WK Voetbal: Brazilie 2014

Gestart door 0634, 31 mei 2014 - 22:30:50

« vorige - volgende »

Wie denk jij dat er wereldkampioen wordt?

NEDERLAND!! (ik zet t er gewoon bij)
1 (10%)
Belgie (dan de Belgen ook maar)
1 (10%)
Brazilie
4 (40%)
Duitsland
3 (30%)
Spanje
0 (0%)
Argentinie
0 (0%)
Iemand anders, nl....
1 (10%)

Totaal aantal stemmen: 10

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 25 juni 2014 - 22:32:04
Okee tja,  zo goed ken ik de voetbal geschiedenis van Colombia niet. Alleen Valderama,  Hiquita en Cordoba. Oh en Andres Escobar natuurlijk. De man die in eigen doel schoot.


Andres, God hebbe zijn ziel...Triest figuur die hem doodschoot zeg... >:( >:( >:( ...Castro of zoiets. Werd veroordeeld tot 43 jaar, maar werd na 11 jaar vrijgelaten. Die heeft dus niet eens de helft van zijn straf uitgezeten.

Perton

Is normaal in Colombia. Waar iemand voor wordt veroordeeld moet je in het algemeen met een behoorlijke korrel zout nemen. In Nederland is het natuurlijk niet veel anders met dat je na 2/3 van de tijd met goed gedrag vrij kan komen, alleen zijn de verschillen in Colombia dus wat groter ;)

Verder was Medellín in die periode nou eenmaal een van de meest gevaarlijke steden in de wereld. Om daar dan als beroemdheid zonder bewaking uit te gaan, is sowieso niet heel slim. Een heel treurige situatie uiteraard, maar alsnog niet slim. Om verwarring voor te zijn: uiteraard wil ik niks bagatelliseren of goed te praten, want het blijft uiteindelijk ontzettend belachelijk dat je een sportman om een fout vermoord. Ik probeer alleen de situatie weer te geven.

PS. Burgemeesters van Medellín winnen nu met regelmaat de prijs voor beste burgemeester van de wereld, en de stad geld als groot voorbeeld voor stadsontwikkeling in heel Zuid-Amerika. Ik loop daar nu zonder problemen rond. Maar in 1994 was de situatie wat anders.



Verder: Suárez. Mooi strafje. Denk niet dat ie er iets van leert verder, maar toch goed van de FIFA om hier tegen op te treden.

Wings

Citaat van: Franky R. op 26 juni 2014 - 16:38:38
Citaat van: Jeroen op 25 juni 2014 - 22:32:04
Okee tja,  zo goed ken ik de voetbal geschiedenis van Colombia niet. Alleen Valderama,  Hiquita en Cordoba. Oh en Andres Escobar natuurlijk. De man die in eigen doel schoot.


Andres, God hebbe zijn ziel...Triest figuur die hem doodschoot zeg... >:( >:( >:( ...Castro of zoiets. Werd veroordeeld tot 43 jaar, maar werd na 11 jaar vrijgelaten. Die heeft dus niet eens de helft van zijn straf uitgezeten.

Álvarez niet vergeten! Volgens mij één van de beste voetballers die ze hadden. En in de jaren 90 Perea (kan zijn dat ik het fout schrijf), en nog een Perea (Luis, speelde bij Madrid), Mendoza (jaren 90). Nu spelen er trouwens een handvol spelers in Italië: Zapata (Milan) Yepes (speelde bij Milan, nu bij Atalanta Bergamo), Guarín (Inter. Ook Milan maar dan 'de verkeerde'), Cuadrado (Fiorentina, Lecce, Udenese), en Ibarbo (Cagliari).

Kootje

Citaat van: Perton op 26 juni 2014 - 16:57:10
Suárez. Mooi strafje. Denk niet dat ie er iets van leert verder, maar toch goed van de FIFA om hier tegen op te treden.

Zeker 'n beste straf en volledig terecht.
9 Interlands + 4 maanden schorsing wat hem, indien hij bij Liverpool blijft, nog eens 9 Premier League, 3 Champions League en 1 League Cup duel kost.

Maar toch heb ik hier wel 'n dubbel gevoel bij, want wees eerlijk, is het nu echt zo erg wat hij deed? Tuurlijk hoort het niet thuis op 'n voetbalveld, maar ... dat horen kopstoten, elleboogstoten en overtredingen als die van Marchisio ook niet. Dat soort overtredingen vind ik persoonlijk vele malen erger. Dat zijn vergrijpen waar je pas echt schade mee aan kunt richten en zelfs carrières mee kunt beëindigen en daar staat slechts één of twee wedstrijden op. De straf voor Suarez vind ik in dat licht dus weer buiten proporties, vandaar dat dubbele gevoel.

0634

Ik vind het een belachelijk zware straf. Gaat nergens meer over. Het valt voor mij in de categorie spugen. Je moet het niet doen, je mag zwaar straffen, maar laten we het ook niet overdrijven. Niemand raakt hiervan geblesseerd. Zolang ik links en rechts mensen op enkels zie staan en trappen op scheenbenen zie uitdelen, en hooguit vier potjes krijgen, gaat dit veel en veel te ver.

Dat gezegd hebbende: hij doet het nu voor de derde keer. Dan kan de straf (te) hoog uitvallen, hij zal zelf in de spiegel moeten kijken. Hij verkloot zijn WK, hij verkloot het voor zijn land, hij verkloot het voor zijn club. Normale mensen trekken lering uit het verleden. Dat zijn de mensen die niet een te zware straf krijgen opgelegd.

Perton

Het is een beetje als Maldonado he. De dingetjes die hij doet zijn losstaand helemaal niet zo erg, maar het is de optelsom waardoor hij door een deel van het Formule 1-publiek wordt uitgekotst. En dan is het precies wat Jeroen zegt: het is nu de derde keer dat ie het doet (en op internet zag ik een gifje waarbij hij een teamgenoot bij het juichen probeerde te bijten, maar hem miste, geen idee of dat een harde beet of plagerig zacht beetje had moeten zijn, maar dat terzijde).

Ik denk dat de houding van hem en Uruguay ook wel een rol hebben gespeeld. Volgens mij heeft hij zelf geen verklaring willen afleggen bij de FIFA, en verder zaten ze in Uruguay alleen maar smoesjes te verzinnen dat hij überhaupt niet had gebeten. Dat laatste zal uiteraard geen rol hebben gespeeld bij het bepalen van de straf, maar als Suárez met zo'n houding bij de hoorzitting zit, geen spijt toont en de vermoorde onschuld speelt, dan zal de straf ook wel hoger uitvallen.

Ik vind het dan ook een prima straf. Uiteraard moeten de overtredingen die Kootje noemt ook hard worden aangepakt, maar dat staat los van dat Suárez zich als een complete imbeciel heeft gedragen.

0634

Nou ja, het bijten op zich vind ik niet zo'n ramp. Het feit dat het de derde keer is, maakt het wat debiel.

Perton

Ja, dat is wat ik ook heb. Als dit de eerste keer was geweest had ik gedacht: oké, rare actie, schorsen. Maar inderdaad, het is de derde keer.

Wings

Moet ik eens doen: een collega bijten of iemand van de concurrent... ;) Verder speelt Duitsland maar een matige wedstrijd. Niet zo georganiseerd als voorgaande wedstrijden. Maar zoals het er nu uitziet wel groepswinnaar.

0634

Maar jij gaat ook niet theatraal op de grond liggen kermen als die concurrent per ongeluk tegen je aanloopt (hoop ik  ;)).

Wings


Wings

Citaat van: Kootje op 26 juni 2014 - 17:59:42
Maar toch heb ik hier wel 'n dubbel gevoel bij, want wees eerlijk, is het nu echt zo erg wat hij deed? Tuurlijk hoort het niet thuis op 'n voetbalveld, maar ... dat horen kopstoten, elleboogstoten en overtredingen als die van Marchisio ook niet. Dat soort overtredingen vind ik persoonlijk vele malen erger. Dat zijn vergrijpen waar je pas echt schade mee aan kunt richten en zelfs carrières mee kunt beëindigen en daar staat slechts één of twee wedstrijden op. De straf voor Suarez vind ik in dat licht dus weer buiten proporties, vandaar dat dubbele gevoel.

Is het zo erg? Ik denk het wel. Een sliding of op iemands voet gaan staan tot daar aan toe maar bijten vind ik niet menselijk. Dat heeft ook niks met voetbal te maken. Stel je voor we gaan dit dierlijk gedrag accepteren waar ligt dan de grens?

Kootje

Ik heb het niet over 'n simpele sliding of per ongeluk op iemands voet gaan staan, ik heb het over kop/elleboogstoten en het niet voor de bal maar voor de enkel/knie gaan. Iemand dus doelbewust uit proberen te schakelen dmv grof geweld. Dat is weliswaar niet dierlijk maar imo toch vele malen erger dan 'n "onschuldige" beet en heeft net zo min iets met voetbal te maken.

Wings

Kennelijk is de grens van het ontoelaatbare overschreden. Dat betekent niet dat er geen overtredingen bestaan waarmee je je tegenstander ernstiger kan verwonden maar dat de aard van verwonding niet bepalend was voor de strafmaat. Het dierlijk gedrag wel (denk ik). Je kunt het vergelijken met het swaffelen van je tegenstander. Het doet geen pijn maar is gewoon onethisch. Daarom staat het bijtincident wereldwijd onder de aandacht. Bovendien (en daarom vind ik de straf wel weer binnen het plaatje passen) toont Suárez totaal geen berouw en doet hij alsof de hele wereld nog in een boom woont door te stellen dat hij botste met Chiellini. Deze houding siert geen topvoetballer.

Kootje

Daarom ben ik het op zich ook wel eens met de straf, zeker ook omdat dit al de 3e keer is en eerdere schorsingen van 7 en 10 wedstrijden niet hielpen, maar ik vind het niet in verhouding staan tot de straffen die gegeven worden voor imo veel zwaardere/ernstigere overtredingen.