Pitspraat topic

Gestart door gloudiesaurus, 08 oktober 2014 - 15:28:48

« vorige - volgende »

Perton

Hij slaat wel degelijk ergens op, want de kritiek van fans was toch voornamelijk het idee dat coureurs robots waren die op instructies van hun engineer elk knopje indrukten en elke rembalans samenstelden, etc. etc. Daar heeft de FIA op gereageerd, en dat zijn ook de zaken die niet meer mogen.

Dat een coureur wat informatie krijgt over het tempo van een andere coureur... tsja in een zeer puristische wereld zou ik zeggen "de informatie van pitborden zou voldoende moeten zijn", maar het heeft verder vrij weinig te maken met de achterliggende gedachte van de radioregels die de FIA heeft ingevoerd.

Maikel0230

Rustig blijven Niels, volgend jaar is ook dat weer verboden.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

NielsD

Citaat van: Perton op 12 november 2014 - 13:22:49
Hij slaat wel degelijk ergens op, want de kritiek van fans was toch voornamelijk het idee dat coureurs robots waren die op instructies van hun engineer elk knopje indrukten en elke rembalans samenstelden, etc. etc. Daar heeft de FIA op gereageerd, en dat zijn ook de zaken die niet meer mogen.

Dat een coureur wat informatie krijgt over het tempo van een andere coureur... tsja in een zeer puristische wereld zou ik zeggen "de informatie van pitborden zou voldoende moeten zijn", maar het heeft verder vrij weinig te maken met de achterliggende gedachte van de radioregels die de FIA heeft ingevoerd.

Je mag dus niet exact zeggen hoeveel tijd je wint of verliest, maar wel dat hij tempo moet maken. Dat komt toch op hetzelfde neer??
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Perton

Ik zou niet weten hoe. Ik weet ook niet wat er over de radio is gezegd. Maar als ze zeggen "Je moet wat meer gas geven" dan is dat wat anders dan "in bocht 6 verlies je een tiende door het aanremmen."

In het eerste geval is het nog steeds de coureur die zelf moet beslissen hoe hij de race aanpakt, in het tweede geval geef je een duidelijke instructie wat de robot coureur moet doen. Die twee dingen komen totaal niet hetzelfde neer. Volgens die redenatie is een pitbord waarop de ene ronde -1,1 staat en een ronde later -0,9 ook een verboden, omdat je daarmee ook tegen een coureur lijkt te zeggen dat ie sneller moet rijden, immers krijgt de coureur nu info dat ie in DRS-zone zit.

Jozef

Volledige rondetijden van anderen doorgeven is niet verboden, zelfs niet in de eerste versie van het voorstel van de FIA als ik het me goed herinner.  Sectortijden doorgeven is wel verboden, rondetijden niet.

NielsD

Citaat van: Perton op 13 november 2014 - 23:06:25
Ik zou niet weten hoe. Ik weet ook niet wat er over de radio is gezegd. Maar als ze zeggen "Je moet wat meer gas geven" dan is dat wat anders dan "in bocht 6 verlies je een tiende door het aanremmen."

In het eerste geval is het nog steeds de coureur die zelf moet beslissen hoe hij de race aanpakt, in het tweede geval geef je een duidelijke instructie wat de robot coureur moet doen.

Er is gezegd: "Remember your teammate is pushing hard, so remember to control the gap."

Goh, nou zelfs ik zou weten wat ik zou moeten doen in zo'n situatie. Het maakt in dit geval geen klap uit of je exacte tijden tussentijden doorkrijgt of gewoon deze simpele tekst. Het komt op hetzelfde neer en dat is zo hard mogelijk gas gaan geven en niet sparen. Dat het het op hetzelfde neerkomt bedoel ik mee: hij weet dat Hamilton op hem begint in te lopen en dus automatisch dat hij harder moet trappen. Dan maakt het niet uit of er gezegd wordt je verliest tijd in bocht drie bij het aanremmen, het gaat erom dat waarschijnlijk wat vermogen omhoog geschroeft moet worden om het gat te behouden.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Jozef

Nou, ik vind dat dat wel uitmaakt. Er is nogal een verschil tussen zeggen "je moet harder gaan rijden" en "je moet harder gaan rijden want je remt 5 meter te vroeg voor bocht 3".

NielsD

Citaat van: Jozef op 14 november 2014 - 15:27:22
Nou, ik vind dat dat wel uitmaakt. Er is nogal een verschil tussen zeggen "je moet harder gaan rijden" en "je moet harder gaan rijden want je remt 5 meter te vroeg voor bocht 3".

Het maakt op dat moment toch niets uit of hij dat eerste of tweede zegt? Rosberg weet gewoon dat hij overal een tandje bij moet zetten en dus op de limiet moet gaan rijden. Standje cruise mode uit en gassen.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Kootje

Dat maakt wel degelijk verschil.

In het eerste geval kan Rosberg nog denken: "Ja leuk, maar ik rij al op de limiet, dus hoe moet ik dan nog harder gaan?"
In het tweede geval krijgt hij daar 'n luid en duidelijk antwoord op en dat is nou net verboden.

Figge

Volgens mij komt het er op neer dat de rijders niet meer inhoudelijk gecoached mogen worden. Inhoudelijk is zoals sommigen al noemen een instelling op de auto, een specifieke bocht of sector. Dat mag niet. Delta tijden tov anderen zijn gewoon toegestaan. Een rijder op hoofdlijnen informeren of hij hard genoeg mag best geloof. Wie weet is dat laatste met ingang van komend jaar verboden. Maar nu nog niet. Het is overigens nergens voor nodig om dat te verbieden.

Jehoentelaar

Citaat van: NielsD op 14 november 2014 - 17:51:44
Citaat van: Jozef op 14 november 2014 - 15:27:22
Nou, ik vind dat dat wel uitmaakt. Er is nogal een verschil tussen zeggen "je moet harder gaan rijden" en "je moet harder gaan rijden want je remt 5 meter te vroeg voor bocht 3".

Het maakt op dat moment toch niets uit of hij dat eerste of tweede zegt? Rosberg weet gewoon dat hij overal een tandje bij moet zetten en dus op de limiet moet gaan rijden. Standje cruise mode uit en gassen.
In beide gevallen moet de coureur harder rijden, maar in het eerste geval moet hij zelf uitvogelen hoe hij tijd gaat winnen, in het tweede geval krijgt hij precies te horen waar er tijd te winnen valt. Dat is een behoorlijk verschil.

Figge

Citaat van: Jehoentelaar op 18 november 2014 - 11:59:46
Citaat van: NielsD op 14 november 2014 - 17:51:44
Citaat van: Jozef op 14 november 2014 - 15:27:22
Nou, ik vind dat dat wel uitmaakt. Er is nogal een verschil tussen zeggen "je moet harder gaan rijden" en "je moet harder gaan rijden want je remt 5 meter te vroeg voor bocht 3".

Het maakt op dat moment toch niets uit of hij dat eerste of tweede zegt? Rosberg weet gewoon dat hij overal een tandje bij moet zetten en dus op de limiet moet gaan rijden. Standje cruise mode uit en gassen.
In beide gevallen moet de coureur harder rijden, maar in het eerste geval moet hij zelf uitvogelen hoe hij tijd gaat winnen, in het tweede geval krijgt hij precies te horen waar er tijd te winnen valt. Dat is een behoorlijk verschil.

En belangrijker dan de deltatijden. Ze krijgen niet meer te horen welke noodmaatregelen ze moeten nemen om de auto heelhuids aan de finish te krijgen.

gloudiesaurus



Aflevering 19: Abu Dhabi  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Hahahaha, I'm sooo fucking boooooooored!! ;D ;D ;D

gloudiesaurus

Het pitspraat jaaroverzicht van 2014:

GPPits.net: als Formule 1 een passie is