Man vd race: Sochi Rusland

Gestart door Kootje, 12 oktober 2014 - 15:33:28

« vorige - volgende »

Wie vond jij de beste?

Hamilton
6 (35.3%)
Rosberg
5 (29.4%)
Bottas
4 (23.5%)
Button
0 (0%)
Magnussen
1 (5.9%)
Alonso
0 (0%)
Ricciardo
0 (0%)
Vettel
0 (0%)
Räikkönen
0 (0%)
Pérez
0 (0%)
iemand van buiten de top 10
1 (5.9%)

Totaal aantal stemmen: 17

Fietser

Dat kan niet anders dan de man met de oorbellen zijn. Natuurlijk was de race voor hem een whistle of a penny, na het vroege avontuur van Rosberg, maar hij deed het toch maar. Ook vermakelijk bezig waren beide Torro Rosso's en zeker ook Perez, die opnieuw liet zien dat hij tot de beteren van het startveld behoort. Dat doet Bottas natuurlijk ook, deze nieuwe ster uit Finland. Maar er kan slechts 1 tsaar zijn, en dat is Lewisokorow.

0634

Citaat van: Wings op 12 oktober 2014 - 20:37:00
Citaat van: Jeroen op 12 oktober 2014 - 20:32:42
Dat bedoelde ik eerder dus ook te zeggen. Vooropgesteld: Lewis doet dus echt alles goed. Helemaal niks mis mee. Zo win je races, meer kan je gewoon niet doen.

Maar ik zie om eerlijk niet veel verschil met de races die Bottas of Button reden. Ja, ze waren trager, maar dat in de auto. Alledrie reden ze het grootste deel van de race alleen, met weinig druk van achter of voren. Alledrie soms controlerend, soms pushend. Ook zij deden maximaliseren in mijn ogen.

Precies. En dan is het ook nog eens zo dat Hamilton de beste auto heeft van allen die gelijk presteren.

Maar wat doet dat er toe? Daarom rijdt hij ook een halve sec per ronde sneller. Dat maakt het niet makkelijker of moeilijker voor hem, alleen iets sneller.

Wings

Hoe sneller je auto, hoe groter het contrast naar je concurrent dus des te minder je hoeft te pushen voor een gewenst effect (behouden van positie). Ik denk niet dat Hamilton het potentieel van de auto heeft benut. Button en Magnussen (en ja, ook Rosberg) weer wel.

0634

Mwah, Bottas en Button reden al vrij snel in hun uppie, en hadden beiden een wagen achter zich die niet dichterbij kon komen, dus ik heb niet het idee dat zij nou echt veel meer aan het pushen waren dan Hamilton.

Franky R.

Ik kies voor Rosberg. Maximale schadeherstel na een te optimistische start van de race...

Wings

Citaat van: Jeroen op 12 oktober 2014 - 20:45:59
Mwah, Bottas en Button reden al vrij snel in hun uppie, en hadden beiden een wagen achter zich die niet dichterbij kon komen, dus ik heb niet het idee dat zij nou echt veel meer aan het pushen waren dan Hamilton.

Dan begrijp ik je kritiek niet helemaal. Juist omdat het kunststuk voor Hamilton makkelijker is dan voor mensen met minder materiaal sloot ik me bij je aan.

0634

Citaat van: Wings op 12 oktober 2014 - 21:08:11
Citaat van: Jeroen op 12 oktober 2014 - 20:45:59
Mwah, Bottas en Button reden al vrij snel in hun uppie, en hadden beiden een wagen achter zich die niet dichterbij kon komen, dus ik heb niet het idee dat zij nou echt veel meer aan het pushen waren dan Hamilton.

Dan begrijp ik je kritiek niet helemaal. Juist omdat het kunststuk voor Hamilton makkelijker is dan voor mensen met minder materiaal sloot ik me bij je aan.

Kritiek? Ik had toch geen kritiek?

Maar mijn punt is: Hamilton reed prima, maar gewoon in zijn uppie. Kon eigen pace bepalen. Soms controleren, soms weer iets harder. Maar Bottas en Button reden ook al vrij snel in relatief niemandsland. Ook zij konden hun eigen pace bepalen. Zullen af en toe hebben gepust, en af en toe hebben gecontroleerd. Deden feitelijk niets meer of minder dan Lewis, maar het verschil in materiaal bepaalde dan de verschillende posities.

Wings

Als ze niks meer of minder deden maakt het toch niks uit wie je naar voren schuift? Voeg er aan toe dat Hamilton won en je hebt je reden.

0634

Dat zou dan de enige reden zijn ja. Maar eigenlijk zou een gelijkspel dan beter zijn in mijn ogen ;)

Wings

Nou nee. Hamilton wint. Hamilton scoort meer punten. Hamilton heeft zich sneller verplaatst van A naar B. Als de inspanning daarbij gelijk is, is het duidelijk waarom Hamilton naar voren werd geschoven, nml, beter rendement.

0634

Ik snap de keuze voor de winnaar wel, maar dan speelt het argument 'auto' dus mee. Want had Bottas een Merc en Lewis een Williams en reden ze beiden precies evengoed als vandaag, dan had Bottas gewonnen. Want die reed net zo goed. Alleen de Merc maakte het verschil, niet de rijder.

Maar goed, we gaan er te lang over door, zo belangrijk is het allemaal niet.

Wings

Ja juist, Hamilton heeft beter materiaal dus kan makkelijker tot een prestatie komen dan een rijder die minder materiaal heeft. ;) Verder inderdaad oninteressant.

Perton

Tsja als we echt de auto altijd moeten gaan analyseren, dan verdient Bianchi de prijs misschien wel elk weekend :P Mijn punt over Bottas was alleen dat ik van mening ben dat je toch wel in staat moet zijn dusdanig uit te lopen in je stints dat Rosberg je niet meer te pakken kan krijgen. Maar Bottas klaagde later nog over slijtende banden.

Wat ook meespeelt met Hamilton is dat op het moment dat Rosberg al begon te klagen over slijtage in zijn banden (rond de 24e ronde ofzo was dat, voor Hamilton stopte in ieder geval), hij doodleuk over de radio riep: "Och, ze zijn eigenlijk nog best wel prima, nergens last van."

Uiteraard komt dat omdat Hamilton aan het cruisen was, maar voor iemand die nog een halve race moest op één set banden, vond ik het wel frappant dat Rosberg nu al last had van zijn banden. En ja natuurlijk cruisde Hamilton omdat hij in een Mercedes reed en hadden Bottas en Button dat waarschijnlijk ook gekund, maarja, ik vond dat toch wel een bijzonder moment in de race, dat van die bandenslijtage.

Jozef

Citaat van: Wings op 12 oktober 2014 - 20:15:55
Citaat van: Jeroen op 12 oktober 2014 - 16:14:08
Rosberg. Vanaf allerlaatst naar ergens halverwege alweer op het podium. Goed gereden, met dank aan Pirelli en Mercedes. Massa liet zien dat het ook weer niet heel erg eenvoudig was.

Agree. Het verbaasd me sowieso dat men hier niet massaal op Rosberg stemt. Vaak zie ik forummers de loftrompet afsteken omdat een rijder 10 plaatsen wint door een strategie, nu wint Rosberg er 18, bijna allemaal op de baan in rechtstreekse duels, en heeft het ineens geen naam?

Tegenargumenten:

1. Ja maar Rosberg rijdt wel met een auto die dat kan! Wings: Hamilton ook.
2. Maar Rosberg maakt een fout. Wings: klopt. Staat los van zijn inhaalrace. Daardoor kon hij juist de race rijden die hij reed terwijl de rest juist enkel en alleen de strategie afwerkte.

Rosberg won geen 18 plaatsen, maar 0.

Wings

Zo kun je het zien. Ik niet. Ja, er was en fout en ja er was een toffe inhaalrace. Beiden feiten.