Het Grote Endurance Topic 2013

Gestart door Jehoentelaar, 01 februari 2013 - 21:04:11

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Het aantal kijkers/fans van de enduranceracerij is op dit forum enigszins beperkt (dôh, dit is een F1-forum), dus het leek me het beste idee om al het discussiegeweld wat endurance betreft in één topic te parkeren. Het betreft de volgende raceklassen:

- FIA World Endurance Championship;
- American Le Mans Series;
- Grand-Am Road Racing;
- Blancpain Endurance Series;
- 24H Series;
- Enzovoorts...

De eerste grote race (Daytona 24) hebben we inmiddels gehad. De volgende grote rit is de Sebring 12H, welke in hetzelfde weekend als de GP van Australië wordt gehouden. Voor de echte die-hards: Sebring, overigens ronde 1 van het ALMS-kampioenschap, is op zaterdagnacht meestal rond vier uur 's nachts CET afgelopen.

Ander nieuws dan. Een dergelijk topic wordt niet zomaar geopend; vanmiddag is immers de startlijst bekend gemaakt van de oudste nog bestaande race op deze planeet. Allez, gaat u even zitten:

Le Mans Prototypes 1
1.  Audi Sport Team Joest (Audi)
2.  Audi Sport Team Joest (Audi)      
3.  Audi Sport Team Joest (Audi)
7.  Toyota Racing (Toyota)      
8.  Toyota Racing (Toyota)      
12. Rebellion Racing    (Lola-Toyota)
13. Rebellion Racing    (Lola-Toyota)
21. Strakka Racing (HPD-Honda)

Le Mans Prototypes 2
24. OAK Racing (Morgan-Nissan)
25. Delta-ADR (ORECA-Nissan)
26. G-Drive Racing (ORECA-Nissan)
27. Sebastien Loeb Racing (ORECA-Nissan)
28. Gulf Racing Middle East (Lola-Nissan)
29. Gulf Racing Middle East (Lola-Nissan)
30. HVM Status GP (Lola-Judd)
31. Lotus (Lotus)
32. Lotus (Lotus)
33. Level 5 Motorsports (HPD-Honda)
35. OAK Racing (Morgan-Nissan)
36. Signatech (ORECA-Nissan)
38. Jota Sport (Zytek-Nissan)
40. Boutsen Ginion Racing (ORECA-Nissan)
41. Greaves Motorsport (Zytek-Nissan)
42. Greaves Motorsport (Zytek-Nissan)
44. Starworks Motorsport (HPD-Honda)
45. OAK Racing (Morgan-Nissan)
46. Thiriet by TDS (ORECA-Nissan)
47. KCMG (Morgan-Nissan)
48. Murphy Prototypes (ORECA-Nissan)

Le Mans GTE - Pro
51. AF Corse (Ferrari)
66. JMW   Motorsport (Ferrari)
71. AF Corse (Ferrari)
73. Corvette Racing (Corvette)
74. Corvette Racing (Corvette)
91. Porsche AG Team Manthey (Porsche)
92. Porsche AG Team Manthey (Porsche)
93. SRT   Motorsports (Viper)
94. SRT   Motorsports (Viper)
97. Aston Martin Racing (Aston Martin)
99. Aston Martin Racing (Aston Martin)

Le Mans GTE - Am
50. Larbre Competition (Corvette)
54. AF Corse (Ferrari)
55. AF Corse (Ferrari)
57. Krohn Racing (Ferrari)
61. AF Corse (Ferrari)
67. Imsa Performance (Porsche)
70. Larbre Competition (Corvette)
76. Imsa Performance (Porsche)
77. Dempsey Proton (Porsche)
80. Extreme Speed Motorsports (Ferrari)
81. 8Star Motorsports (Ferrari)
88. Proton Competition (Porsche)
95. Aston Martin Racing (Aston Martin)
96. Aston Martin Racing (Aston Martin)

Garage 56
56. Green GT (Green GT)

Reserves LMP2
34. Race Performance (ORECA-Judd)
43. Morand Racing (Morgan-Judd)
39. DKR Engineering (Lola-Judd)
37. Signatech (ORECA-Nissan)
23. Delta-ADR (ORECA-Nissan)
20. HVM Status GP (Lola-Judd)

Reserves GTE
98. Aston Martin Racing (Aston Martin)
75. ProSpeed Competition (Porsche)
52. Ram Racing (Ferrari)
90. TRG AMR North America (Aston Martin)

SOURCE: Autosport.com (http://www.autosport.com/news/report.php/id/105366, 1-2-2013)

janke

#1
Ik ben groot fan. Afgelopen week de 24h Daytona gevolgd, Ganassi/BMW-Riley met oa Montoya winner. Daarvoor de 24h Dubai. Winner Jeroen Bleekemolen met een Mercedes SLS. Volgende race 12h Sebring in maart. ;)

Als het klopt zal het voor Dempsey wel een teleurstelling zijn. Niet ingedeeld in de LMP klasse. Del Piero de voebal god uit Italië had een deel van het team ingenomen door zich als aandeelhouder in te kopen.

Verder vind ik het opvallend dat ProSpeed naast de pot pist. Alsook Signatech en AMR. Alhoewel Signatech een bevestiging heeft (LMP) en onder aan de lijst staat als reserve, vreemd.

Bleekemolen kan trouwens op zoek naar een ander stoeltje wil hij de 24uren aandoen. Hij is vervangen bij Rebellion, net als Premat die niet meer hoeft te komen.
Some things are too important to be left in the past.

Sabai

Waarom is bleekemolen vervangen? Hij een zeer goede rijder toch.

janke

Jeroen Bleekemolen zal op zoek moeten naar een ander stoeltje voor oa. Le Mans. Want het Zwitserse Rebellion Racing heeft alle twee de wagens bezet met drie coureurs per wagen. Prost/Jani/Belicchi en Heidfeld/Con Fu Cheng en de Zwitser Mathias Beche die van Thiriet Racing is overgekomen. Rebellion zal het druk krijgen. Met deelname aan het WEC (oa Spa/Silverstone/Le Mans) en een complete reeks races in de ALMS zit hun agenda aardig vol. Rebellion komt met een Lola B12/60 chassis voorzien van een 3,4ltr V8 Toyota/TMG blok. TMG zal Rebellion voorzien van alle updates aan hun engine. Rebellion is de beste LMP1 privateer in langeafstand races. Dus voor Bleekemolen en Harold Primat geen plaats meer. Racing en teammanager is Bart Hayden.

Mijn toevoeging op een andere site. Info www.rebellion.com
Some things are too important to be left in the past.

Jehoentelaar

Bleekemolen gaat met een Porsche (team is me even ontschoten) full-time aan de slag in de ALMS.

janke

Citaat van: Jehoentelaar op 01 februari 2013 - 22:34:25
Bleekemolen gaat met een Porsche (team is me even ontschoten) full-time aan de slag in de ALMS.

Dat is nog helemaal niet zeker.
Some things are too important to be left in the past.

Jehoentelaar

Dat is helemaal wel zeker.
CitaatJeroen Bleekemolen (‏@jbleekemolen)
I will join Alex Job Racing and @CooperMacNeil this year in @almsnotes for the full championship. #ALMS pic.twitter.com/aYPFSBTv

janke

Citaat van: Jehoentelaar op 02 februari 2013 - 16:55:17
Dat is helemaal wel zeker.
CitaatJeroen Bleekemolen (‏@jbleekemolen)
I will join Alex Job Racing and @CooperMacNeil this year in @almsnotes for the full championship. #ALMS pic.twitter.com/aYPFSBTv

Oké, bedankt voor de info. Ik hem er niet over gehoord vorige week op Daytona. Daar hadden ze een gesprekje met hem. Hij racede daar wel voor Alex Job. Geeindigd buiten de top 3 in zijn klasse.
Some things are too important to be left in the past.

Jehoentelaar

Ja, bij de GT's werd het ook een fuel race. Wel leuk dat hij nu sowieso Sebring en Petit Le Mans mag doen. En bij de GT's rijd je serieuze races, de prototypes zijn ronduit treurig in Amerika.