Hoe goed of slecht is Vettel nou echt?

Gestart door 0634, 08 juli 2013 - 17:57:36

« vorige - volgende »

Perton

Zonder een oordeel over Vettel te willen vellen: hij heeft natuurlijk altijd in een gespreid bedje gelegen en iedereen die niet naar zijn pijpen danste kon even op kantoor komen voor Helmut Marko voor een goede spanksessie. Waarmee ik Vettel dus niet wil veroordelen, want net als dat Ferrari Schumacher als een God behandelde, omdat hij nou eenmaal zo verschrikkelijk goed was, doet Red Bull dat ook bij Vettel. Dat is dus ook helemaal geen kritiek verder.

Echter, het kan wel betekenen dat Vettel misschien niet dé grote wereldtopper is, maar 'gewoon' een ontzettend goede coureur die de wind een beetje mee heeft. Beetje net als de discussie die we over Raikkonen voeren. Dus of Vettel nou zo 'slecht' is of Ricciardo zo 'goed'? De tijd zal het leren. Ik geloof er wel in dat Ricciardo nu de betere motor heeft, zoals Tuesday stelt. Er zijn telkens te veel problemen bij Vettel om dit niet te geloven.

Persoonlijk heb ik overigens altijd gedacht waar ik de tweede alinea mee open, dat Vettel een prima coureur is die de omstandigheden mee had (waarmee ik niet wil zeggen dat zijn titels onterecht zijn of dat hij die titels niet verdiend heeft, want dat heeft ie wel). Vooralsnog wijst dit seizoen erop dat dat inderdaad zo is, maar of het ook zo is.. die conclusie ga ik nog niet trekken na 4 raceweekenden met telkens wel wat problemen voor Vettel.

0634

Persoonlijk twijfel ik totaal niet aan Vettel, dat is een grootheid pur sang. Niveau Alonso.

Ik twijfel alleen aan Ricciardo, al klinkt dat negatiever dan dat ik het bedoel. Ik twijfel of hij goed is of heel erg goed (kan worden).

Maikel0230

Ik kan me wel een beetje vinden in je betoog Peton maar toch, wat moet hij nog meer doen om echt als grootheid van de sport door het leven te kunnen gaan zoals een Alonso? Kampioen worden met een ander team? Is Alonso ook nog niet gelukt hé

Wat Ricciardo betreft, die jongen doet het hartstikke goed maar hij moet zich nog bewijzen aan de voorste frontlinie natuurlijk, poles pakken, overwinningen, podia, enz... maar ik twijfel er eigenlijk niet aan dat we dat nog te zien gaan krijgen.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Citaat van: Maikel0230 op 19 april 2014 - 11:53:46
Ik kan me wel een beetje vinden in je betoog Peton maar toch, wat moet hij nog meer doen om echt als grootheid van de sport door het leven te kunnen gaan zoals een Alonso? Kampioen worden met een ander team? Is Alonso ook nog niet gelukt hé
Waarom is Alonso een grootheid? Omdat hij elk jaar al het maximale uit een auto weet te persen, niet omdat hij bij meerdere teams kampioen geworden zou moeten zijn.

Dus daar heb je je antwoord, nu het wat minder gaat moet Vettel laten zien dat hij elke duizendste van een seconde uit de auto weet te persen. En daarmee bedoel ik niet letterlijk nu, want hij heeft gewoon te veel technische problemen, maar zodra dat opgelost is, moet hij wel als een Alonso gaan presteren wil hij (in mijn ogen) ook een van de groten zijn. Zo niet? Dan vind ik hem gewoon een uitermate sterke coureur die een van de besten van zijn generatie is geweest, niets meer en niets minder.

Mocht Ricciardo hem echter structureel blijven verslaan... dan is Ricciardo misschien wel de Alonso en Vettel de Raikkonen van Red Bull. Qua grootsheid. Maar dat is vooruitlopen op de zaken he, ik heb nog helemaal geen idee hoe het gaat uitpakken. Vooralsnog ga ik in ieder geval geen negatieve conclusies verbinden aan de prestaties van Vettel dit jaar.

Heart of Light

#94
Citaat van: Maikel0230 op 19 april 2014 - 11:53:46wat moet hij nog meer doen om echt als grootheid van de sport door het leven te kunnen gaan zoals een Alonso?

Zijn voetjes op de grond zetten, nooit meer dat domme vingertje opsteken, stoppen met arrogant doen, en een andere nationaliteit aannemen.

Nee, serieus, hij is al een grootheid. Zijn probleem is dat hij een "you love him or you hate him" persoonlijkheid heeft. En dus zullen er altijd mensen vooraan staan om hem af te schrijven als het even wat minder gaat. Ik sta daar zeker bij. Neemt niet weg dat hij vaker een jaartje wat minder begonnen is en toch kampioen werd. Komt wel goed met Vettel.


Edit to add:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/113537

Maikel0230

Citaat van: Perton op 19 april 2014 - 12:04:09
Citaat van: Maikel0230 op 19 april 2014 - 11:53:46
Ik kan me wel een beetje vinden in je betoog Peton maar toch, wat moet hij nog meer doen om echt als grootheid van de sport door het leven te kunnen gaan zoals een Alonso? Kampioen worden met een ander team? Is Alonso ook nog niet gelukt hé
Waarom is Alonso een grootheid? Omdat hij elk jaar al het maximale uit een auto weet te persen, niet omdat hij bij meerdere teams kampioen geworden zou moeten zijn.

Dus daar heb je je antwoord, nu het wat minder gaat moet Vettel laten zien dat hij elke duizendste van een seconde uit de auto weet te persen. En daarmee bedoel ik niet letterlijk nu, want hij heeft gewoon te veel technische problemen, maar zodra dat opgelost is, moet hij wel als een Alonso gaan presteren wil hij (in mijn ogen) ook een van de groten zijn. Zo niet? Dan vind ik hem gewoon een uitermate sterke coureur die een van de besten van zijn generatie is geweest, niets meer en niets minder.

Mocht Ricciardo hem echter structureel blijven verslaan... dan is Ricciardo misschien wel de Alonso en Vettel de Raikkonen van Red Bull. Qua grootsheid. Maar dat is vooruitlopen op de zaken he, ik heb nog helemaal geen idee hoe het gaat uitpakken. Vooralsnog ga ik in ieder geval geen negatieve conclusies verbinden aan de prestaties van Vettel dit jaar.

Ok glashelder, we zullen zien maar ik vindt het nu al een grote mijnheer. Vier keer achter elkaar het pak domineren en een ijzersterke Alonso afhouden, het moet toch iets betekenen.

Het is zoals HoL zegt, hij heeft een "you love him or you hate him" karakter en dat is wat nog voor echte twijfel zorgt bij velen.

We zullen zien wat hij doet om zijn carrière meer glans bij te geven: Kampioen worden met een ander team, een gevallen team zoals bijv. Williams terug groot maken, Mercedes verslaan ondanks een ijzersterke wagen.

Ik ben benieuwd.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

HoL heeft trouwens in één ding wel gelijk: Vettel zou van nationaliteit moeten veranderen... ;)

Tuesday

Vettel had gewoon nooit races moeten gaan winnen en vier jaar op rij WK worden, dan had iedereen het een toffe gast gevonden. Net als nu Ricciardo. Maar let maar eens op hoeveel mensen nog van Ricciardo houden als ie 4 jaar op rij domineert.

Perton

#98
Dat ook, maar dat ik Vettel een irritant ventje vind, heeft verder vrij weinig te maken met dat ik hem nog niet als grootheid zie. Ik vond Schumacher ook een arrogante lul eerste klas, maar die zie ik wel als grootheid, evenals Alonso (al vind ik die de laatste jaren wel sympathiek). Het is wat ik zeg: Vettel heeft de afgelopen vier jaar geweldig gepresteerd, en dat maakt hem ook een geweldige coureur. Hoe hij in moeilijke omstandigheden presteert (en af en toe een moeilijke race is wat anders dan jaar na jaar een moeilijke periode hebben) zal bepalen of hij (voor mij dan) een groots coureur zal zijn. Voorlopig is daar voor mij nog geen antwoord op.

Dat hij tot de grootste van zijn generatie behoort, daar is uiteraard geen twijfel over.

Kootje

Mijn hekel aan de coureur Vettel komt niet voort uit zijn dominantie, slechts uit z'n gedrag. De persoon Vettel vind ik overigens prima te pruimen.

Breaktest

Citaat van: Perton op 19 april 2014 - 11:20:13
Zonder een oordeel over Vettel te willen vellen: hij heeft natuurlijk altijd in een gespreid bedje gelegen en iedereen die niet naar zijn pijpen danste kon even op kantoor komen voor Helmut Marko voor een goede spanksessie. Waarmee ik Vettel dus niet wil veroordelen, want net als dat Ferrari Schumacher als een God behandelde, omdat hij nou eenmaal zo verschrikkelijk goed was, doet Red Bull dat ook bij Vettel. Dat is dus ook helemaal geen kritiek verder.

Echter, het kan wel betekenen dat Vettel misschien niet dé grote wereldtopper is, maar 'gewoon' een ontzettend goede coureur die de wind een beetje mee heeft. Beetje net als de discussie die we over Raikkonen voeren. Dus of Vettel nou zo 'slecht' is of Ricciardo zo 'goed'? De tijd zal het leren. Ik geloof er wel in dat Ricciardo nu de betere motor heeft, zoals Tuesday stelt. Er zijn telkens te veel problemen bij Vettel om dit niet te geloven.

Persoonlijk heb ik overigens altijd gedacht waar ik de tweede alinea mee open, dat Vettel een prima coureur is die de omstandigheden mee had (waarmee ik niet wil zeggen dat zijn titels onterecht zijn of dat hij die titels niet verdiend heeft, want dat heeft ie wel). Vooralsnog wijst dit seizoen erop dat dat inderdaad zo is, maar of het ook zo is.. die conclusie ga ik nog niet trekken na 4 raceweekenden met telkens wel wat problemen voor Vettel.
Dat we nu plotseling vraagtekens bij Vettel zetten, onderschrijft mijn elders gevoerde (maar nogal bekritiseerde) stelling dat de toppers over het algemeen te weinig uitgedaagd worden. Van het huidig rijtje wereldkampioenen kun je alleen zeggen dat Hamilton  de echte concurrentie permanent op zijn bordje heeft gehad (en overeind is gebleven). 

0634

Citaat van: Tuesday op 19 april 2014 - 13:45:49
Vettel had gewoon nooit races moeten gaan winnen en vier jaar op rij WK worden, dan had iedereen het een toffe gast gevonden. Net als nu Ricciardo. Maar let maar eens op hoeveel mensen nog van Ricciardo houden als ie 4 jaar op rij domineert.

Dat is ook zo. Zo werkt het ook gewoon. Ik hoop zelf ook dat een ander de titel pakt dit jaar, niet dat ik iets tegen Vettel heb, helemaal niet zelfs, maar het lijkt me gewoon wel weer eens leuk.

NielsD

Maar nu krijg ik een beetje gevoel dat jullie vinden dat Vettel alle wereldtitels met gemak heeft gepakt. Ik ben geen fan van Vettel, totaal niet, maar vind hem wel grootheid in de sport. Tot tweemaal toe heeft Alonso van zich af weten te houden (2010 en 2012), oké in 2010 maakte Ferrari gewoon een domme fout, maar ook dan moet je er gewoon staan. In 2012 spinde hij, stond hij laatste en reed hij weer naar voren.

Een goede wagen heb je nodig, maar Webber reed vorig jaar nog geen deuk in een pakje boter, terwijl die auto de topper van het jaar was, in de tweede helft dan.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

0634


Breaktest

Citaat van: NielsD op 19 april 2014 - 17:58:49
Maar nu krijg ik een beetje gevoel dat jullie vinden dat Vettel alle wereldtitels met gemak heeft gepakt. Ik ben geen fan van Vettel, totaal niet, maar vind hem wel grootheid in de sport. Tot tweemaal toe heeft Alonso van zich af weten te houden (2010 en 2012), oké in 2010 maakte Ferrari gewoon een domme fout, maar ook dan moet je er gewoon staan. In 2012 spinde hij, stond hij laatste en reed hij weer naar voren.

Een goede wagen heb je nodig, maar Webber reed vorig jaar nog geen deuk in een pakje boter, terwijl die auto de topper van het jaar was, in de tweede helft dan.
Nou, iedereen vindt Vettel wel een klasbak hoor, maar je zou zo graag zien hoe het tegenover Alonso zou hebben gedaan. En dan de Alonso van 2012 om precies te zijn. Of de Hamilton van nu.