Round 12: Grand Prix van België, Spa-Francorchamps, Francorchamps

Gestart door Maikel0230, 08 augustus 2014 - 19:47:54

« vorige - volgende »

Enzo


0634

Citaat van: rafael25 op 22 augustus 2014 - 21:00:19
Als ik hamilton was zou ik mijn data niet meer delen met rosberg ;D ;D

Gezien Rosberg's achtergrond zou ik eerder verwachten dat Hamilton behoefte heeft aan data van Rosberg dan andersom (al zullen ze beiden hun eigen boontjes wel kunnen doppen).

Perton

Het was anders Rosberg die een paar races terug wat minder data deelde. Of hij insinueerde dat hij het zou kunnen doen, weet ik niet precies meer. Maar dat is weer zo'n dingetje dat ongetwijfeld intern is opgelost.

Voor de rest zou ik bij god niet kunnen verzinnen waarom Hamilton geen data moet gaan delen.

0634

Dat eerste was ook wat ik bedoelde, Perton: gezien Rosberg's achtergrond en opleiding zal hij technisch waarschijnlijk de beste van allemaal zijn, dus zie ik niet zo in waarom hij data van Lewis nodig zal hebben.

Perton

Nuja en ik weet dat ik dit op het Formule1.nl-forum ook vaak zei, was het wel zo dat Rosberg veel had aan de kwaliteiten van Nakajima in dat opzicht (zijn eigen woorden). Dat is natuurlijk jaren geleden en hij zal ongetwijfeld veel hebben geleerd in de tussentijd, maar ik weet dus niet zo of hij wel qua afstellen de beste van allemaal is. Dat zal dan meer op ervaring zijn, maar dat zal Hamilton inmiddels ook hebben.

Maar goed, ze zullen beiden wel enigszins iets kunnen, anders vechten ze niet om de titel.

0634

Ach ik zag paar maanden terug op de beeb een reportage over Rosberg en hij heeft een of andere hogere aërodynamische en technische opleiding naar het schijnt. Daarom ga ik ervan uit hij technisch weinig van andere rijders zal kunnen leren, tegenwoordig. Hoe dat acht jaar terug was weet ik niet meer.

Maikel0230


#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Kootje

@Perton,

Ik zie één heel belangrijke reden waarom Hamilton z'n data niet met Rosberg zou delen, namelijk het feit dat Nico zijn grootste concurent is. Waarom zou je deze wijzer maken dan hij al is? Daar naai je toch alleen jezelf maar mee?

Overigens weet ik niet of dit ook echt speelt natuurlijk en zoja, dan zou ik daar als team direct 'n stokje voor steken. Maar vanuit coureursperspectief kan ik hier echt wel inkomen.


@Jeroen,

Het is niet altijd 'n kwestie van iets kunnen leren van andermans data, maar het kan je wel 'n richting in sturen waar je zelf gewoonweg niet aan gedacht had. Soms zit je zo vast in je eigen gedachtepatroon, dat 'n frisse kijk van 'n ander net die oplossing brengt die je nodig had en waarvan je denkt: "Tuurlijk, dat ik daar niet aan gedacht heb."

0634

Denk je dat echt? Na al die jaren rijden? Na al die jaren Mercedes? Na al die jaren Spa Franchorchamps? Met zijn eigen kennis? Met die van zijn engineers? Met alle beschikbare data door de Mercedes-jaren heen? Dan denk jij dat Lewis iets kan zeggen waar hij nog niet aan gedacht heeft en die hij over het hoofd zag?

Kootje

Waarom niet?

Ik heb zelf al bijna 30 jaar ervaring in mijn vak, maar loop soms ook tegen 'n probleem aan waar ik wel 'n oplossing voor vind, maar m'n collega 'n andere en soms ook betere oplossing voor aan kan dragen. Als je eenmaal 'n bepaalde weg in geslagen bent is het heel lastig om daar zelf vanaf te wijken, terwijl die frisse kijk dat verschil wel kan maken.

Ik bedoel ... hoe vaak gebeurd het wel niet dat coureurs elkaars afstelling kopiëren omdat ze er zelf niet uitkomen? Heb dat soort verhalen al vaak genoeg gehoord, ook van ervaren coureurs die echt wel in staat zijn zelf 'n auto af te stellen. Waarom zou data anders gedeeld worden?

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 23 augustus 2014 - 09:35:42
Denk je dat echt? Na al die jaren rijden? Na al die jaren Mercedes? Na al die jaren Spa Franchorchamps? Met zijn eigen kennis? Met die van zijn engineers? Met alle beschikbare data door de Mercedes-jaren heen? Dan denk jij dat Lewis iets kan zeggen waar hij nog niet aan gedacht heeft en die hij over het hoofd zag?
Ja, waarom niet? Na al die jaren kennis van Ferrari in de F1, waarom hebben ze nog steeds een auto die geen titels kan winnen? Elk jaar zijn de auto's anders en heeft de auto net iets andere afstelling nodig. Zeker dit jaar, daar gaat de kennis van vorig jaar niet op. Dat is nu net waarom sommige rijders beter zijn dan andere.

Overigens is het andersom ook waar, dat Rosberg door zijn kennis en ervaring een afstelling bedenkt waar Lewis niet op kan komen. Ik weet niet hoe gevarieerd het afstellen in werkelijkheid is, maar ik kan me voorstellen dat er toch wel 100tal of meer manieren zijn waarop je een auto kan afstellen.

Pancake Shield

Ik heb het vermoeden dat de kwalificatie wel ff uitgesteld zal worden met die regen
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

0634

Citaat van: Kootje op 23 augustus 2014 - 09:53:31
Waarom niet?

Ik heb zelf al bijna 30 jaar ervaring in mijn vak, maar loop soms ook tegen 'n probleem aan waar ik wel 'n oplossing voor vind, maar m'n collega 'n andere en soms ook betere oplossing voor aan kan dragen. Als je eenmaal 'n bepaalde weg in geslagen bent is het heel lastig om daar zelf vanaf te wijken, terwijl die frisse kijk dat verschil wel kan maken.

Ik bedoel ... hoe vaak gebeurd het wel niet dat coureurs elkaars afstelling kopiëren omdat ze er zelf niet uitkomen? Heb dat soort verhalen al vaak genoeg gehoord, ook van ervaren coureurs die echt wel in staat zijn zelf 'n auto af te stellen. Waarom zou data anders gedeeld worden?

omdat het geen hogere wiskunde is. Iemand die daar al jaren komt moet zijn wagen af kunnen stellen.  Kom op zeg.

0634

Citaat van: Pancake Shield op 23 augustus 2014 - 13:31:43
Ik heb het vermoeden dat de kwalificatie wel ff uitgesteld zal worden met die regen

Maar de waterski wedstrijd gaat wel gewoon door.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 23 augustus 2014 - 13:32:03
Citaat van: Kootje op 23 augustus 2014 - 09:53:31
Waarom niet?

Ik heb zelf al bijna 30 jaar ervaring in mijn vak, maar loop soms ook tegen 'n probleem aan waar ik wel 'n oplossing voor vind, maar m'n collega 'n andere en soms ook betere oplossing voor aan kan dragen. Als je eenmaal 'n bepaalde weg in geslagen bent is het heel lastig om daar zelf vanaf te wijken, terwijl die frisse kijk dat verschil wel kan maken.

Ik bedoel ... hoe vaak gebeurd het wel niet dat coureurs elkaars afstelling kopiëren omdat ze er zelf niet uitkomen? Heb dat soort verhalen al vaak genoeg gehoord, ook van ervaren coureurs die echt wel in staat zijn zelf 'n auto af te stellen. Waarom zou data anders gedeeld worden?

omdat het geen hogere wiskunde is. Iemand die daar al jaren komt moet zijn wagen af kunnen stellen.  Kom op zeg.
toch gaat het vaak genoeg mis, wat voor de 1 werkt, werkt niet altijd voor de ander. Verder is er meer data dan alleen afstelling van de auto. Beide coureurs hebben dit seizoen ook al aangeven geprofiteerd te hebben van de ander zn data, Hamilton heeft het dit weekend nog weer eens aangehaald. Wie van de 2 er het meeste profijt van heeft weet ik niet, maar die data is er natuurlijk niet voor niks en wordt niet voor niks gedeeld.