Formula E topic

Gestart door Maikel0230, 10 september 2013 - 20:24:27

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Citaat van: Perton op 02 januari 2015 - 17:10:26
Dat vind ik ook wel apart, maar goed, Autosport meldt het ook, dus het zal allemaal wel kloppen.

Voor de rest natuurlijk dom wat ie heeft gedaan, maar net als bij Tomas Enge is het gewoon iets in zijn privétijd wat toevallig zijn sporen heeft nagelaten bij een dopingcontrole. Het lijkt me tenminste niet dat ie op de startgrid nog even een lijntje heeft genomen. Moet niet als topsporter, maar hij heeft de boel niet lopen beduvelen als een wielrenner. Plus is er gewoon eerlijk over en neemt de schuld op zich, dat kan ik verder wel waarderen.

-edit- zijn stoeltje gaat overigens naar Marco Andretti voor de komende race.

Enge stak een jointje op. Dat vind ik wat anders dan Montagny. Die zegt in L' Equipe (waar Montagny mee sprak) gewoon verslaafd te zijn. Dan heb je toch een serieus probleem...

Daarnaast zei hij ook dat hij denkt dat zijn autosportloopbaan erop zit.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Dit schrijft RTL GP magazine:

CitaatDe Fransman Franck Montagny heeft bekend dat hij is geschorst omdat hij in de Formule E-race in Maleisië onder invloed van drugs reed. Waarom zwijgt de FIA?

In een interview met de Franse krant l'Equipe speelde Montagny gisteren open kaart: na de e-Prix van Maleisië op 22 november jl. kwam hij niet door de dopingtest, omdat er sporen van een op cocaine gebaseerde drugs werden aangetroffen.

Franck (foto boven): "Na de finish zag ik de man die de test doet naar mij gebaren en toen wist ik al dat het met me gedaan was. Ik vloog naar huis en ben twee dagen gaan shoppen - ik kon niet alleen thuis zijn. Toen belde ik mijn ouders om het ze te vertellen. Ik schaam me en weet dat de racerij voor mij nu waarschijnlijk over is."

Montagny vroeg geen B-test aan en wacht nu op het oordeel van de FIA. Zijn bekentenis roept ook en vooral de vraag op waarom de FIA al ruim een maand zwijgt over het incident. Probeerde FIA-president (en grote initiator van de Formule E) Jean Todt wellicht het imago van zijn elektrische paradepaardje te beschermen, terwijl Francks team Andretti Autosport verklaarde dat hun rijder "ziek" was toen het vlak voor de race in Uruguay Jean-Eric Vergne aankondigde als vervanger? De FIA en Todt zullen inmiddels wel een passend antwoord op de omstreden stilte hebben gefabriceerd, maar Montagny zelf raakte uiteindelijk door zijn excuses heen en heeft dus gekozen voor openheid.

Franck is weliswaar één van de weinige, maar niet de enige autocoureur die in verband is gebracht met drugs- of drankgebruik. Een positieve test op marijuana kostte de talentvolle Tsjech Tomas Enge in 2002 zijn net behaalde Formule 3000-titel (en een kans op een F1-loopbaan), terwijl James Hunt (foto boven) in de jaren zeventig niet alleen te boek stond als drankverslaafde, maar ook (zelfs door andere rijders) werd beticht van drugsgebruik, zij het fluisterend. In Amerika raakte tweevoudig Indy 500-winnaar Al Unser Jr. (foto onder) en AJ Allmendinger de afgelopen jaren in opspraak door alcoholverslaving respectievelijk amfetaminegebruik, maar het fenomeen is van alle tijden: Achille Varzi's loopbaan raakte al in de jaren dertig van de vorige eeuw van de rails door morfine.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

#287
Citaat van: gloudiesaurus op 02 januari 2015 - 20:23:30
Enge stak een jointje op. Dat vind ik wat anders dan Montagny. Die zegt in L' Equipe (waar Montagny mee sprak) gewoon verslaafd te zijn. Dan heb je toch een serieus probleem...
Potato, potato. Feit is dat het allebei dingen uit hun privéleven zijn. Zolang het bij Montagny gaat om sporen van een lijntje van een paar dagen/weken (ik weet niet hoe lang dat bij cocaïne in je bloed blijft zitten) geleden, en hij niet vlak voor de race een lijntje snuift, zou het ook niet moeten uitmaken. Nu zijn er gewoon regels waar je je aan sporter aan dient te houden en die heeft ie overtreden, een schorsing is dan ook volledig terecht. Maar einde loopbaan, zoals hij zelf inderdaad stelt, zou ik vrij ridicuul vinden.

Net als dat stigmatiserende stuk van RTL GP. "Dat hij de race onder invloed van drugs reed". O ja? Waaruit blijkt dat?

Overigens lees ik op de site van l'equipe nergens wat jij stelt, namelijk dat Montagny gezegd zou hebben dat ie verslaafd is. Dus ik vraag me af hoe je daar bij komt. Ik ga er tenminste niet vanuit dat jij een betaald abbonement hebt en het niet-gratis artikel hebt gelezen ;)

-edit- Op het autosport-forum heeft iemand wél delen van het betaalartikel gepost en daaruit blijkt juist nergens iets van een verslaving. Eerder iets eenmaligs.

gloudiesaurus

Citaat van: Perton op 02 januari 2015 - 21:05:43
Citaat van: gloudiesaurus op 02 januari 2015 - 20:23:30
Enge stak een jointje op. Dat vind ik wat anders dan Montagny. Die zegt in L' Equipe (waar Montagny mee sprak) gewoon verslaafd te zijn. Dan heb je toch een serieus probleem...
Potato, potato. Feit is dat het allebei dingen uit hun privéleven zijn. Zolang het bij Montagny gaat om sporen van een lijntje van een paar dagen/weken (ik weet niet hoe lang dat bij cocaïne in je bloed blijft zitten) geleden, en hij niet vlak voor de race een lijntje snuift, zou het ook niet moeten uitmaken. Nu zijn er gewoon regels waar je je aan sporter aan dient te houden en die heeft ie overtreden, een schorsing is dan ook volledig terecht. Maar einde loopbaan, zoals hij zelf inderdaad stelt, zou ik vrij ridicuul vinden.

Net als dat stigmatiserende stuk van RTL GP. "Dat hij de race onder invloed van drugs reed". O ja? Waaruit blijkt dat?

Overigens lees ik op de site van l'equipe nergens wat jij stelt, namelijk dat Montagny gezegd zou hebben dat ie verslaafd is. Dus ik vraag me af hoe je daar bij komt. Ik ga er tenminste niet vanuit dat jij een betaald abbonement hebt en het niet-gratis artikel hebt gelezen ;)

-edit- Op het autosport-forum heeft iemand wél delen van het betaalartikel gepost en daaruit blijkt juist nergens iets van een verslaving. Eerder iets eenmaligs.

Nou ik begreep juist dat hij gezegd zou hebben dat een groot probleem had... Hij dacht zelf aan einde loopbaan.
Daaruit haal ik dat hij een groter probleem heeft.

Als het een enkel lijntje was voor recreatief gebruik zou zijn dan zou ik niet in zien waarom het meteen einde loopbaan is?

Daarnaast begrijp ik wel dat de FIA een doping-reglement hanteert. Dus een schorsing lijkt me terecht. Net zoals met Enge destijds...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Nee, wat Montagny zei was: hij zag dat het mannetje van de dopingcontrole naar hem seinde, dat het zijn beurt voor een controle was. Toen wist hij dat hij een groot probleem had. Als in: hij wist dat ie de sjaak was.

0634

Naja, hij zegt te gebruiken sinds zijn Formule 1 tijd, dat was 2006, dus dat is dan wel een tamelijk lange periode. Of je dan per se verslaafd bent laat ik verder in het midden, maar het is dan wel structureel en langdurig gebruik.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 04 januari 2015 - 00:54:21
Naja, hij zegt te gebruiken sinds zijn Formule 1 tijd, dat was 2006, dus dat is dan wel een tamelijk lange periode. Of je dan per se verslaafd bent laat ik verder in het midden, maar het is dan wel structureel en langdurig gebruik.


Dat heeft Franck een lange tijd mazzel gehad dan? In 8 jaar tijd niet eerder gepakt wegens coke gebruik?

Edwin90

Marco Andretti zal komend weekend instappen bij het team van zijn vader. Hij vervangt dan Matthew Brabham. Jean Eric Vergne zal Franck Montagny weer vervangen.

gloudiesaurus

Citaat van: Franky R. op 04 januari 2015 - 02:27:06
Citaat van: Jeroen op 04 januari 2015 - 00:54:21
Naja, hij zegt te gebruiken sinds zijn Formule 1 tijd, dat was 2006, dus dat is dan wel een tamelijk lange periode. Of je dan per se verslaafd bent laat ik verder in het midden, maar het is dan wel structureel en langdurig gebruik.


Dat heeft Franck een lange tijd mazzel gehad dan? In 8 jaar tijd niet eerder gepakt wegens coke gebruik?

Lijkt er wel op...
En omdat het gaat om een lange periode vrees ik toch dat het wel om een verslaving gaat.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Miguel

Citaat van: gloudiesaurus op 04 januari 2015 - 16:46:08
Lijkt er wel op...
En omdat het gaat om een lange periode vrees ik toch dat het wel om een verslaving gaat.

Dan is de overgrote meerderheid van de wereldbevolking verslaafd aan alcohol.
Peace out yo.

Sabai

Citaat van: Miguel op 04 januari 2015 - 17:47:44
Citaat van: gloudiesaurus op 04 januari 2015 - 16:46:08
Lijkt er wel op...
En omdat het gaat om een lange periode vrees ik toch dat het wel om een verslaving gaat.

Dan is de overgrote meerderheid van de wereldbevolking verslaafd aan alcohol.

Dat is toch ook zo.

Jehoentelaar

Nee. Tenzij je zelf een andere definitie van een verslaving aanhoudt.

Perton

Citaat van: Sabai op 04 januari 2015 - 17:53:55
Citaat van: Miguel op 04 januari 2015 - 17:47:44
Citaat van: gloudiesaurus op 04 januari 2015 - 16:46:08
Lijkt er wel op...
En omdat het gaat om een lange periode vrees ik toch dat het wel om een verslaving gaat.

Dan is de overgrote meerderheid van de wereldbevolking verslaafd aan alcohol.

Dat is toch ook zo.
Euh. Nee. Iemand die dus een keer per maand bij een feestje een paar biertjes drinkt zou volgens jouw redenatie alcoholverslaafd zijn. Als Montagny een keer per twee maanden eens een lijntje snuift, is hij niet verslaafd.

gloudiesaurus

Cocaïne is anders wel wat verslavender dan alcohol...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

De mate van verslavendheid van het goedje zelf staat los van de vraagstelling wanneer iemand wel of niet verslaafd is.