Round 8: The British Grand Prix, Silverstone

Gestart door Maikel0230, 25 juni 2013 - 13:23:44

« vorige - volgende »

Wie zal op het legendarische Silverstone zegevieren

Vettel (GER)
Webber (AUS)
Alonso (ESP)
Massa (BRA)
Button (GBR)
Pérez (MEX)
Räikkönen (FIN)
Grosjean (FRA)
Rosberg (GER)
Hamilton (GBR)
Hülkenberg (GER)
Gutiérrez (MEX)
di Resta (GBR)
Sutil (GER)
Maldonado (VEN)
Bottas (FIN)
Vergne (FRA)
Ricciardo (AUS)
Pic (FRA)
van der Garde (NED)
Bianchi (FRA)
Chilton (GBR)

Maikel0230



Baanlengte: 5.901 km
Raceafstand: 52 rondes, 306.747 km

Vrijdag 28 Juni
VT1   11:00 - 12:30
VT2   15:00 - 16:30

Zat 29 Juni
VT3   11:00 - 12:00
Qua   14:00

Zon 30 Juni
Race   14:00

Winnaar 2012: Mark Webber, Red Bull Racing

Snelste ronde:  1:30.874 - F Alonso (2010)

(ik zag dat er nog geen topic over de Britse GP aangemaakt was en heb daarom maar eventjes wat in elkaar gestoken met het vorige topic over cananda als voorbeeld, ik hoop dat niemand hier een probleem mee heeft. Kan een admin dit even vastpinnen)

Edit: thanks fabian voor het vastpinnen!

Verslag VT1

De baan lag er veranderlijk nat bij maar de meeste coureurs gingen toch naar buiten voor een installatie rondje, waarna  het relatief rustig bleef. Doordat er drie weken zit tussen Canada en de Britse GP hebben de teams natuurlijk weer een hoop upgrades die ze met dit weer niet kunnen uittesten. Jean-Eric Vergne stond zelfs de stickers op zijn wagen te controleren. Stonden ze waterpas Jev?

Ooh kijk een vogeltje wast zich in het water! De reporter van Sky sports F1 probeerde een mexican wave op gang te krijgen voor Jenson Button maar het publiek wil wagens zien! Ricciardo is de eerste die zich terug op de baan waagt na 40 minuten maar onmiddellijk terug binnen komt. Vergne gaat ook naar buiten maar komt ook terug naar binnen. Het ziet er naar uit met nog 40 minuten te gaan dat de teams zich toch gereed maken om naar buiten te gaan maar Vergne drukt dat de kop in met een radioboodschap: "it's really too wet out there". De volgende die zich op de baan begeeft is Esteban Gutiérrez maar net zoals de Toro Rosso's komt ook hij onmiddellijk terug binnen. Gelukkig voor ons gaat hij terug naar buiten maar ook nu komt hij weer binnen voor een oefenstart. Na  een uur staat er nog steeds geen tijd op het bord. Met nog 30 minuten te gaan zal daar toch wel verandering in komen. Vettel gaat ook voor een expeditietje van de baan maar kiest dan weer voor zijn comfortabele en warme garage.

Met nog 17 minuten gaan gaat een van de toro rosso coureurs voor een snel rondje. Riccardo opent het bord met een 2:00.029. Hij verbetert in zijn tweede ronde met een 1:57.992. Beide Marussia mannen gaan ook naar buiten voor een snel rondje. Meerdere wagens begeven zich nu ook op de baan. We krijgen er wel nog geen tijden voor in de plaats. Bianchi plaatst de tweede tijd 2:10.529. Maldonado en Guide plaatsen ook een tijd. Hamilton gaat P1 met een 1:55.458. Charles Pic wil teveel en crasht. Met de gele vlag zullen de tijden niet meer verbeteren vrees ik. Ricciardo gaat naar de top met een 1:54.249



Verslag VT2

De baan ligt er stukken beter uit dan de eerste sessie. Intermediate territorium zonder twijfel. Ongetwijfeld zullen de slicks op een gegeven moment uit de dekens gehaald worden. Vettel opent meteen met een 1:44.038 gevolgd door Webber met een 1:44.299. Bottas neemt P1 over met een 1:43.929. Opnieuw een teken dat de jonge Fin geniet van gemixte condities. Hulkenberg neemt het stokje over met een 1:43.811 maar di Resta neemt het roer onmiddellijk over met een 1:43.207. Hulkenberg meldt zijn engineer dat het nu echt wel op het randje van slick tijd is. En Toro Rosso en Ferrari kiezen de nieuwe experimentele harde band. Vergne op slicks gaat P1 met een 1:41.868. Zijn tweede rondje is een 1:38.901. Yep het is slick tijd boys! Vergne blijft hard gaan en maakt er een 1:37.102 van. Vergne blijft P1 met een nieewe 1:36.879 maar Ricciardo gaat sneller 1:36.502! Hebben de heren een Red  Bull contract geroken? Sutil neemt de leiding over 1:36.028. Het feest gaat door Paul di Resta gaat aan de leiding met een 1:35.822. De baan wordt duidelijk sneller met de minuut. Interessant Lotus rijdt voor de eerste keer rond met het DRDS systeem dat zijn vorig jaar hebben ontworpen. Men wil het nu eindelijk in de race inzetten. Sutil verbetert naar een 1:35.677. De grote kanonnen houden zich nog even in. En daar is kersvers Porsche man Webber die naar de kop springt met een 1:34.648. Felipe Massa maakt er 4 in een rij van met een crash in de muur komende uit stowe. Het zit de Ferrari man niet mee. Door de gele vlag zie ik niemand nu voor snelle rondjes gaan. De voorkant van Massa zijn Ferrari ziet er weer serieus gehavend uit. Zijn mannen hebben hun geld al goed verdient. De gele vlag is opgeheven en wagens kunnen weer pushen over de ganse lengte van de baan. Rosberg laat zijn tanden zien en duwt Webber naar P2 met een 1:34.327. Ondanks zijn goede optreden in de Canadese race zal er bij Ferrari toch wel eens getwijfeld worden of Massa niet nu al vervangen zou moeten worden. Rosberg maakt er een 1:33.585 van. Ik vermoed dat zijn harde banden meer kunnen. Riccardo vliegt met een 1:33.550 dat is maar 0:00.005 sneller dan Rosberg! Grosjean is de eerste op de option band van deze race (medium). Sutil laat opnieuw van zich horen met een 1:33.374. Wie zal onder de 1:33 duiken met de medium banden (option). Kimi laat zich veel zien maar goede tijden komen er nog niet uit P21, waarschijnlijk omdat het Lotus DRDS aan het testen is. Vettel duikt bijna onder de 1:33 met een 1:33.068. De wereldkampioen laat zich eventjes gelden. Vettel knalt er een 1:32.680 uit, dat was weer een sensationeel rondje. Hamilton laat zich niet doen en perst er een 1:32.911 met een foutje in de laatste bocht uit. Rosberg laat zich niet dekselen en duwt met een 1:32.248 Vettel naar P2.  Dat is een verschil van +0.432 dus bijna een halve seconde! Het wordt wat rustiger op de baan  met nog 30 minuten te gaan.  De lange runs eisen nu de aandacht van de teams op. De lange runs tonen aan dat Mercedes nog steeds problemen heeft met de banden en dat het met Red Bul aanzienlijk beter gaat. De snelle ronden blijven uit en Rosberg behoudt zijn eerste plaats aan het einde van de sessie.



Verslag VT3
De teams concentreerde zich op lange runs en lichte veranderingen aan de set up van de wagens. Rosberg ontpopt zich meer en meer tot snelste man van beide Mercedes mannen. Hoogtepunt van de vrije training was de 'tire faillure' op de wagen van Sergio Perez. Het is nog niet duidelijk of de band uit zijn eigen ontploft is of dat hij over brokstukken gereden is. Pirelli onderzoekt de zaak maar het plaats natuurlijk toch weer vraagtekens bij de veiligheid van de banden.



Uitlag kwalificaties


#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Fabian

Dankjewel Maikel voor het aanmaken van het topic en de intro!


Fabian


Gerard

Goede opening hoor Maikel! Niks mis mee!! :-)
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk de oude layout mooier (beter) vond, maar goed.... Zo kan Silverstone weer even mee....
Dit weekend... Hoop ik, dat de updates van Lotus goed uitpakken! Zou leuk zijn voor het WK, èn leuk voor mij ;D

Edwin90

Ja, die nieuwe lay-out. Ik heb er ook weinig mee. Ik vond het stuk tussen Abbey en Woodcote prima zoals hij er lag. Helmaal die briljante Bridge bocht.
En voor het nieuwe pitgebouw had dit stuk niet hoeven te sneuvelen vind ik.

Sabai

Citaat van: Edwin90 op 26 juni 2013 - 19:57:31
Ja, die nieuwe lay-out. Ik heb er ook weinig mee. Ik vond het stuk tussen Abbey en Woodcote prima zoals hij er lag. Helmaal die briljante Bridge bocht.
En voor het nieuwe pitgebouw had dit stuk niet hoeven te sneuvelen vind ik.


Helemaal mee eens.

Fabian

Het oude Silverstone van voor de verbouwing was veel beter. Vind deze nieuwe lay out niet een verbetering.

Maikel0230

Ik heb niet direct een probleem met de nieuwe lay-out van Silverstone maar het oude was gewoon beter, het gaf je het gevoel dat je echt elke seconde super snel ging. Het nieuwe arena gedeelte heeft vooral de 'schwung' uit de baan gehaald.

Maar aan de ander kant dan weer mag je het werk dat de mensen van Silverstone en de BRDC gemaakt hebben om Silverstone als venue van de Britse GP te houden niet onderschatten. Vergeet niet dat bijna 2 jaar geleden we Silverstone bijna kwijt waren. Het is maar goed dat men een soap zoals rond bijvoorbeeld Hockenheim en de Nürburgring heeft weten te vermijden.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Maikel0230

Sorry voor de dubbelpost maar ik heb vandaag de poll toegevoegd vergeet dus vooral niet te stemmen mensen!

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Fabian

Ik heb gestemd op Alonso. Hoop dat is wint zodat de spanning in het kampioenschap weer een beetje terugkeert.

Kootje

Ik stem op Hamilton. Niet omdat ik dat vanwege specifieke dingen denk, maar meer omdat ik dat als Hamilton fan hoop.

0634

Ik stem op: Webber! Altijd goed op Silverstone, volgens mij by far zijn favo baantje.

Wings

En de prestatiedruk is nu van de ketel. Dat kan presteren positief beïnvloeden.

Jelle

Webber, zou tof zijn als is nu helemaal los gaat, geen druk meer...ik hoop echter op Alonso....

robbert

ik hoop op een hevige strijd tussen webber en vettel, webber moet nl niet meer vrezen voor een zitje, want dat is al in orde.
En hopelijk Alonso die eindelijk eens wint, wil hij kans blijven maken op de titel