Info via boordradio beperkt

Gestart door Sabai, 11 september 2014 - 18:54:22

« vorige - volgende »

Sabai

http://www.gppits.net/nieuws/fia_verbiedt_instructies_per_radio/


Wat vinden jullie hiervan?

Ikzelf ben er wel blij mee en vind het een positieve wending. Ik ergerde me soms al hoeveel info van Rosberg en Hamilton over en weer werd doorvertelt. Laat ze het lekker zelf maar uitzoeken zonder al die hulp van buitenaf.

Heeft er iemand eigenlijk een idee waarom de FIA tot deze maatregel is gekomen. Is er een protest ingediend?

Arthur

Net zoals in het wielrennen, weg met de oortjes en zoek het maar lekker uit wie waar rijdt en op welke tijdsafstand. Terug naar de pitborden wanneer je moet stoppen etc.? Geen tijden meer vermelden? Weg met de Deltatijden en dus ook geen info op het stuur...? Vooruitgang in de F1!

Eens een race proberen... ;)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Kootje

Vind het maar flauwekul eigenlijk. :-\

Perton

Ik vind het wel prima. Informatie over verbruik kan ook prima op een dashboard, zolang je niet zoals Red Bull met verkeerde sensoren gaat werken. Ik ga er echter wel vanuit dat een team nog steeds mag communiceren over kapotte vleugels en bijbehorende pitstops etc.

Jozef

Maar als ik het artikel van Franky letterlijk interpreteer gaat het alleen om "in die bocht verlies je wat tijd" etc.? Instructies over welke engine mode te gebruiken, zullen gewoon nog mogen neem ik aan, net zoals instructies over bandentemperatuur, remmen en pitstops. Of ben ik dan mis?

Arthur

Maar laten we duidelijk zijn. Het enkel verbieden van info over de te rijden lijn is toch ook een wassen neus. Dat levert niets op en brengt niets nieuws. Pak het dan ook stevig aan en laat niet meer dan enkel veilige info toe. Dat scheelt ook teamorders [tijdens de race] en maakt de race wellicht spannender. Als je niet weet hoever je concurrent voor je ligt ben je geneigd harder te trappen en banden te verslijten. Probleem daarin is weer het toegestane verbruik qua brandstof...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Sabai

#6
Citaat van: Jozef op 11 september 2014 - 19:27:19
Maar als ik het artikel van Franky letterlijk interpreteer gaat het alleen om "in die bocht verlies je wat tijd" etc.? Instructies over welke engine mode te gebruiken, zullen gewoon nog mogen neem ik aan, net zoals instructies over bandentemperatuur, remmen en pitstops. Of ben ik dan mis?

Op gpupdate staat het iets gedetailleerde uitgelegd. http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/316067/achtergrond-wat-is-wel-en-niet-toegestaan-op-de-boordradio/


De dingen die je opnoemt mogen dus niet meer op de pitstops na dan.

Sabai

Maar wat ik in me dus afvraag wat is de reden hiervoor.  Het word al jaren gedaan en nu ineens mag het niet meer. Waarom?

Arthur

Citaat van: Sabai op 11 september 2014 - 19:37:09
Citaat van: Jozef op 11 september 2014 - 19:27:19
Maar als ik het artikel van Franky letterlijk interpreteer gaat het alleen om "in die bocht verlies je wat tijd" etc.? Instructies over welke engine mode te gebruiken, zullen gewoon nog mogen neem ik aan, net zoals instructies over bandentemperatuur, remmen en pitstops. Of ben ik dan mis?

Op gpupdate staat het iets gedetailleerde uitgelegd. http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/316067/achtergrond-wat-is-wel-en-niet-toegestaan-op-de-boordradio/


De dingen die je opnoemt mogen dus niet meer op de pitstops na dan.

Typisch politieke antwoorden, weinig verheffend allemaal!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Arthur

Citaat van: Sabai op 11 september 2014 - 19:43:57
Maar wat ik in me dus afvraag wat is de reden hiervoor.  Het word al jaren gedaan en nu ineens mag het niet meer. Waarom?

Regels zijn er om nageleefd te worden en veranderd te worden. De enige reden die ik zou kunnen bedenken is het aantrekkelijker maken van de race. Maar de aangekondigde maatregelen dragen daar niet heel veel aan bij denk ik.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Figge

Ik kan best wel begrijpen dat dit wordt ingevoerd. Waarom? Omdat je als rijder je auto geconditioneerd gaat rijden. Je gaat de intuïtie van de rijder overrulen. Dat zorgt ervoor dan een Hamilton niet een eigen tempo rijdt, maar op instructie een modus inschakelt waardoor hij niet harder gaat. Op die manier rijdt hij geconditioneerd op rendement in de rondte. Komt Nico te dichtbij, de setting even aan passen en hoppa, Olav roept dat Hamilton de rondetijden van Rosberg pareert. Waarom? Omdat er makkelijk performance "over" dat is niet racen. Dat heet data analyse en is idd leuk voor de jongens met beeldschermen achter in de pits, maar niet voor het publiek.

Arthur

Citaat van: Figge op 11 september 2014 - 20:02:15
Ik kan best wel begrijpen dat dit wordt ingevoerd. Waarom? Omdat je als rijder je auto geconditioneerd gaat rijden. Je gaat de intuïtie van de rijder overrulen. Dat zorgt ervoor dan een Hamilton niet een eigen tempo rijdt, maar op instructie een modus inschakelt waardoor hij niet harder gaat. Op die manier rijdt hij geconditioneerd op rendement in de rondte. Komt Nico te dichtbij, de setting even aan passen en hoppa, Olav roept dat Hamilton de rondetijden van Rosberg pareert. Waarom? Omdat er makkelijk performance "over" dat is niet racen. Dat heet data analyse en is idd leuk voor de jongens met beeldschermen achter in de pits, maar niet voor het publiek.

Je bedoelt de delta tijden er uit te halen? Of rijden ze dat o.b.v. display of op gevoel?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Perton

Mijn gevoel is dat ze bij de FIA toch wel enigszins hun best doen de sport aantrekkelijker te maken voor de fan. Of in ieder geval het imago van de sport te verbeteren. Want dat is het natuurlijk wel, er heerst een beetje een gevoel soms dat het een engineersspelletje is, waarbij de coureur toevallig aan het stuur zit. Ik denk dat de FIA weer meer 'echte' coureurs wil creëren. Ik vermoed dan ook dat het niets meer is dan een commerciële maatregel.  Maar zoals ik zeg, het is een vermoeden.

Figge

Citaat van: Arthur op 11 september 2014 - 20:10:22
Citaat van: Figge op 11 september 2014 - 20:02:15
Ik kan best wel begrijpen dat dit wordt ingevoerd. Waarom? Omdat je als rijder je auto geconditioneerd gaat rijden. Je gaat de intuïtie van de rijder overrulen. Dat zorgt ervoor dan een Hamilton niet een eigen tempo rijdt, maar op instructie een modus inschakelt waardoor hij niet harder gaat. Op die manier rijdt hij geconditioneerd op rendement in de rondte. Komt Nico te dichtbij, de setting even aan passen en hoppa, Olav roept dat Hamilton de rondetijden van Rosberg pareert. Waarom? Omdat er makkelijk performance "over" dat is niet racen. Dat heet data analyse en is idd leuk voor de jongens met beeldschermen achter in de pits, maar niet voor het publiek.

Je bedoelt de delta tijden er uit te halen? Of rijden ze dat o.b.v. display of op gevoel?

Ze mogen van mij best weten hoe zich qua delta verhouden tot de concurrentie hoor. Maar info over de ideale setting gaat mij idd wel van ver. Eh Lewis, Daniel is faster with .4 p/lap. Switch to P4, Switch to P4 (ofzo) en hoppa, gratis perfomance voor 5 rondjes, gat laten oplopen. De concurrent weet dat hij wel maximaal rijd en dus kansloos is. Dus beiden consolideren. Dat is jammer.

Figge

Citaat van: Perton op 11 september 2014 - 20:19:46
Mijn gevoel is dat ze bij de FIA toch wel enigszins hun best doen de sport aantrekkelijker te maken voor de fan. Of in ieder geval het imago van de sport te verbeteren. Want dat is het natuurlijk wel, er heerst een beetje een gevoel soms dat het een engineersspelletje is, waarbij de coureur toevallig aan het stuur zit. Ik denk dat de FIA weer meer 'echte' coureurs wil creëren. Ik vermoed dan ook dat het niets meer is dan een commerciële maatregel.  Maar zoals ik zeg, het is een vermoeden.

Denk dat het een juist vermoeden is. En denk dat de FIA hier goed aan doet.