Formula E topic

Gestart door Maikel0230, 10 september 2013 - 20:24:27

« vorige - volgende »

Jozef

Citaat van: Matthijs op 20 januari 2015 - 14:36:11
CitaatIk denk ook dan dat elektrisch rijden niet de toekomst is. Ze willen het ons graag doen geloven omdat er veel geld mee verdiend word. Er zijn al alternatieven zoals waterstof maar dat door een voor mij onduidelijke reden volkomen genegeerd. Ik heb wel een vermoeden , geld
Het verbaast me ook dat waterstof geen opmars maakt, want in mijn ogen lijkt mij dit een veel beter alternatief dan elektriciteit. Misschien is men huiverig voor de massale uitstoot van waterdamp als dit een vlucht maakt. Water(damp) is namelijk een veel sterker broeikasgas dan CO2. Bedenk maar wat het effect is van bewolking op temperatuur.

Late reactie, maar dat laatste is een beetje een halve waarheid, de wereld in geholpen door de olielobby. Waterdamp geeft inderdaad (uiteraard) een broeikaseffect maar je moet wel beseffen dat een watermolecule die uitgestoten wordt, gemiddeld minder dan 10 dagen in de lucht blijft hangen. Een gemiddelde CO2-molecule daarentegen blijft 4 jaar lang rondzweven. Dus, op elk gegeven moment heeft een watermolecule misschien wel een sterker broeikaseffect dan een CO2-molecule, maar over de hele levensduur bekeken is wateruitstoot verwaarloosbaar qua broeikaseffect.

Dat is ook de reden waarom je nog nooit iemand hebt horen praten over het verminderen van de H2O-uitstoot en wel over het verminderen van de CO2-uitstoot. Ondanks dat de mens veel meer waterdamp uitstoot dan CO2 (ook een verbrandingsmotor stoot enorm veel waterdamp uit). ;)

Franky R.

Citaat van: Jozef op 07 maart 2015 - 17:13:53
Citaat van: Matthijs op 20 januari 2015 - 14:36:11
CitaatIk denk ook dan dat elektrisch rijden niet de toekomst is. Ze willen het ons graag doen geloven omdat er veel geld mee verdiend word. Er zijn al alternatieven zoals waterstof maar dat door een voor mij onduidelijke reden volkomen genegeerd. Ik heb wel een vermoeden , geld
Het verbaast me ook dat waterstof geen opmars maakt, want in mijn ogen lijkt mij dit een veel beter alternatief dan elektriciteit. Misschien is men huiverig voor de massale uitstoot van waterdamp als dit een vlucht maakt. Water(damp) is namelijk een veel sterker broeikasgas dan CO2. Bedenk maar wat het effect is van bewolking op temperatuur.

Late reactie, maar dat laatste is een beetje een halve waarheid, de wereld in geholpen door de olielobby. Waterdamp geeft inderdaad (uiteraard) een broeikaseffect maar je moet wel beseffen dat een watermolecule die uitgestoten wordt, gemiddeld minder dan 10 dagen in de lucht blijft hangen. Een gemiddelde CO2-molecule daarentegen blijft 4 jaar lang rondzweven. Dus, op elk gegeven moment heeft een watermolecule misschien wel een sterker broeikaseffect dan een CO2-molecule, maar over de hele levensduur bekeken is wateruitstoot verwaarloosbaar qua broeikaseffect.

Dat is ook de reden waarom je nog nooit iemand hebt horen praten over het verminderen van de H2O-uitstoot en wel over het verminderen van de CO2-uitstoot. Ondanks dat de mens veel meer waterdamp uitstoot dan CO2 (ook een verbrandingsmotor stoot enorm veel waterdamp uit). ;)


Goed uitgelegd, dank!

Miguel

Citaat van: Jozef op 07 maart 2015 - 17:13:53
de wereld in geholpen door de olielobby.

Dat is een beetje het hele probleem met deze discussie, die we eigenlijk niet zouden hoeven voeren. De feiten spreken voor zich en al het andere is niet meer dan rook en spiegels. Want zo lang er onder 'het volk' verwarring blijft, zal het moeilijk zijn om wetten door te voeren die dit probleem oplossen. Vanuit mensen zelf hoeven we het niet te verwachten, omdat het probleem te abstract is.
Peace out yo.

Van Wijk

@jozef en Miguel: persoonlijk zit ik al bijna 30 jaar in de automotive branche en twee weken op dit forum.
Wat ik hier bij leer van jullie is fantastisch!
Vandaag nog zitten klamkborden met een wagenpark beheerder  van ca 6500 auto's en de vergelijking aangehaald tussen autosport en maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen.... ( CO2 reductie ).
Geloof mij, hij kijkt nu totaal anders tegen autosport aan.

gloudiesaurus



Een nieuw seizoen staat op punt van beginnen. De verschillen in geluid tussen de teams  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

-Nino-

Gaat het wederom op Fox Sports uitgezonden worden aankomend seizoen?

gloudiesaurus

Citaat van: -Nino- op 16 augustus 2015 - 20:32:36
Gaat het wederom op Fox Sports uitgezonden worden aankomend seizoen?

Jep ze hebben de rechten voor de komende jaren.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Miguel

Superinteressant om nu al totaal verschillende oplossingen te zien met nog maar zeer beperkte open ruimten.
Peace out yo.

Matthijs

Citaat van: Miguel op 18 augustus 2015 - 16:40:25
Superinteressant om nu al totaal verschillende oplossingen te zien met nog maar zeer beperkte open ruimten.
Precies! Veel 'traditionele' autosportfans klagen over het gebrek aan snelheid en geluid van de eerste generatie FE-auto's, maar als we ons focussen op de ontwikkelingen en de potentie van de klasse, dan wordt het nog heel interessant!

Franky R.

BTW,


Die Virgin klonk ronduit belachelijk... ::)

gloudiesaurus

Citaat van: Matthijs op 19 augustus 2015 - 08:42:46
Citaat van: Miguel op 18 augustus 2015 - 16:40:25
Superinteressant om nu al totaal verschillende oplossingen te zien met nog maar zeer beperkte open ruimten.
Precies! Veel 'traditionele' autosportfans klagen over het gebrek aan snelheid en geluid van de eerste generatie FE-auto's, maar als we ons focussen op de ontwikkelingen en de potentie van de klasse, dan wordt het nog heel interessant!

Denk ik ook. Het concept heeft zeker potentie. Zeker als ze er nog in slagen de accu's wat sterker te maken zodat er tijdens de races niet meer van auto gewisseld hoeft te worden... Hier wordt aan gewerkt.

De races zijn aantrekkelijk, het wordt goed in beeld gebracht, autofabrikanten hebben interesse, en het racen in de stad slaat ook aan.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Het verdwijnen van de pitstops gaat nog een aantal jaar duren. Had geloof ik ergens het jaar 2018 of 2020 voorbij zien komen in die context.

Matthijs

De autowissels zijn natuurlijk kunstmatig en zeker niet duurzaam, maar het geeft soms best een leuk element: als je je auto 1 beschadigt of je hebt technisch mankement, dan heb je met auto 2 gewoon weer een verse auto.

Miguel

Citaat van: Jehoentelaar op 19 augustus 2015 - 22:54:37
Het verdwijnen van de pitstops gaat nog een aantal jaar duren. Had geloof ik ergens het jaar 2018 of 2020 voorbij zien komen in die context.
2016 gaat de ontwikkeling van de batterijen open, en met de huidige ontwikkelingen zou het mij niets verbazen als we in 2017 al de eerste auto's een hele race zien doen.
Peace out yo.

gloudiesaurus

Fantastisch natuurlijk dat Formula E bijdraagt aan de ontwikkeling van groene energie/ betere batterijen.
Daarmee maak je zelfs de meeste linkse politici fan  ;)

Van der Garde over Formula E op GPUpdate.net:
CitaatVan der Garde heeft ook even naar de Formula E gekeken, het kampioenschap waarin met volledig elektrische eenzitters wordt geracet. Deze klasse kan de World Series by Renault-kampioen van 2008 echter niet bekoren. "We zijn naar de Formula E in Londen geweest. We moesten keihard lachen toen we de wagens de pitstraat uit hoorden rijden. We hadden zoiets van: wat is dit nou, joh?" Van der Garde moet wel toegeven dat de races veel spektakel bieden. "Ze rijden op stratencircuits en daar wordt flink op geknokt. Verder moet je er als coureur heel technisch rijden en strategisch bezig zijn." Van der Garde heeft zelfs al een Formula E-test afgewerkt, op een circuit in Spanje. "Mijn hart ging er niet sneller van kloppen. De auto is op zich prima om mee te rijden, maar ik was er niet van ondersteboven. Je hebt redelijk wat mechanische grip, maar het is een zware auto. En je hebt geen geluid. Helemaal niets. Dat is wel apart. En de batterij moet natuurlijk constant worden opgeladen. Als je 45 minuten hebt gereden, moet je weer naar binnen en wachten tot de batterij weer vol is. Het is wel een klasse die groot kan worden. Er zijn tegenwoordig heel veel bedrijven die zich bezighouden met elektrisch rijden, zoals Tesla. De Formula E zal echter nooit een concurrent worden van de Formule 1."

Hij heeft dus getest maar gaat niet rijden. Jammer eigenlijk wel.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is