Ferrari in 2015/2016

Gestart door Sabai, 30 maart 2015 - 11:18:24

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Kootje op 30 maart 2015 - 16:26:04
@Tuesday,

Dat er nog van alles in de pipeline zit is natuurlijk zo nietszeggend als wat. Bij alle teams zit er nog van alles in de pipeline, iedereen komt nog met updates. Eerst maar eens zien of die updates ook werken, want zeker bij Ferrari schortte het daar nog weleens aan.  ;)

Maar goed ... hoewel ik niet verwacht/denk dat Ferrari het gat nu gedicht heeft, verwacht ik wel 'n spannender seizoen dan 2014 was. En dat alleen is al positief. ;D
ja, dat snap ik, maar Ferrari heeft bv voor de motoren nog wel wat meer tokens over en ze schijnen ook al een behoorlijke update van de motor klaar te hebben staan. Bovendien hebben ze hun budget ook flink verhoogt en zitten ze in een enorme curve omhoog. Bij Mercedes daarentegen lijken ze een beetje in slaap gesust. Ferrari lijkt qua ontwikkeling gewoon meer momentum te hebben, maar dat is natuurlijk verder geen enkele garantie. Wel hoopvol.

Tuesday


Perton

Citaat van: Tuesday op 30 maart 2015 - 16:28:07
Citaat van: Perton op 30 maart 2015 - 16:13:12
Citaat van: Tuesday op 30 maart 2015 - 14:53:24
ik ben het met de mensen hier eens dat we de komende wedstrijden gewoon Mercedes weer vooraan gaan zien, maar toch zie ik nog wel een klein kansje dat Ferrari dit jaar serieus om de titel mee kan gaan doen. Er schijnt nog wel het 1 en ander in de pijpleiding te zitten en Allison zei gisteren bij de BBC dat nu de auto in balans is ze op zoek gaan naar meer downforce en power, wat volgens hem 'the easier part' is (dat is wat ik er van onthouden heb iig). Verder kunnen  temperaturen en bandenkeuzes van Pirelli ook nog en rol gaan spelen. En betrouwbaarheid natuurlijk. Kortom als ze de komende wedstrijden de aansluting niet verliezen dan zou het misschien toch nog een spannend seizoen kunnen worden. Anders hopelijk iig een paar overwinningen en dat ze met het oog op 2016 het gat helemaal kunnen dichten.
Pirelli kennende gaan ze in de tweede seizoenshelft weer met allerlei conservatieve keuzen komen en zal het bandenvoordeel dat Ferrari nu heeft in die races wat minder worden. Ik denk dat het realistisch gezien eerder 2016 wordt dan dit jaar, maar goed, je weet ook niet hoe paniekerig Mercedes gaat reageren. Is natuurlijk ook een nieuwe situatie voor ze.
Pirelli is een Italiaans bedrijf, wie weet willen ze waar mogelijk wel een helpende hand toesteken. Of anders gewoon het algemene belang van een kampioenschap spannend houden. Als Ferrari bv wel met softere banden om kan gaan en Mercedes niet, dan vind ik dat Pirelli niet ten gunste van Mercedes toch maar de conservatieve keus moet maken. Maar goed, zo ver is het allemaal nog lang niet.
Dat laatste ben ik met je eens, maar de afgelopen jaren heeft Hembery toch een paar keer aangegeven geen al te wilde bandenkeuzes te doen, om geen invloed te willen hebben op het kampioenschap. Wat natuurlijk flauw is, want door juist conservatief te doen heb je óók invloed op het kampioenschap.

Tuesday

Citaat van: Perton op 30 maart 2015 - 16:44:16
Citaat van: Tuesday op 30 maart 2015 - 16:28:07
Citaat van: Perton op 30 maart 2015 - 16:13:12
Citaat van: Tuesday op 30 maart 2015 - 14:53:24
ik ben het met de mensen hier eens dat we de komende wedstrijden gewoon Mercedes weer vooraan gaan zien, maar toch zie ik nog wel een klein kansje dat Ferrari dit jaar serieus om de titel mee kan gaan doen. Er schijnt nog wel het 1 en ander in de pijpleiding te zitten en Allison zei gisteren bij de BBC dat nu de auto in balans is ze op zoek gaan naar meer downforce en power, wat volgens hem 'the easier part' is (dat is wat ik er van onthouden heb iig). Verder kunnen  temperaturen en bandenkeuzes van Pirelli ook nog en rol gaan spelen. En betrouwbaarheid natuurlijk. Kortom als ze de komende wedstrijden de aansluting niet verliezen dan zou het misschien toch nog een spannend seizoen kunnen worden. Anders hopelijk iig een paar overwinningen en dat ze met het oog op 2016 het gat helemaal kunnen dichten.
Pirelli kennende gaan ze in de tweede seizoenshelft weer met allerlei conservatieve keuzen komen en zal het bandenvoordeel dat Ferrari nu heeft in die races wat minder worden. Ik denk dat het realistisch gezien eerder 2016 wordt dan dit jaar, maar goed, je weet ook niet hoe paniekerig Mercedes gaat reageren. Is natuurlijk ook een nieuwe situatie voor ze.
Pirelli is een Italiaans bedrijf, wie weet willen ze waar mogelijk wel een helpende hand toesteken. Of anders gewoon het algemene belang van een kampioenschap spannend houden. Als Ferrari bv wel met softere banden om kan gaan en Mercedes niet, dan vind ik dat Pirelli niet ten gunste van Mercedes toch maar de conservatieve keus moet maken. Maar goed, zo ver is het allemaal nog lang niet.
Dat laatste ben ik met je eens, maar de afgelopen jaren heeft Hembery toch een paar keer aangegeven geen al te wilde bandenkeuzes te doen, om geen invloed te willen hebben op het kampioenschap. Wat natuurlijk flauw is, want door juist conservatief te doen heb je óók invloed op het kampioenschap.
exact. Wellicht dat ze dit jaar in het belang van het kampioenschap of uit chauvinistische overwegingen toch her en der wat meer risico willen nemen. Ze moeten natuurlijk niet volledig Ferrari in de kaart gaan spelen, maar in geval van twijfel kunnen ze misschien toch net iets agressiever gaan zijn. Maar goed, ik geloof niet dat ze zich heel erg gaan laten beinvloeden door dergelijke sentimenten.

Jozef

Citaat van: Kootje op 30 maart 2015 - 12:11:05
Naar ik begreep lag het voor 'n groot deel aan de extreme temperaturen aldaar, dat Ferrari de overhand op Mercedes had. Simpel geredeneerd zou dat betekenen dat Bahrein, Abu Dhabi, Austin en wellicht ook Mexico voor Ferrari zijn. Dat is echter niet genoeg om Mercedes vd titels af te houden, maar wel genoeg om er 'n leuke strijd van te maken. En hoewel ik alles behalve Ferrari fan ben, teken ik daar ook voor.

Bahrein en Abu Dhabi zijn nacht-/avondraces, die zijn niet zo heet. Austin inderdaad wel, Mexico zou ook kunnen. Misschien een Europese race hier en daar met baantemperaturen van 50 graden, als het een goeie zomer wordt (Hongarije wil wel eens heet zijn).

FolkertE

Citaat van: Jozef op 01 april 2015 - 01:13:48
Citaat van: Kootje op 30 maart 2015 - 12:11:05
Naar ik begreep lag het voor 'n groot deel aan de extreme temperaturen aldaar, dat Ferrari de overhand op Mercedes had. Simpel geredeneerd zou dat betekenen dat Bahrein, Abu Dhabi, Austin en wellicht ook Mexico voor Ferrari zijn. Dat is echter niet genoeg om Mercedes vd titels af te houden, maar wel genoeg om er 'n leuke strijd van te maken. En hoewel ik alles behalve Ferrari fan ben, teken ik daar ook voor.

Bahrein en Abu Dhabi zijn nacht-/avondraces, die zijn niet zo heet. Austin inderdaad wel, Mexico zou ook kunnen. Misschien een Europese race hier en daar met baantemperaturen van 50 graden, als het een goeie zomer wordt (Hongarije wil wel eens heet zijn).
Daar dacht ik ook aan, net als Hongarije. Maar die zie ik dit jaar weer naar Lewis gaan. Banden keuze kan inderdaad een aantal leuke races opleveren. En Mexico is natuurlijk in het voordeel van Ferrari, die daar in de jaren 80 al heeft gereden ;D.


Maar het is ontzettend bemoedigend om te zien dat Ferrari zo'n stap heeft gemaakt. Niet dat ik denk dat ze nu voor Mercedes zitten, want dat zou wel heel erg veel zijn, maar 15 seconde achter Mercedes zitten.
De overwinning van Vettel was natuurlijk erg mooi en geheel verdiend, toch denk ik dat ze het niet volledig op eigen kracht hebben gered. Een perfect verlopen weekend waar alles op zijn plaats viel voor Vettel en waar Mercedes toch een aantal verkeerde keuzes heeft gemaakt. En ik denk dat Lewis ook behoorlijk wat last ondervond van het missen van VT1 en groot deel van VT2 en als de concurrentie dan dichter op je zit ga je dat makkelijker merken.
Maar het is zeker bemoedigend dat Ferrari Mercedes kan verslaan als het wat minder gaat. Er zullen een aantal mooie races komen dit jaar, maar ik denk dat Hamilton toch redelijk eenvoudig de titel pakt. Vettel en Kimi zouden met een wat geluk Rosberg kunnen verslaan.

0634

Blijft dat nou? Zelden een zege gezien die meer op eigen kracht werd behaald dan Vettel in Maleisie.

Perton

Misschien die van Herbert in 99 en panis en 96. Die komen beetje in de buurt van de mazzel die vettel had.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 01 april 2015 - 18:07:36
Blijft dat nou? Zelden een zege gezien die meer op eigen kracht werd behaald dan Vettel in Maleisie.
Blijft wat nou? De zegen was mooi en verdiend, maar volledig op eigenkracht? Nee, zeker niet. Mercedes maakte fouten en Ferrari niet, dus 80 of 90 % op eigen kracht en 20% of 10% door de fouten van Mercedes. En dat is mijn hele punt, Mercedes kan zich dus geen fouten meer permitteren want dan slaat Ferrari toe.

0634

#24
Welke fouten dan? Okee, ik had de stops ook anders gedaan, maar dan nog: de banden werkten onder de Ferrari met deze hitte gewoon dusdanig dat de racepace gewoon gelijk was aan die van Merc. Wat is er dan niet op eigen kracht?

Franky R.

Folkert, Mercedes vreet haar achterbanden op...dat was vorig jaar minder zichtbaar omdat de concurrentie verder achterop zat. Nu moesten ze gasgeven en bleek de SF15T gewoon beter met de banden om te gaan.


Jeroen, als Mercedes niet op een welhaast dwangmatige wijze beide coureurs onder dezelfde strategie wilde laten rijden, dan zou Vettel het IMHO moeilijker hebben gekregen.


50/50, dus heren! ;)

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 01 april 2015 - 18:26:45
Welke fouten dan? Okee, ik had de stops ook anders gedaan, maar dan nog: de banden werkten onder de Ferrari met deze hitte gewoon dusdanig dat de racepace gewoon gelijk was aan die van Merc. Wat is er dan niet op eigen kracht?
ik ben het verder met je eens hoor, maar ik weet niet of het anders had gedaan. Ik weet ook niet of Mercedes het met terugwerkende kracht anders had gedaan. Mercedes kon gewoon niet zulke lange stints rijden als Ferrari en hadden met een 2 stopper na de eerste stint de hele race op de harde band gemoeten waarschijnlijk, daar waar Ferrari een 2e stint op zacht kon doen. En met deze 3 stopper hadden ze ook weinig andere keus dan Hamilton op het eind weer op hard zetten. De extra stop kostte ze ook relatief weinig, normaal is dat 25 seconden nu was dat maar 10. Die 10 seconden heeft Hamilton met zn stint op softs meer dan goed kunnen maken. Ik denk eerlijk gezegd dat dit de snelste strategie was voor Mercedes.

0634

Citaat van: Franky R. op 01 april 2015 - 18:32:32
Folkert, Mercedes vreet haar achterbanden op...dat was vorig jaar minder zichtbaar omdat de concurrentie verder achterop zat. Nu moesten ze gasgeven en bleek de SF15T gewoon beter met de banden om te gaan.


Jeroen, als Mercedes niet op een welhaast dwangmatige wijze beide coureurs onder dezelfde strategie wilde laten rijden, dan zou Vettel het IMHO moeilijker hebben gekregen.


50/50, dus heren! ;)

Dat is geen 50/50.

Ik zeg niet dat Vettel rondjes om Merc heen reed, ik zeg alleen dat ze de zege op eigen kracht hebben gehaald. Het zal misschien moeilijker zijn geweest met een andere strategie, maar misschien ook niet omdat die Merc met een stop minder langzamer had moeten gaan rijden ivm de banden. Dus hoe dat uitgepakt zou hebben, weet niemand.

Het enige dat ik weet is dat Vettel een voorsprong wist te behalen en die relatief eenvoudig de rest van de race lang in stand heeft kunnen houden. Dan zie ik niet in wat er niet op eigen kracht aan was.

100/0.

0634

Citaat van: Tuesday op 01 april 2015 - 18:40:14
Citaat van: Jeroen op 01 april 2015 - 18:26:45
Welke fouten dan? Okee, ik had de stops ook anders gedaan, maar dan nog: de banden werkten onder de Ferrari met deze hitte gewoon dusdanig dat de racepace gewoon gelijk was aan die van Merc. Wat is er dan niet op eigen kracht?
ik ben het verder met je eens hoor, maar ik weet niet of het anders had gedaan. Ik weet ook niet of Mercedes het met terugwerkende kracht anders had gedaan. Mercedes kon gewoon niet zulke lange stints rijden als Ferrari en hadden met een 2 stopper na de eerste stint de hele race op de harde band gemoeten waarschijnlijk, daar waar Ferrari een 2e stint op zacht kon doen. En met deze 3 stopper hadden ze ook weinig andere keus dan Hamilton op het eind weer op hard zetten. De extra stop kostte ze ook relatief weinig, normaal is dat 25 seconden nu was dat maar 10. Die 10 seconden heeft Hamilton met zn stint op softs meer dan goed kunnen maken. Ik denk eerlijk gezegd dat dit de snelste strategie was voor Mercedes.

Dat kan. Ik zei dat ik het anders zou hebben gedaan, en dat klopt, maar dat zou niet noodzakelijkerwijs beter zijn geweest ;).

Ik zou niet zo snel Rosberg achter Lewis naar binnen hebben getrokken. Ik had Rosberg dan toch liever Ferrari's tactiek laten kopieren om op die manier op twee paarden te kunnen wedden. Maar het zou best kunnen dat Rosbergs banden dan aan gort waren gegaan.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 01 april 2015 - 18:26:45
Welke fouten dan? Okee, ik had de stops ook anders gedaan, maar dan nog: de banden werkten onder de Ferrari met deze hitte gewoon dusdanig dat de racepace gewoon gelijk was aan die van Merc. Wat is er dan niet op eigen kracht?
Omdat Mercedes zich onwijs moeilijk maakte door te vroeg te stoppen. De race pace van Ferrari was ook zeker goed en dat zij beter met de banden om gingen is ook zeker waar. Dus dat is allemaal op eigen kracht, maar dat Mercedes een verkeerde strategie koos Zaterdag, heeft gewoon geholpen om dat laatste beetje extra te hebben voor de overwinning van Ferrari. Had Mercedes Hamiton gewoon op M, H, H, M gestuurd was hij voor Vettel gekomen.  Rosberg liet zien dat met de hards nog best een behoorlijke pace kon worden gereden om in de buurt te blijven.
En ik wil ook niet zeggen dat Mercedes 100% zeker voor Ferrari was geëindigd als ze de juiste strategie hadden gehad.

Maar het is zeker geen 100/0, eerder 90/10. Of 80/20. Hamilton eindigde gewoon op de verkeerde band. En het is ook neit erg, soms heb je die beetjes geluk van het falen van een team nodig om te winnen.