Spa: cijfer voor de race

Gestart door 0634, 25 augustus 2013 - 15:28:18

« vorige - volgende »

Vonden we ervan?

10
0 (0%)
9
0 (0%)
8
2 (10%)
7
7 (35%)
6
8 (40%)
5
1 (5%)
4
1 (5%)
3
1 (5%)

Totaal aantal stemmen: 16

Matthijs

Citaat van: robbert op 27 augustus 2013 - 03:34:09
Citaat van: Jehoentelaar op 26 augustus 2013 - 16:51:40
Ik bedoel dat je nu (terecht overigens) zegt dat het saai is geweest, maar met de leukere races (vnl. door de banden) was dat ook weer niet goed. Het is niet zo gek dat Pirelli het op een gegeven moment ook niet meer weet.

mij heb je niet horen klagen in het begin van het seizoen. Ik heb mij nog goe geamuseerd, toen er strijd was doordat de banden rapper slijten, maar nu is het weer anders. Banden slijten niet rapper, en piloten hebben weer hulpmiddelen nodig om in te halen.
Ik vind het prima zo met de banden. Ze slijten nog steeds snel maar domineren niet meer de wedstrijd. Ik bedoel, in Spa hebben we nog steeds mooie inhaalacties gehad (remember Raikkonen 3x). De reden dat Spa saai was is omdat al snel duidelijk werd wie de race ging winnen en wie er nog meer op het podium kwamen. Dat mag je Pirelli niet verwijten.

Het blijkt gewoon dat Vettel en Red Bull het beste pakket hebben en ze verdienen dan ook de titel. Waarom moet je ze dan per se met extreem slijtende banden tegen gaan werken?

robbert

wel, dan kan je toch nog altijd mooie strijd hebben op het circuit, ook als de top 3 bekend is

Matthijs

Citaat van: robbert op 27 augustus 2013 - 09:00:44
wel, dan kan je toch nog altijd mooie strijd hebben op het circuit, ook als de top 3 bekend is
Wie zegt dat dat niet kan? Dat was toch ook zo?

NielsD

Vond je het een leuke strijd buiten de top 3 om? Ik vond het dodelijk saai..
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Jehoentelaar

Eerste helft was wel nice, maar het nadeel van veel inhaalacties in het begin is dat het spul al snel gaat settelen tot een hiërarchische volgorde (Red Bull, dan Ferrari/Mercedes/Lotus, dan Force India/McLaren, et cetera), waardoor het veld zichzelf uit elkaar gaat trekken. Dat zal op Monza niet anders zijn.

Matthijs

Citaat van: NielsD op 27 augustus 2013 - 11:35:42
Vond je het een leuke strijd buiten de top 3 om? Ik vond het dodelijk saai..
Ik niet. Ik heb veel mooie inhaalacties gezien. Ook veel DRS-inhaalacties maar dat kan je de banden niet aanrekenen. Ook kan je het de banden niet aanrekenen dat op een gegeven moment de snellere coureurs vóór de langzamere coureurs reden en daardoor de gaten onderling steeds groter werden (zoals Jehoentelaar ook aangeeft). DRS verpest de spanning van dergelijke races, niet de banden.

0634

Los van DRS of Pirelli; ik vond het echt een heeeeel saaie race hoor.

Matthijs

Citaat van: Jeroen op 27 augustus 2013 - 15:02:15
Los van DRS of Pirelli; ik vond het echt een heeeeel saaie race hoor.
Toch geeft 94% van ons de race een voldoende, zie poll hierboven. Natuurlijk vond ik de race ook tegenvallen, zeker na de kwalificatie. Maar ik vind niet dat de banden hier een grote rol in hebben gespeeld.

0634

Ik gaf een zes: het cijfer der saaiheid. ;)

Ik denk ook niet dat Pirelli er veel mee te maken had, die waren hier prima, maar voor Spa begrippen was het gewoon een heel saaie race i.m.o..

Maar daar kan uiteraard iedereen verschillend over denken.

Sabai

Ik vind de banden ook prima zo. Iedereen kan voluit racen en er is nog genoeg actie op de baan. Alleen als er geen drs was geweest op spa had je een leukere race gehad met meer gevechten .

Heb gisteren overigens de race van 1995 op Spa voor het eerst bekeken en die hadden ook geen drs nodig om in te halen destijds. ( wat kon Schumacher toch goed rijden toen , weet nu weer waarom ik fan van de man geworden was)

robbert

Alé de volgende doelstelling na de banden: weg met drs

0634

Liever niet. DRS is prima, alleen moet er eens goed naar de toepassing ervan worden gekeken.

Aan het einde van Kemmel kan je al inhalen, dan moet je dus geen DRS toepassen, dan maak je het alleen maar te makkelijk.

Jehoentelaar

Precies. Maar dat kleine stukje voor La Source is wel weer net genoeg om wat tienden dichterbij te komen, wat het gevecht op Kemmel stimuleert. Ik zie liever op kleine rechte stukjes DRS om de gaten dicht te trekken, in plaats van hele lange halen. Een circuit als Montréal of Silverstone is daar uitermate geschikt voor.

0634

Exact. Vanwege de negatieve luchtvorming achter de wagens, vind ik DRS een uiterst effectief hulpmiddel waar ik in de basis blij mee ben. Alleen je moet het toepassen als hulpmiddel. Niet meer dan dat. Nu is het feitelijk de complete inhaalactie.

Op Monza zal het stuk na de Parabolica wel weer DRS-zone worden, terwijl je ook daar gewoon kan inhalen zonder DRS. Dan heeft het dus geen enkele zin. Slaat nergens op. PAs het toe waar inhalen te moeilijk is geworden, dan heeft het zin. En dan is DRS een uitstekend middel. Het moet alleen helpen, het moet je niets garanderen.

Matthijs

Citaat van: Jehoentelaar op 27 augustus 2013 - 22:52:49
Precies. Maar dat kleine stukje voor La Source is wel weer net genoeg om wat tienden dichterbij te komen, wat het gevecht op Kemmel stimuleert. Ik zie liever op kleine rechte stukjes DRS om de gaten dicht te trekken, in plaats van hele lange halen. Een circuit als Montréal of Silverstone is daar uitermate geschikt voor.
Precies, dát moet het doel van DRS zijn! Zorgen dat de achterblijvende coureur in de slipstream van de voorganger komt. Daarna moeten ze het zelf met gelijke wapens uitvechten.
Wat ook een mooi alternatief zou kunnen zijn: DRS wordt uitgeschakeld als de achterliggende coureur naast de voorligger komt (of al direct als hij uit de slipstream komt): onder het mom van: als je niet meer achterligt heb je geen recht op DRS. Dan heb je nooit meer 'highway passes' zoals de Britten het zo mooi kunnen zeggen.