Hoe goed wordt Daniel Ricciardo?

Gestart door 0634, 25 december 2013 - 09:59:23

« vorige - volgende »

Wat denk je?

Ricciardo wordt de nieuwe Vettel
2 (8%)
Ricciardo wordt de nieuwe Webber
8 (32%)
Ricciardo zweeft daar egens tussen in
8 (32%)
Geen flauw idee
7 (28%)

Totaal aantal stemmen: 20

Vieze baas

Citaat van: Tuesday op 09 juni 2014 - 17:03:47
Citaat van: Jozef op 09 juni 2014 - 16:35:16
Tja, "als Vettel voor Ricciardo de pits uit was gekomen"... Hij heeft het toch zelf verloren, hij kreeg nota bene de undercut en verloor alsnog de positie. Iemand anders schreef op dit forum dat Vettel de verkeerde strategie kreeg maar dat is echt niet zo. Zoals Horner al zei, Ricciardo reed gewoon een dijk van een inlap. Ik heb de rondetijden net bestudeerd.

In ronde 22-35 pakt Ricciardo 5.3 seconden op Vettel, ik weet niet wat de omstandigheden waren (zat Vettel vast achter iemand?), maar het is wel zo. In ronde 36 pit Vettel, in ronde 37 Ricciardo. Zetten we hun in- en outlap naast elkaar:

              VET             RIC           delta
in         1:36.058     1:35.162    -0.896
out       1:22.043     1:21.285    -0.758
totaal   2:58.101      2:56.447    -1.654

Volgens Horner was de pitstop van Ricciardo 0.2 seconden sneller dus dat heeft iets geholpen, maar niet het verschil gemaakt. Dat deed Ricciardo zelf. Op oudere banden, want zijn tweede stint was 3 ronden langer dan die van Vettel.
ja, maar daar gaat het nou net om, Vettel komt in verkeer terecht, dus wat had hij meer kunnen doen? hij zat vast achter iemand en hij komt achter iemand terecht, tja dan heb je natuurlijk niks aan de undercut en daarnaast waren de banden ook nog in prima staat dus kon Ricciardo voor Vettel komen. Tja, ik weet niet wat het alternatief was, maar dit was verre van ideaal natuurlijk en pakte zeer ongelukkig uit voor Vettel. Daar kunnen we lang en breed over lullen, maar da's gewoon een feit.

Wat ik mij meen te herinneren uit de race is dat ze Vettel naar binnen haalde omdat ie achter een FI vastzat. Toen die uit de pits kwam zat ie weer vast achter andere coureurs. Toen zei Vettel over de boordradio: "waarom haalden jullie me naar binnen? als ik buiten was gebleven had ik vrij baan gehad na de pitstop van de FI."

Daaruit lijkt mij dat het de call van het team was om naar binnen te gaan en niet die van Vettel.

Jozef

#196
Citaat van: Jeroen op 09 juni 2014 - 22:00:15
Vind het ook kul. Dus Vettel is alleen maar goed in de beste wagen en anders gelooft hjj het verder wel? 

Tja, dat zou mij hevig teleurstellen. Ik geloof best dat Ricciardo lekker ongecompliceerd kan rijden en voor Vettel is het anders. Maar voorlopig rijdt hij gewoon verdomd goed.

Dat mag je teleurstellen, maar het is wat ik vind. Vettel in de beste wagen is ongelooflijk, is Schumacheresk. Vettel niet in de beste wagen heb ik nooit indrukwekkender gevonden dan de coureurs om hem heen.

Als je net vier keer wereldkampioen bent geworden en daarna mag je je best doen om in de buurt van het podium te komen, dan kan ik echt begrijpen dat dat niet zo boeiend is. En als je uit een team komt waar je met moeite punten kon scoren en je komt terecht in een wagen waarmee je zowaar misschien podiumplaatsen kunt pakken, dan kan ik begrijpen dat dat je vleugels geeft.

Ander perspectief, ander gemoed, andere prestaties.

Zet ze in een titelstrijd in plaats van een strijd om P4, en the game is on again. Dan kijk ik ernaar uit om mijn ongelijk te krijgen van Ricciardo.

Edit: en let op, ik vind Vettel een vervelend ettertje en Ricciardo een topgozer. En natuurlijk is hij een toptalent en hoort hij gewoon thuis in een topteam. Ik wil alleen maar zeggen dat ik denk dat Vettel de bovenhand zal hebben op het moment dat ze weer in de beste auto van het veld zitten.

NielsD

Citaat van: Jozef op 11 juni 2014 - 03:57:08
Als je net vier keer wereldkampioen bent geworden en daarna mag je je best doen om in de buurt van het podium te komen, dan kan ik echt begrijpen dat dat niet zo boeiend is. En als je uit een team komt waar je met moeite punten kon scoren en je komt terecht in een wagen waarmee je zowaar misschien podiumplaatsen kunt pakken, dan kan ik begrijpen dat dat je vleugels geeft.

Als dit de instelling van een Formule 1-coureur is dan hoor je wat mij betreft niet thuis in de hoogste klasse van de autosport. Daarnaast, denk ik ook helemaal niet dat dit zo is, maar moeten we gewoon eerlijk zijn dat de Ricciardo beter en slimmer is dan Vettel op dit moment.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Perton

Als het structureel zo blijft, hoor je inderdaad niet thuis in de sport. Maar ik kan best begrijpen dat het even een lastige mentale omschakeling is, net als een rookie die altijd kampioen werd in lagere klassen en nu plotseling om de 14e plek moet strijden, race na race.

Maar aangezien Vettel regelmatig geïrriteerd overkomt over de radio, denk ik niet dat hij daadwerkelijk van mening is dat de derde plek niks boeit. Hij wil nog echt wel winnen, heb ik het idee.

0634

Linksom of rechtsom: steeds meer lees en hoor je dat Ricciardo Vettel voorlopig het nakijken geeft (even los van of dat helemaal terecht is, het wordt vaak opgemerkt). Als dát voor Vettel niet een enorme motivatie is om dat eens even recht te zetten, dan is er denk ik mentaal iets niet lekker met hem. Als viervoudig wereldkampioen zou dat mijn eer te na zijn, want Ricciardo stond niet bekend als hét supertalent en dus is het nogal fnuikend dat men hem zo langzamerhand beter begint te vinden. Ik zou tot op het bot getergd zijn om het tegendeel te bewijzen.

Kootje

En niet alleen dat, maar ook omdat er steeds meer bijkomen die sowieso twijfels over zijn capaciteit hebben. Geef hem de beste auto en hij is fenomenaal, maar anders .... Nu behoor ik ook tot die criticasters die het grootste deel van z'n succes aan z'n auto ipv aan z'n talent wijt, maar zou ik in zijn schoenen staan, dan zou ik ons maar wat graag de mond snoeren. De mindere auto, de op het oog betere teamgenoot, de kritiek op z'n kunnen zouden juist extra motiverend moeten werken.

0634

Dat denk ik dus ook. Ik kan me best voorstellen dat als je een mindere wagen hebt en je rijdt op 80% je teamgenoot al de kliko in, dat je het dan allemaal wel prima vindt verder.

Maar op het moment dat je steeds die achtervleugel van je nieuwe teamgenoot voor je ziet tuffen, dan zou dat mij ontzettend irriteren. Er kijken tientallen of honderden miljoenen mensen mee hoe jij, als groot kampioen, te kakken wordt gezet door iemand met een vele malen mindere reputatie. Discussies barsten los of je eigenlijk wel zo goed bent.

Je zou mij niet kwader (op een positieve manier) kunnen krijgen om eerlijk te zijn. Dat pik je toch zeker niet.

Wings

Citaat van: Perton op 11 juni 2014 - 11:25:24
Als het structureel zo blijft, hoor je inderdaad niet thuis in de sport. Maar ik kan best begrijpen dat het even een lastige mentale omschakeling is, net als een rookie die altijd kampioen werd in lagere klassen en nu plotseling om de 14e plek moet strijden, race na race.

Maar aangezien Vettel regelmatig geïrriteerd overkomt over de radio, denk ik niet dat hij daadwerkelijk van mening is dat de derde plek niks boeit. Hij wil nog echt wel winnen, heb ik het idee.

Kan me niet voorstellen dat er mensen zijn (hiermee bedoel ik niet jou in het bijzonder) die twijfelen aan Vettel's motivatie. Zeker niet nu Ricciardo hem naar de kroon steekt. Zoals Jeroen al beschrijft zou het mij tot op het bot motiveren om dit om te buigen en Ricciardo te verslaan. En naar mijn idee is Vettel een competitief ingesteld persoon die altijd en overal in wilt winnen. Wat dat aangaat snijdt de tweede alinea wel hout: aan dat wat hij roept over de boordradio, tijdens de race, merk je dat hij maximaal gaat en een gezonde honger heeft naar succes.

Matthijs

Ik geloof best dat Ricciardo beter zou zijn dan Webber, maar ik geloof niet dat het verschil zó groot is in werkelijkheid. Dan bedoel ik dat Vettel voorgaande jaren Webber helemaal het snot voor ogen rijdt en nu opeens slechter zou zijn dan Ricciardo. Ik denk dat beide situaties vertekenen. Dan moeten er andere facetten in het spel zijn en ik vind het 'niet kunnen omgaan met de nieuwe auto's' best nog een plausibele. Idem voor Raikkonen.

Ik haal het (inmiddels al zeer oude) voorbeeld maar weer eens van stal: 1996 --> Hill won van Villeneuve in hetzelfde team; 1997 --> Villeneuve won van Frentzen in hetzelfde team. In 1999 reden Hill en Frentzen voor hetzelfde team. Volgens het verleden zou Hill dus van Frentzen moeten winnen maar we weten allemaal dat dat niet waar was. Elementen als niet om kunnen gaan met nieuwe auto's en nieuwe reglementen, motivatie etc spelen dus wel degelijk mee. Misschien ook wel bij Raikkonen en Vettel.

Enzo

Laten we ook niet vergeten dat Vettel en Raikonnen beide veel meer pech en technische mankementen hebben gehad t.o.v. hun teamgenoten. Dat is volgens mij met name de oorzaak van de discrepantie.

Wings

Hill was klaar. Die had geen zin meer. Was op leeftijd. En het beste was er wel af in 1999.

@Kimi en Vettel structureel langzamer dan hun teamgenoot. Staat los van een technisch malheur.

Enzo

Citaat van: Wings op 12 juni 2014 - 12:27:38
Kimi en Vettel structureel langzamer dan hun teamgenoot. Staat los van een technisch malheur.

Want?

Figge

Nou wellicht kwalificatieduels. Die spreken toch redelijk voor zich.
Hoe dan ook, zowel Seb als Kimi gaan volgens mij gewoon maximaal op dit moment. Er is gewoon "iets" dat dit jaar niet voor hen werkt maar wel voor hun teamgenoten.

Enzo

Citaat van: Figge op 12 juni 2014 - 12:50:53
Nou wellicht kwalificatieduels. Die spreken toch redelijk voor zich.
Hoe dan ook, zowel Seb als Kimi gaan volgens mij gewoon maximaal op dit moment. Er is gewoon "iets" dat dit jaar niet voor hen werkt maar wel voor hun teamgenoten.

Ook in de kwalificaties waren er toch technische problemen? ERS wat niet goed werkte, falende engine maps en brake by wire problemen?

Ik probeer het ook niet te bagataliseren echter wel een realistischer perspectief te scheppen. Dat Alonso en Ricciardo een goede job doen staat buiten kijf, maar het is volgens mij niet alleen de rijvaardigheid die hier het verschil maakt.

Figge

Citaat van: Enzo op 12 juni 2014 - 12:58:03
Citaat van: Figge op 12 juni 2014 - 12:50:53
Nou wellicht kwalificatieduels. Die spreken toch redelijk voor zich.
Hoe dan ook, zowel Seb als Kimi gaan volgens mij gewoon maximaal op dit moment. Er is gewoon "iets" dat dit jaar niet voor hen werkt maar wel voor hun teamgenoten.

Ook in de kwalificaties waren er toch technische problemen? ERS wat niet goed werkte, falende engine maps en brake by wire problemen?

Ik probeer het ook niet te bagataliseren echter wel een realistischer perspectief te scheppen. Dat Alonso en Ricciardo een goede job doen staat buiten kijf, maar het is volgens mij niet alleen de rijvaardigheid die hier het verschil maakt.

Eens, maar je hebt niet 6x op rij issues. Maar goed laten we tijdens de zomerstop maar een echte tussen balans maken. Het is nu nog niet het moment daarvoor. Maar de resultaten beginnen nu wel een structureel karakter te krijgen.