''Schumacher gewond bij ski-ongeluk''

Gestart door Terminator, 29 december 2013 - 13:52:49

« vorige - volgende »

0634

Ik ga al jaren dagelijks op een scooter naar mijn werk. Door Amsterdam heen, en ik moet eerlijk zeggen dat er vaak -echt vaak- situaties zijn gebeurd waarbij ik het hart me in de keel zat. Vooral met uitvoegend vrachtverkeer in het Westelijk havengebied dat nauwelijks oplet als er een fietspad wordt overgestoken. Je bent, en dat is wel zo, ontzettend kwetsbaar op de scooter. Doornbos reed 20, de mijne rijdt iets van 60 (wel met helm uiteraard). Bijna altijd gaat het goed, maar ik heb soms wel eens iets van 'ooit krijg ik een fors ongeval met dat ding'.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 13 september 2014 - 10:14:01
Ik ga al jaren dagelijks op een scooter naar mijn werk. Door Amsterdam heen, en ik moet eerlijk zeggen dat er vaak -echt vaak- situaties zijn gebeurd waarbij ik het hart me in de keel zat. Vooral met uitvoegend vrachtverkeer in het Westelijk havengebied dat nauwelijks oplet als er een fietspad wordt overgestoken. Je bent, en dat is wel zo, ontzettend kwetsbaar op de scooter. Doornbos reed 20, de mijne rijdt iets van 60 (wel met helm uiteraard). Bijna altijd gaat het goed, maar ik heb soms wel eens iets van 'ooit krijg ik een fors ongeval met dat ding'.
Ik heb precies het zelfde, maar dan met de fiets. Ben al 1 keer heel licht aan gereden( echt heel licht) Maar ik schrok zo erg dat ik krampachtig probeerde de auto te ontwijken en niet in de berm te rijden. Er was niks gebeurd, maar hier rijden ze vaak best asociaal. Ben al paar keer bijna om ver gereden door automobilisten die gewoon echt niet op letten.
Ik zou het gebruik van zo'n rem sensor in de stad soms echt wel toe juichen, 1 die voor de rijder remt als er een object van X grootte voor hem rijd.
Vooral met Rosalie voel ik me soms echt niet veilig.

Franky R.

Citaat van: F1fan2987 op 13 september 2014 - 09:44:42
Een beetje crue gezegt ja, maar het klopt wel.

Ik had jaren geleden eens een keer iets gelezen over sporters of avonturiers die de meest bizarre crashes of valpartije overleefden, maar vervolgens zich ernstig verwonden of zelfs stierven bij een simpel huis, keuken en tuin ongelukje.
Ik ben zelf absoluut niet gelovig, maar als je sommige dingen hoort of leest, lijkt het net als of er iemand boven ons met ons "speelt".


Heeft IMHO ook wel met concentratie te maken? Ik ben razend scherp als ik met 140 km/u op de snelweg zit, dan wanneer ik de auto even achter steek..een keer op nodeloze wijze een deuk in mijn trots gereden... :'(


En over het scooteren...Jeroen, wat dacht je van de motorfiets? Ooit op een rotonde gesneden door een 100 jaar oud lijk. Ik meende dat ze mij wel gezien had [felle jas, rode motor] want ze keek ook in mijn richting en dan toch de rotonde oprijden... >:(


Op de fiets ooit bijna aangereden. En ik droeg nog wel een fel gele jas. Dat valt op dacht ik toen...Aber Nein... ::)


Sommige mensen horen niet op de weg. Althans niet in een motorvoertuig.

Perton

Ik pleit er nog altijd voor om fietsers zes maanden lang vogelvrij te verklaren. Kijken hoe snel het duurt voor dat volk zich aan verkeersregels gaat houden.

Maar ik vermoed ergens dat de politiek zo'n maatregel niet kan maken...

FolkertE

Citaat van: Perton op 13 september 2014 - 14:42:57
Ik pleit er nog altijd voor om fietsers zes maanden lang vogelvrij te verklaren. Kijken hoe snel het duurt voor dat volk zich aan verkeersregels gaat houden.

Maar ik vermoed ergens dat de politiek zo'n maatregel niet kan maken...
Vertel ik hier net dat ik me af en toe niet veilig voel als ik met me dochtertje ga fietsen, worden we zo maar ineens vogelvrij verklaard :'( :( >:(Tis ook gewoon niet eerlijk.

Perton

Tsja jij zal je ongetwijfeld wel gedragen, maar ik heb ook eens meegemaakt dat een mevrouwtje zo de weg overstak, haar dochtertje op haar fietsje aan haar lot overlatend. Het was dat ik intuïtief al 40 reed op dat moment, want ik had al een naar gevoel toen ik die twee bij de haaientandjes zag staan, anders had dat kind onder mijn auto gelegen - absoluut buiten mijn schuld om. En aangezien een fietser nog altijd beschermd wordt als zwakke bestuurder, heb ik persoonlijk vrij weinig medelijden met fietsers die een ongeluk krijgen.

Uiteraard heb ik wél medelijden met fietsers die een ongeluk krijgen, door tuig dat niet weet hoe ze normaal in een auto moeten rijden, en dat soort automobilisten mogen van mij dan ook een flinke straf krijgen.

Kootje

En daar zijn er net zoveel van, als fietsers die zich gedragen alsof verkeersregels niet voor hen gelden. ;)

Perton

Dat weet ik. Het verschil is (in mijn ogen) dat de wet voldoende voorziet in het aanpakken van mensen die zich in een auto misdragen, maar dat de uitvoering daarvan simpelweg verkeerd is (flitsen om 3 uur 's nachts ipv echt de gevaarlijke stukken bijvoorbeeld), terwijl bij fietsers nog altijd een beetje het idee heerst van "zwakke bestuurder, dus die kan met veel wegkomen." In de praktijk zal het natuurlijk niet zo zwart-wit zijn als ik hier in deze post schets (hoop ik althans, zo goed volg ik verkeersrechtszaken niet zo), maar ik denk desondanks dat de fiets dusdanig ingeburgerd is in Nederland dat de fietser niet meer als zwakkere verkeersdeelnemer hoeft te worden gezien.

Kootje

Een fietser geld als zwakke verkeersdeelnemer omdat deze kwetsbaar is bij ongevallen, niet omdat deze niet zou weten hoe te fietsen.

NielsD

Citaat van: Kootje op 13 september 2014 - 17:21:08
Een fietser geld als zwakke verkeersdeelnemer omdat deze kwetsbaar is bij ongevallen, niet omdat deze niet zou weten hoe te fietsen.

Klopt, maar zoals wel meerdere hier gezegd hebben lappen de meeste fietsers alle regels aan hun laars. Dus in sommige gevallen is de fietser absoluut de veroorzaker, maar omdat die kwetsbaarder is krijgt de bestuurder de schuld. Raar maar waar.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Perton

Citaat van: Kootje op 13 september 2014 - 17:21:08
Een fietser geld als zwakke verkeersdeelnemer omdat deze kwetsbaar is bij ongevallen, niet omdat deze niet zou weten hoe te fietsen.
Volgens mij beweer ik ook nergens iets anders. Maar het gevolg is wel, zoals Niels stelt, dat men zich als een malloot gedraagt in het verkeer, omdat ze toch overal mee wegkomen - behalve een kapotte hersenschedel dan, maar daar heb ik in dergelijke gevallen vrij weinig moeite mee.

Arthur

Citaat van: NielsD op 13 september 2014 - 17:24:27
Citaat van: Kootje op 13 september 2014 - 17:21:08
Een fietser geld als zwakke verkeersdeelnemer omdat deze kwetsbaar is bij ongevallen, niet omdat deze niet zou weten hoe te fietsen.

Klopt, maar zoals wel meerdere hier gezegd hebben lappen de meeste fietsers alle regels aan hun laars. Dus in sommige gevallen is de fietser absoluut de veroorzaker, maar omdat die kwetsbaarder is krijgt de bestuurder de schuld. Raar maar waar.

Je kunt als gemotoriseerd verkeer maar beter geen aanrijding met een zwakke verkeersdeelnemer [fietser, voetganger] krijgen. In de regel krijg je aansprakelijkheid aan je broek!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Kootje

Citaat van: Perton op 13 september 2014 - 17:30:12
Citaat van: Kootje op 13 september 2014 - 17:21:08
Een fietser geld als zwakke verkeersdeelnemer omdat deze kwetsbaar is bij ongevallen, niet omdat deze niet zou weten hoe te fietsen.
Volgens mij beweer ik ook nergens iets anders.

Hoe moet ik deze opmerking dan interpreteren?

"maar ik denk desondanks dat de fiets dusdanig ingeburgerd is in Nederland dat de fietser niet meer als zwakkere verkeersdeelnemer hoeft te worden gezien."


CitaatMaar het gevolg is wel, zoals Niels stelt, dat men zich als een malloot gedraagt in het verkeer, omdat ze toch overal mee wegkomen

Vraag ik me af. Het lijkt me namelijk zéér sterk dat er ook maar één fietser rondrijd met het idee: Rij mij maar half dood, jij bent toch verantwoordelijk.

NielsD

Citaat van: Kootje op 13 september 2014 - 18:40:28
Vraag ik me af. Het lijkt me namelijk zéér sterk dat er ook maar één fietser rondrijd met het idee: Rij mij maar half dood, jij bent toch verantwoordelijk.

Nee, tuurlijk niet. Maar ik kom vaak genoeg situaties tegen dat ik fietsers wel af kan schieten. Zonder licht, geen hand uitsteken, met meer dan twee mensen naast elkaar fietsen, niet kijken en ga zo maar door..

Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Kootje

Je hoeft me de manco's van fietsers niet uit te leggen hoor, die ken ik maar al te goed. ;)