2013: De eindafrekening in cijfers

Gestart door 0634, 02 december 2013 - 19:04:55

« vorige - volgende »

Perton

Naja dat is inherent aan elkaar. Zijn karakter zorgt ervoor dat gebeurtenissen uit zijn privéleven invloed hebben. Overigens heeft hij dat over 2011 ook gewoon zelf meerdere malen toegegeven in interviews, dus dat ik die link leg is gebaseerd op uitspraken van Hamilton.

Over 2013 geef ik toe dat het mijn eigen theorie is. Eerst dacht ik gewoon dat ie matig presteerde, maar later las ik (onbevestigd overigens) dat hij in augustus een huwelijksaanzoek had gedaan bij Nicole (terwijl het al uit was) en werd afgewezen. Toen was het 1+1=2.

Maar ik geef toe dat het over 2013 slechts een theorie van mij is dat die link er is. In 2011 was die link er echter wel. Bevestigd door Hamilton.

Tuesday

Citaat van: Perton op 11 januari 2014 - 23:26:56
Naja dat is inherent aan elkaar. Zijn karakter zorgt ervoor dat gebeurtenissen uit zijn privéleven invloed hebben. Overigens heeft hij dat over 2011 ook gewoon zelf meerdere malen toegegeven in interviews, dus dat ik die link leg is gebaseerd op uitspraken van Hamilton.

Over 2013 geef ik toe dat het mijn eigen theorie is. Eerst dacht ik gewoon dat ie matig presteerde, maar later las ik (onbevestigd overigens) dat hij in augustus een huwelijksaanzoek had gedaan bij Nicole (terwijl het al uit was) en werd afgewezen. Toen was het 1+1=2.

Maar ik geef toe dat het over 2013 slechts een theorie van mij is dat die link er is. In 2011 was die link er echter wel. Bevestigd door Hamilton.
jawel, dat geloof ik ook wel, uiteraard hangt het samen, maar de link tussen privé en carriere is hij zelf. t zijn geen dingen die buiten zijn macht liggen. Zijn grillige karakter zie je zowel terug buiten als op de baan. t lijkt me iig meer een tekortkoming dan een geldig excuus!

Perton

#212
O nee, ik gebruik het ook niet als excuus, maar als een verklaring. Hij moet inderdaad zorgen dat het geen invloed heeft. Misschien een sportpsycholoog raadplegen (heeft bij Grosjean in ieder geval geholpen).

Maar goed, voor 2012 had Hamilton ook wel maatregelen genomen meen ik, toen had ie het van tevoren over dat hij een goede comfort zone van juiste mensen tijdens raceweekenden om zich heen wilde, en dat jaar ging het op technische problemen na gewoon erg goed. In 2013 is om de een of andere reden die comfortzone weggevallen. En het is in mijn ogen niet toevallig dat het het jaar was waarin er allerlei problemen waren met Nicole Scherzinger. Dus Hamilton moet er inderdaad zelf voor zorgen dat dat in 2014 weer terugkomt.

Nee als het overkwam als een excuus om de prestaties van Hamilton goed te praten, dan excuses daarvoor.

Tuesday

Citaat van: Perton op 11 januari 2014 - 23:49:48
O nee, ik gebruik het ook niet als excuus, maar als een verklaring. Hij moet inderdaad zorgen dat het geen invloed heeft. Misschien een sportpsycholoog raadplegen (heeft bij Grosjean in ieder geval geholpen).

Maar goed, voor 2012 had Hamilton ook wel maatregelen genomen meen ik, toen had ie het van tevoren over dat hij een goede comfort zone van juiste mensen tijdens raceweekenden om zich heen wilde, en dat jaar ging het op technische problemen na gewoon erg goed. In 2013 is om de een of andere reden die comfortzone weggevallen. En het is in mijn ogen niet toevallig dat het het jaar was waarin er allerlei problemen waren met Nicole Scherzinger. Dus Hamilton moet er inderdaad zelf voor zorgen dat dat in 2014 weer terugkomt.

Nee als het overkwam als een excuus om de prestaties van Hamilton goed te praten, dan excuses daarvoor.
wat is het verschil tussen een verklaring en excuus precies in dit geval?? ik zie eerlijk gezegd weinig verschil tusssen 2012 en 2013, beide seizoen werd ie een aantal keren op waarde geklopt door zn teamgenoot en was het verschil minimaal. Overall was 2012 misschien beter, maar heel veel scheelt het niet als je t mij vraagt.

Perton

Als ik staande wordt gehouden omdat ik te hard heb gereden en ik zeg: "Ja, ik ben op weg naar het ziekenhuis", dan is het een excuus als ik wil dat de agent me om die reden geen boete geeft en een verklaring als ik mijn boete accepteer, maar wel zeg waaróm ik te hard reed. Dat is het verschil.

En ik denk dat je mij niet goed begrijpt wat betreft 2011 en 2012. Het gaat mij om hoe Hamilton zélf reed: in 2011 verloor hij heel veel punten door eigen fouten en door botsingen, in 2012 verloor hij deze punten voornamelijk door technische problemen en fouten van het team (denk aan de vele mislukte pitstops aan het begin van het seizoen). Dat bedoel ik met dat het in 2012 veel beter ging dan in 2011.

Eigenlijk kan ik me van 2012 geen echte fouten voor de geest halen. De botsing in Valencia met Maldonado was omdat Maldonado daar full retard deed (al kan je erover discussiëren of Hamilton hem in eerste instantie van de baan drukte of niet), en als ik het me goed herinner was de botsing in Brazilië de schuld van Hülkenberg. De startcrash in Spa hoef ik natuurlijk niet van te zeggen wie daar schuldig was. In 2011 had je daarentegen de standaardbotsing met Massa in ongeveer een kwart van het seizoen + nog wel wat fouten.

Dus ik denk dat er wel degelijk een verschil zit tussen 2011 en 2012. Qua eindresultaat ten opzichte van Button wellicht niet, maar dat is ook niet het punt dat ik probeer te maken. Het gaat mij om de fouten van Hamilton en of hij zelf zoveel mogelijk uit de auto wist te halen. En dat is denk ik in 2012 wel gelukt en in 2011 niet. Dat op papier de resultaten niet veel anders zijn, heeft andere oorzaken.

Tuesday

Citaat van: Perton op 12 januari 2014 - 00:22:15
Als ik staande wordt gehouden omdat ik te hard heb gereden en ik zeg: "Ja, ik ben op weg naar het ziekenhuis", dan is het een excuus als ik wil dat de agent me om die reden geen boete geeft en een verklaring als ik mijn boete accepteer, maar wel zeg waaróm ik te hard reed. Dat is het verschil.

En ik denk dat je mij niet goed begrijpt wat betreft 2011 en 2012. Het gaat mij om hoe Hamilton zélf reed: in 2011 verloor hij heel veel punten door eigen fouten en door botsingen, in 2012 verloor hij deze punten voornamelijk door technische problemen en fouten van het team (denk aan de vele mislukte pitstops aan het begin van het seizoen). Dat bedoel ik met dat het in 2012 veel beter ging dan in 2011.

Eigenlijk kan ik me van 2012 geen echte fouten voor de geest halen. De botsing in Valencia met Maldonado was omdat Maldonado daar full retard deed (al kan je erover discussiëren of Hamilton hem in eerste instantie van de baan drukte of niet), en als ik het me goed herinner was de botsing in Brazilië de schuld van Hülkenberg. De startcrash in Spa hoef ik natuurlijk niet van te zeggen wie daar schuldig was. In 2011 had je daarentegen de standaardbotsing met Massa in ongeveer een kwart van het seizoen + nog wel wat fouten.

Dus ik denk dat er wel degelijk een verschil zit tussen 2011 en 2012. Qua eindresultaat ten opzichte van Button wellicht niet, maar dat is ook niet het punt dat ik probeer te maken. Het gaat mij om de fouten van Hamilton en of hij zelf zoveel mogelijk uit de auto wist te halen. En dat is denk ik in 2012 wel gelukt en in 2011 niet. Dat op papier de resultaten niet veel anders zijn, heeft andere oorzaken.
ik vroeg wat het verschil was in dit geval. Niet om verschil in definitie. Verder zei je ook dat wat ie in 2012 geleerd had in 2013 weer kwijt was. Het verschil tussen 2011 en 2012 betwist ik zeker niet.
Wat betreft 2012, Valencia was idd zijn fout, niet zozeer de botsing, maar kampioenschaps- en racetechnisch gezien zeker wel. Spa stond Button op pole, daar had een goeie Hamilton normaal gesproken moeten staan.. was ie Grosjean nooit tegengekomen. Australië was Button gewoon beter in de race. Brazilië lagen Button en Hulkenberg ook ver voor tot de SC kwam. Verder heeft Button dat jaar ook zn pech wel gehad. En ook die constante Button heeft elk jaar wel één of 2 weekenden dat ie totaal off pace is.

Perton

Nou in dit geval lijkt het me logisch he. Een excuus is het om zijn prestaties goed te praten en te zeggen dat ie er niks aan kon doen.

En ik zeg niet dat 2012 een perfect jaar was, maar wel een jaar waar de domme fouten grotendeels uitbleven. En net zoals Button wel weekenden heeft waar ie off pace is, zullen er ook wel weekenden zijn dat Hamilton de pole niet pakt.

Natuurlijk zijn er races waarin Button beter was, ik beweer ook niet anders, maar dat betekent niet dat Hamilton plots slecht reed in 2012.

Jehoentelaar

Citaat van: Tuesday op 12 januari 2014 - 00:39:42
Spa stond Button op pole, daar had een goeie Hamilton normaal gesproken moeten staan.. was ie Grosjean nooit tegengekomen.
Is niet relevant, toch? Of had Hamilton het moeten zien aankomen dat ie, doordat ie geen pole had, uit de race gekegeld zou worden door Grosjean?

Tuesday

Citaat van: Perton op 12 januari 2014 - 00:44:28
Nou in dit geval lijkt het me logisch he. Een excuus is het om zijn prestaties goed te praten en te zeggen dat ie er niks aan kon doen.

En ik zeg niet dat 2012 een perfect jaar was, maar wel een jaar waar de domme fouten grotendeels uitbleven. En net zoals Button wel weekenden heeft waar ie off pace is, zullen er ook wel weekenden zijn dat Hamilton de pole niet pakt.

Natuurlijk zijn er races waarin Button beter was, ik beweer ook niet anders, maar dat betekent niet dat Hamilton plots slecht reed in 2012.
tja, als die verklaring ligt in dingen waar ie zelf wel degelijk invloed op had, dan is dat voor mij hetzelfde als een excuus.
En nogmaals, je had het erover dat in 2013 zn comfortzone om onverklaarbare reden weer was weggevallen, maar ik zie eerlijk gezegd weinig verschil met 2012. Juist nog minder domme fouten als in 2012, qua pace moeilijk te vergelijken, maar beide seizoenen ups en downs (qua pace).

Perton

Nee, dat is niet hetzelfde als een excuus. In mijn voorbeeld over te hard rijden had ik er zelf ook invloed op. Maar goed.

In 2013 waren het misschien niet de fouten, maar wist hij gewoon niet alles uit de auto te halen. Dat heeft ie zelf ook gewoon gezegd, dus het is niet alsof ik hier dingen loop te verzinnen ofzo.

Tuesday

#220
Citaat van: Jehoentelaar op 12 januari 2014 - 00:52:00
Citaat van: Tuesday op 12 januari 2014 - 00:39:42
Spa stond Button op pole, daar had een goeie Hamilton normaal gesproken moeten staan.. was ie Grosjean nooit tegengekomen.
Is niet relevant, toch? Of had Hamilton het moeten zien aankomen dat ie, doordat ie geen pole had, uit de race gekegeld zou worden door Grosjean?
wel als ik in de post daarvoor zeg dat hij een paar keer op waarde is geklopt door Button. Spa was daar een voorbeeld van. Ik had die zin over Grosjean weg kunnen laten, maar achteraf gezien is dat gewoon een feit.

Tuesday

Citaat van: Perton op 12 januari 2014 - 01:01:36
Nee, dat is niet hetzelfde als een excuus. In mijn voorbeeld over te hard rijden had ik er zelf ook invloed op. Maar goed.

In 2013 waren het misschien niet de fouten, maar wist hij gewoon niet alles uit de auto te halen. Dat heeft ie zelf ook gewoon gezegd, dus het is niet alsof ik hier dingen loop te verzinnen ofzo.
een verklaring is vaak een excuus, en omgekeerd. Maar dan nog het ging mij alleen om de Hamilton excuses/verklaringen. Ik zie het verschil niet. Wel als het gaat om technische problemen, niet als het gaat om privé dingen etc.
Dat Hamilton in 2013 niet alles uit de auto wist te halen, geloof ik best, niet omdat hij dat zelf zegt, maar omdat het eigenlijk gewoon een feit is. Rosberg haalde er nl geregeld meer uit. En Button in 2012 dus ook.

TheDoc

#222
Citaat van: Tuesday op 12 januari 2014 - 01:18:10
Citaat van: Perton op 12 januari 2014 - 01:01:36
Nee, dat is niet hetzelfde als een excuus. In mijn voorbeeld over te hard rijden had ik er zelf ook invloed op. Maar goed.

In 2013 waren het misschien niet de fouten, maar wist hij gewoon niet alles uit de auto te halen. Dat heeft ie zelf ook gewoon gezegd, dus het is niet alsof ik hier dingen loop te verzinnen ofzo.
een verklaring is vaak een excuus, en omgekeerd. Maar dan nog het ging mij alleen om de Hamilton excuses/verklaringen. Ik zie het verschil niet. Wel als het gaat om technische problemen, niet als het gaat om privé dingen etc.
Dat Hamilton in 2013 niet alles uit de auto wist te halen, geloof ik best, niet omdat hij dat zelf zegt, maar omdat het eigenlijk gewoon een feit is. Rosberg haalde er nl geregeld meer uit. En Button in 2012 dus ook.

Hoe je het ook draait of keert. Je kan niet van Button zeggen dat hij geen klasserijder is.
Haalde meer uit de BAR dan eender welke teamgenoot - ja ik schat de heer Sato redelijk hoog in (imho een zwaar onderschat rijder)!
Veegde bij Honda en Brawn de vloer aan met Barrichello.
Was een méér dan waardige teamgenoot van toptalent Hamilton.
En afgelopen seizoen probeert hij nog race na race het allerbeste uit die gammele McLaren te persen.
Het mag misschien niet de meest complete rijder uit het pak zijn, maar hij is zeer constant.
Rijdt hij een mindere race, dan mag je er zeker van zijn dat hij zich herpakt, en de volgende race het beste van zichzelf geeft!
Voor mijn part mag hij absoluut bij het lijstje Vettel, Alonso en Hamilton staan!
Misschien geen groots kampioen, maar wel groots in inzet, prestaties, en -zo zijn er weinigen - openheid naar zijn fans.
Just my honest opinion  :)

0634

#223
Button mist de rauwe snelheid, maar haalt wel alles uit zijn kwaliteiten inderdaad.

Dat is ook een verschil met Lewis. Bij Alonso of Vettel zie je de ultieme wil om de allerbeste te zijn, bij Hamilton heb ik vaak het idee dat hij wel wil winnen als hij rijdt, maar dat zijn inzet wel op houdt op het moment dat hij zijn wagen uitstapt. Als dat zo is, zal het lastig worden om nog een keer kampioen te worden. 

Hij is een beetje Wesley Sneijder. Die wil op het veld ook altijd winnen, maar zomers paradeert hij met een bierbuikje over het Braziliaanse strand en rookt hij als Eddie van Halen. Dat zie je Cristiano Ronaldo en Messi dus nooit doen. Als je de aller- aller- allerbeste wil zijn, moet alles daarvoor wijken. Montoya is ook zo'n typetje, veel talent, maar ook niet de absolute wil. Haalt er niet alles uit.

Overigens vraag ik me af of het mij wel zou lukken. Er is geld, er is succes. Ach, het mooie leven is ook wat waard, toch. Vrouwen, feesten, auto's, lekkere vakanties... Of een extra wereldtitel?

Hmmm...

Tuesday

Citaat van: TheDoc op 12 januari 2014 - 05:40:50
Citaat van: Tuesday op 12 januari 2014 - 01:18:10
Citaat van: Perton op 12 januari 2014 - 01:01:36
Nee, dat is niet hetzelfde als een excuus. In mijn voorbeeld over te hard rijden had ik er zelf ook invloed op. Maar goed.

In 2013 waren het misschien niet de fouten, maar wist hij gewoon niet alles uit de auto te halen. Dat heeft ie zelf ook gewoon gezegd, dus het is niet alsof ik hier dingen loop te verzinnen ofzo.
een verklaring is vaak een excuus, en omgekeerd. Maar dan nog het ging mij alleen om de Hamilton excuses/verklaringen. Ik zie het verschil niet. Wel als het gaat om technische problemen, niet als het gaat om privé dingen etc.
Dat Hamilton in 2013 niet alles uit de auto wist te halen, geloof ik best, niet omdat hij dat zelf zegt, maar omdat het eigenlijk gewoon een feit is. Rosberg haalde er nl geregeld meer uit. En Button in 2012 dus ook.

Hoe je het ook draait of keert. Je kan niet van Button zeggen dat hij geen klasserijder is.
Haalde meer uit de BAR dan eender welke teamgenoot - ja ik schat de heer Sato redelijk hoog in (imho een zwaar onderschat rijder)!
Veegde bij Honda en Brawn de vloer aan met Barrichello.
Was een méér dan waardige teamgenoot van toptalent Hamilton.
En afgelopen seizoen probeert hij nog race na race het allerbeste uit die gammele McLaren te persen.
Het mag misschien niet de meest complete rijder uit het pak zijn, maar hij is zeer constant.
Rijdt hij een mindere race, dan mag je er zeker van zijn dat hij zich herpakt, en de volgende race het beste van zichzelf geeft!
Voor mijn part mag hij absoluut bij het lijstje Vettel, Alonso en Hamilton staan!
Misschien geen groots kampioen, maar wel groots in inzet, prestaties, en -zo zijn er weinigen - openheid naar zijn fans.
Just my honest opinion  :)
Button veegde niet de vloer aan met Barichello, verder ben ik het wel redelijk met eens, al rijdt Button af en toe ook wel eens een bagger race. Button is ook helemaal geen discussie in deze volgens mij.