Giedo van der Garde topic

Gestart door jende, 08 november 2012 - 15:37:55

« vorige - volgende »

Hamilton#44

Citaat van: Maikel0230 op 05 maart 2015 - 21:03:03
Manor gaat heus niet zitten wachten op een coureur die ligt te bekvechten met een ander team, bij Manor gaan ze zich niet in die slangenkuil begeven.

Waarom niet? Als Vd Garde een contract heeft dan heeft hij een contract. Wat is een nut van een contract anders als je niet mag eisen dat het word nageleeft? Of het verstandig is hangt af van de situatie waarin je verkeerd als coureur, als je de leeftijd van Frijns hebt doe je dat niet zo snel omdat je er misschien andere deuren mee dicht gooit in de toekomst.

Miguel

Citaat van: Hamilton#44 op 06 maart 2015 - 14:48:06
Of het verstandig is hangt af van de situatie waarin je verkeerd als coureur, als je de leeftijd van Frijns hebt doe je dat niet zo snel omdat je er misschien andere deuren mee dicht gooit in de toekomst.

Dat heeft Frijns nog nooit tegengehouden om domme dingen te roepen.
Peace out yo.

gloudiesaurus

Een interesante column over Van der Garde op doenlegal.nl:

CitaatGiedo van der Garde en het grote (on)gelijk

Terwijl alle Formule 1 teams zich in alle rust voorbereiden op het nieuwe seizoen dat volgend weekend in Melbourne van start gaat, en Nederland met grote verwachtingen Max Verstappen gaat volgen, kent het team van Sauber een alles behalve rustige voorbereiding. Dat is het gevolg van juridisch gestuntel, geldbejag en kent onze landgenoot Giedo van der Garde als ongelukkig middelpunt.

In de juridische wereld is het een bekende uitspraak; Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Dat van der Garde gelijk heeft, lijkt wel duidelijk, maar gaat hij het ook krijgen? Dat is de vraag die maandag beantwoord zal worden door een Australische rechtbank. Wat is er aan de hand?

Van der Garde had vorig jaar een testcontract bij het Formule 1 team van Sauber. In dat contract was een optie opgenomen om dit seizoen één van de twee vaste racecoureurs te worden. Op 28 juni werd deze optie in stilte gelicht door Sauber.

Tijdens de teampresentatie was het echter niet van der Garde maar de Braziliaan Felipe Nasr en de Zweed Magnus Ericsson die als vaste rijders werden gepresenteerd voor komend seizoen. Van der Garde werd ondanks zijn contract gepasseerd omdat beide rijders vele miljoenen meer sponsorgeld meenemen naar Sauber, dan van der Garde, die overigens ook niet met lege handen naar Sauber kwam.

Dit was voor Van der Garde en zijn management aanleiding om naar het Swiss Arbitration Institution in Geneve te stappen. Dit instituut gaf van der Garde vorig week  gelijk. In de woorden van het Arbitrage Instituut:

"The respondent was ordered to refrain from taking any action the effect of which would be to deprive Mr van der Garde of his entitlement to participate in the 2015 Formula 1 season as one of Sauber's two nominated race drivers."

Sauber maakt hiertegen bezwaar en zal deze beslissing verder aan gaan vechten. Van der Garde heeft tot die tijd het gelijk aan zijn zijde maar nu moet hij  nog zorgen dat hij het gelijk ook krijgt. Die stap zal hij nu gaan zetten. Van der Garde c.s. willen Sauber dwingen hun afspraken en de uitspraak van het arbitrage instituut na te komen. Daarom heeft van der Garde het Supreme Court of Victoria ingeschakeld om een gerechtelijk bevel te verkrijgen om zo Sauber te dwingen hem 'zijn' Formule 1-stoeltje ter beschikking te stellen. Maandag zal deze zitting plaats hebben. Het gaat dus niet om een nieuwe inhoudelijk beoordeling, maar het dient puur om Sauber te dwingen Van der Garde te laten racen.

Als van der Garde ook hier gelijk krijgt, en dat heeft er alle schijn van, ontstaat er een interessante maar ook bizarre situatie. Als Sauber dan niet mee werkt aan het bevel kan er overgegaan worden tot inbeslagname van goederen van Sauber en arrestatie van de verantwoordelijken. Als Sauber wel meewerkt, zullen er procedures opgestart worden door Nasr en/of Ericsson en hun sponsors met alle gevolgen van dien. Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat de samenwerking tussen van der Garde en Sauber nu nog erg constructief en positief zal zijn. Uiteraard kan een bevel er ook voor zorgen dat partijen om de tafel gaan en er wordt gewerkt aan een oplossing waar alle partijen zich in kunnen vinden.

Wat de uitkomst ook gaat zijn, het is een feit  dat van der Garde op dit moment gelijk heeft en dat hij alles op alles zet om dit gelijk ook te krijgen is bewonderenswaardig. In ieder geval is voordat het seizoen goed en wel is begonnen, de spanning nu al volop aanwezig in de Formule 1.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

FolkertE

Zou het kunnen dat hij hier mee een toekomstig stoeltje bij Sauber wilt afdwingen? Mocht Nasr of Ericsson hun afspraken om wat voor redenen dan ook niet na komen, contract afloopt, of geblesseerd raken, dat Giedo dan wel kan instappen.

Perton

Kan, maar denk het niet. Ericsson heeft ook een of ander Zweeds mannetje die voor hem betaald. Het is weliswaar niet zoals bij Van der Garde zijn schoonvader, maar wel een soort suikeroom. Dus die zal dit seizoen zeker nog wel alle betalingsverplichtingen voldoen, en voor 2016 kan Sauber ongetwijfeld zeggen dat het contract met Van der Garde is verlopen en ze hem dus ook niet meer alsnog hoeven in te zetten. Nasr heeft een bank achter zich staan. Die zullen het budget ook allang wel gereserveerd hebben. Tenzij er een crisis komt van de proporties zoals in de jaren '20, is dat in mijn ogen ook wel veilig.

Wat jij zegt zal het dus niet zijn, het spijt me ;)

Kootje

Het gaat hem duidelijk om 'n zitje voor dit seizoen, startend in Australië. Als het hem om geld ging, of om 'n rol als eerste reserve, dan had hij niet naar de Australische rechter hoeven stappen.

Miguel

Van der Garde is eigenhandig het team naar de kloten aan het helpen. Wat probeert hij hiermee te bereiken? Sauber gaat hem never-nooit de steun geven die Nasr of Ericsson krijgen, maar het mislopen van hun geld zal wel een klap zijn die het team misschien niet overleeft. Hier komt geen enkele winnaar uit, soms is het beter om gewoon weg te lopen en je verlies te nemen.
Peace out yo.

0634

Wat Miguel zegt. Dit is een onwerkbare situatie.

gloudiesaurus

Citaat van: Miguel op 06 maart 2015 - 19:43:35
Van der Garde is eigenhandig het team naar de kloten aan het helpen. Wat probeert hij hiermee te bereiken? Sauber gaat hem never-nooit de steun geven die Nasr of Ericsson krijgen, maar het mislopen van hun geld zal wel een klap zijn die het team misschien niet overleeft. Hier komt geen enkele winnaar uit, soms is het beter om gewoon weg te lopen en je verlies te nemen.

Enige dat ik kan bedenken is dat hij cash terug wil.

Sowiezo verwacht ik niet dat Sauber ook Nasr of Ericsson uit de auto zal zetten. Die hebben meer betaald dan Van der Garde dus zal de claim van hun kant, bij niet rijden, ook groter zijn. Daarnaast wil zoals Perton zegt Nasr of Ericsson nog wel wat bijpassen denk ik, zodat Sauber niet omvalt en zij helemaal geen stoeltje meer hebben.

Sowiezo schijnt Sauber 40 miljoen Euro gecashed te hebben met de Ericsson/ Nasr dus misschien heeft Sauber nog wel wat geld voor een schadevergoeding voor Giedo van der Garde en Adrian Sutil (die ook in Zwitserland een zaak heeft lopen).
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Charrel

Citaat van: Miguel op 06 maart 2015 - 19:43:35
Van der Garde is eigenhandig het team naar de kloten aan het helpen. Wat probeert hij hiermee te bereiken? Sauber gaat hem never-nooit de steun geven die Nasr of Ericsson krijgen, maar het mislopen van hun geld zal wel een klap zijn die het team misschien niet overleeft. Hier komt geen enkele winnaar uit, soms is het beter om gewoon weg te lopen en je verlies te nemen.

Lekker makkelijk om het zo te bekijken.. Maar het is Sauber die hier een wanbeleid voert en afspraken niet nakomt! Boontje komt om zijn loontje

Ik ben wel met Giedo eens, die heeft niets verkeerd gedaan.. Aanpakken die gasten! Geld of een stoeltje eisen

Miguel

Uiteraard staat Giedo volledig in zijn recht en heeft Sauber hem een nare (maar waarschijnlijk dus wel noodzakelijke) streek geleverd. Maar er is hier niets voor hem te halen, zo simpel is het inderdaad. Giedo heeft nu de keuze om zijn ego opzij te zetten in het belang van de sport, of het team over de kop te laten gaan (of zijn eigen carrière een slechte dienst bewijzen door voor Sauber te gaan racen, maar dat zie ik sowieso niet gebeuren).
Peace out yo.

FolkertE

Citaat van: Perton op 06 maart 2015 - 19:07:02
Kan, maar denk het niet. Ericsson heeft ook een of ander Zweeds mannetje die voor hem betaald. Het is weliswaar niet zoals bij Van der Garde zijn schoonvader, maar wel een soort suikeroom. Dus die zal dit seizoen zeker nog wel alle betalingsverplichtingen voldoen, en voor 2016 kan Sauber ongetwijfeld zeggen dat het contract met Van der Garde is verlopen en ze hem dus ook niet meer alsnog hoeven in te zetten. Nasr heeft een bank achter zich staan. Die zullen het budget ook allang wel gereserveerd hebben. Tenzij er een crisis komt van de proporties zoals in de jaren '20, is dat in mijn ogen ook wel veilig.

Wat jij zegt zal het dus niet zijn, het spijt me ;)
Onmogelijk, ik heb gewoon gelijk :P

@Miguel: Wat moet Giedo dan? Zomaar over zich heen laten lopen? Waarom moet Giedo het wanbeleid van Sauber zijn carrière laten kosten?
Of het noodzakelijk was of niet, het is gewoon niet eerlijk en is deze actie van Giedo noodzakelijk om zijn carriere te redden.

Tuesday

Citaat van: Miguel op 06 maart 2015 - 20:12:22
Uiteraard staat Giedo volledig in zijn recht en heeft Sauber hem een nare (maar waarschijnlijk dus wel noodzakelijke) streek geleverd. Maar er is hier niets voor hem te halen, zo simpel is het inderdaad. Giedo heeft nu de keuze om zijn ego opzij te zetten in het belang van de sport, of het team over de kop te laten gaan (of zijn eigen carrière een slechte dienst bewijzen door voor Sauber te gaan racen, maar dat zie ik sowieso niet gebeuren).
Waarom zou er niks te halen zijn en waarom zou het team direct over de kop gaan? Misschien heeft Sauber wel een schadevergoeding ingecalculeerd en is het alleen aan Giedo om die binnen te harken. Als we dadelijk echt op een punt uitkomen waarbij Sauber dreigt om te vallen, kan Giedo altijd nog de claim intrekken. uiteindelijk lijkt het mij vooral een principe kwestie.

Perton

Citaat van: Miguel op 06 maart 2015 - 19:43:35
Van der Garde is eigenhandig het team naar de kloten aan het helpen.
Nee hoor, dat heeft Kaltenborn gedaan met haar management de afgelopen jaren. Van der Garde is, ondanks dat ie een paydriver is, geen filantropische instelling. Bij Arrows klapte op een gegeven moment de boel, wellicht dat dat ook bij Sauber gaat gebeuren. Bovendien kan je ook stellen dat Sauber 2014 misschien nooit had overleefd zónder het geld van Van der Garde. Ik weet niet in hoeverre daar enige kern van waarheid in zou kunnen zitten, maar er zal ongetwijfeld een reden zijn dat zijn optie op 28 juni is gelicht.

Perton

Citaat van: Miguel op 06 maart 2015 - 20:12:22
Uiteraard staat Giedo volledig in zijn recht en heeft Sauber hem een nare (maar waarschijnlijk dus wel noodzakelijke) streek geleverd. Maar er is hier niets voor hem te halen, zo simpel is het inderdaad. Giedo heeft nu de keuze om zijn ego opzij te zetten in het belang van de sport, of het team over de kop te laten gaan (of zijn eigen carrière een slechte dienst bewijzen door voor Sauber te gaan racen, maar dat zie ik sowieso niet gebeuren).
Ik vind het eigenlijk in het belang van de sport als Giedo doorzet. Hoe lullig ook voor die 330 man, als er een team als Sauber klapt opent dat hopelijk de ogen bij andere teams dat wanbeleid écht niet langer kan, of opent het de overige teams dat er toch echt een oplossing voor de financiële problemen van de sport kan komen.