2013: De eindafrekening in cijfers

Gestart door 0634, 02 december 2013 - 19:04:55

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 12 januari 2014 - 08:27:07
Button mist de rauwe snelheid, maar haalt wel alles uit zijn kwaliteiten inderdaad.

Dat is ook een verschil met Lewis. Bij Alonso of Vettel zie je de ultieme wil om de allerbeste te zijn, bij Hamilton heb ik vaak het idee dat hij wel wil winnen als hij rijdt, maar dat zijn inzet wel op houdt op het moment dat hij zijn wagen uitstapt. Als dat zo is, zal het lastig worden om nog een keer kampioen te worden. 

Hij is een beetje Wesley Sneijder. Die wil op het veld ook altijd winnen, maar zomers paradeert hij met een bierbuikje over het Braziliaanse strand en rookt hij als Eddie van Halen. Dat zie je Cristiano Ronaldo en Messi dus nooit doen. Als je de aller- aller- allerbeste wil zijn, moet alles daarvoor wijken. Montoya is ook zo'n typetje, veel talent, maar ook niet de absolute wil. Haalt er niet alles uit.

Overigens vraag ik me af of het mij wel zou lukken. Er is geld, er is succes. Ach, het mooie leven is ook wat waard, toch. Vrouwen, feesten, auto's, lekkere vakanties... Of een extra wereldtitel?

Hmmm...
dat laatste heb je helemaal gelijk in, die jongens moeten ook kunnen genieten. Maar volgens mij moet het allebei kunnen, tenminste, de meeste sporters lijken het wel te kunnen.

0634

Klopt, maar er moet wel een zekere balans zijn. Bij Lewis ken ik die balans niet, maar mij bekruipt wel het gevoel dat er met zijn natuurlijke aanleg helemaal niks mis is, en dan zit je al snel aan zijn mentale bijdrage te denken. Komt natuurlijk ook door zijn soms wat onhandige tweets, zijn beroemde (ex) vriendin, de feestfoto's die af en toe langskomen. Maar nogmaals, dat is alleen mijn gevoel, het kan ook zo zijn dat hij simpelweg niet zo goed is als Vettel.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 12 januari 2014 - 09:16:15
Klopt, maar er moet wel een zekere balans zijn. Bij Lewis ken ik die balans niet, maar mij bekruipt wel het gevoel dat er met zijn natuurlijke aanleg helemaal niks mis is, en dan zit je al snel aan zijn mentale bijdrage te denken. Komt natuurlijk ook door zijn soms wat onhandige tweets, zijn beroemde (ex) vriendin, de feestfoto's die af en toe langskomen. Maar nogmaals, dat is alleen mijn gevoel, het kan ook zo zijn dat hij simpelweg niet zo goed is als Vettel.
ben ik met je eens, maar het één hoeft niet ten koste te gaan van het andere. Reken maar dat alle F1 coureurs wel aan hun trekken komen en ook wel hun problemen hebben. Enkel bij Lewis wordt steeds die link gelegd, omdat dat een showbizz koppel is. Daarom vind ik die link met zijn privéleven ook onzin, die wordt bij niemand ander gelegd, terwijl elke coureur wel zn ups en downs zal hebben prive.

Jehoentelaar

Citaat van: Tuesday op 12 januari 2014 - 01:04:24
Citaat van: Jehoentelaar op 12 januari 2014 - 00:52:00
Citaat van: Tuesday op 12 januari 2014 - 00:39:42
Spa stond Button op pole, daar had een goeie Hamilton normaal gesproken moeten staan.. was ie Grosjean nooit tegengekomen.
Is niet relevant, toch? Of had Hamilton het moeten zien aankomen dat ie, doordat ie geen pole had, uit de race gekegeld zou worden door Grosjean?
wel als ik in de post daarvoor zeg dat hij een paar keer op waarde is geklopt door Button. Spa was daar een voorbeeld van. Ik had die zin over Grosjean weg kunnen laten, maar achteraf gezien is dat gewoon een feit.
Uiteraard is het een feit, maar het is niet relevant omdat Hamilton hier totaal geen invloed op had. Anders is het ook relevant dat ik vanmorgen kipsaté van de Lidl op mijn geroosterde boterham had, bijvoorbeeld. Heeft ook niks te maken met Hamiltons prestaties omdat hij er geen invloed op heeft.

Kootje

#229
Citaat van: Tuesday op 12 januari 2014 - 09:55:15
Enkel bij Lewis wordt steeds die link gelegd, omdat dat een showbizz koppel is. Daarom vind ik die link met zijn privéleven ook onzin, die wordt bij niemand ander gelegd, terwijl elke coureur wel zn ups en downs zal hebben prive.

Die link wordt gelegd omdat hij daar destijds zelf de deur toe geopend heeft. Hij legde in 2011 de link tussen z'n slechte prestaties en privé problemen. Logischerwijs zal die link dan later ook weer gelegd worden, al hoeft dat niet perse op waarheid te berusten.

Wings

Citaat van: Perton op 11 januari 2014 - 22:24:48
Kende een jaar waarin die waardeloos presteerde en een jaar waarin het team het volledig liet afweten bij hem. Button heeft nagenoeg maximaal gepresteerd in die drie jaar, Hamilton ondermaats. Hamilton blijft in potentie nog steeds een coureur die als hij zijn privéleven geen invloed op zijn prestaties laat hebben, lachend Button verslaat.

Je privéleven zit nu eenmaal onlosmakelijk verbonden aan je sportcarrière, dus die vlieger gaat niet op. Je natuurlijke snelheid is niet bepalend, het is de ratio tussen snelheid, inzicht, technische knowhow, karakter en mentaliteit. Dit alles bepaald hoe goed jij bent. Nu kan ik mij wel voorstellen dat als Hamilton ouder wordt zijn relativeringsvermogen toeneemt en hij anders reageert waardoor hij meer in balans is. En dat is bij hem geen overbodige luxe. Maar ik verwacht niet dat hij dan ineens ontpopt tot een uitzonderlijk talent.

0634

Ik denk zelf dat hij al een uitzonderlijk talent is, op rijgebied.

Dat houdt echter niet in dat hij een uitzonderlijk coureur wordt.

Perton

Uiteraard is het de combinatie wings, maar dat mentale heeft bij hem wel wat meer invloed.

Jeroen, voor 2014 heeft hamilton gezegd dat hij weer als een rookie wil denken, veel leren en hard zijn best doen. Dus in dat opzicht lijkt hij naast de baan wel degelijk alles willen te geven. Echter of dat iets nieuws is of niet durf ik niet te zeggen.

0634

Prima Perton. Maar tussen zeggen en doen zit nogal wat. Nou wil ik overigens ook niet beweren dat hij er een zooitje van maakt he, bij lange na niet. Geweldige loopbaan tot nu toe, prachtige races gereden. Ik denk alleen dat er meer in zit, als je naar zijn intrinsieke rijvaardigheden kijkt.


Perton

Jawel, maar dat is ook wat ik probeer te stellen in dit topic, dus wederom zijn we het eigenlijk gewoon eens ;). Ook over dat zeggen en doen. Maar stap één is al gezet

0634

Dus we lullen eigenlijk over niks ;D.

Kootje


0634


Wings

Citaat van: Perton op 12 januari 2014 - 12:26:14
Uiteraard is het de combinatie wings, maar dat mentale heeft bij hem wel wat meer invloed.

Dan is dat bepalend voor zijn resultaten en ontwikkeling. Feit is dat als je niet compleet bent omdat je een ingrediënt mist, je de snelheid niet kunt vertalen naar [maximaal] resultaat. Dat is het verschil tussen de top en absolute top. Rauwe snelheid is een absolute must op tot die categorie te behoren maar staat niet op zichzelf.

Perton

Klopt. Maar iemand die de snelheid wel heeft en het mentale vlak mist, kan de absolute top nog wel bereiken als hij het mentale verbetert (kijk naar Grosjean. Niet dat ik wil beweren dat hij nu door gaat stoten naar de absolute top, maar je kan niet ontkennen dat de Grosjean van 2013 heel anders was dan die van 2012). Iemand die mentaal wel goed is, maar met de pure snelheid van Max Chilton, die zal nooit alsnog de top kunnen bereiken.

Het is alleen denk ik wel zo dat echt de groten uit de sport, dat mentale vaak al wel heel snel hebben, dus in dat opzicht is het wel slecht van Hamilton dat het bij hem allemaal zo lang moet duren - als het al ooit goedkomt.