Info via boordradio beperkt

Gestart door Sabai, 11 september 2014 - 18:54:22

« vorige - volgende »

Franky R.

Citaat van: Jozef op 16 september 2014 - 17:32:11
Wat op het stuur staat, komt niet van de pitmuur maar recht uit de ECU. Dus op het stuur mogen ze alles tonen wat ze willen.


Reken maar dat ze nu als gekken dat displaytje aan het ontwikkelen zijn...En er waren ook geruchten over een head-up display.
Dat laatste als sinds de jaren 1990, maar toch...

Maikel0230

Citaat van: Franky R. op 16 september 2014 - 20:08:36
Citaat van: Jozef op 16 september 2014 - 17:32:11
Wat op het stuur staat, komt niet van de pitmuur maar recht uit de ECU. Dus op het stuur mogen ze alles tonen wat ze willen.


Reken maar dat ze nu als gekken dat displaytje aan het ontwikkelen zijn...En er waren ook geruchten over een head-up display.
Dat laatste als sinds de jaren 1990, maar toch...

Zeker bij RB is het nu alle hens aan dek, zij hebben dat befaamde display dat door McLaren Electronics wordt ontwikkeld nog steeds niet in hun wagen geïntegreerd, als er iemand echt gaat lijden door deze 'mid season change' dan zijn zij het wel.

Williams en Lotus zitten in hetzelfde bootje dus ook bij hen is het alle hens aan dek nu ;)




#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Maikel0230

Oh en de FIA heeft ook al gereageerd op de woorden van Toto Wolff

Citaat van: AutosportTHE FIA's FULL CLARIFICATION OF TEAM RADIO SITUATIONS

The FIA's note issued to teams made clear what team messages - either through pit boards or radio communications - that are and are not allowed from now on.

Here is the full list:

WHAT IS ALLOWED

- Acknowledgement that a driver message has been heard.
- Lap or sector time detail.
- Lap time detail of a competitor.
- Gaps to a competitor during a practice session or race.
- "Push hard", "push now", "you will be racing xx" or similar.
- Helping with warning of traffic during a practice session or race.
- Giving the gaps between cars in qualifying so as to better position the car for a clear lap.
- Puncture warning.
- Tyre choice at the next pit stop.
- Number of laps a competitor has done on a set of tyres during a race.
- Tyre specification of a competitor.
- Indication of a potential problem with a competitor's car during a race.
- Information concerning a competitors likely race strategy.
- Yellow flags, blue flags, Safety Car deployment or other cautions.

WHAT IS NOT ALLOWED

- Sector time detail of a competitor and where a competitor is faster or slower.
- Adjustment of power unit settings.
- Adjustment of power unit setting to de-rate the systems.
- Adjustment of gearbox settings.
- Learning of gears of the gearbox, allowing the ECU to record the position of the gears releative to each other for the seamless shift system (will only be enforced from the Japanese GP onwards).
- Balancing the SOC [state-of-charge of batteries] or adjusting for performance.
- Information on fuel flow settings (except if requested to do so by race control).
- Information on level of fuel saving needed.
- Information on tyre pressures or temperatures (will only be enforced from the Japanese GP onwards).
- Information on differential settings.
- Start maps related to clutch position, for race start and pit stops.
- Information on clutch maps or settings, e.g. bite point.
- Burn-outs prior to race starts.
- Information on brake balance or BBW (brake-by-wire) settings.
- Warning on brake wear or temperatures (will only be enforced from the Japanese GP onwards).
- Selection of driver default settings (other than in the case of a clearly identified problem with the car).
- Answering a direct question from a driver, e.g. "Am I using the right torque map"?
- Any message that appears to be coded.

Maar volgens F1 Fanatic gebeurt het in twee fases, een gedeelt vanaf Singapore en dan het volle pond vanaf Suzuka
http://www.f1fanatic.co.uk/2014/09/16/fia-monitor-thousands-radio-messages-real-time/

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Wallie

Ik ben benieuwd of dit gevolgen gaat hebben voor het aantal uitvallers.
Nobody wins, unless everybody wins - bruce springsteen

Hamilton#44

Dat weet ik wel zeker, vind het idee erachter wel goed. Nu hopen dat ze het in de praktijk goed kunnen handhaven want de teams gaan proberen het door creatief te interpreteren te omzeilen, daar kan je donder op zeggen.  :D

FolkertE

Ik weet eigenlijk nog steeds niet echt wat ik er van moet vinden. Ik denk dat wij als fan niet zo heel veel verschil zullen zien en dat de verhoudingen ook amper veranderen. Al denk ik toch dat er een aantal rijders zijn die er meer baat bij hebben.

Watson heeft zijn zegje er ook over gedaan en verwacht dat Daniel, Alonso, Rosberg en Vettel er het meeste baat bij hebben. Al denk ik persoonlijk niet dat Vettel daar bij hoort, want ik denk dat Vettel zijn kracht ligt in het gebruiken van al zijn informatie die hij tot zijn beschikking heeft. Net als Rosberg eigenlijk, hoe meer informatie zij hebben, hoe meer zij kunnen leren van hun auto. Ik denk dat juist rijders als Hamilton, Daniel, Kimi, Perez, Alonso en Hulkenberg er het meeste baat bij hebben, rijders die wat minder leunen op hun kennis en meer op hun pure instincten van het racen. Het op de juiste momenten voelen van grip, balans, bochtensnelheid, etc. Maar goed, heel veel verschil zal het denk ik niet hebben. Maar mochten er meer incidenten plaats vinden(zoals te weinig brandstof, te snel door de banden heen gaan, etc) wat lijd tot uitval of vertraging, ben ik helemaal voor deze regel. Maar het is denk ik af wachten wat er komen gaat.

0634

Ik ga toch echt voor Watson: de rijders die met hun hoofd rijden ipv met hun hart zullen het meest profiteren. Al denk ik dat er uiteindelijk weinig zal veranderen. Verschil zal minimaal zijn.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 18 september 2014 - 20:47:07
Ik ga toch echt voor Watson: de rijders die met hun hoofd rijden ipv met hun hart zullen het meest profiteren. Al denk ik dat er uiteindelijk weinig zal veranderen. Verschil zal minimaal zijn.
Maar hoe erg kan je nog met je hoofd rijden als er een deel van de informatie weg valt? Of doel je meer op het harder willen gaan ten koste van het materiaal, banden of benzine?

Maar Watson heeft zeker een punt, en ik denk dat er uiteindelijk amper wat van te zeggen valt tot dat we Japan hebben gehad.

Wings

Citaat van: Jeroen op 18 september 2014 - 20:47:07
Ik ga toch echt voor Watson: de rijders die met hun hoofd rijden ipv met hun hart zullen het meest profiteren. Al denk ik dat er uiteindelijk weinig zal veranderen. Verschil zal minimaal zijn.

Is het berekend rijden niet iets wat de fans juist hekelen? ;)

Perton

Ik wel ja. Voor de rest verwacht ik ook weinig veranderingen, zoals met elke maatregel zal het allemaal wel loslopen.

Wings

Denk het ook. Ik ben ook niet extreem voor of tegen. Eerder nieuwsgierig hoe het uitpakt en wie er profijt hebben en wie niet.

0634

Citaat van: Wings op 18 september 2014 - 21:04:12
Citaat van: Jeroen op 18 september 2014 - 20:47:07
Ik ga toch echt voor Watson: de rijders die met hun hoofd rijden ipv met hun hart zullen het meest profiteren. Al denk ik dat er uiteindelijk weinig zal veranderen. Verschil zal minimaal zijn.

Is het berekend rijden niet iets wat de fans juist hekelen? ;)

Geen idee. Ik ben een fan en ik hekel het niet. Door de jaren heen zijn er talloze uitstekende rijders geweest die dat van tijd tot tijd doen. Van Prost, tot Lauda, tot Stewart tot Schumacher, tot Alonso, tot Button.

Anderen halen successen door veel meer op de limiet te racen. Van Senna, tot Mansell, tot Hamilton tot noem maar op.

Die twee verschillen zijn er altijd geweest. Geen enkel probleem mee. Maar goed, ik ben maar één fan, en jij bedoelt de fan in het algemeen ongetwijfeld. ;)

0634

Citaat van: F1fan2987 op 18 september 2014 - 20:51:49

Maar hoe erg kan je nog met je hoofd rijden als er een deel van de informatie weg valt? Of doel je meer op het harder willen gaan ten koste van het materiaal, banden of benzine?
Nee. Ze zijn toch zelf ook niet helemaal achterlijk? Ze rijden al een paar weken met deze banden, met deze wagens, met deze regels... ze zullen de beperkingen kennen en weten wanneer er momenten in de race zijn waarop ze moeten temporiseren en/of juist niet. De ene rijder is daar van nature iets meer mee bezig dan de andere (zonder daar overigens een waardeoordeel aangaande kwaliteit aan te hangen).

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 18 september 2014 - 22:36:43
Citaat van: F1fan2987 op 18 september 2014 - 20:51:49

Maar hoe erg kan je nog met je hoofd rijden als er een deel van de informatie weg valt? Of doel je meer op het harder willen gaan ten koste van het materiaal, banden of benzine?
Nee. Ze zijn toch zelf ook niet helemaal achterlijk? Ze rijden al een paar weken met deze banden, met deze wagens, met deze regels... ze zullen de beperkingen kennen en weten wanneer er momenten in de race zijn waarop ze moeten temporiseren en/of juist niet. De ene rijder is daar van nature iets meer mee bezig dan de andere (zonder daar overigens een waardeoordeel aangaande kwaliteit aan te hangen).
Nee dat snap ik ook, maar vandaar mijn vraag, met het hart rijden en snel willen gaan en geremd worden door de pitcrew die hem er dan op wijst dat hij te hard gaat voor zijn materiaal. Of met het hart rijden en aanvoelen wat de auto doet en wanneer hij dus moet remmen.
In het eerste geval is Hamilton iets meer benadeeld door de regel, in het laatste geval is Hamilton iets meer bevoordeeld door de nieuwe regel.
maar over het algemeen zijn we het volgens mij wel eens, er zal niet veel veranderen.

0634

Ik denk dat het in het voordeel is van rijders als Alonso, Button, Rosberg, maar zoals gezegd zal het voordeel minimaal zijn. Ik verwacht echt geen gekke dingen. Misschien een keer een iets vroegere pitstop of zoiets. Maar deze jongens zijn geen malloten, ze kennen hun materiaal wel.