Red Bull in 2013

Gestart door Sabai, 05 januari 2013 - 10:57:40

« vorige - volgende »

Moet Red Bull net als Ferrari openlijk en duidelijk een eerste en tweede coureur aanwijzen ?

ja
nee
Ik weet het niet
Dat moeten ze zelf weten

NielsD

#285
Citaat van: Matthijs op 29 oktober 2013 - 15:05:10
Citaat van: Fabian op 29 oktober 2013 - 14:55:20
Maar waar het wel om gaat is dat de Pirelli's Vettel en RBR dominant hebben gemaakt....
Ik heb al eerder het vergelijk gemaakt met Usain Bolt: stel de atletiekbond stelt een ander soort schoenen verplicht, waar Usain Bolt geen kracht op kan uitoefenen omdat hij ze helemaal kapot trapt: de 100 meter sprint wordt weer spannend want Bolt wint niet meer. Maar dat is toch puur kunstmatige spanning? De besten verdienen het uiteindelijk toch om te winnen?

Tuurlijk verdienen de besten het om te winnen, maar in de Formule 1 werkt het zo: je krijgt banden van de bandenleverancier waar je vervolgens je auto op moet gaan baseren. Als Newey echt het mastermind is van de Formule 1, dan was dit toch easy voor hem? Ferrari en Lotus hadden het immers wel voor elkaar, dus onmogelijk was het niet. Vervolgens switchen ze terug naar de oude Pirelli-band en BAM Red Bull is heel dominant, omdat het in het midden van het seizoen gebeurde hadden bijv. Ferrari en Lotus weinig tijd om de auto helemaal aan te passen naar die banden. Je moet het doen met het materiaal die je geleverd krijgt, zo heeft het altijd al gewerkt in de Formule 1. Om dan de boel om te gooien omdat een aantal niet goed hun huiswerk hebben gedaan vind ik belachelijk..

Iedereen zegt ook dat Vettel 20 punten voorstond op de rest, dat zegt dus helemaal niks aangezien de nummer 1, 25 punten pakt.  In verhouding is dat dus heel weinig, want in principe kon de stand na 1 race weer helemaal anders zijn.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Enzo

Citaat van: NielsD op 31 oktober 2013 - 10:36:10
Citaat van: Matthijs op 29 oktober 2013 - 15:05:10
Citaat van: Fabian op 29 oktober 2013 - 14:55:20
Maar waar het wel om gaat is dat de Pirelli's Vettel en RBR dominant hebben gemaakt....
Ik heb al eerder het vergelijk gemaakt met Usain Bolt: stel de atletiekbond stelt een ander soort schoenen verplicht, waar Usain Bolt geen kracht op kan uitoefenen omdat hij ze helemaal kapot trapt: de 100 meter sprint wordt weer spannend want Bolt wint niet meer. Maar dat is toch puur kunstmatige spanning? De besten verdienen het uiteindelijk toch om te winnen?

Tuurlijk verdienen de besten het om te winnen, maar in de Formule 1 werkt het zo: je krijgt banden van de bandenleverancier waar je vervolgens je auto op moet gaan baseren. Als Newey echt het mastermind is van de Formule 1, dan was dit toch easy voor hem? Ferrari en Lotus hadden het immers wel voor elkaar, dus onmogelijk was het niet. Vervolgens switchen ze terug naar de oude Pirelli-band en BAM Red Bull is heel dominant, omdat het in het midden van het seizoen gebeurde hadden bijv. Ferrari en Lotus weinig tijd om de auto helemaal aan te passen naar die banden. Je moet het doen met het materiaal die je geleverd krijgt, zo heeft het altijd al gewerkt in de Formule 1. Om dan de boel om te gooien omdat een aantal niet goed hun huiswerk hebben gedaan vind ik belachelijk..

Iedereen zegt ook dat Vettel 20 punten voorstond op de rest, dat zegt dus helemaal niks aangezien de nummer 1, 25 punten pakt.  In verhouding is dat dus heel weinig, want in principe kon de stand na 1 race weer helemaal anders zijn.

Tja, in mijn ogen was Red Bull voor de bandenwissel ook al verreweg de beste, alleen de banden konden een dergelijk goed presterende auto niet vertalen naar grip op de baan. De stelling dat Ferrari en Lotus hun zaakjes beter voor elkaar hadden gaat dus voor mij niet op, want als ze de kunde hadden net zoveel downforce te creëren als de RB, dan hadden ze dat zeker en graag gedaan. Ze komen dit jaar gewoon bergen tekort tov Red Bull, iets wat minder zichtbaar is als de banden de prestaties kunstmatig begrenzen.

NielsD

Citaat van: Enzo op 31 oktober 2013 - 11:00:43
Citaat van: NielsD op 31 oktober 2013 - 10:36:10
Citaat van: Matthijs op 29 oktober 2013 - 15:05:10
Citaat van: Fabian op 29 oktober 2013 - 14:55:20
Maar waar het wel om gaat is dat de Pirelli's Vettel en RBR dominant hebben gemaakt....
Ik heb al eerder het vergelijk gemaakt met Usain Bolt: stel de atletiekbond stelt een ander soort schoenen verplicht, waar Usain Bolt geen kracht op kan uitoefenen omdat hij ze helemaal kapot trapt: de 100 meter sprint wordt weer spannend want Bolt wint niet meer. Maar dat is toch puur kunstmatige spanning? De besten verdienen het uiteindelijk toch om te winnen?

Tuurlijk verdienen de besten het om te winnen, maar in de Formule 1 werkt het zo: je krijgt banden van de bandenleverancier waar je vervolgens je auto op moet gaan baseren. Als Newey echt het mastermind is van de Formule 1, dan was dit toch easy voor hem? Ferrari en Lotus hadden het immers wel voor elkaar, dus onmogelijk was het niet. Vervolgens switchen ze terug naar de oude Pirelli-band en BAM Red Bull is heel dominant, omdat het in het midden van het seizoen gebeurde hadden bijv. Ferrari en Lotus weinig tijd om de auto helemaal aan te passen naar die banden. Je moet het doen met het materiaal die je geleverd krijgt, zo heeft het altijd al gewerkt in de Formule 1. Om dan de boel om te gooien omdat een aantal niet goed hun huiswerk hebben gedaan vind ik belachelijk..

Iedereen zegt ook dat Vettel 20 punten voorstond op de rest, dat zegt dus helemaal niks aangezien de nummer 1, 25 punten pakt.  In verhouding is dat dus heel weinig, want in principe kon de stand na 1 race weer helemaal anders zijn.

Tja, in mijn ogen was Red Bull voor de bandenwissel ook al verreweg de beste, alleen de banden konden een dergelijk goed presterende auto niet vertalen naar grip op de baan. De stelling dat Ferrari en Lotus hun zaakjes beter voor elkaar hadden gaat dus voor mij niet op, want als ze de kunde hadden net zoveel downforce te creëren als de RB, dan hadden ze dat zeker en graag gedaan. Ze komen dit jaar gewoon bergen tekort tov Red Bull, iets wat minder zichtbaar is als de banden de prestaties kunstmatig begrenzen.

Maar dat is dan toch precies hetzelfde? RB heeft de downforce beter voor elkaar, Ferrari en Lotus hadden banden voor elkaar. Het is niet kunstmatig, het is gewoon het materiaal waar je het op dat moment mee moet doen. Zo zijn de banden en klaar..
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Sabai

Ferrari deed al niet meer mee na Spanje, ze kakten toen helemaal in dit was dus al voor de banden wisseling. Ferrari heeft ook toegegeven updates op de auto te hebben gezet die de auto langzamer maakten ipv sneller.Vervolgens zijn ze later weer terug naar de Spanje configuratie gegaan om vanuit daar weer verder gaan ontwikkelen. Hierbij hebben ze imho zelf een achterstand gecreëerd op de andere teams. Lotus zit er het hele jaar al bij en hebben zich prima aangepast aan de nieuwe banden.Evenals RBR die in Spa een serie updates op de auto hebben gezet die prima werkten.Ook hier heeft Ferrari zelf steken laten vallen die hebben immers genoeg budget om ook door te ontwikkelen. De kleinere teams daarentegen hebben wel degelijk een nadeel ondervonden. Teams als Force India ,williams enTorro rosso hebben nou eenmaal geen budget om midden in het seizoen de auto compleet te veranderen en te updaten. In het geval van Sauber heeft het in hun voordeel uitgepakt. Wat ik uit een interview van Hulk begreep hadden ze een oude voorvleugel die eerst niet werkte terug op de auto gezet en in combinatie met een kleine update aan de achterkant van de auto heeft het ze gebracht waar ze nu zijn.

Dus door te roepen dat pirelli RBR dominant heeft gemaakt en Ferrari benadeelt heeft is imho een onjuiste bewering. Ferrari had gewoon beter zijn zaken voor elkaar moeten hebben. En eigenlijk zou je verwachten dat een team als Ferrari juist sterk zou moeten wezen in het doorontwikkelen van auto's gezien de mogelijkheden en het budget dat ze hebben. Waarschijnlijk vinden ze dit zelf ook en hebben ze voor volgend seizoen een aantal goede mensen aangetrokken om het tij te keren.   

Enzo

Citaat van: NielsD op 31 oktober 2013 - 11:04:49
Citaat van: Enzo op 31 oktober 2013 - 11:00:43
Citaat van: NielsD op 31 oktober 2013 - 10:36:10
Citaat van: Matthijs op 29 oktober 2013 - 15:05:10
Citaat van: Fabian op 29 oktober 2013 - 14:55:20
Maar waar het wel om gaat is dat de Pirelli's Vettel en RBR dominant hebben gemaakt....
Ik heb al eerder het vergelijk gemaakt met Usain Bolt: stel de atletiekbond stelt een ander soort schoenen verplicht, waar Usain Bolt geen kracht op kan uitoefenen omdat hij ze helemaal kapot trapt: de 100 meter sprint wordt weer spannend want Bolt wint niet meer. Maar dat is toch puur kunstmatige spanning? De besten verdienen het uiteindelijk toch om te winnen?

Tuurlijk verdienen de besten het om te winnen, maar in de Formule 1 werkt het zo: je krijgt banden van de bandenleverancier waar je vervolgens je auto op moet gaan baseren. Als Newey echt het mastermind is van de Formule 1, dan was dit toch easy voor hem? Ferrari en Lotus hadden het immers wel voor elkaar, dus onmogelijk was het niet. Vervolgens switchen ze terug naar de oude Pirelli-band en BAM Red Bull is heel dominant, omdat het in het midden van het seizoen gebeurde hadden bijv. Ferrari en Lotus weinig tijd om de auto helemaal aan te passen naar die banden. Je moet het doen met het materiaal die je geleverd krijgt, zo heeft het altijd al gewerkt in de Formule 1. Om dan de boel om te gooien omdat een aantal niet goed hun huiswerk hebben gedaan vind ik belachelijk..

Iedereen zegt ook dat Vettel 20 punten voorstond op de rest, dat zegt dus helemaal niks aangezien de nummer 1, 25 punten pakt.  In verhouding is dat dus heel weinig, want in principe kon de stand na 1 race weer helemaal anders zijn.

Tja, in mijn ogen was Red Bull voor de bandenwissel ook al verreweg de beste, alleen de banden konden een dergelijk goed presterende auto niet vertalen naar grip op de baan. De stelling dat Ferrari en Lotus hun zaakjes beter voor elkaar hadden gaat dus voor mij niet op, want als ze de kunde hadden net zoveel downforce te creëren als de RB, dan hadden ze dat zeker en graag gedaan. Ze komen dit jaar gewoon bergen tekort tov Red Bull, iets wat minder zichtbaar is als de banden de prestaties kunstmatig begrenzen.

Maar dat is dan toch precies hetzelfde? RB heeft de downforce beter voor elkaar, Ferrari en Lotus hadden banden voor elkaar. Het is niet kunstmatig, het is gewoon het materiaal waar je het op dat moment mee moet doen. Zo zijn de banden en klaar..
Ferrari en Lotus hadden de banden niet beter voor elkaar, dat was echt niet een gevolg van een bewuste ontwerpkeuze oid. Het verschil met Red Bull was de eerste helft van het seizoen kleiner door een band die niet goed werkte. Er zit dus toch wel een nuance verschil in mijn beredenering.

Franky R.

Citaat van: Enzo op 31 oktober 2013 - 11:13:16

Ferrari en Lotus hadden de banden niet beter voor elkaar, dat was echt niet een gevolg van een bewuste ontwerpkeuze oid. Het verschil met Red Bull was de eerste helft van het seizoen kleiner door een band die niet goed werkte. Er zit dus toch wel een nuance verschil in mijn beredenering.


Ja, de band werkte niet goed onder de RBR RB9. En juist wel onder de Lotus. Allison zei dat de auto juist rondom de banden was onwikkelt, waar Newey [terecht] vasthield aan zijn filosofie.


Maar RBR accepteerde de configuraties van Pirelli niet. Dat is mijn nuance.

Enzo

Citaat van: Franky R. op 31 oktober 2013 - 22:34:45
Citaat van: Enzo op 31 oktober 2013 - 11:13:16

Ferrari en Lotus hadden de banden niet beter voor elkaar, dat was echt niet een gevolg van een bewuste ontwerpkeuze oid. Het verschil met Red Bull was de eerste helft van het seizoen kleiner door een band die niet goed werkte. Er zit dus toch wel een nuance verschil in mijn beredenering.


Ja, de band werkte niet goed onder de RBR RB9. En juist wel onder de Lotus. Allison zei dat de auto juist rondom de banden was onwikkelt, waar Newey [terecht] vasthield aan zijn filosofie.


Maar RBR accepteerde de configuraties van Pirelli niet. Dat is mijn nuance.

Ok, ik geef het op.  :)

Enzo