Flinke regelveranderingen in Formule 1

Gestart door Perton, 09 december 2013 - 19:28:21

« vorige - volgende »

Tweedaagse F1-weekeinde. Ja of Nee?

Nee. Laat het zoals het is
1 (33.3%)
Ja. Meer onzekerheid, meer spanning
0 (0%)
Doen, maar niet voor alle circuits geschikt (Monaco)
1 (33.3%)
Anders...
1 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 3

Poll gesloten: 04 november 2020 - 12:32:07

Tuesday

Citaat van: Franky R. op 25 januari 2014 - 19:27:33
Waarom is het een groter risico. Als de coureur een fout maakt op koude banden, dan had hij zijn verstand maar moeten gebruiken. Ik vind het bizar dat er voor 1995 iedereen gewoon 'koud' de pits uit reed, maar dat het nu 'oh, zo gevaarlijk is'... ::)
niet alleen voor 1995, maar alle coureurs zijn dat ook gewend vanuit andere klasse's. Het hele veiligheidaspect is gewoon onzin, zeker als je ook bedenkt dat huidige banden ontwikkeld zijn met de bandenwarmers in het achterhoofd. Pirelli zal voor 2015 zeker een andere benadering kiezen wat dat betreft.

janke

Citaat van: Franky R. op 25 januari 2014 - 19:27:33
Waarom is het een groter risico. Als de coureur een fout maakt op koude banden, dan had hij zijn verstand maar moeten gebruiken. Ik vind het bizar dat er voor 1995 iedereen gewoon 'koud' de pits uit reed, maar dat het nu 'oh, zo gevaarlijk is'... ::)

;)
Some things are too important to be left in the past.

Jozef

Citaat van: Tuesday op 25 januari 2014 - 19:28:29
Citaat van: Jozef op 25 januari 2014 - 19:23:11
Citaat van: Tuesday op 25 januari 2014 - 19:07:09
en na een safety car dan?? misschien moeten ze die naam maar veranderen en er unsafetycar van maken. Gewoon stil leggen die wedstrijd, troep opruimen, banden in de warmers en opnieuw beginnen.

Waarom denk je dat ze achter de safety car allemaal slingeren en af en toe bruusk remmen? Inderdaad, zodat de banden warm blijven. Totaal onvergelijkbaar dus.
zei jij net niet dat Jehoentelaar met zn opwarmronde theorie de plank missloeg?? dit is toch hetzelfde?

Dat is helemaal niet hetzelfde.

S/C: band was net al op werktemperatuur en koelt wat af achter de safety car, maar dit kan opgevangen worden door het slingeren en remmen wat de coureurs doen
Opwarmronde voor de race: banden komen warmer dan 100 graden uit de warmers en hoeven eigenlijk nauwelijks opgewarmd te worden, dit is dan ook niet de reden (of zeker niet de grootste reden) waarom een opwarmronde gehouden wordt

Nieuwe situatie: Banden en wielen worden met 20 graden op de auto gezet en moeten dus helemaal naar 90 graden opgewarmd worden, er moet nu véél meer energie de band in voordat die op temperatuur is en het zal dus best een tijdje duren

Franky R.

Citaat van: janke op 25 januari 2014 - 19:33:44
Citaat van: Franky R. op 25 januari 2014 - 19:27:33
Waarom is het een groter risico. Als de coureur een fout maakt op koude banden, dan had hij zijn verstand maar moeten gebruiken. Ik vind het bizar dat er voor 1995 iedereen gewoon 'koud' de pits uit reed, maar dat het nu 'oh, zo gevaarlijk is'... ::)

;)


Ja, Janke...ik word ook oud... :P
;D

Franky R.

Citaat van: Jozef op 25 januari 2014 - 19:34:09
Citaat van: Tuesday op 25 januari 2014 - 19:28:29
Citaat van: Jozef op 25 januari 2014 - 19:23:11
Citaat van: Tuesday op 25 januari 2014 - 19:07:09
en na een safety car dan?? misschien moeten ze die naam maar veranderen en er unsafetycar van maken. Gewoon stil leggen die wedstrijd, troep opruimen, banden in de warmers en opnieuw beginnen.

Waarom denk je dat ze achter de safety car allemaal slingeren en af en toe bruusk remmen? Inderdaad, zodat de banden warm blijven. Totaal onvergelijkbaar dus.
zei jij net niet dat Jehoentelaar met zn opwarmronde theorie de plank missloeg?? dit is toch hetzelfde?

Dat is helemaal niet hetzelfde.

S/C: band was net al op werktemperatuur en koelt wat af achter de safety car, maar dit kan opgevangen worden door het slingeren en remmen wat de coureurs doen
Opwarmronde voor de race: banden komen warmer dan 100 graden uit de warmers en hoeven eigenlijk nauwelijks opgewarmd te worden, dit is dan ook niet de reden (of zeker niet de grootste reden) waarom een opwarmronde gehouden wordt

Nieuwe situatie: Banden en wielen worden met 20 graden op de auto gezet en moeten dus helemaal naar 90 graden opgewarmd worden, er moet nu véél meer energie de band in voordat die op temperatuur is en het zal dus best een tijdje duren


Best Jozef,


Ik geloof niet dat de heren coureurs stapvoets gaan rijden? ???

Tuesday

Citaat van: janke op 25 januari 2014 - 19:23:34
Citaat van: Wings op 25 januari 2014 - 19:19:03
Citaat van: Tuesday op 25 januari 2014 - 19:07:09
en na een safety car dan?? misschien moeten ze die naam maar veranderen en er unsafetycar van maken. Gewoon stil leggen die wedstrijd, troep opruimen, banden in de warmers en opnieuw beginnen.

Je slaat door. Natuurlijk zijn de banden dan niet op bedrijfstemperatuur maar ook niet koud. Bovendien geldt het dan voor iedereen en is de strijd gelijk.

Nou iedereen op koude banden laten starten is natuurlijk die strijd ook gelijk. Maar Tuesday, dat is natuurlijk wel een andere situatie. Dat weet je zelf ook wel. ;)
was idd wat gechargeerd, maar qua bandentemperatuur vergelijkbaar met een start op 'koude' banden, met enkel een opwarmronde. En met de SC heb je dan ook nog eens dat er coureurs met nieuwe banden achter coureurs met oudere banden komen etc. Die gaan kunnen zich ook met hand en tand verdedigen, net als je dat zometeen krijgt als er iemand met koude banden voor iemand met warme banden komt. Kortom, er is geen argument te noemen die echt hout snijdt

Tuesday

Citaat van: Jozef op 25 januari 2014 - 19:34:09
Citaat van: Tuesday op 25 januari 2014 - 19:28:29
Citaat van: Jozef op 25 januari 2014 - 19:23:11
Citaat van: Tuesday op 25 januari 2014 - 19:07:09
en na een safety car dan?? misschien moeten ze die naam maar veranderen en er unsafetycar van maken. Gewoon stil leggen die wedstrijd, troep opruimen, banden in de warmers en opnieuw beginnen.

Waarom denk je dat ze achter de safety car allemaal slingeren en af en toe bruusk remmen? Inderdaad, zodat de banden warm blijven. Totaal onvergelijkbaar dus.
zei jij net niet dat Jehoentelaar met zn opwarmronde theorie de plank missloeg?? dit is toch hetzelfde?

Dat is helemaal niet hetzelfde.

S/C: band was net al op werktemperatuur en koelt wat af achter de safety car, maar dit kan opgevangen worden door het slingeren en remmen wat de coureurs doen
Opwarmronde voor de race: banden komen warmer dan 100 graden uit de warmers en hoeven eigenlijk nauwelijks opgewarmd te worden, dit is dan ook niet de reden (of zeker niet de grootste reden) waarom een opwarmronde gehouden wordt

Nieuwe situatie: Banden en wielen worden met 20 graden op de auto gezet en moeten dus helemaal naar 90 graden opgewarmd worden, er moet nu véél meer energie de band in voordat die op temperatuur is en het zal dus best een tijdje duren
het zal misschien niet helemaal hetzelfde zijn, maar wel vergelijkbaar. Hangt natuurlijk ook af van lengte van SC.

Wings

Citaat van: Perton op 25 januari 2014 - 19:26:28
Naja met koude banden starten zal het probleem niet zo zijn, lijkt me. Daarvoor is de opwarmronde. Dan is het niet heel veel anders dan na een safety car. Iets kouder, maar niet schokkend erg denk ik. Het gaat natuurlijk om het verschil na een pitstop tussen warme en koude banden.

Exactly.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 25 januari 2014 - 19:34:09
Citaat van: Tuesday op 25 januari 2014 - 19:28:29
Citaat van: Jozef op 25 januari 2014 - 19:23:11
Citaat van: Tuesday op 25 januari 2014 - 19:07:09
en na een safety car dan?? misschien moeten ze die naam maar veranderen en er unsafetycar van maken. Gewoon stil leggen die wedstrijd, troep opruimen, banden in de warmers en opnieuw beginnen.

Waarom denk je dat ze achter de safety car allemaal slingeren en af en toe bruusk remmen? Inderdaad, zodat de banden warm blijven. Totaal onvergelijkbaar dus.
zei jij net niet dat Jehoentelaar met zn opwarmronde theorie de plank missloeg?? dit is toch hetzelfde?

Dat is helemaal niet hetzelfde.

S/C: band was net al op werktemperatuur en koelt wat af achter de safety car, maar dit kan opgevangen worden door het slingeren en remmen wat de coureurs doen
Opwarmronde voor de race: banden komen warmer dan 100 graden uit de warmers en hoeven eigenlijk nauwelijks opgewarmd te worden, dit is dan ook niet de reden (of zeker niet de grootste reden) waarom een opwarmronde gehouden wordt

Nieuwe situatie: Banden en wielen worden met 20 graden op de auto gezet en moeten dus helemaal naar 90 graden opgewarmd worden, er moet nu véél meer energie de band in voordat die op temperatuur is en het zal dus best een tijdje duren
wat betreft dat 'veel meer energie'. Daarvoor moeten nu dus banden 2 uur in de bandenwarmers liggen. 12 setjes per weekend, sommige meerder malen, op 100 graden. Als je als sport energiezuiniger wilt worden dan moet je dit soort dingen dus ook aanpakken.

janke

Citaat van: Franky R. op 25 januari 2014 - 19:34:28
Citaat van: janke op 25 januari 2014 - 19:33:44
Citaat van: Franky R. op 25 januari 2014 - 19:27:33
Waarom is het een groter risico. Als de coureur een fout maakt op koude banden, dan had hij zijn verstand maar moeten gebruiken. Ik vind het bizar dat er voor 1995 iedereen gewoon 'koud' de pits uit reed, maar dat het nu 'oh, zo gevaarlijk is'... ::)

;)


Ja, Janke...ik word ook oud... :P
;D

Laten we hopen. ;) Is je iig gegund.

Heeft iemand info hoe ze dat bij de Indy 500 doen?? Elke wissel een warme band??
Some things are too important to be left in the past.

Tuesday

Citaat van: Wings op 25 januari 2014 - 19:39:04
Citaat van: Perton op 25 januari 2014 - 19:26:28
Naja met koude banden starten zal het probleem niet zo zijn, lijkt me. Daarvoor is de opwarmronde. Dan is het niet heel veel anders dan na een safety car. Iets kouder, maar niet schokkend erg denk ik. Het gaat natuurlijk om het verschil na een pitstop tussen warme en koude banden.

Exactly.
met de huidige pirelli's heb je juist heel veel voordeel als je net de pits uitkomt, getuige de undercut van tegenwoordig. Die undercut die blijft er per saldo dan misschien wel, maar met koude banden gaat ie zich pas later uitbetalen, wat er dus voor kan zorgen dat je in eerste instantie nog achter de coureur komt die een ronde later stopte, maar er met je warmere banden toch voorbij komt.

Franky R.

Citaat van: janke op 25 januari 2014 - 19:47:44
Citaat van: Franky R. op 25 januari 2014 - 19:34:28
Citaat van: janke op 25 januari 2014 - 19:33:44
Citaat van: Franky R. op 25 januari 2014 - 19:27:33
Waarom is het een groter risico. Als de coureur een fout maakt op koude banden, dan had hij zijn verstand maar moeten gebruiken. Ik vind het bizar dat er voor 1995 iedereen gewoon 'koud' de pits uit reed, maar dat het nu 'oh, zo gevaarlijk is'... ::)

;)


Ja, Janke...ik word ook oud... :P
;D

Laten we hopen. ;) Is je iig gegund.

Heeft iemand info hoe ze dat bij de Indy 500 doen?? Elke wissel een warme band??


Hahahaha. Nou, dank je Janke...Enne, in de Indycars gaan de bandjes er koud op...

Wings

Citaat van: Tuesday op 25 januari 2014 - 19:49:15
met de huidige pirelli's heb je juist heel veel voordeel als je net de pits uitkomt, getuige de undercut van tegenwoordig. Die undercut die blijft er per saldo dan misschien wel, maar met koude banden gaat ie zich pas later uitbetalen, wat er dus voor kan zorgen dat je in eerste instantie nog achter de coureur komt die een ronde later stopte, maar er met je warmere banden toch voorbij komt.

Je hebt voordeel omdat de banden niet alleen vers zijn maar ook tegen de bedrijfstemperatuur aan zitten. Dat laatste komt in de toekomst te vervallen.

Tuesday

Citaat van: Wings op 25 januari 2014 - 19:54:40
Citaat van: Tuesday op 25 januari 2014 - 19:49:15
met de huidige pirelli's heb je juist heel veel voordeel als je net de pits uitkomt, getuige de undercut van tegenwoordig. Die undercut die blijft er per saldo dan misschien wel, maar met koude banden gaat ie zich pas later uitbetalen, wat er dus voor kan zorgen dat je in eerste instantie nog achter de coureur komt die een ronde later stopte, maar er met je warmere banden toch voorbij komt.

Je hebt voordeel omdat de banden niet alleen vers zijn maar ook tegen de bedrijfstemperatuur aan zitten. Dat laatste komt in de toekomst te vervallen.
waarom zou dat vervallen?? volgens mij wordt dat enkel uitgesteld.

0634

Citaat van: Franky R. op 25 januari 2014 - 19:27:33
Waarom is het een groter risico. Als de coureur een fout maakt op koude banden, dan had hij zijn verstand maar moeten gebruiken. Ik vind het bizar dat er voor 1995 iedereen gewoon 'koud' de pits uit reed, maar dat het nu 'oh, zo gevaarlijk is'... ::)
Ja, maar dat geldt voor alles. Kunnen we ook HANS weer wegdoen of de hoge cockpitranden. Ik vind dat geen argument.

Nogmaals, ik vind het prima als het iets minder veilig is, op zich geen problemen mee, maar het moet wel een functie hebben. En het nut van de afschaffing van bandenwarmers zie ik nog steeds niet echt.