Styling it Out: Waarom doen Raikkonen en Vettel het slecht?

Gestart door Heart of Light, 23 april 2014 - 16:38:17

« vorige - volgende »

Arthur

Ik heb het idee dat Schumacher dat eerder oppikte qua aanpassing|ontwikkeling...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Citaat van: Kootje op 23 april 2014 - 22:42:22
Ik durf zelfs wel te stellen dat dat eerder andersom werkt. Omdat Vettel en Räikkönen zo aan 'n bepaalde rijstijl gewend zijn, is het juist veel moeilijker om deze aan te passen. Iets wat 'n 2e natuur geworden is, leer je nu eenmaal niet zo makkelijk af.
Misschien heb je hier wel een goed punt te pakken, Kootje.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 23 april 2014 - 22:42:22
Ik durf zelfs wel te stellen dat dat eerder andersom werkt. Omdat Vettel en Räikkönen zo aan 'n bepaalde rijstijl gewend zijn, is het juist veel moeilijker om deze aan te passen. Iets wat 'n 2e natuur geworden is, leer je nu eenmaal niet zo makkelijk af.
dan zouden er nog veel coureurs last van moeten hebben? En Vettel heeft zich de afgelopen jaren al vaker moeten aanpassen hoor, t is niet zo dat hij 4 jaar met een geblazen diffuser rond heeft gereden oid, 2010 werd de dubbele diffuser verboden, 2011 waren er ineens de Pirelli's, 2012 geen blown diffuser meer. Het rijden nu is echt niet heel veel anders, als de afgelopen jaren. Tuurlijk zal het de één wat beter liggen als de ander, maar Vettel gaat niet in 3 weken tijd een halve seconde langzamer rijden.

0634

Nou wel dus ;). Wat is er dan aan de hand? Die gozer kan nog steeds sturen hoor, maar Ricciardo laat toch zien dat Vettel er niet het maximale uithaalt, linksom of rechtsom. En Ricciardo hadden we met zijn allen vooraf ingeschat als een prima rijder, maar (nog lang) geen wereldtop. Waarom doet hij het dan beter, waarom is hij (te) vaak sneller dan Vettel? Denk jij aan een probleem in het chassis of zoiets?

Heart of Light

Citaat van: Kootje op 23 april 2014 - 22:42:22
Ik durf zelfs wel te stellen dat dat eerder andersom werkt. Omdat Vettel en Räikkönen zo aan 'n bepaalde rijstijl gewend zijn, is het juist veel moeilijker om deze aan te passen. Iets wat 'n 2e natuur geworden is, leer je nu eenmaal niet zo makkelijk af.

Goed punt. Maar zou een sterke coureur niet juist goed in aanpassen moeten zijn? Ik zie Alonso bijvoorbeeld het maximale uit elke auto halen, elk jaar weer, ongeacht de reglementen.

Kootje

Citaat van: Tuesday op 23 april 2014 - 23:03:03
Citaat van: Kootje op 23 april 2014 - 22:42:22
Ik durf zelfs wel te stellen dat dat eerder andersom werkt. Omdat Vettel en Räikkönen zo aan 'n bepaalde rijstijl gewend zijn, is het juist veel moeilijker om deze aan te passen. Iets wat 'n 2e natuur geworden is, leer je nu eenmaal niet zo makkelijk af.
dan zouden er nog veel coureurs last van moeten hebben? En Vettel heeft zich de afgelopen jaren al vaker moeten aanpassen hoor, t is niet zo dat hij 4 jaar met een geblazen diffuser rond heeft gereden oid, 2010 werd de dubbele diffuser verboden, 2011 waren er ineens de Pirelli's, 2012 geen blown diffuser meer. Het rijden nu is echt niet heel veel anders, als de afgelopen jaren. Tuurlijk zal het de één wat beter liggen als de ander, maar Vettel gaat niet in 3 weken tijd een halve seconde langzamer rijden.

Allereerst betekend 'n verandering in het reglement niet per definitie dat men ook 'n rijstijl aan moet passen en als dat wel het geval zou zijn, dan nog is dat per coureur verschillend. Hamilton moest z'n agressief aanvallende rijstijl aanpassen aan de Pirelli's, omdat dat teveel vd banden vergde, Button hoefde dat dankzij zijn toch al vloeiende rijstijl niet.
Ten tweede werd de geblazen diffuser dan wel verboden in 2012, maar Red Bull heeft dat verbod weten te omzeilen waardoor men in zekere zin nog steeds met die geblazen diff rondreed. Dat was juist weer iets waar Webber zich niet genoeg aan aanpassen kon, terwijl het wegvallen van die vinding nu juist problemen bij Vettel veroorzaakt.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 23 april 2014 - 23:07:41
Nou wel dus ;). Wat is er dan aan de hand? Die gozer kan nog steeds sturen hoor, maar Ricciardo laat toch zien dat Vettel er niet het maximale uithaalt, linksom of rechtsom. En Ricciardo hadden we met zijn allen vooraf ingeschat als een prima rijder, maar (nog lang) geen wereldtop. Waarom doet hij het dan beter, waarom is hij (te) vaak sneller dan Vettel? Denk jij aan een probleem in het chassis of zoiets?
nee, niet direct aan het chassis, al wordt dat momenteel onderzocht. Ik denk dat het verschil in de powertrain zit, dat is waar Vettel in Bahrein al over klaagde en Marko heeft afgelopen weekend ook bevestigd dat er verschil zit in de mapping en de constantheid van de motor. En idd Ricciardo is een prima rijder, voornamelijk in kwalificatie, maar iemand van het kalilber Alonso/Hamilton/Vettel mag daar absoluut geen moeite mee hebben. Incidenteel kan Ricciardo wel eens sneller zijn, maar gewenningsproblemen mogen voor een 4 voudig WK geen excuus zijn. Dat zou in mijn ogen juist eerder voor Ricciardo moeten gelden. Dus daarom zoek ik het voorlopig in het materiaal, zeker ook omdat het verschil afgelopen weekend zo groot was. Als dit nog een 4 of 5 wedstrijden zo doorgaat, dan ga ik echt mn mening wel aanpassen, maar ik vind nu de basis dit soort theoriën nog veel en veels te smal.

Kootje

Citaat van: Heart of Light op 23 april 2014 - 23:24:16
Citaat van: Kootje op 23 april 2014 - 22:42:22
Ik durf zelfs wel te stellen dat dat eerder andersom werkt. Omdat Vettel en Räikkönen zo aan 'n bepaalde rijstijl gewend zijn, is het juist veel moeilijker om deze aan te passen. Iets wat 'n 2e natuur geworden is, leer je nu eenmaal niet zo makkelijk af.

Goed punt. Maar zou een sterke coureur niet juist goed in aanpassen moeten zijn? Ik zie Alonso bijvoorbeeld het maximale uit elke auto halen, elk jaar weer, ongeacht de reglementen.

Mwah ... weet ik niet. De een pikt zo'n verandering sneller op dan de ander, maar dat hoeft niet perse met kwaliteit te maken te hebben. Een wijziging in het reglement kan voor de ene coureur nu eenmaal grotere gevolgen hebben dan voor de ander. Neem de Pirelli's van 'n paar jaar terug. Coureurs met 'n agressieve rijstijl hadden daar veel meer nadeel van dan coureurs die van zichzelf 'n vloeiende rijstijl hebben. Die laatste hoefde zich daardoor maar amper aan te passen, terwijl die eerste z'n complete rijstijl moest veranderen. Dat heeft nu eenmaal tijd nodig en dan zal de een dat ook weer sneller oppikken dan de ander. Maar maakt dat die ander dan ineens 'n beter coureur? Ik denk van niet.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 23 april 2014 - 23:26:30
Citaat van: Tuesday op 23 april 2014 - 23:03:03
Citaat van: Kootje op 23 april 2014 - 22:42:22
Ik durf zelfs wel te stellen dat dat eerder andersom werkt. Omdat Vettel en Räikkönen zo aan 'n bepaalde rijstijl gewend zijn, is het juist veel moeilijker om deze aan te passen. Iets wat 'n 2e natuur geworden is, leer je nu eenmaal niet zo makkelijk af.
dan zouden er nog veel coureurs last van moeten hebben? En Vettel heeft zich de afgelopen jaren al vaker moeten aanpassen hoor, t is niet zo dat hij 4 jaar met een geblazen diffuser rond heeft gereden oid, 2010 werd de dubbele diffuser verboden, 2011 waren er ineens de Pirelli's, 2012 geen blown diffuser meer. Het rijden nu is echt niet heel veel anders, als de afgelopen jaren. Tuurlijk zal het de één wat beter liggen als de ander, maar Vettel gaat niet in 3 weken tijd een halve seconde langzamer rijden.

Allereerst betekend 'n verandering in het reglement niet per definitie dat men ook 'n rijstijl aan moet passen en als dat wel het geval zou zijn, dan nog is dat per coureur verschillend. Hamilton moest z'n agressief aanvallende rijstijl aanpassen aan de Pirelli's, omdat dat teveel vd banden vergde, Button hoefde dat dankzij zijn toch al vloeiende rijstijl niet.
Ten tweede werd de geblazen diffuser dan wel verboden in 2012, maar Red Bull heeft dat verbod weten te omzeilen waardoor men in zekere zin nog steeds met die geblazen diff rondreed. Dat was juist weer iets waar Webber zich niet genoeg aan aanpassen kon, terwijl het wegvallen van die vinding nu juist problemen bij Vettel veroorzaakt.
toch viel Hamilton juist aan het einde van 2011 terug. Kortom, het zijn allemaal leuke theoriën, maar het rammelt mij allemaal te veel. Zelfde geldt voor begin 2012, daar was Vettel ook gewoon sterker als Webber. Het zal allemaal best wat invloed hebben, maar ik geloof niet dat het momenteel een groot deel van het probleem is.

Kootje

Zolang zowel Vettel als Räikkönen zelf zeggen dat ze vooral moeite hebben zich aan de nieuwe auto aan te passen, zie ik geen reden om dit als rammelend theorietje weg te zetten. ::)

Tuesday

Citaat van: Heart of Light op 23 april 2014 - 23:24:16
Citaat van: Kootje op 23 april 2014 - 22:42:22
Ik durf zelfs wel te stellen dat dat eerder andersom werkt. Omdat Vettel en Räikkönen zo aan 'n bepaalde rijstijl gewend zijn, is het juist veel moeilijker om deze aan te passen. Iets wat 'n 2e natuur geworden is, leer je nu eenmaal niet zo makkelijk af.

Goed punt. Maar zou een sterke coureur niet juist goed in aanpassen moeten zijn? Ik zie Alonso bijvoorbeeld het maximale uit elke auto halen, elk jaar weer, ongeacht de reglementen.
helemaal mee eens, een topcoureur moet zich juist snel aanpassen. Volgens mij heeft Vettel dat tot nu toe ook altijd gedaan, hij rijdt inmiddels ook al vanaf 2007 mee, is 3x van team gewisseld en heeft al 2 grote regelwijzigingen meegemaakt.

Kootje

Idd, wel twee grote regelwijzigingen. Die eerste paste perfect in z'n straatje, die tweede duidelijk niet. ;)

Tuesday

Citaat van: Kootje op 23 april 2014 - 23:40:08
Zolang zowel Vettel als Räikkönen zelf zeggen dat ze vooral moeite hebben zich aan de nieuwe auto aan te passen, zie ik geen reden om dit als rammelend theorietje weg te zetten. ::)
ik had het over jouw theoriën van 2011 en 2012. Wat betreft nu, tuurlijk, iedereen zal er moeite mee hebben en iedereen zal proberen de auto zoveel mogelijk naar wens te maken en te verbeteren. Ik denk dat Vettel momenteel meer met de auto bezig is dan met zichzelf of met Ricciardo.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 23 april 2014 - 23:45:11
Idd, wel twee grote regelwijzigingen. Die eerste paste perfect in z'n straatje, die tweede duidelijk niet. ;)
met de regels voor 2009 had ie ook weinig moeite, verschillende banden maakten ook al weinig uit, bij verschillende teams reed ie uitstekend. En of die eerste regelwijziging perfect in zijn straatje paste, dat zal de toekomst uitwijzen. Iemand als Mark Webber beweerde juist dat deze nieuwe regels Vettel in de kaart zouden spelen. Ik denk dat een complete topcoureur bij alle regels wel komt bovendrijven.

Matthijs

We discussiëren er al pagina's en topics over, maar het is toch logisch bij een grote verandering van de regelgeving dat dit de ene coureur beter past dan de andere? Dat vereist gewenning en voor sommigen betekent het wel gewoon het einde. In de geschiedenis zien we heel veel van deze ontwikkelingen. Neem in 1998 de smalle auto's en de gegroefde banden: dat lag Hakkinen wel en Hill duidelijk niet. Betekende het begin van het einde voor Hill. Neem de EBD voor Webber. Of neem de 1,5 litermotoren in de jaren '60 voor Jack Brabham (kon hij niet mee rijden en in het eerste jaar dat de 3 liters weer werden toegestaan werd hij direct kampioen).

Voor 2014 zijn Vettel en Raikkonen dus twee van de grootste 'verliezers'. Ik verwacht dat Vettel door een gewenningsperiode gaat (en dat hij de tweede helft van het seizoen beter is dan Ricciardo) en dat Raikkonen bezig is met een afscheidsperiode. Helaas.