Formula E topic

Gestart door Maikel0230, 10 september 2013 - 20:24:27

« vorige - volgende »

Matthijs

Wat is nu je punt Robbert?

3phasE

Maak je borst maar nat, vriend, er komt een tijd dat je de verbrandingsmotor alleen nog maar in musea gaat aantreffen  ;)
The future is electric!

Sphinx

Citaat van: Matthijs op 03 november 2015 - 07:13:12
Wat is nu je punt Robbert?

Beetje stoken? Maar die woorden van Robbert hoor ik al vaker en daar maak ik me idd niet meer druk om  ;)
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Robbert65

Citaat van: Lemyek op 03 november 2015 - 08:08:13
Maak je borst maar nat, vriend, er komt een tijd dat je de verbrandingsmotor alleen nog maar in musea gaat aantreffen  ;)
Mja, een nachtmerrie wat mij betreft, maar wel eentje die naar ik vrees realiteit gaat worden... Ik wordt er regelmatig midden in de nacht badend in het zweet wakker van...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Citaat van: Matthijs op 03 november 2015 - 07:13:12
Wat is nu je punt Robbert?
Mijn punt, lijkt me duidelijk, het gaat er heet aan toe hier af en toe, terwijl ik me met de beste wil van de wereld niet kan voorstellen, dat mensen die Formule E echt spectaculair vinden. Heb vorig jaar een race gezien, werkelijk lachwekkend. Vooral toen ze op een andere auto overgingen. Nee, ik kan er niet aan wennen Matthijs... Zoals je zult begrijpen heb ik ook moeite met de huidige F1 techniek. Voor mij is F1 een absolute topklasse, waar uitsluitend rijders van absolute topklasse in kúnnen rijden, omdat het heel erg moeilijk is. Dat is wel een beetje weg. En die golfwagentjes, nou, ik denk dat een stap terug is. Ik ga er dan bij dat alles vanuit, dat men in het achterhoofd heeft dat in de toekomst alle races, ook F1, elektrisch zullen (moeten) worden.  En aan de andere kant snap ik wel, dat we op zeker moment af moeten van 12 of 10 of 8 cilinder verbrandingsmotoren, maar dat is dan toch ook het einde van mijn carrière als autosportliefhebber vrees ik...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Citaat van: Sphinx op 03 november 2015 - 08:20:29
Citaat van: Matthijs op 03 november 2015 - 07:13:12
Wat is nu je punt Robbert?

Beetje stoken? Maar die woorden van Robbert hoor ik al vaker en daar maak ik me idd niet meer druk om  ;)

Beetje? helemaal jongen! en druk maken, da's voor dummies ;-)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

3phasE

De elektrische (race)auto is in ontwikkeling en wordt ieder seizoen beter en sneller,
precies zoals je dat ook bij de hybrides in de f1 ziet.

Ik snap werkelijk niet waarom sommige mensen zo huiverig zijn?
De verbrandingsmotor is achterhaald; techniek uit een vervlogen tijdperk!
De toekomst is elektrisch, alleen maar interessant lijkt me  ;)
The future is electric!

Matthijs

Citaat van: Robbert65 op 03 november 2015 - 09:33:38
Citaat van: Matthijs op 03 november 2015 - 07:13:12
Wat is nu je punt Robbert?
Mijn punt, lijkt me duidelijk, het gaat er heet aan toe hier af en toe, terwijl ik me met de beste wil van de wereld niet kan voorstellen, dat mensen die Formule E echt spectaculair vinden. Heb vorig jaar een race gezien, werkelijk lachwekkend. Vooral toen ze op een andere auto overgingen. Nee, ik kan er niet aan wennen Matthijs... Zoals je zult begrijpen heb ik ook moeite met de huidige F1 techniek. Voor mij is F1 een absolute topklasse, waar uitsluitend rijders van absolute topklasse in kúnnen rijden, omdat het heel erg moeilijk is. Dat is wel een beetje weg. En die golfwagentjes, nou, ik denk dat een stap terug is. Ik ga er dan bij dat alles vanuit, dat men in het achterhoofd heeft dat in de toekomst alle races, ook F1, elektrisch zullen (moeten) worden.  En aan de andere kant snap ik wel, dat we op zeker moment af moeten van 12 of 10 of 8 cilinder verbrandingsmotoren, maar dat is dan toch ook het einde van mijn carrière als autosportliefhebber vrees ik...
Ik hou er niet van als iemand zijn mening opdringt aan een ander. Prima als jij niks hebt met elektrische en hybride motoren. Prima dat jij liever een V10 hoort krijsen. Maar wees wel zo open-minded om te snappen dat andere autosportliefhebbers het wél leuk vinden.

Ja Formule E gaat traag. Ja ze maken bijna geen geluid. Ja het is qua prestatie een klap minder dan een verbrandingsmotor. Daar is niks tegenin te brengen.

Maar denk ook eens hier aan: verbrandingsmotoren hebben 100+ jaar erover gedaan om zich te ontwikkelen. Daar zit bijna geen groei meer in. Vergelijk dat eens met elektrische motoren waar we pas 10 jaar serieus mee bezig zijn.
En bedenk ook eens de voordelen: doordat het geen herrie maakt, niet stinkt en geen fijnstof uitstoot, kun je dus races organiseren in het centrum van de stad, in plaats van op een afgelegen circuit.

Ik vind elektrisch rijden (en racen, ook in een kart vind ik het fijn) dus machtig interessant. Ieder zijn smaak toch?

Robbert65

Citaat van: Matthijs op 03 november 2015 - 10:18:51
Citaat van: Robbert65 op 03 november 2015 - 09:33:38
Citaat van: Matthijs op 03 november 2015 - 07:13:12
Wat is nu je punt Robbert?
Mijn punt, lijkt me duidelijk, het gaat er heet aan toe hier af en toe, terwijl ik me met de beste wil van de wereld niet kan voorstellen, dat mensen die Formule E echt spectaculair vinden. Heb vorig jaar een race gezien, werkelijk lachwekkend. Vooral toen ze op een andere auto overgingen. Nee, ik kan er niet aan wennen Matthijs... Zoals je zult begrijpen heb ik ook moeite met de huidige F1 techniek. Voor mij is F1 een absolute topklasse, waar uitsluitend rijders van absolute topklasse in kúnnen rijden, omdat het heel erg moeilijk is. Dat is wel een beetje weg. En die golfwagentjes, nou, ik denk dat een stap terug is. Ik ga er dan bij dat alles vanuit, dat men in het achterhoofd heeft dat in de toekomst alle races, ook F1, elektrisch zullen (moeten) worden.  En aan de andere kant snap ik wel, dat we op zeker moment af moeten van 12 of 10 of 8 cilinder verbrandingsmotoren, maar dat is dan toch ook het einde van mijn carrière als autosportliefhebber vrees ik...
Ik hou er niet van als iemand zijn mening opdringt aan een ander. Prima als jij niks hebt met elektrische en hybride motoren. Prima dat jij liever een V10 hoort krijsen. Maar wees wel zo open-minded om te snappen dat andere autosportliefhebbers het wél leuk vinden.

Ja Formule E gaat traag. Ja ze maken bijna geen geluid. Ja het is qua prestatie een klap minder dan een verbrandingsmotor. Daar is niks tegenin te brengen.

Maar denk ook eens hier aan: verbrandingsmotoren hebben 100+ jaar erover gedaan om zich te ontwikkelen. Daar zit bijna geen groei meer in. Vergelijk dat eens met elektrische motoren waar we pas 10 jaar serieus mee bezig zijn.
En bedenk ook eens de voordelen: doordat het geen herrie maakt, niet stinkt en geen fijnstof uitstoot, kun je dus races organiseren in het centrum van de stad, in plaats van op een afgelegen circuit.

Ik vind elektrisch rijden (en racen, ook in een kart vind ik het fijn) dus machtig interessant. Ieder zijn smaak toch?
Zeker! ieder zijn smaak, ieder zijn mening, ieder zijn ding. Ik zie overigens niet hoe ik mijn mening opdring, maar toch, als dat zo overkomt, sorry!

En inhoudelijk: Elektrische auto's werden 120 jaar geleden ook al gebouwd. Al snel bleek dat niet de juiste manier om auto's aan te drijven. Racen in de stad? Lijkt me heel moeilijk, kijk naar Rotterdam, daar hebben ze een paar jaar een event gehad, maar dat was geen circuit, maar een baantje met een cul de sac. Zie jij een verantwoord parcours aangelegd op Rokin en omgeving? Is een rondje of 70 rondom een stuk of 20 kerken in Maastricht kansrijk?Je kent die steden wel, no chance. Ja, Parijs, Berlin, daar kan het wellicht, maar die hebben respectievelijk in de 19de en 20ste eeuw al dan niet vrijwillig grootscheeps gerenoveerd, net als Rotterdam. Waar het dus niet gaat. Om met 300 km/u te racen heb je een brede baan met grip nodig, waarop óók nog kan worden ingehaald...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Nouja, je dringt je mening inderdaad niet op. Maar met zinnen als: "Ik kan me met de beste wil van de wereld niet kan voorstellen, dat mensen die Formule E echt spectaculair vinden" en "Formule E is werkelijk lachwekkend" diskwalificeer je in één klap alle voorstanders. Dat vind ik wel vergelijkbaar met je mening opdringen.

Formula E racet in vrijwel uitsluitend in grote steden. Formule 1 racet(e) in Monaco, Valencia, Singapore en Baku, veelal in of rondom het historische centrum. Ik zeg niet dat we een Grand Prix in Rotterdam of Amsterdam krijgen (want inderdaad, dan moet de hele stad op de schop), maar excuses over herrie en stank die zijn er met elektrische motoren in ieder geval niet.

Op dit moment is Formule E geen concurrent van Formule 1. Ze varen bewust ook hun eigen koers. Slim, want zo zitten ze elkaar ook niet in de weg.

Robbert65

Citaat van: Matthijs op 03 november 2015 - 11:24:55
Nouja, je dringt je mening inderdaad niet op. Maar met zinnen als: "Ik kan me met de beste wil van de wereld niet kan voorstellen, dat mensen die Formule E echt spectaculair vinden" en "Formule E is werkelijk lachwekkend" diskwalificeer je in één klap alle voorstanders. Dat vind ik wel vergelijkbaar met je mening opdringen.

Formula E racet in vrijwel uitsluitend in grote steden. Formule 1 racet(e) in Monaco, Valencia, Singapore en Baku, veelal in of rondom het historische centrum. Ik zeg niet dat we een Grand Prix in Rotterdam of Amsterdam krijgen (want inderdaad, dan moet de hele stad op de schop), maar excuses over herrie en stank die zijn er met elektrische motoren in ieder geval niet.

Op dit moment is Formule E geen concurrent van Formule 1. Ze varen bewust ook hun eigen koers. Slim, want zo zitten ze elkaar ook niet in de weg.
Matthijs, trek het je niet teveel aan als ik dingen zeg joh. Kijk, ik heb vorig jaar naar die race gekeken, ik weet werkelijk niet meer welke, en op het moment dat die jongens uit hun auto gingen... nou ja, ik wist het niet dat er gewisseld werd, eerst begreep ik het niet, toen dacht ik dat ik gek was en toen moest ik lachen. Vandaar "werkelijk lachwekkend".

En oprecht Matthijs, ik kán het me gewoon niet voorstellen, dat men zoiets leuk vindt, maar daarmee spreek ik toch geen oordeel uit? Ik geef gewoon een beperking van mijn empathisch vermogen aan, toch?
Ik diskwalificeer hooguit mezelf daarmee, niemand anders.

En eens, in sommige steden kun je wel racen, maar dat had ik al gezegd.

Laten we afspreken, dat ik dit seizoen opnieuw een poging zal wagen, beloofd!
Want het leuke van Formule E is natuurlijk, dat er ook 's winters gereden wordt, toch?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Sphinx

Je moet voorstanders / fans van FE ook meestal niet onder traditionele racefans zoeken. Die kunnen over het algemeen niet wennen aan de zaken die Robbert noemt (autowissel, geluid) en de FE is daar ook nooit naar op zoek geweest. Het is altijd hun bedoeling geweest nieuwe fans te zoeken, juist door in de stad of vlakbij te racen (in Berlijn koos men voor Vliegveld Tempelhof als circuit) en de belangrijkste argumenten tégen racen onderuit te halen.

En ook ik zie geen race in Amsterdam, Rotterdam of Maastricht er van komen, maar Maastricht-Airport, Zestienhoven of Schiphol is het overwegen waard  ;)
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Matthijs

Ik trek het me ook niet persoonlijk aan, ik snap heel goed dat er verschillende meningen zijn. Mijn collega's hebben niks met Formule 1, dat kan en dat mag.

Wel bespeur ik bij sommige forumleden een hang naar het verleden. Dat snap ik, ik vond de V10 ook veel lekkerder klinken en van mij mogen er weer 26 auto's op de grid. Maar technologische ontwikkelingen laten zich niet tegenhouden. Bijvoorbeeld telemetrie en elektronica in de auto's: voor het wedstrijdverloop zou je ze soms liever niet hebben, maar omdat de auto's er sneller door worden is het logisch dat de teams deze snufjes implementeren. Net als hybride systemen, ze zijn belachelijk duur maar de maatschappij vraagt om klein, groen en zuinig dus zullen de motorenbouwers wel mee aan de slag moeten.

Robbert65

Je hebt volkomen gelijk; het is onvermijdelijk én ik heb er de smoor over in :D
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Citaat van: Sphinx op 03 november 2015 - 11:44:48
Je moet voorstanders / fans van FE ook meestal niet onder traditionele racefans zoeken. Die kunnen over het algemeen niet wennen aan de zaken die Robbert noemt (autowissel, geluid) en de FE is daar ook nooit naar op zoek geweest. Het is altijd hun bedoeling geweest nieuwe fans te zoeken, juist door in de stad of vlakbij te racen (in Berlijn koos men voor Vliegveld Tempelhof als circuit) en de belangrijkste argumenten tégen racen onderuit te halen.

En ook ik zie geen race in Amsterdam, Rotterdam of Maastricht er van komen, maar Maastricht-Airport, Zestienhoven of Schiphol is het overwegen waard  ;)
Whut?! Tempelhoff, (of Schiphol) even een weekendje dicht voor een FE race? Ik mis dingen... Dat wist ik niet. Dat is wel stoer...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel