Giedo van der Garde topic

Gestart door jende, 08 november 2012 - 15:37:55

« vorige - volgende »

Tuesday

maar van der Garde gaat echt Sauber niet laten klappen. Hij kent al die mensen die daar werken, dat gaat hij niet op zn geweten willen hebben.

Perton

#1876
Wellicht, maar mocht het toch zover komen zou ik hem dat in elk geval niet kwalijk nemen, of hem de schuld ervan geven. Mocht Sauber echt klappen door deze zaak, dan is de zaak het laatste zetje geweest - niet de oorzaak.

-edit- Even voor de duidelijkheid in de gehele discussie: ik ben er niet op tegen dat contracten worden verbroken, zolang beide partijen maar een oplossing vinden waar ze mee kunnen leven. Denk aan Raikkonen en Ferrari. Als Sauber het contract van Van der Garde netjes had afgekocht, dan had ik er geen moeite mee gehad. Maar dan zou er natuurlijk ook geen zaak zijn geweest.

Tuesday

Citaat van: Perton op 06 maart 2015 - 21:36:48
Wellicht, maar mocht het toch zover komen zou ik hem dat in elk geval niet kwalijk nemen, of hem de schuld ervan geven. Mocht Sauber echt klappen door deze zaak, dan is de zaak het laatste zetje geweest - niet de oorzaak.

zeker, uiteindelijk zal hij niet meer krijgen dan waar hij recht op heeft, dat kun je hem niet kwalijk nemen.

janke

vd Garde en zijn schoonpa zijn naief, nee dom. Kalterborn net zo. Als het waar is dat Boekhoorn niet op tijd heeft betaald? Of dat zei wat lult. Met zo een team ga je toch niet in zee? Manor misschien een kans, geintje. Hier wordt niemand een winnaar. vd Garde al helemaal niet. Die rijd never voor Sauber. Uberhaupt nog F1?
Some things are too important to be left in the past.

Arthur

Citaat van: Hamilton#44 op 06 maart 2015 - 13:13:45
Kaltenborn heeft gewoon allerlei coureurs bedonderd om hun sponsorgelden binnen te krijgen. Haar redenen zullen ongetwijfeld nobel geweest zijn maar je ontkomt er natuurlijk niet aan dat iemand naar de rechter stapt op een gegeven moment.

Vd Garde is een coureur die weinig te verliezen heeft op dit moment. Ik denk niet dat hij serieus denkt bij Sauber in te kunnen stappen maar hij zal minimaal willen schikken en een groot deel van zijn sponsorgeld terug willen halen.

Voor Sauber zal het een optelsom zijn, waar verliezen ze het meeste geld mee, schikken met Vd Garde of 1 van de huidige racecoureurs.

Ik denk eerder dat schoonpaps zijn centen probeert terug te halen... ;)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Citaat van: Perton op 06 maart 2015 - 21:25:03
Citaat van: Miguel op 06 maart 2015 - 20:12:22
Uiteraard staat Giedo volledig in zijn recht en heeft Sauber hem een nare (maar waarschijnlijk dus wel noodzakelijke) streek geleverd. Maar er is hier niets voor hem te halen, zo simpel is het inderdaad. Giedo heeft nu de keuze om zijn ego opzij te zetten in het belang van de sport, of het team over de kop te laten gaan (of zijn eigen carrière een slechte dienst bewijzen door voor Sauber te gaan racen, maar dat zie ik sowieso niet gebeuren).
Ik vind het eigenlijk in het belang van de sport als Giedo doorzet. Hoe lullig ook voor die 330 man, als er een team als Sauber klapt opent dat hopelijk de ogen bij andere teams dat wanbeleid écht niet langer kan, of opent het de overige teams dat er toch echt een oplossing voor de financiële problemen van de sport kan komen.

Want na Marussia en Caterham was dat nog niet duidelijk genoeg?

Perton

Dat werd altijd weggewuifd met "De nieuwe teams hebben nooit enige potten kunnen breken" en meer van dergelijke argumenten waarbij de essentie toch was dat het vooral echt aan de nieuwe teams zelf lag. In het geval van Sauber gaat het om een gevestigd team dat is afgegleden ipv dat het nooit iets heeft kunnen waarmaken. Dat vind ik wel een verschil.

@janke ik snap je post eerlijk gezegd niet zo goed. Waarom zou je niet met zo'n team in zee gaan? Toen men met Sauber in zee ging was het namelijk nog gewoon een redelijk betrouwbaar team. Goed, Frijns was toen op een niet sjieke wijze aan de kant gezet toen de centjes van Sirotkin kwamen, maar dat leek op dat moment nog een incident. Bovendien: blijkbaar zijn ze helemaal niet zo naïef geweest, want ze hebben schijnbaar een contract opgesteld dat hen volgens de Zwitserse Arbitrage gelijk geeft. Als je genaaid wordt omdat iemand zijn afspraken niet nakomt, ben je altijd de lul, heeft met naïviteit weinig te maken. Als mijn ouders me 10.000 euro lenen en ik beloof het op papier netjes terug te betalen om vervolgens naar Istanbul te vertrekken ben ik ook gewoon een smerige klootzak.

Misschien zijn ze naïef geweest in die zin dat ze toen de Ericsson/Nasr-geruchten begonnen met hun armen achterover bleven leunen omdat ze dachten dat hun contract toch wel safe was. Dat kan. Maar ik weet niet wat er achter de schermen heeft plaatsgevonden, dus daar kan ik verder ook niets over zeggen.

0634

Mwa dat je met wanbeleid ten onder kan gaan lijkt mij niet echt een eyeopener.

janke

Citaat van: Perton op 06 maart 2015 - 23:42:41
Dat werd altijd weggewuifd met "De nieuwe teams hebben nooit enige potten kunnen breken" en meer van dergelijke argumenten waarbij de essentie toch was dat het vooral echt aan de nieuwe teams zelf lag. In het geval van Sauber gaat het om een gevestigd team dat is afgegleden ipv dat het nooit iets heeft kunnen waarmaken. Dat vind ik wel een verschil.

@janke ik snap je post eerlijk gezegd niet zo goed. Waarom zou je niet met zo'n team in zee gaan? Toen men met Sauber in zee ging was het namelijk nog gewoon een redelijk betrouwbaar team. Goed, Frijns was toen op een niet sjieke wijze aan de kant gezet toen de centjes van Sirotkin kwamen, maar dat leek op dat moment nog een incident. Bovendien: blijkbaar zijn ze helemaal niet zo naïef geweest, want ze hebben schijnbaar een contract opgesteld dat hen volgens de Zwitserse Arbitrage gelijk geeft. Als je genaaid wordt omdat iemand zijn afspraken niet nakomt, ben je altijd de lul, heeft met naïviteit weinig te maken. Als mijn ouders me 10.000 euro lenen en ik beloof het op papier netjes terug te betalen om vervolgens naar Istanbul te vertrekken ben ik ook gewoon een smerige klootzak.

Misschien zijn ze naïef geweest in die zin dat ze toen de Ericsson/Nasr-geruchten begonnen met hun armen achterover bleven leunen omdat ze dachten dat hun contract toch wel safe was. Dat kan. Maar ik weet niet wat er achter de schermen heeft plaatsgevonden, dus daar kan ik verder ook niets over zeggen.

Ik bedoel dat ze je aan de kant schuiven voor vele andere miljoenen. Met zo een werkgever wil je toch niet te maken hebben. Rijden zal hij er never niet meer. Misschien houdt hij een afkoopsom van een paar miljoen over. vd Garde wordt rijk door problemen af te laten kopen, en niet door te schitteren in de F1.
Some things are too important to be left in the past.

0634

#1884
Ja, maar ja, Giedo mag de schijn dan tegen hebben, maar als je nou je droomhuis koopt en je tekent alle papieren, dan wil je er wonen ook. Dan ga je er toch zeker ook niet zonder slag of stoot mee akkoord dat iemand anders achteraf nog wat meer biedt en er met je huis vandoor gaat?

Als Giedo een getekende overeenkomst heeft, dan is het gewoon een zakelijke overeenkomst en dan dient dat gerespecteerd te worden of te worden afgekocht voor een bedrag waar de gedupeerde zich in kan vinden. Of Sauber dat nou kan betalen of niet. Dat lijkt mij tamelijk normaal.

Het is ook niet 'onsympathiek' of zoiets als je voor je eigen rechten opkomt. Dat is veel eerder tamelijk normaal. Alleen, het is wel een onwerkbare situatie. Het lijkt mij heel moeilijk als hij nou in die wagen wordt gezet.

gloudiesaurus

Frits van Eldik brengt nog een ander inzicht:

CitaatHet is een spagaat waar Giedo van der Garde in verkeert. Hij tekende in juni een contract voor 2015. Er was blijdschap. Geen spanning rond de kerstdagen maar gewoon weten waar je aan toe bent. Dan krijg je als reserverijder toch een ander gevoel. Zekerheid is fijn.
Alleen liep het anders. Hij werd aan de kant geschoven omdat Sauber geld nodig had. Dat is logisch maar kan niet.

Laten we even terug gaan naar een probleem waar Giedo zelf tegenaan liep een jaartje of wat geleden. Hij had een een contract bij Super Aguri maar zijn manager destijds verdween van de aardbodem en had niet de toegezegde betaling gedaan aan het team. Dus reed hij niet en tekende een contract bij Spyker als testrijder. En toen reed hij helemaal niet! Zijn getekende contract van Super Aguri lag bij de FIA Recognition Board. En van de FIA mag je niet twee contracten hebben. Je moet eerst je probleem oplossen voor je verder kunt.

Giedo tekende nu een contract bij Sauber en heeft dat bij diezelfde FIA neergelegd. Zekerheid voor alles. Dat is nu precies het probleem van Sauber. Zij stonden op omvallen en en kozen voor geld, maar ook zij mogen dit niet doen en dus moeten zij met een oplossing komen. Maar omdat zijn contract daar ligt getekend en wel mag hij ook geen ander contract tekenen. Hij kan dus geen kant op. Door die situatie zorgt Sauber er voor dat hij sowieso te laat te horen kreeg dat hij niet zou rijden en dus zijn er geen stoeltjes meer. En zelfs de vacante stoel bij Manor mag hij officieel niet eens in nemen want hij heeft al een contract wat Sauber eenzijdig ontbonden heeft.

Kortom hij heeft niet zoveel opties. Hij is al twee keer in het gelijk gesteld maar Sauber komt niet met een oplossing. Geen stoel geen geld. Dan kun je wel roepen dat dat Formule 1 is maar begrijp ook wel dat hij niet zo heel veel keuze heeft. Zijn contract is door de FIA erkent en dus rechtsgeldig. Sauber is al maanden aan zet maar doen niets. De tijd is voorbij en dus ga ik maandagochtend maar even naar de rechtbank in Melbourne. Zal ik een rechtbank schets maken of foto's? Voor de duidelijkheid. Hij zou samen met Adrian Sutil rijden en die zit in hetzelfde schuitje.
Het is en blijft een interessante wereld de slangenkuil die Formule 1 heet.

Giedo kan niets zeggen en doet dat ook niet. Hij neemt heel ongezellig niet eens de telefoon op. Maar na maandagochtend wel en dus stel ik voor dat we maandag even wat gaan eten. Ga je ook mee Max Verstappen? Gezellig!
Ik weet niet 100% zeker of dit de exacte waarheid is maar ik denk dat ik er niet ver van af zit.

Dit zou dus betekenen dat Giedo helemaal niet bij Manor kan tekenen  omdat hij dan 2 contracten heeft. En dit mag dus niet van de FIA Recognition Board! Dit zou dus betekenen dat Sauber Giedo dubbel pakt door nu zijn carrière te blokkeren. Als dat zo is snap ik waarom Giedo deze rechtzaak aanspant. Overigens schijnt het management van Giedo zeker niet achterover gezeten te hebben, ze zijn in november al begonnen met procederen. Meteen na de aanstelling van Nasr en Ericsson.

RTL Grand Prix Radio weet te melden dat Giedo vanmorgen is vertrokken naar Melbourne. Ik ben benieuwd.

Overigens heeft de rechtbank van Melbourne vakantie, en omdat het een zitting betreft die niet kan wachten gaat de rechtbank speciaal voor de zaak Van der Garde open  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

janke

Citaat van: Jeroen op 07 maart 2015 - 12:45:38
Ja, maar ja, Giedo mag de schijn dan tegen hebben, maar als je nou je droomhuis koopt en je tekent alle papieren, dan wil je er wonen ook. Dan ga je er toch zeker ook niet zonder slag of stoot mee akkoord dat iemand anders achteraf nog wat meer biedt en er met je huis vandoor gaat?

Als Giedo een getekende overeenkomst heeft, dan is het gewoon een zakelijke overeenkomst en dan dient dat gerespecteerd te worden of te worden afgekocht voor een bedrag waar de gedupeerde zich in kan vinden. Of Sauber dat nou kan betalen of niet. Dat lijkt mij tamelijk normaal.

Het is ook niet 'onsympathiek' of zoiets als je voor je eigen rechten opkomt. Dat is veel eerder tamelijk normaal. Alleen, het is wel een onwerkbare situatie. Het lijkt mij heel moeilijk als hij nou in die wagen wordt gezet.

Ben het deels met je eens. Die laatste zinnen van je is precies wat ik bedoel. Een conflict tussen werkgever en werknemer waar de rechtbank aan te pas komt schept een onwerkbare situatie, voor beide. Ik moet trouwens wel een fout van mij toegeven nu ik lees dat vd Garde al in november is gaan procederen. Ik dacht dat hij dat veel later had gedaan en zijn gram wilde halen net voor het seizoens-begin. Maar nogmaals hier komt geen winnaar uit, alleen maar verliezers. Hoe je het ook bekijkt.
Some things are too important to be left in the past.

Franky R.

#1887
CitaatIn de bizarre klucht rond Giedo van der Garde zal er vermoedelijk door het Supreme Court een gerechtelijk bevel uitgevaardigd worden en zal de coureur donderdagochtend met het vonnis in zijn hand en in het gezelschap van meerdere politiemensen de paddock in Melbourne betreden om 'zijn' Formule 1-stoeltje bij Sauber op te eisen.


:o :o :o
En  zo niet? Gaat de 'popo' dan schieten? Wat een klucht als dat waar zou zijn. GvdG wil er zeker van zijn dat hij een plekje in de geschiedenis van de sport behaalt? De eerste coureur die een stoeltje opeist met behulp van de politie.. ;D ;D ;D

Jozef

Citaat van: gloudiesaurus op 06 maart 2015 - 11:10:14
Citaat van: Perton op 05 maart 2015 - 23:13:42
Dan zal gloudiesaurus wel negende hebben bedoeld gok ik zo.

Precies, waar ik precies op doel is dat Sauber gedacht heeft Marussia nog voor te kunnen blijven.

Dat scheelt 'maar' 3-4 miljoen volgens wat ik heb gelezen, natuurlijk niet leuk om mis te lopen maar ook niet iets dat meteen een groot probleem veroorzaakt.

Jozef

Ik denk toch dat de zaak nog niet volledig correct wordt begrepen in de media.

Zo is er de uitspraak in Zwitserland: die zegt alleen dat Sauber moet afzien van enige handelingen die GvdG belemmeren bij het innemen van zijn racestoeltje. Sauber claimt dat dit echter geen definitieve uitspraak is en dat kan ik best geloven: de verwoording van dat vonnis komt bij mij over als "voorlopig krijgt GvdG gelijk en mag hij racen, maar we hebben meer tijd nodig om de hele zaak uit te spitten en een definitief oordeel te vellen". Ik kan ernaast zitten, maar als Sauber zegt dat dit het geval is heb ik eigenlijk geen reden om dat in twijfel te trekken.

Goed, naar Australië dan. Giedo is niet dom, die weet ook dat als hij zich met behulp van de rechter in die stoel murwt, er een compleet zure werkrelatie zal zijn gedurende het hele weekend. Ik geloof echt niet dat zijn doel is om die race te rijden, hij wil gewoon geld zien (of beter: schoonpapa wil geld zien).

Nu, als het alleen om schikkingen en schadevergoedingen te doen is, en als het Zwitserse vonnis definitief is, waarom zou GvdG dan in Melbourne nog naar de rechter te stappen? De uitspraak van de rechtbank in Zwitserland is voldoende om na het GP-weekend een schadevergoeding op te eisen in Zwitserland. Want daar kunnen ze ook concluderen: "we hebben gezegd dat jullie Giedo moesten laten rijden en jullie hebben dat niet gedaan".

Toch vertrouwt het Giedo-kamp hier niet op en vinden ze het nodig om ook nog naar de Australische rechter te stappen. Dat wijst er voor mij op dat het Giedo-kamp helemaal niet zo zeker is van zijn zaak, en dat ze goed genoeg beseffen dat het Zwitserse vonnis voorlopig is en dat het nog herroepen kan worden. Dan volgt er waarschijnlijk helemaal geen schadevergoeding meer. Daarom gaan ze nu voor de snelle gemakkelijke winst: er in Australië op wijzen dat het (voorlopige) vonnis van de Zwitserse rechtbank nageleefd moet worden, en dus wat geld lospeuteren bij Sauber nu het mes op de keel staat. Over een paar weken kan het namelijk te laat zijn.