Het grote Gppits eindejaarsrapport discussietopic 2014!

Gestart door FolkertE, 05 december 2014 - 14:42:26

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Sabai op 05 december 2014 - 22:26:56
Opmerkelijke dat als iemand een soortgelijke opmerking met  Alonso als voorbeeld noemt er niet op gereageerd  word in dit topic.
als je terugkijkt moet je toch concluderen dat Hamilton zelf weinig heeft laten liggen. Monaco, Oostenrijk en Brazilie zijn de races waar Hamilton geen pech had en Rosberg punten pakte op Hamilton. Canada zou je nog over kunnen twisten. In kwalificatie liet ie het ook geregeld liggen, maar dat kon ie dan vaak in de race (vaak al bij de start) weer rechtzetten. Dus ook al had Hamilton er a la Vettel in 2011 of 2013 bovenuit gestoken, dan nog zou hij niet veel eerder als Brazilie kampioen zijn geworden denk ik (met dezelfde pechgevallen als hamilton)

Jozef

Kijk, het is simpel, je wordt kampioen als je genoeg voorsprong hebt op de nummer 2 in het klassement.

Als de nummer 2 in een auto zit die met gemak elke race voor alle andere teams uitrijdt en verder geen gekke dingen doet, zal het automatisch lang duren voordat je mathematisch kampioen bent.
Zit de nummer 2 echter te slapen of voelt hij zich niet op zijn gemak in zijn auto waardoor in de races telkens anderen de grote punten oprapen achter je, dan ben je kampioen voordat je het weet.

Dit zeg ik niet om Vettels titel van 2013 naar beneden te halen, want dat vind ik nog steeds een legendarische prestatie. Maar zeggen dat hij sneller kampioen was geweest dan Hamilton is totaal nergens op gebaseerd. Met in het achterhoofd dat Vettel dit jaar zijn eigen teamgenoot niet eens de baas kon, klinkt het zelfs simpelweg belachelijk.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 05 december 2014 - 23:12:40
Kijk, het is simpel, je wordt kampioen als je genoeg voorsprong hebt op de nummer 2 in het klassement.

Als de nummer 2 in een auto zit die met gemak elke race voor alle andere teams uitrijdt en verder geen gekke dingen doet, zal het automatisch lang duren voordat je mathematisch kampioen bent.
Zit de nummer 2 echter te slapen of voelt hij zich niet op zijn gemak in zijn auto waardoor in de races telkens anderen de grote punten oprapen achter je, dan ben je kampioen voordat je het weet.

Dit zeg ik niet om Vettels titel van 2013 naar beneden te halen, want dat vind ik nog steeds een legendarische prestatie. Maar zeggen dat hij sneller kampioen was geweest dan Hamilton is totaal nergens op gebaseerd. Met in het achterhoofd dat Vettel dit jaar zijn eigen teamgenoot niet eens de baas kon, klinkt het zelfs simpelweg belachelijk.
Ricciardo is geen Rosberg ;) dus op zich zou het kunnen wat Sabai zegt, maar het is idd wel wat ongelukkig om dat na zo'n seizoen te stellen.

Perton

Citaat van: Tuesday op 05 december 2014 - 22:35:36
Maar goed, al met al wat het voor zijn doen natuurlijk een matig seizoen, maar dat heeft elke topsporter wel eens.
En dat is voor mij de reden dat ik zijn seizoen een 5 gaf, niet zijn algehele carrière. Het was ondermaats, en voor een viervoudig wereldkampioen is ondermaats in dit geval in mijn ogen wel een vijf waard.

Perton

Citaat van: Sabai op 05 december 2014 - 22:26:56
Opmerkelijke dat als iemand een soortgelijke opmerking met  Alonso als voorbeeld noemt er niet op gereageerd  word in dit topic.
Alonso was zijn teamgenoot dan ook flink de baas dit jaar in tegenstelling tot Vettel. Dus dat vind ik eigenlijk helemaal niet opmerkelijk.

Tuesday

Citaat van: Perton op 05 december 2014 - 23:35:42
Citaat van: Tuesday op 05 december 2014 - 22:35:36
Maar goed, al met al wat het voor zijn doen natuurlijk een matig seizoen, maar dat heeft elke topsporter wel eens.
En dat is voor mij de reden dat ik zijn seizoen een 5 gaf, niet zijn algehele carrière. Het was ondermaats, en voor een viervoudig wereldkampioen is ondermaats in dit geval in mijn ogen wel een vijf waard.
tja, maar als je verwachtingen etc mee gaat nemen, dan moet je die jongens in de achterhoede juist weer hogere cijfers geven. Als ik sommige lijstjes zie, dan is de verhouding behoorlijk zoek en wordt er overduidelijk met 2 maten gemeten. Maar goed, uiteindelijk moet iedereen dat zelf weten.

0634

Waarom? Dat verwachtingen lager zijn, houdt niet in dat ze niet alsnog kunnen tegenvallen. Ik gaf overigens Raikkonen een aanmerkelijk hoger cijfer dan vrijwel ieder ander hier, omdat ik dus ook ongeveer verwacht had wat hij liet zien. Vettel had ik veel hoger aangeslagen (eind vorig jaar schatte ik hem op niveau Alonso in) en die viel dus enorm tegen. Dus die krijgt wel een onvoldoende.

0634

#22
Citaat van: Tuesday op 05 december 2014 - 22:35:36
Citaat van: Jeroen op 05 december 2014 - 19:10:56
Dat laatste is zeker waar. Maarhij werd echt compleet om de oren gereden. Daar zullen redenen voor zijn.  Maar de beste van allemaal is hij niet.Hij is mij enorm tegengevallen als rijder.
kwalificatie 10-9 voor Ricciardo, Vettel heeft 3/4 van de punten (inclusief correctie voor dubbele punten). Tuurlijk heeft Ricciardo het beter gedaan, maar afgezien van Mercedes was het verschil tussen andere teamgenoten volgens mij  (relatief gezien) overal groter. En dan zie ik sommigen Ricciardo een 9 geven (wat logisch is) en Vettel een 5. Dat slaat in mijn ogen nergens op. Ergens midden in het seizoen hoorde ik een commentator zeggen dat Vettel 1200 km minder had gemaakt dan Ricciardo, dat zijn gewoon 4 hele raceafstanden. En dat was in mijn ogen ook het hele probleem dit jaar, Vettel is er gewoon nooit lekker ingekomen en kreeg steeds weer een tikkie als het beter leek te gaan, terwijl bij zn teamgenoot op een gegeven moment alles meezat. Maar goed, al met al wat het voor zijn doen natuurlijk een matig seizoen, maar dat heeft elke topsporter wel eens. En dat alles eens tegenzat is ook helemaal niet erg, hij heeft het geluk ook vaak genoeg aan zijn kant gehad. k ben benieuwd hoe het bij Ferrari zal gaan, voor 2015 verwacht ik weinig iig.

Inclusief correctie? Dat heb je dan toch wel bij ieder team gedaan hoop ik ;).

Maar okee, dat kan, maar ik zag in minimaal 7 van de 10 races dat Ricciardo op zondagen sneller was dan Vettel en drie keer won tegen Vettel 0. Dat vind ik een enorm verschil als je het afzet tegen het startpunt (viervoudig wk tegen nieuw bij een topteam).

Om dan te stellen dat Vettel wel in Singapore even kampioen zou zijn geweest vind ik tamelijk bizar eigenlijk, goed, dat zei jij dan niet, maar daar vloeide de discussie uit voort. Zoveel punten heeft Hamilton ook helemaal niet door eigen schuld verspeelt.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 05 december 2014 - 23:54:14
Waarom? Dat verwachtingen lager zijn, houdt niet in dat ze niet alsnog kunnen tegenvallen. Ik gaf overigens Raikkonen een aanmerkelijk hoger cijfer dan vrijwel ieder ander hier, omdat ik dus ook ongeveer verwacht had wat hij liet zien. Vettel had ik veel hoger aangeslagen (eind vorig jaar schatte ik hem op niveau Alonso in) en die viel dus enorm tegen. Dus die krijgt wel een onvoldoende.
ach ja, hij was een tikkeltje langzamer dan iemand die hier steevast een 9 of 9,5 krijgt. t is niet zo dat hij enorm heeft lopen blunderen ofzo. Hongarije misschien, maar daar deed Hamilton precies hetzelfde. Maar goed, ik kan er wel om glimlachen hoor.

0634

Je kan verdere argumentatie idd negeren en glimlachen.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 05 december 2014 - 23:57:28
Citaat van: Tuesday op 05 december 2014 - 22:35:36
Citaat van: Jeroen op 05 december 2014 - 19:10:56
Dat laatste is zeker waar. Maarhij werd echt compleet om de oren gereden. Daar zullen redenen voor zijn.  Maar de beste van allemaal is hij niet.Hij is mij enorm tegengevallen als rijder.
kwalificatie 10-9 voor Ricciardo, Vettel heeft 3/4 van de punten (inclusief correctie voor dubbele punten). Tuurlijk heeft Ricciardo het beter gedaan, maar afgezien van Mercedes was het verschil tussen andere teamgenoten volgens mij  (relatief gezien) overal groter. En dan zie ik sommigen Ricciardo een 9 geven (wat logisch is) en Vettel een 5. Dat slaat in mijn ogen nergens op. Ergens midden in het seizoen hoorde ik een commentator zeggen dat Vettel 1200 km minder had gemaakt dan Ricciardo, dat zijn gewoon 4 hele raceafstanden. En dat was in mijn ogen ook het hele probleem dit jaar, Vettel is er gewoon nooit lekker ingekomen en kreeg steeds weer een tikkie als het beter leek te gaan, terwijl bij zn teamgenoot op een gegeven moment alles meezat. Maar goed, al met al wat het voor zijn doen natuurlijk een matig seizoen, maar dat heeft elke topsporter wel eens. En dat alles eens tegenzat is ook helemaal niet erg, hij heeft het geluk ook vaak genoeg aan zijn kant gehad. k ben benieuwd hoe het bij Ferrari zal gaan, voor 2015 verwacht ik weinig iig.

Inclusief correctie? Dat heb je dan toch wel bij ieder team gedaan hoop ik ;).

Maar okee, dat kan, maar ik zag in minimaal 7 van de 10 races dat Ricciardo op zondagen sneller was dan Vettel en drie keer won tegen Vettel 0. Dat vind ik een enorm verschil als je het afzet tegen het startpunt (viervoudig wk tegen nieuw bij een topteam).
dat ie 7x van de 10x voor Vettel zat, dat zegt mij idd wel wat. Dat ie 3x won tegenover 0x van Vettel zegt me niet zoveel, zeker niet als je het raceverloop terug kijkt. Alleen in Spa zag ik een groot verschil.
En ja, de correctie heb ik voor alle teams gedaan.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 06 december 2014 - 00:22:31
Je kan verdere argumentatie idd negeren en glimlachen.
op zich kan ik me in de argumentatie redelijk vinden al vind ik wel dat er daarbij net als met de cijfers wat overdreven wordt.
Trouwens, om nog ff terug te komen op wat je over Raikkonen zei; in het tussentijds rapport gaf je hem een 5 en Vettel een 5,5. Nu is dat een 6,5 voor Raikkonen en een 5 voor Vettel. Ben ook wel benieuwd naar die argumentatie dan.

Perton

Citaat van: Tuesday op 05 december 2014 - 23:49:15
Citaat van: Perton op 05 december 2014 - 23:35:42
Citaat van: Tuesday op 05 december 2014 - 22:35:36
Maar goed, al met al wat het voor zijn doen natuurlijk een matig seizoen, maar dat heeft elke topsporter wel eens.
En dat is voor mij de reden dat ik zijn seizoen een 5 gaf, niet zijn algehele carrière. Het was ondermaats, en voor een viervoudig wereldkampioen is ondermaats in dit geval in mijn ogen wel een vijf waard.
tja, maar als je verwachtingen etc mee gaat nemen, dan moet je die jongens in de achterhoede juist weer hogere cijfers geven. Als ik sommige lijstjes zie, dan is de verhouding behoorlijk zoek en wordt er overduidelijk met 2 maten gemeten. Maar goed, uiteindelijk moet iedereen dat zelf weten.
Tsja, van Ericsson had ik verwacht dat hij het slecht zou doen en hij deed het in mijn ogen slecht. Dan kan ik wel een 6 geven omdat hij aan mijn verwachtingen heeft voldaan, maar da's ook niet eerlijk.

Maar dat heb je met dergelijke lijstjes altijd natuurlijk. Jongens die vooraan rijden (of behoren te rijden) worden wat strenger beoordeeld. Ik zie daar verder eigenlijk niet zoveel problemen in.

Tuesday

Citaat van: Perton op 06 december 2014 - 00:30:38
Citaat van: Tuesday op 05 december 2014 - 23:49:15
Citaat van: Perton op 05 december 2014 - 23:35:42
Citaat van: Tuesday op 05 december 2014 - 22:35:36
Maar goed, al met al wat het voor zijn doen natuurlijk een matig seizoen, maar dat heeft elke topsporter wel eens.
En dat is voor mij de reden dat ik zijn seizoen een 5 gaf, niet zijn algehele carrière. Het was ondermaats, en voor een viervoudig wereldkampioen is ondermaats in dit geval in mijn ogen wel een vijf waard.
tja, maar als je verwachtingen etc mee gaat nemen, dan moet je die jongens in de achterhoede juist weer hogere cijfers geven. Als ik sommige lijstjes zie, dan is de verhouding behoorlijk zoek en wordt er overduidelijk met 2 maten gemeten. Maar goed, uiteindelijk moet iedereen dat zelf weten.
Tsja, van Ericsson had ik verwacht dat hij het slecht zou doen en hij deed het in mijn ogen slecht. Dan kan ik wel een 6 geven omdat hij aan mijn verwachtingen heeft voldaan, maar da's ook niet eerlijk.

Maar dat heb je met dergelijke lijstjes altijd natuurlijk. Jongens die vooraan rijden (of behoren te rijden) worden wat strenger beoordeeld. Ik zie daar verder eigenlijk niet zoveel problemen in.
tja, maar Vettel en Ricciardo zijn(waren) beide RBR coureurs. Er was zeker een verschil, met name in de races, maar op een schaal van 10 4 punten verschil vind ik veels teveel. Als Ricciardo dit jaar echt een 9 was, dan was Vettel helemaal zo slecht nog niet. Ik vind het beetje vreemd dat het verschil zo enorm wordt uitvergroot.

Perton

#29
Hoge bomen enzo. Ik vind dat persoonlijk helemaal niet zo raar. Er zijn ook zat mensen die Hamilton en Rosberg hetzelfde cijfer geven terwijl de een wel kampioen werd en de ander niet. Dat vind ik dan weer raar. -edit- Ok nu ik teruglees zie ik dat maar één iemand dat gedaan heeft. Maar goed, wel de persoon die de hele Vettel Singapore-discussie veroorzaakte, vandaar dat ik de tekst niet geheel weghaal ;)

Ik vond Vettel zijn prestaties geen voldoende waard en ik vond Ricciardo zeer sterk, bijna foutloos. Daar ga ik dan ook geen 8 voor geven. Ik ben het verder met je eens dat vier punten verschil inderdaad wat fors zijn, maar dat komt nou eenmaal omdat we in Nederland de 5 als onvoldoende en de 6 als voldoende beschouwen. Ik denk dat als die associatie niet bestond, ik Vettel hoogstwaarschijnlijk wel een 6 had gegeven. Nu niet, vanwege de associatie met (on)voldoende.