Dakar 2013

Gestart door Sphinx, 25 december 2012 - 21:41:34

« vorige - volgende »

Sphinx

Bon, aangezien ik toch een paar dagen niks te doen had door griepverschijnselen, ben ik tussen de hoestbuien en koppen kippesoep door maar wat nuttigs gaan doen  ;)

Over minder dan twee weken is het weer zover. De Dakar-rally, Zuid-Amerika-editie, trekt tussen 5 en 20 januari van Lima, Peru naar Santiago, Chili (zie hier de route). De meeste deelnemers hebben hun voertuigen per boot verscheept en zijn sinds dit weekend in Lima. Een aantal gaan er nog op luchttransport, zoals deze HRX Ford van het Nederlandse Riwald Dakar Team:



Bij de motoren is er al voor de start een paar uitvallers op te schrijven. Topfavoriet Marc Coma en outsiders Sam Sunderland en Felipe Zanol zullen door opgelopen blessures niet kunnen starten. Coma ging op zn plaat in Libië in November, de twee Honda-coureurs Sunderland en Zanol verkeken zich op de moeilijkheidsgraad van een testparcours in Amerika. Daardoor is Juan Pedrero Garçia de kopman van Repsol KTM geworden, hij wordt bijgestaan door Baja-rijder Kurt Casselli. Honda kopman Helder Rodrigues heeft in een paar weken tijd moeten wennen aan twee nieuwe waterdragers, te weten Javier Pizzolito en Johnny Campbell (beide hebben al Dakar-ervaring dus dat scheelt iets). Nederlandse kanshebber op iig een etappewinst of top10-klassering is opnieuw Frans Verhoeven, die na een slecht verlopen 2012-dakar met Sherco nu kopman is voor Yamaha. Ook Henk Knuiman is er weer voor zijn 9e dakar, dit keer met een eigen team waar onder andere zijn broer Sten Knuiman in meerijdt. Meeste aandacht zal echter uitgaan naar Cyril Despres, die voor de race is begonnen zijn grootste rivaal al kwijt is. Of hem dat laat inkakken of juist vleugels geeft (haha  :D) staat nog te bezien:




Bij de auto's werden we vorig jaar al getrakteerd op een titanenstrijd tussen de gemene Amerikaan Robby Gordon in zijn Hummer en de heldhaftige Mini's. Uche, mag ik een teiltje aub? Nou zou zagen de Fransen het dus zelf graag. Want Stephane Peterhansel stond direct klaar om bij de ASO protest aan te tekenen tegen de zogenaamd illegale Hummer van Gordon (die ook zonder pardon gediskwalificeerd werd), maar toen meneer zelf een motorrijder onderuit reed in een kreek (, bleef diezelfde ASO stil als een muis. Gelukkig mogen de twee kampen op herhaling dit jaar. Benieuwd wat streken van Michel Vaillant nivo er dit keer worden uitgehaald. Een leuke parallel met een veel geraadpleegd topic hier?

DIT



of DAT



Naast Mini en Hummer zijn er nog teruggekeerd op het nest. Onder het motto "Alle menschen werden Brüder" sloten Nasser Al-Attiyah en Carlos Sainz een pact voor 2013 en komen op de proppen met een speciaal gebouwde Red Bull Buggy, die meer wegheeft van een CORR Truck (Amerikaanse Silhouette-klasse) dan van een Buggy:



Ook de Zuiderburen van Overdrive Toyota hebben weer een sterk team. Samen met Imperial Toyota uit Zuid-Afrika bouwden ze ala Ford een auto die moest aankomen, nu zeker is dat ie kan aankomen, moet er mee gewonnen worden. De Zuid-Afrikaanse tak bestaat uit veteraan Giniel de Villiers en crosser Duncan Vos, de local hero is Lucio Alvarez, de klantenrijders zijn Peter van Merksteijn, Geoff Olholm en Szymon Ruta. Teambaas Jean Marc Fortin combineerde tot vorig jaar zijn functie met die navigator voor concurrent Kristof Holowczyc, maar dat zit er dit jaar niet in.



Andere gevaarlijke outsiders zijn Eric Vigouroux, die met een Chevy Protruck de Hummer van Gordon op eigen terrein aanvalt, Matthias Kahle, die een Mercedes Diesel SUV ter beschikking heeft
en ex-skiër Guirlain Chicerit, die een SMG-buggy heeft gekocht bij knutselsmurf en ex-F1 rijder Phillipe Gache:


Verdere Nederlandse afvaardiging komt van Riwald Dakar, dat een wisseltruc uithaalde en de carosserie en het chassis van hun Dakar-Mitsubishi's koppelde aan een Wevers Sport getunede Ford V8 motor. De auto's heten daarom nu Henry Rally-X Fords, ofwel HRX Fords. Kopman is Bernard ten Brinke, teamgenoten zijn Gert Huzink en Erik Wevers. Erik van Loon is klant bij Wevers en heeft eenzelfde auto ter beschikking.



Tim Coronel is ook weer van de partij. De broer van WTCC-rijder Tom probeerde voor de zoveelste keer een electrische buggy te bouwen, maar hij kon de batterijen niet geregeld krijgen, en de noodzaak om de primeur te hebben was hem vorig jaar al afgenomen door de Est Maris Saukans en zijn eOScar auto. Daarom heeft hij een plaatsje gezocht in het Maxxis-team van Jurgen vd Goorbergh en Kees Koolen, waar hij een buggy met 4 cilinder 1300cc Suzuki-motor ter beschikking krijgt:



De publieksprijs zal Coronel dit jaar echter ook niet gaan winnen, daar gaat de Spanjaard Jose Luis Alvarez mee lopen. "J.L." bouwde een Polaris-buggy waar hij vorig jaar Dakar al mee had uitgereden om tot een geniaal gek vehikel: Een Dakar Smart   ;D




In ons Kikkerlandje zijn de Trucks altijd het populairst geweest, met in de laatste jaren veel mooie duels tussen Kamaz en De Rooy. In de Daf-jaren was er weinig geld en won de onverwoestbare Geldmachine uit Rusland het dan ook steeds. Echter, sinds De Rooy het aanlegde met Fiat PowerTrain en Petronas, is er ook aan Nederlandse kant veel geld beschikbaar, wat vorig jaar resulteerde in Gerard de Rooy's eerste Dakaroverwinning in een speciaal gebouwde Iveco Strator, die al gauw vergeleken werd met de legendarische "De Neus" waarin Vader Jan nog reed. De Rooy zet die Strator opnieuw in voor Gerard en heeft 4 Iveco Trakkers voor Hans Stacey, Rene Kuipers (de EVO2) en Miki Biasion en Jo Adua (EVO1) ter beschikking. Kamaz zet na de teleurstellend verlopen editie van vorig jaar op hetzelfde team: Kopman is Eduard Nikolaev, schaduwkopman is Aryat Mardeev, diens vader Ilgizar Mardeev is ondersteuning, samen met Andrei Karginov en klantrijder Arthur Ardavikus

MAN leek een stunt te hebben geplaatst met het aantrekken van Tatra-adept Ales Loprais. De Tsjech won ook meteen de eerste rally die hij voor het Duitse merk reed, maar kreeg niet de zekerheid dat zijn persoonlijke sponsor Instaforex mee kon in het pakket, dus werd het contract ontbonden. VEKA MAN zet nu niet op individuele klasse, maar verbeterde het vertrouwde ontwerp voor een (hopelijk) sterk collectief: Peter Versluis, Marcel van Vliet, Matthias Behringer en Pascal de Baar.

Loprais ging dus terug naar Tatra, maar lijkt sinds zijn zware crash in 2012 een afkeer te hebben van de Jamal-truck waarmee hij toen reed. In 2013 rijdt Loprais met een "klassieke" T815 Evo2 Truck die onderhuids helemaal is vernieuwd. Een kleine primeur is dat er voor het eerst een Nederlander in een Tatra start. Sinds DAF is gaan samenwerken met de Tsjechen heeft men gespeeld met het idee een Tatra-truck van een DAF-opbouw te voorzien. Men heeft Marcel Schoo bereid gevonden voor proefkonijn te spelen met . Als het concept bevalt, hebben we volgend jaar Loprais waarschijnlijk ook in zo'n Tatra-Daf (tenzij Instaforex weer moeilijk doet hè)



En dan als toetje nog de Quads. Sinds men op het Zuid-Amerikaans continent rijdt, is deze categorie gedomineerd door thuisrijders op Yamaha-quads, meer bepaald door de broers Marcos en Alejandro Patronelli. Vorig kwam hen het regelement nog te hulp in een poging een aantal prototype quads uit Europa te diskwalificeren, maar dit jaar lijkt dat er zo snel niet in te zitten. De Polen Lukas Laskevic en Rafal Sonic (aka the Hedgehog) waren vorig jaar het slachtoffer van een diskwalificatie en reden een tijdlang onder protest mee. De twee waren vaak sneller dan de Patronelli's, maar kregen daar dus geen beloning voor. Opvallend is dat ze wel de enige terugkeerders zijn: van de anderen gediskwalificeerde Europeanen is er dit jaar nog één over: Antoine Lecomte, de rest stond niet op de deelnemerslijst. Wel twee NL'ers op de lijst: Alex Brusselers start op een KTM en Kees Koolen, die zijn buggy dus aan Tim Coronel overdeed zal op een Honda-quad het Yamaha-bastion wil aanvallen.

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Fabian

Mooi verhaal. Ik heb er weer zin in!

SDG

Nog even en het nieuwe motorsportjaar wordt alweer op gang getrokken. De winterslaap zit er bijna op!  :)

Sabai

Het blijft altijd leuk om naar te kijken vooral de vrachtauto's :)

Jehoentelaar

Ben benieuwd! Kijk weer alle uitzendingen van RTL/Eurosport en houd de livetiming erbij. 8)

Franky R.

Dakar...boeit mij niet meer sinds ze niet meer door Afrika rijden. En het dan nog "Dakar" noemen... ::)

Fabian

Citaat van: Franky R. op 31 december 2012 - 17:39:03
Dakar...boeit mij niet meer sinds ze niet meer door Afrika rijden. En het dan nog "Dakar" noemen... ::)
Mwah. Vind het jammer dat ze weg zijn uit Afrika, maar vind het nog steeds prachtig.

Fabian

Bernard ten Brinke gaat zaterdag niet van start. De situatie van zijn moeder is verslechterd dus daarom blijft Ten Brinke thuis.

Jehoentelaar

Citaat van: Fabian op 31 december 2012 - 17:42:03
Citaat van: Franky R. op 31 december 2012 - 17:39:03
Dakar...boeit mij niet meer sinds ze niet meer door Afrika rijden. En het dan nog "Dakar" noemen... ::)
Mwah. Vind het jammer dat ze weg zijn uit Afrika, maar vind het nog steeds prachtig.
Dakar is meer de naam dan de rally geworden dan de eindbestemming. Toen de rit naar Sharm el-Sheikh (Egypte) of Kaapstad (Zuid-Afrika) ging was het ook nog steeds de Dakar rally. Van mij mogen ze het ook in Australië of Arizona houden. Zolang er zand is en er vrachtwagens meedoen blijf ik kijken. 8)

Fabian

Citaat van: Jehoentelaar op 01 januari 2013 - 19:00:54
Citaat van: Fabian op 31 december 2012 - 17:42:03
Citaat van: Franky R. op 31 december 2012 - 17:39:03
Dakar...boeit mij niet meer sinds ze niet meer door Afrika rijden. En het dan nog "Dakar" noemen... ::)
Mwah. Vind het jammer dat ze weg zijn uit Afrika, maar vind het nog steeds prachtig.
Dakar is meer de naam dan de rally geworden dan de eindbestemming. Toen de rit naar Sharm el-Sheikh (Egypte) of Kaapstad (Zuid-Afrika) ging was het ook nog steeds de Dakar rally. Van mij mogen ze het ook in Australië of Arizona houden. Zolang er zand is en er vrachtwagens meedoen blijf ik kijken. 8)
Voila. Zo denk ik er dus ook over!

SDG

Citaat van: Jehoentelaar op 01 januari 2013 - 19:00:54
Dakar is meer de naam dan de rally geworden dan de eindbestemming. Toen de rit naar Sharm el-Sheikh (Egypte) of Kaapstad (Zuid-Afrika) ging was het ook nog steeds de Dakar rally. Van mij mogen ze het ook in Australië of Arizona houden. Zolang er zand is en er vrachtwagens meedoen blijf ik kijken. 8)

Inderdaad. Dakar is nu meer een concept geworden, iets waar je overal mee terechtkunt, en is niet langer specifiek gebonden aan de oorspronkelijke Parijs-Dakar. Lotus heeft anno 2013 ook weinig meer te maken met het roemruchte team van Colin Chapman, toch?

Sphinx

#11
Vandaag de opener in de Dakar rally met een showstart in Lima, 250 km verbindingsrit en een sprint van 13 km rond Pisco, die er vooral voor de show en het bepalen van de startopstelling van morgen is neergelegd.

Bij de motoren is "Chaleco" Lopez de snelste. De Chileen start dit jaar weer op een KTM na twee pogingen met Aprilia en is in Pisco één tel sneller dan Frans Verhoeven, die dus een leuke startpositie voor zichzelf uitzoekt. Pablo Quintanilla eindigt verrassend als derde voor zijn landgenoot Patricio Cabrera, Cyril Despres is vijfde op zo'n dertien tellen. Henk Knuiman kwam als 18e binnen, HJ Liefhebber als 35e en Robert van Pelt als 40e. De langzaamste motor was de Argentijn Ciampi, die er 10 minuten langer over deed dan Lopez. Mij viel in de commentaren nog het waanzinnige verhaal op van Manuel Luccese. De Italiaan debuteerde vorig jaar op een slecht geprepareerde Husaberg, moest uitvallen en leek na het vertrek van een aantal sponsoren dit jaar niet te starten. Alles moest werkelijk op het laatste nippertje, tot en met het punt dat zijn motorblok als "handbagage" mee naar Lima ging, ingeklaard als (hou je vast) muziekinstrument  ;D Luccese kwam als 117e binnen op 2m54s van Lopez.

Bij de auto's is de sprint gedomineerd door de buggy's. Carlos Sainz won in de Demon Jefferies Special (zoals de Qatar Buggy's officieel heten) het sprintje met 8sec op Lucio Alvarez in de Overdrive Toyota. Nasser Al-Attiyah kwam in zijn Demon Special in dezelfde tijd binnen als Guirlain Chicherit in de SMG-buggy en hield de tweede SMG van Ronan Chabot met 2 tellen achter zich. De Mini's van Peterhansel, Novitsky en Holowczyc reden volgens de Irri-tracker alledrie dezelfde tijd: 8m14s. Daarmee waren ze 34 tellen langzamer dan Sainz. Beste Nederlander was Peter van Merksteijn in de Toyota op plek 14, nog achter ex-skispringer Adam Malysz, die dit jaar dezelfde auto heeft. Beste HRX was Erik Wever op 22, Erik van Loon werd 31e en Gert Huzink 51e. Voor de Suzuki-buggys van team Maxxis ging het niet zo best; beide voertuigen kampten met brandstoftoevoerproblemen op de verbindingsroute, maar ze zijn wel binnen als 129e (VDG) en 137e (Coronel). De Smart Polaris is helaas niet gestart, Jose Luis Alvarez kreeg het budget niet rond. Voor Robby Gordon werd de eerste dag meteen een nachtmerrie. De Hummer maakte zijn showsprong bij de start, maar viel op de sprint stil nadat hij in een duin bleef haken, waardoor hij 10 minuten verloor. En dat terwijl van tevoren Gordon lekker had lopen schoppen tegen zijn concurrenten, vooral Sainz en Al-Attiyah en hun "little Bugly's" moesten het ontgelden (not enough ground clearance was een van zijn opmerking; hoe ironisch). Een quote van Peterhansel valt me daarom in: "Beter een kleine auto die wel werkt dan een grote auto waar je toch niks aan hebt."

Bij de quads ging de overwinning naar local hero Ignacio Flores. En daar waar team Maxxis het lastig had in de auto categorie, liet men zich goed zien bij de quads. Sebastien Husseini eindigde als 2e achter Flores op 11 tellen, Kees Koolen werd vijfde op 39 tellen. Topfavoriet Marcos Patronelli werd derde op 15 tellen, Tomas Maffay werd 6e, Rafa Sonic 8e. Alex Brusselers kwam op 12 uit met zijn Hayabusa aangedreven quad.

Inmiddels zijn 35 trucks binnen en is Gerard de Rooy meteen de snelste, met 16 tellen voorsprong op Hans Stacey. Ales Loprais heeft net als de Rooy een Belgische co-piloot gekozen (veteraan Serge Bruynkens kwam mee toen de Tsjech zijn contract bij MAN opzegde) en werd derde op 25 tellen, Marcel van Vliet (4e) en Peter Versluis (6e) namen de Kamaz van Nikolaev in de tang, die op vijf uitkwam. Martin vd Brink verraste met een zevende plaats in de Ginaf. Opvallend afwezig in de uitslag, de Tatra van Marcel Schoo..

Edit: ook Schoo is binnen, op 27 minuten van De Rooy als 67e na vast te hebben gezeten in een duin. Anne Kies in de Riwald truck heeft hem losgetrokken
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar

De eerste trucks zijn inmiddels binnen; De Rooy, Stacey en Van Vliet zijn snel begonnen. De Rooy voorlopig op de eerste plaats.

gloudiesaurus

Hehe die Gordon, al meteen vast in het zand... opvallend op 1e proef ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Frans Verhoeven heeft ruim 18 minuten achterstand opgelopen tussen WP2 en WP3. Sebastian Husseini (quads) is als tweede gestart, maar als enige nog niet langs WP1. Mogelijk heeft hij een probleem, maar er kan ook iets zijn met het doorgeven van de tussentijden.