Grand-Prix van Azerbeidzjan

Gestart door gloudiesaurus, 08 oktober 2014 - 00:48:48

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

http://www.gppits.net/nieuws/ecclestone_onthult_lay_out_circuit_azerbeidzjan1/

De Grand-Prix van Azerbeidzjan, Ecclestone heeft gisteren het stratencircuit onthuld. Uiteraard getekend door Herman Tilke.
Wat vinden we ervan?
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Pancake Shield

Het ziet er krap uit. Ik kan me ook geen voorstelling maken hoe breed het circuit zal zijn. En of we uitloopstroken net als in Valencia ofzo.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Kootje

Ziet er weinig spektaculair uit. :-\

robbert

tja, komt terug van herman tilke. Kan weinig spectaculair zijn

Wings

Citaat van: Kootje op 08 oktober 2014 - 06:01:06
Ziet er weinig spektaculair uit. :-\

Agree. Valencia-, Monaco-achtige circuits vind ik doorgaans niet bol staan van spektakel.

BMW.WilliamsF1

Ben er geen voorstander van. En welke GP zou dan in 2016 moeten verdwijnen voor dit baantje? Ik denk niet dat ze in 2016 21 races gaan houden.

Maikel0230

Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 08 oktober 2014 - 10:02:39
Ben er geen voorstander van. En welke GP zou dan in 2016 moeten verdwijnen voor dit baantje? Ik denk niet dat ze in 2016 21 races gaan houden.

Ik geloof dat Bernie er graag 22 wil, de teams houden het idd. liever op 20

Ik zie op dit moment niet echt kandidaten om af te vallen.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

gloudiesaurus

Dit is de promenade waar over gereden wordt:


In het donker zien die torens op de achtergrond (de flames towers) er indrukwekkend uit:


En dit is een foto die het bureau van Tilke heeft vrijgegeven als impressie voor de oude stad:
The Road #Baku European Grand Prix street circuit by Baku Grand Prix, on Flickr

En langs de paddock staan alvast 2 luxe 5-sterren hotels  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Ik ben ook niet zo'n voorstander van Tilke. Hij heeft best leuke baantjes gemaakt maar er staan er teveel van de op kalender.
Aan de andere kant, in een stratencircuit heeft Tilke niet zoveel vrijheid  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Nog 2 interessante feitjes.

Het circuit wordt maar liefst 6 km lang! Alleen Spa met 7 km is nog net wat langer.

En de race gaat Baku European GP heten. Hoewel het aan Rusland grenst is Azerbeidzjan vooral op Europa gericht...
Gaat Poetin leuk vinden  :P

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Het scheelt dat er geen domme chicanes op die promenade komen (hoop ik), anders zou het net zo'n faalcircuit als Porto of Marrakech worden, wat heel leuke circuits zijn voor crashes en spektakel, maar niet voor serieuze races.

Jehoentelaar

De discussie tot welk gebied (Europa of Azië) het land behoort ga ik niet voeren, maar de Azeri hebben over het algemeen goede banden met Turkije. Rusland is het sterkst bevriend met Armenië van het drietal in de Kaukasus (met de Azeri slechts beperkt en van Georgië moeten ze weinig hebben - het conflict over Zuid-Ossetië is nog steeds aan de gang).

gloudiesaurus

Citaat van: Jehoentelaar op 08 oktober 2014 - 18:18:52
De discussie tot welk gebied (Europa of Azië) het land behoort ga ik niet voeren, maar de Azeri hebben over het algemeen goede banden met Turkije. Rusland is het sterkst bevriend met Armenië van het drietal in de Kaukasus (met de Azeri slechts beperkt en van Georgië moeten ze weinig hebben - het conflict over Zuid-Ossetië is nog steeds aan de gang).

Jep de race zal niet zonder controverse zijn. Zeker politiek niet.

Maar ik moet zeggen dat het er op foto's nog niet zo slecht uit ziet.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

De steenrijke maar kleine elite in Azerbeidzjan woont in Baku en weet de stad aardig te upgraden. Maar zij hebben tegelijkertijd ook de meeste vrijheden; de Azeri zelf leven met beperkte pers- en meningsvrijheid. Het evenement kan verder interessant zijn voor vrijheidsstrijders van de etnische Armenen in Nagorno-Karabach (onderdeel van Azerbeidzjan maar alleen bereikbaar via Armenië), maar ik neem aan dat men in Baku daar wel de juiste maatregelen voor (tegen) kan treffen.

gloudiesaurus

Citaat van: Jehoentelaar op 08 oktober 2014 - 18:44:25
De steenrijke maar kleine elite in Azerbeidzjan woont in Baku en weet de stad aardig te upgraden. Maar zij hebben tegelijkertijd ook de meeste vrijheden; de Azeri zelf leven met beperkte pers- en meningsvrijheid. Het evenement kan verder interessant zijn voor vrijheidsstrijders van de etnische Armenen in Nagorno-Karabach (onderdeel van Azerbeidzjan maar alleen bereikbaar via Armenië), maar ik neem aan dat men in Baku daar wel de juiste maatregelen voor (tegen) kan treffen.

Je bent goed op de hoogte  :) Ik verwacht dat ze hier wel rekening mee houden...
Je hebt natuurlijk wel kans dat alles voor de race wat meer in het nieuws komt.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is