn in het aanpassen. Veiligheid zou inderdaad een reden van aanpassen kunnen zijn. Maar goed, ik ben ook voorstander van het afschaffen van al die beperkingen en park Ferme regeltjes.

Franky R.

Citaat van: gloudiesaurus op 03 april 2015 - 12:46:51
En China zal wat minder zwaar zijn voor de banden. Dat is weer in het nadeel van Ferrari. Ik verwacht daarom wel een Mercedes aan kop...


Dat denk ik ook.  :)